WRC-kausi 2019

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Olisihan se kova temppu, jos Ogier voittaisi maailmanmestaruuden kolmella eri merkillä. Se voi olla ainakin yksi tekijä, joka motivoi vielä yrittämään. Ja Citroenille vaihtaessa pelastaisi samalla koko tallin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni spekulaatio: Ogier menee Citroenille ja vie Red Bullin sponssirahat mukanaan. Al-Qassimin porukoille tämä ei sovi, joten he siirtyvät vastavuoroisesti M-Sportin tukijoukkoihin. Mukana siirtyy myös Craig Breen. Olisikin mielenkiintoista tietää mikä on Al-Qassimin mielipide Kris Meekestä, vai oliko vain Citroenin johtoryhmän päätös antaa hänelle kenkää. Eli voisiko ensi vuoden M-Sportin kuskit olla Meeke-Breen-Suninen(-Al-Qassimi)? Tällöin Citroenilla voisi ajaa vaikkapa Ogier-Sordo-Østberg...mutta jäisikö Elfyn Evans tässä jalkoihin, vai olisiko hän kuitenkin M-Sportin ykköskuski Meeken sijasta?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pieni spekulaatio: Ogier menee Citroenille ja vie Red Bullin sponssirahat mukanaan. Al-Qassimin porukoille tämä ei sovi, joten he siirtyvät vastavuoroisesti M-Sportin tukijoukkoihin. Mukana siirtyy myös Craig Breen. Olisikin mielenkiintoista tietää mikä on Al-Qassimin mielipide Kris Meekestä, vai oliko vain Citroenin johtoryhmän päätös antaa hänelle kenkää. Eli voisiko ensi vuoden M-Sportin kuskit olla Meeke-Breen-Suninen(-Al-Qassimi)? Tällöin Citroenilla voisi ajaa vaikkapa Ogier-Sordo-Østberg...mutta jäisikö Elfyn Evans tässä jalkoihin, vai olisiko hän kuitenkin M-Sportin ykköskuski Meeken sijasta?
Vaikka Meeken palkkaamiseen sisältyy valtaisat riskit, niin kyllä siitä huolimatta Malcolmin asemassa ottaisin ennemmin hänet kuin Evansin - ainakin jos ykköskuskin roolista puhutaan. Evans ei ole tänä vuonna oikein vakuuttanut, mikä heittää viime vuoden saavusten ylle tässä kontekstissa ikävän DMack-varjon.

Suninen saa toivottavasti vielä ensi vuonna työrauhan, eli ettei hänkään joutuisi ykköskuskin viittaa kantamaan. Teemun oman kehityksen kannalta kausi kakkos- tai vaikka kolmoskuskina (lue: vähämmän tulosvastuullisessa asemassa) olisi pidemmän päälle varmasti parempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
973
Neuvillen bandwagonissa! Tänakikin on kyl aika kova..
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Pieni spekulaatio: Ogier menee Citroenille ja vie Red Bullin sponssirahat mukanaan. Al-Qassimin porukoille tämä ei sovi, joten he siirtyvät vastavuoroisesti M-Sportin tukijoukkoihin. Mukana siirtyy myös Craig Breen. Olisikin mielenkiintoista tietää mikä on Al-Qassimin mielipide Kris Meekestä, vai oliko vain Citroenin johtoryhmän päätös antaa hänelle kenkää. Eli voisiko ensi vuoden M-Sportin kuskit olla Meeke-Breen-Suninen(-Al-Qassimi)? Tällöin Citroenilla voisi ajaa vaikkapa Ogier-Sordo-Østberg...mutta jäisikö Elfyn Evans tässä jalkoihin, vai olisiko hän kuitenkin M-Sportin ykköskuski Meeken sijasta?
Taitaa Wilson palkata Meeken vain siinä tapauksessa, että haluaa tallinsa menevän konkurssiin ensi kauden päätteeksi.

Meeken auton korjaamiseen menisi väistämättä niin paljon rahaa, että M-Sport joutuisi hakeutumaan konkurssiin sen seurauksena.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Nyt kun näitä sopimushuhuja putkahtelee, niin täytyy tehdä pieni välispekulaatio:
Ogierin Seppo olisi varmaan alun perin halunnut Toyotalle, kun siihen tyyliin kehuskeli Saksassa Toyotaa, mutta ilmeisesti he eivät halua Ogieria. Jäljelle jää Citroen, jonne Seb varmaan siirtyykin, mutta haluaa vielä varmuutta siihen kuinka täysillä Citroen satsaa auton kehitykseen myös seuraavina vuosina. Eli toisin sanoen, onko auto varmasti mestaruuskuntoinen nyt ja myös tulevaisuudessa.

Suninen: jatkaa M-sportilla ja on varmaan Wilsonin suurin toivo ensi kaudella.

