DC
Helsingin UA
No niin, ei se todennäköisyyksiä ainakaan pienennä.Sama kävi itsellänikin mielessä. Ainakin Jan oli Greensmithin kanssa M-Sportin kutsumana testaamassa R5 Fiestaa Rovaniemellä joulukuussa.
No niin, ei se todennäköisyyksiä ainakaan pienennä.Sama kävi itsellänikin mielessä. Ainakin Jan oli Greensmithin kanssa M-Sportin kutsumana testaamassa R5 Fiestaa Rovaniemellä joulukuussa.
Ilman muuta Ford kuuluisi täysiverisenä tehdastallina MM-sarjaan. Sinisen ovaalin takana on perinteitä enemmän kuin japsit (tai korealaiset) pystyvät ikunaan keräämään. Nykyisellään vaan Wilsonin autovuokraamo antaa kosolti tasoitusta jo yksin budjetin muodossa TGR:lle ja Hyundaille. Tällä kaudella sentään kuskit on kelvollisia ja potentiaalisia hätyyttelemään TOP4-sijoituksia.Jos "Wilsonin autovuokraamo" ois sysipaska niinkuin väitetään jonkun toimesta täällä niin eiköhän tuo ois kuolla kupsahtanut jo aikaa sitten...
M-Sport puksuttaa vuosikymmenestä toiseen mm-sarjassa, ja hyvä niin. Ford kuuluu mm-sarjaan, oli sitten tehtaan tuki tai ei. Ja suomalaiskuski kuuluu Fordin ohjaimiin, onhan se nähty vuosikymmenten saatossa et aika usein Fordin parhaimmat kuskit ovat ajaneet siniristilipun alla.
Tämä on mielestäni melko luonnollista: Evansilla on 37 starttia, eli noin kolme kautta enemmän kokemusta WRC-autosta kuin Sunisella ja on vielä kuusi vuotta vanhempikin. 2016 kun molemmat kiersivät sarjaa R5-autoilla he osallistuivat 6 kertaa samaan ralliin. Evans oli edellä Montessa, Ruotsissa ja Korsikalla, kun taas Teemu oli parempi Puolassa ja Suomessa. Portugalissa Suninen joutui rally kakkosen puolelle jo toisen pätkän jälkeen ja vastaavasti Evansille kävi sama homma lauantaina. Pisteitä molemmilla oli kauden jälkeen 120 kappaletta, mikä on sinällään vähän merkityksetöntä kun pisteistä molemmat taistelivat samanaikaisesti ainoastaan kolmessa rallissa.Kuskina kehittynyt enemmän kuin Suninen, vaikka r5 aikaan Lappi ja Suninen olivat muistaakseni luokkaa parempia.
Liekö kartturilotto syy vai seuraus tässä, mutta ihmeeliset kartturinvaihtosulkeiset Suninen pisti pystyyn. Nykyisin kun on enempi tapana että sama kartturi pysyy siinä vierellä koko (WRC) uran ajan. Meni sitten syteen tai saveen.Teemun viime kauden viimeiset kymmenen kilpailua oli katastrofaalisen alun jälkeen tuloksellisesti ihan mukiinmenevää tekemistä. Mikäli tuo kymmenen kisan tahti eli 8,8 pinnnaa/kisa säilyisi tällä kaudella, ja siinä ohesssa tuli vauhdillisesti napsu tai kaksi kehitystä ylöspäin Teemulla voisi olla hyvä sauma ainakin haastaa neljännestä sijasta kuljettajien pisteissä.
Käsittäkseeni myös manageri Timo Jouhkilla oli näppinsä kartturin vaihdoissa.Liekö kartturilotto syy vai seuraus tässä, mutta ihmeeliset kartturinvaihtosulkeiset Suninen pisti pystyyn. Nykyisin kun on enempi tapana että sama kartturi pysyy siinä vierellä koko (WRC) uran ajan. Meni sitten syteen tai saveen.
Joo. Kohtuullisen hyvin on olleet pullat uunissa mutta tokihan takavuosina niitä ajopaikkoja oli jaossa nykyistä enemmän. Kokonaan toinen juttu sitten on millaiset saumat menestymiseen jonkun Seatin tai Skodan tai Suzukin talleissa oli, mutta niissäkin maksettiin sentään jotain kuskeille.Ihmeellistä on se, että suomalaisia on MM-sarjassa kokoaikaisesti 3 kuskin verran ja vielä ainakin yksi aikoo ajaa jokusen MM-rallin. Kaiken lisäksi runsas suomalaisedustajuus on jatkunut katkeamattomana aina sieltä jostain 70-luvulta saakka, eikä niitä tallipaikkoja mielin määrin ole koskaan ollut jaossa. Niin, ja kyllä ne muuallakin yrittävät ajaa niin helvatan kovaa kuin osaavat ja uskaltavat. Tälle tosiasialliselle tilenteelle nostan hattua. Amazeballs!
Tässä syy miksi varsinkin Lapin oli tärkeä saadaa auto alleen tälle kaudelle. Ei tule välikautta katsomossa vaan saa ajaa ja hankkia kokemusta ja pysyy tallipääliköiden silmissä. Vuoden päästä paljon paremmassa asemassa muihin nähden kun paikkoja jaetaan. Toki pitää ajaa kovaa ja säväyttää muutamissa kisoissa mutta tuskin se autosta jää kiinni.Tosin jos Loeb, Sordo ja Ogier päättävät paketoida uransa, niin sieltä aukeaa kyllä paikkoja. Takaa ei ole ihan heti nousemassa ilmiselviä haastajia.
Mietin vaan viikolla sitä et jos Australian maastopalot jatkuu yhtä hurjina kuin viimeaikoina, niin pystyttäisiinkö siellä ees kisaamaan tänäkään vuonna? Vai siirtyisikö reitti suuntaan tai toiseen...?Chilelle ei toistaiseksi ole luvassa korvaajaa, vaikka Australia ja Paraguay ovat tarjoutuneet sellaista järjestämään (Katalonia kieltäytyi kunniasta jo aiemmin)
https://www.rallit.fi/teemu-suniselta-on-jo-lupa-odottaa-menestysta-taytyy-taas-todistaa-etta-on-tallipaikan-arvoinen/– On se kyllä eksoottinen ralli. En ole nähnyt missään niin hidasta tietä, vaikka rallia olen ympäri maailman viitisen vuotta ajanut ja aika paljon erilaisia teitä on tullut nähtyä, Suninen toteaa.
– Japanissa on oikein extremehidasta tietä ja siellä joutuu ihan ykkösellä tai kakkosella ajamaan pitkiä osuuksia.
Hmph, ei nyt kuulosta ihan optimaaliselta ainakaan viihdearvon kannalta. Toisaalta olen vahvasti sen kannalla, että jokaisella kisalla on oma luonteensa. Ehkä tämä pitää nähdä ennen kuin antaa lopullisen tuomion.siellä joutuu ihan ykkösellä tai kakkosella ajamaan pitkiä osuuksia
Australian MM-ralli ei ole vuoden 2020 kalenterissa, mutta 2021 lienee tilanne toinen.Mietin vaan viikolla sitä et jos Australian maastopalot jatkuu yhtä hurjina kuin viimeaikoina, niin pystyttäisiinkö siellä ees kisaamaan tänäkään vuonna? Vai siirtyisikö reitti suuntaan tai toiseen...?
Tämä liittyi siis siihen, että Australiaa oli harkittu korvaamaan ChileäAustralian MM-ralli ei ole vuoden 2020 kalenterissa, mutta 2021 lienee tilanne toinen.