WRC-kausi 2019

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5644
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Emme aktiivisesti tähyile foorumeille, mutta seuraamme koko ajan, mitä siellä tapahtuu.

t. Tommi
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/citroenin-wrc-tiimi-jahtaa-todellista-jattipottia-ensi-mm-kaudeksi/

Pierre Budar kertoo, että Red Bullin sponssit on tulossa Citroeniin, mutta Abu Dhabin kanssa neuvotellaan vielä. Kahdella autolla ainakin lähdetään, kolmannesta ei ole vielä varmuutta, mutta Budarin mukaan kuljettajien mestaruus on ykköstavoite yhdelle heidän kuljettajista. Lisäksi Loebin kanssa ei ole vielä neuvoteltu, mutta rahasta ei tule jäämään kiinni.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5644
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallit.fi/citroenin-wrc-tiimi-jahtaa-todellista-jattipottia-ensi-mm-kaudeksi/

Pierre Budar kertoo, että Red Bullin sponssit on tulossa Citroeniin, mutta Abu Dhabin kanssa neuvotellaan vielä. Kahdella autolla ainakin lähdetään, kolmannesta ei ole vielä varmuutta, mutta Budarin mukaan kuljettajien mestaruus on ykköstavoite yhdelle heidän kuljettajista. Lisäksi Loebin kanssa ei ole vielä neuvoteltu, mutta rahasta ei tule jäämään kiinni.
Budarin englanti on sen verran sanoisinko vaatimatonta, että väärinilmaisun ja -ymmärryksen vaara on aina ilmeinen.

Loeb teki Kataloniassa sellaisen tempun, että auto löytyy takuulla juuri niin moneen ralliin kuin herra vain sattuu haluamaan. Toivottavasti kolmosauton kuljettaminen ei jää ainoastaan Loebin tai Al-Qassimin harteille, vaan että sellainen nähtäisiin jokaisessa rallissa. Siinä onkin sitten pulma, että kenet sitä kolmatta autoa ottaa ajamaan niissä kisoissa, joihin Maestro ei vaivaudu lähtemään (ja jos vaikka Al-Qassimikin putoaa kuvioista kokonaan). Jos Loebiltä jäisi ajamatta esim. Ruotsi, Argentiina, Chile, Suomi ja Australia (tämä olisi varmaan ihan maksimiohjelma vanhalle mestarille), niin enpä tiedä... sanoisin että Östberg on kolmosautoon vähintään yhtä valinta kuin Breenkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta toimiva ja varmasti osapuolia tyydyttävä jako olisi: Maestrolle Monte, Meksiko, Korsika, Saksa ja Katalonia; Østbergille loput. Toki jos sheikki on kuvioissa, se sotkee Østbergin tilannetta. Jos taas Breen vuorottelee Loebin kanssa, tulee harmia siitä kun molemmat haluaisivat ajaa asfalttikisat.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5644
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kovasti huhuttiin, että Hyundailta tulisi tällä viikolla jotain kuskiuutisia ensi kauteen liittyen. Näinköhän jäi piippuun se ilmoitus...
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Huttunen päässyt ensimmäistä kertaa testaaman Hyundain WRC-autoa. Toivottavasti pääsisi ensi vuonna ajamaan WRC-autoa enemmänkin, jos ei kisoissa niin sitten ainakin testikuljettajan roolissa.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Gus Greensmith vihjailee Twitterissä jo toistamiseen WRC-auton pärinällä. Sieltä taitaa löytyä yksi maksava asiakas ensi vuoden M-Sportille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mielenkiintoista nähdä heti Monte Carlosta alkaen mahtoiko EePee tyrkätä kätensä sontakasaan vai oliko siirto Sitruunalle sittenkin viisas veto. Jos ja kun Loeb tulee vielä toiseksi Gallian kukoksi tunkiolle, niin varmasti Neuville ja Tänak taputtavat karvaisia käsiään noiden nokkiessa toisiaan. Löppösen Seppo ei varmasti tee paluuta vain ollakseen Ogierin sekundantti vaan ajaa 100% voitosta niissä kisoissa mihin päättää lähteä ylipäätään ajamaan.
Jos Total-Sitruunalla menee suksivoitelut ristiin, niin Löppösellä lienee varaa ajella niitä voittoja vaikka ihan oman tallinsa autolla.

Uskon kohtuullisen vahvasti että EePeen rooli Sitruunalla on hyvin pitkälti sama kuin mitä Ogierilla oli ennen siirtyimistä Volkkarille. Ihan huolimatta siitä mitä sopimuksessa mukamas lukee. Löppös Seppohan haki sen takauksen roolilleen ihan PSA-yhtymän ylemmältä johdolta eikä siinä sitten tallipäällikön auttanut kuin hyväksyä tilanne, vaikka kuinka oli Ogierin puolella.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
https://www.youtube.com/watch?v=aFshyY8RXVw

Colin Clark kertoo että Gus Greensmith ja Eric Camilli saattavat molemmat ensi kaudella vuorotella WRC-ja WRC2-autojen ratissa M-Sportilla.
Ei hyvältä kuulosta. Kyseisten herrojen kannalta kyllä ja pääasia että M-Sportin ajot jatkuisivat, mutta näin katsojan näkökulmasta ei oikein säväytä. Raha tuossa toki näyttelee pääosaa, koska molempien taustajoukoilta tulee mammonaa. Camillilla on kyllä vauhti ja varmuus kasvanut sitten viime WRC-esiintymisen. Ainakin WRC2:ssa on pari viime kautta osoittanut ajoittain ihan hyviä otteita. Greensmithissä en oikein näe potentiaalia nykytasosta kehittyä. Roiskii menemään ja romuttelee autoja. Onkohan Sunisen kaveriksi kuitenkin tulossa vielä toinen koko sarjan kiertävä kuljettaja? Breen, Paddon, Evans? Breen tuskin pystyisi yhtään parempaan kuin Evans, Paddonilta voisi kyllä vauhtia löytyä kisasta riippuen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen samaa mieltä, että Greensmith on yhtä epäkypsä WRC-autoon kuin Katsuta. Camilli sen sijaan esitti viime kaudella ja nyt Kataloniassa hyvää WRC2-vauhtia. Tosin rahallahan nämä ratkaistaan.