Evans: jatkaa M-sportilla tai siirtyy R5-luokkaan

Tänak ja Latvala: jatkaa Toyotalla

Lappi: manageri Veiby haluaisi Lapin Citikalle, koska tienaisi paremmat rahat myös itselleen. Citroenin talli haluaisi myös Lapin ja myös Ogier on EP:n kanssa hyvää pataa, joten Sebilläkään ei olisi mitään sitä vastaan, jos päätyvät tallikavereiksi. Lappi itse ja Toyotan väki haluaisivat että ajot jatkuu Gazoo Racingin väreissä. Veikkaan että Toyotan paperiin nimi lopulta laitetaan.

Neuville ja Mikkelsen: jatkavat Hyundailla.

Sordo ja Paddon: luultavasti jatkavat myös Hyundailla

Breen ja Östberg: Jos Ogi ja EP päätyvät Citikalle, toinen saa kenkää ja luulen että se on Breen. Östberg jää rahasäkin kanssa kolmoskuskiksi vähän tasapainottamaan tallin taloutta kun 1.ja 2.kuskeille joudutaan pulittamaan kunnon palkkaa. Breen siirtyy M-sportille Sunisen ja Evansin kaveriksi.

Ja jos EP lähtisi Toyotalta, hänen tilalleen täytyisi palkata joku, ja Tommin puheiden mukaan hänellä on kiikarissa 3-4 kuljettajaa. Yhdeksi näistä on jo varmaan laskettu Lappi, mutta ne muut ovat Huttunen?, Tidemand?, Paddon? Meeke?

Meeke ei ole tainnut olla ollenkaan julkisuudessa irtisanomisensa jälkeen. Onkohan hän vielä koittanut luoda jotain neuvotteluja eri talleihin, vai joko päätti laittaa hanskat naulaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
Meeke ei ole tainnut olla ollenkaan julkisuudessa irtisanomisensa jälkeen. Onkohan hän vielä koittanut luoda jotain neuvotteluja eri talleihin, vai joko päätti laittaa hanskat naulaan?
Luulisin, että tässä on lakimiesten kanssa sovittu homma, että Meeke ei saa tänä vuonna ajaa muissa talleissa eikä kommentoida potkujaan, jotta saa loppuvuoden palkkansa. Varmaan huonolta näyttää tulevaisuuden suunnitelmat, jos nyt ei saa budjettia M-Sportille. Wilson sanoi Turkin aikaan, että jos Ogieria ei saada talliin niin tärkeintä on turvata M-Sportin bisnes eikä yrittää maailmanmestaruuksia, kun Neuville ja Tänak on jo kerran varattuja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/lahteeko-esapekka-lappi-toyotalta-tallipomo-tommi-makinen-puhelin-on-soinut/

Tällainenkin uutinen tuli Toyotan tilanteesta. Lapille on tehty tarjous ja odotetaan mitä siihen vastataan. Tuohan voi olla vaikka artisti maksaa -tason tarjous, ja sitten Citroenilta voisi tulla vähän voitakin leivän päälle.

Sitten taas Mäkisen politikointia:

– Suoraan sanottuna puhelin on soinut, joten kyllä meillä on useampiakin vaihtoehtoja. Vaihtoehtoina on jopa kokemustakin. Sen puoleen meillä ei ole paikkaamaton tilanne, vaikka Esapekka menisikin Citroenille, Mäkinen paljastaa.

– Tarkoitan siis kuljettajia maailmalta, jotka ajavat tälläkin hetkellä MM-sarjassa. Kaikilla kuljettajilla ei ole vielä sopimusta tällä hetkellä. Tähän aikaan vuodesta käymme läpi kaikki vaihtoehdot ja keskustelemme, minkälaisia variaatioita on tarjolla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Toyotalta olisi aika huonoa pelisilmää päästää Lappi nyt kilpailijan leipiin. Vähän niin kuin vaikka jääkiekossa myytäisiin oma huippuvaraus tulokaskauden jälkeen kilpailevaan seuraan. Lappi kerää vielä kokemusta, mutta on niitä seuraavia kuskeja joka voi nousta ihan siihen mestaruudesta ajavaan kärkijoukkoon, johon nyt kuuluuvat Ogier, Neuville ja Tänak. Toyotan kannalta on huonoa, jos Lappi ajaa silloin Citroenilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Luulisin, että tässä on lakimiesten kanssa sovittu homma, että Meeke ei saa tänä vuonna ajaa muissa talleissa eikä kommentoida potkujaan, jotta saa loppuvuoden palkkansa. Varmaan huonolta näyttää tulevaisuuden suunnitelmat, jos nyt ei saa budjettia M-Sportille. Wilson sanoi Turkin aikaan, että jos Ogieria ei saada talliin niin tärkeintä on turvata M-Sportin bisnes eikä yrittää maailmanmestaruuksia, kun Neuville ja Tänak on jo kerran varattuja.
Aivan varmasti, tuskin Meeke "vahingossa" on hiljaa ollut. Eiköhän siellä ole PSA:n lakimiesarmeija ja Meeken avustaja (kummallahan lie ollut yliote :p) "hyvässä yhteisymmärryksessä" sopineet, että tavuakaan ei puhuta ulos koko aiheesta, tai muussa tapauksessa vähintään palkanmaksu loppuu.