M-Sportin tallipaikoissa on vielä aika monta muuttujaa, mm. Citroenin ja Hyundain kolmosautot...voi olla ettei tämä palapeli tule valmiiksi vielä tänä vuonna.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Greensmithissä en näe minäkään oikein tarpeeksi potentiaalia että pystyisi taistelemaan WRC-autolla voitoista. WRC2-luokassakin ei vauhti tunnu riittävän niin miten se nyt yhtäkkiä WRC-tasollakaan riittäisi? Mutta pääasia olisi että Ford tosiaan jatkaisi MM-sarjassa niin kyllä olisin valmis antamaan Greensmithille ainakin mahdollisuuden. Camillin siirto Fordille olisi mielenkiintoinen juttu. Olisiko vauhti noussut tarpeeksi ja varmuuttakin tullut lisää? Jos nämä molemmat herrat eli Greensmith ja Camilli tulisivat ensi kaudeksi Fordille niin se ainakin tietäisi sitä että Suninen olisi tallin selkeähkö ykköskuljettaja ja näin ollen tulosta pitäisi alkaa syntymään eri lailla kuin tällä kaudella on syntynyt. Ford tuskin olisi ensi kaudella taistelemassa valmistajien maailmanmestaruudesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki
Eipä Greensmithin tarvitsisi voitosta vielä ekalla kaudella ajaakaan, mutta muuten tuntuu että kaveri on vielä kaukana WRC-tason vaatimasta vauhdista. Ei ole esimerkiksi voittanut koskaan WRC2- tai JWRC/Drive DMack Cup -osakilpailua, ainoastaan joitain luokkavoittoja etuvetoisella Brittikilpailuissa. Verrattuna vaikka Lappiin joka oli WRC:hen astuessaan Suomen mestari, Euroopan mestari ja WRC2-mestari, ja Suninen puolestaan oli voittanut useita WRC2-osakilpailuja ja ollut koko sarjassa toinen ja kolmas.

Lisäksi uskoisin että Greensmith ja Camilli ajaa "samaa" autoa kauden mittaan.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Kun Australia topicissa oli jo aiemmin asiaa Mikkelsenin vauhdista, laskin eWRC:n tulossivuilta kunkin kuskin yleiskisan ek-sijoitukset tämän kauden osalta.

Numeroissa ei tietenkään ole syvyyttä kisan kovuudesta, yleisö-ek:sta jne., mutta Greensmithin ek-sijoitukset ovat tasoltaan verrattavissa Veibyn tuloksiin tällä kaudella. Skoda-kuskeilla (Rovanperä jr., Tidemand, Kopecky, Veiby myös) on huipputuloksia ek-ajoissa, mutta mikä on se tulostason peruskaura niiden jälkeen? En myöskään tuomitsisi Mikkelseniä niinkään hitaaksi. Lisää tasaisuutta ja suoritusvarmuutta tarvitaan.

Taulukossa sarake ennen automallia kertoo ek-aikojen lukumäärän sijoilla 1-16, 17 ylöspäin, sekä ek:t joilta ei ole tulosta ollenkaan. Tavallisestihan keskeyttäneet menevät ek-tuloksissa paperilla aikasakkojen kanssa, kuten Loeb Korsikalla. Automallin jälkeen suluissa on kisojen lkm autolla. Laskuista on jätetty pois Portugalin ek 7, jolla 48 kuskia sai jaetun 8. nopeimman ajan. Nucita oli Montessa ek 9:n neljäs, muut ek-ajat olivat sijoilla 20+. Nordgren ajoi Portugalissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoinen tilasto toki, mutta WRC2-autojen osalta yleiskilpailun tulos on vähän epärelevantti, kun WRC-autojen määrä vaihtelee kisoittain ja kisan edetessä, samoin WRC2-autojen määrä per kisa. Mielekkäämpää on ottaa jokin kiintopiste ja verrata luokan sisällä.

Meksikossa ja Argentiinassa Greensmith oli tietoisesti liikkeellä varovaisesti, tavoitteena vain tuoda auto maaliin ja taktinen suoritus palkittiin kakkossijoilla, vaikka hävisi pätkäpohjille jatkuvasti Meksikossa 1-2 sekuntia kilsalla ja Argentiinassa yli puoli sekuntia kilsalla. Samaa 0.5-1 sekuntia kilsalla tuli takkiin Korsikalla ja Jyskälässä.

Portugalissa vauhti oli kohdillaan ja puolet ekasta päivästä jopa johti WRC-kakkosta. Tokana päivänä sitten rengasrikko pudotti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16127
Sijainti
Tampereen lenkki

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Mikäli Paddon ei jatkaisi ensi kaudella Hyundailla niin kyllähän tuossa sitten varmasti avautuisi Huttuselle paikka näyttää taitojaan myös WRC-auton ratissa. Näkisin jopa että voisi saada ihan kunnon ohjelman itselleen, Sordoa ei kannata ajattaa kuin asfalttikisoissa ja teknisissä sorakisoissa, joten tulisiko Huttuselle sitten loput? Mites nämä muut Hyundai R5-kuljettajat, Loubet jne? Ovatkohan päässeet edes testaaman Hyundain WRC-autoa?
 
Ylös