Sinänsä sääli, että Meeke pelasi itsensä ulos sarjasta. Olisi ollut mukava lisä näihin loppukaudenkin kisoihin, mikäli Kris olisi ollut mukana härnäämässä kärkikolmikon mittelyä. Meeke kuitenkin on niitä harvoja, jotka siihen edes hetkittäin kykenisivät.

Meeke M-Sportille kuulostaa vähän turhan hyvältä toteutuakseen. Kuten ylläkin on jo mainittu, niin Wilsonille tärkeintä on kannattavan liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen, ja siihen tavoitteeseen autoja tuhoava, nopea mutta äärimmäisen riskialtis kuljettaja (joka kaiken lisäksi ei toisi talliin jenin jeniä mukanaan) sopii äärimmäisen kehnosti. Jos veikata pitäisi, niin M-Sporin kolmikko ensi kaudella on Evans-Suninen-Östberg. Eli voitoista on turha haaveilla, satunnaiset podium-paikat saavat täyttää menestysnälän. Ja vaikka Suninen vauhtinsa puolesta kykenisi esim. Suomessa voitosta tai vähintään kärkisijoista haastamaan, voi Ogierin lähtö tarkoittaa sitä, että Detroitista ei tule senkään vertaa supportia => Fiesta jää kehityksessä kiihtyvällä tahdilla jälkeen kilpakumppaneistaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tarkoitan siis kuljettajia maailmalta, jotka ajavat tälläkin hetkellä MM-sarjassa. Kaikilla kuljettajilla ei ole vielä sopimusta tällä hetkellä. Tähän aikaan vuodesta käymme läpi kaikki vaihtoehdot ja keskustelemme, minkälaisia variaatioita on tarjolla.
Hmm... tästä sanavalinnastahan salaliittoteoreetikko saisi hyvän syyn epäillä, että tarkoitus ei olekaan korvata Lappia ns. päittäin ainoastaan yhdellä kuljettajalla... Mutta koska kyseessä on suomen kielen epämääräisten ilmaisujen kiistaton kuningas Tommi, niin aihetta epäilykseen tuskin on.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
Tällainen yhteenveto voidaan nyt tehdä:

Citroen
- Ogier
- Lappi
-

Ford M-Sport
-
- Suninen
-

Hyundai
- Neuville
- Mikkelsen
-

Toyota
- Tänak
- Latvala
-

Kursivoiduilla sellaiset vahvistamattomat sopimukset, joita pidän melko varmoina

Jäljellä olevat kuskit:
- Breen
- Evans
- Meeke
- Paddon
- Sordo
- Østberg

Sarjaan mahdollisesti nousevia kuskeja:
- Huttunen
- Katsuta
- Tidemand
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16132
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehdotettuja muutoksia ensi kaudelle:

- Kuskeilla olisi pysyvät kilpailunumerot nykyisen järjestelmän sijasta. Vain maailmanmestarille olisi aina varattu nro 1
- Mekaanikkojen määrää vähennetään
- Testipäiviä vähennetään
- Vapaan testauksen alue pienentyy 50 kilometristä 10 kilometriin. Huonoja uutisia Puuppolan tallille.
- Kilpailun maksimipituus vähenee 500 kilsasta 350 kilsaan (eipä tuon pidempiä ole järjestettykään...)
- Keskeyttämällä vikan pätkän jälkeen ei voi enää kikkailla itselleen tuoreita osia
- Joka pätkän alussa oltava neljä pyörivää rengasta (aiemmin tämä päti vain siirtymälle, Meeke laittoi pelkän vanteen Portugalissa yleisöpätkälle säästääkseen tyhjentyvää rengasta siirtymälle)

https://rallysportmag.com/detailed-wrc-changes-proposed-for-2019-championship-190918/
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.autosport.com/wrc/news/138815/meeke-on-toyota-radar-for-2019-wrc-return

Päivän kolmoskuski Toyotalle: Kris Meeke. Toki brittimedia katsoo asiaa omien lasiensa läpi...
David Evansilla tuskin on ollut Tommi-suodatinta päällä. He could be one option, one possibility, Tommin suusta, on uutisarvoltaan aivan nollatason juttu, mutta ymmärtäähän sen toki, että näistäkin revitään otsikoita. Huomenna David Evans tarjonnee paikalle sukunimikaimaansa Elfyniä, josta Mäkinen todennäköisesti höpöttäisi saman litanian.
 
Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
https://www.autosport.com/wrc/news/138815/meeke-on-toyota-radar-for-2019-wrc-return

Päivän kolmoskuski Toyotalle: Kris Meeke. Toki brittimedia katsoo asiaa omien lasiensa läpi...
Jotenkin tuntuu näistä spekulaatioista päätellen, että ainoa varma, joka Toyotan kolmoskuskin paikalla ei ole, on Esapekka. Tuskin sitä muuten niin spekuloitaisiin, jos kuskit eivät vaihtuisi.
Hienoahan se olisi, jos Meeke sinne päätyisi.

Malcolm muuten sanoi joskus jossain (en muista lähdettä) Portugalin jälkeen, että hänellä ei ole missään nimessä varaa palkata Meekeä ja korjauskulujaan.
 
Ylös