WRC-kausi 2020

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Evans puhuu skottilaiseksi aika hyvää kymriä. :alppu:

Mielenkiintoista nähdä miten hänellä tulokset kehittyy nyt kun alla viimeisen päälle kalusto.
Kuskina kehittynyt enemmän kuin Suninen, vaikka r5 aikaan Lappi ja Suninen olivat muistaakseni luokkaa parempia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos "Wilsonin autovuokraamo" ois sysipaska niinkuin väitetään jonkun toimesta täällä niin eiköhän tuo ois kuolla kupsahtanut jo aikaa sitten...

M-Sport puksuttaa vuosikymmenestä toiseen mm-sarjassa, ja hyvä niin. Ford kuuluu mm-sarjaan, oli sitten tehtaan tuki tai ei. Ja suomalaiskuski kuuluu Fordin ohjaimiin, onhan se nähty vuosikymmenten saatossa et aika usein Fordin parhaimmat kuskit ovat ajaneet siniristilipun alla.
Ilman muuta Ford kuuluisi täysiverisenä tehdastallina MM-sarjaan. Sinisen ovaalin takana on perinteitä enemmän kuin japsit (tai korealaiset) pystyvät ikunaan keräämään. Nykyisellään vaan Wilsonin autovuokraamo antaa kosolti tasoitusta jo yksin budjetin muodossa TGR:lle ja Hyundaille. Tällä kaudella sentään kuskit on kelvollisia ja potentiaalisia hätyyttelemään TOP4-sijoituksia.

Mitä sitten kuskivalintoihin tulee, niin toki Wilson rekrytoi brittiläisiä kuskeja ensisijaisesti - sehän on brittiläiselle tallille liki kansallinen velvollisuus. Niinhän Citroenillakin preferenssi oli ranskalaisissa kuljettajissa (toki kuskin piti samalla olla ehdotonta huippua. Tusinajanarit ei riittäneet). Skodan tehdastallissa pikku-Kallen aisaparina oli Kopecky ja aikoinaan ajoivat MM-tasolla ihan täysin tsekkiläisin voimin.

Toivotaan parasta Ford-kaksikollemme, vaikkakaan en usko heidän ajavan sen paremmin kuskien kuin valmistajienkaan mestaruudesta. Ogier on aika vahva suosikki kuljettajien mestariksi ja Hyundai valmistajien titteliin.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Kuskina kehittynyt enemmän kuin Suninen, vaikka r5 aikaan Lappi ja Suninen olivat muistaakseni luokkaa parempia.
Tämä on mielestäni melko luonnollista: Evansilla on 37 starttia, eli noin kolme kautta enemmän kokemusta WRC-autosta kuin Sunisella ja on vielä kuusi vuotta vanhempikin. 2016 kun molemmat kiersivät sarjaa R5-autoilla he osallistuivat 6 kertaa samaan ralliin. Evans oli edellä Montessa, Ruotsissa ja Korsikalla, kun taas Teemu oli parempi Puolassa ja Suomessa. Portugalissa Suninen joutui rally kakkosen puolelle jo toisen pätkän jälkeen ja vastaavasti Evansille kävi sama homma lauantaina. Pisteitä molemmilla oli kauden jälkeen 120 kappaletta, mikä on sinällään vähän merkityksetöntä kun pisteistä molemmat taistelivat samanaikaisesti ainoastaan kolmessa rallissa.

Kun Evans oli omalla urallaan Sunisen nykyisessä uravaiheessa vuoden 2015 jälkeen, Evans joutui hakemaan uudelleen vauhtia pykälää alempaa WRC2:n puolelta. Tuossa vaiheessa Evansilla oli sama määrä podiumeja vyöllä kuin Sunisella nyt. Eräällä Ott Tänakilla oli muuten samassa kohtaa niin ikään vasta kaksi podiumia saavutettuna.

Teemun viime kauden viimeiset kymmenen kilpailua oli katastrofaalisen alun jälkeen tuloksellisesti ihan mukiinmenevää tekemistä. Mikäli tuo kymmenen kisan tahti eli 8,8 pinnnaa/kisa säilyisi tällä kaudella, ja siinä ohesssa tuli vauhdillisesti napsu tai kaksi kehitystä ylöspäin Teemulla voisi olla hyvä sauma ainakin haastaa neljännestä sijasta kuljettajien pisteissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Teemun viime kauden viimeiset kymmenen kilpailua oli katastrofaalisen alun jälkeen tuloksellisesti ihan mukiinmenevää tekemistä. Mikäli tuo kymmenen kisan tahti eli 8,8 pinnnaa/kisa säilyisi tällä kaudella, ja siinä ohesssa tuli vauhdillisesti napsu tai kaksi kehitystä ylöspäin Teemulla voisi olla hyvä sauma ainakin haastaa neljännestä sijasta kuljettajien pisteissä.
Liekö kartturilotto syy vai seuraus tässä, mutta ihmeeliset kartturinvaihtosulkeiset Suninen pisti pystyyn. Nykyisin kun on enempi tapana että sama kartturi pysyy siinä vierellä koko (WRC) uran ajan. Meni sitten syteen tai saveen.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Liekö kartturilotto syy vai seuraus tässä, mutta ihmeeliset kartturinvaihtosulkeiset Suninen pisti pystyyn. Nykyisin kun on enempi tapana että sama kartturi pysyy siinä vierellä koko (WRC) uran ajan. Meni sitten syteen tai saveen.
Käsittäkseeni myös manageri Timo Jouhkilla oli näppinsä kartturin vaihdoissa.

"– Teemusta paistoi tietyllä tavalla epätoivoisuus. Homma ei sujunut. Silloin otan enemmän roolia. Jari-Matin kohdalla ei ole koskaan tarvinnut mennä näin pitkälle, Jouhki paljastaa."

https://yle.fi/urheilu/3-11131817
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3347
Sijainti
Lahti
Ihmeellistä on se, että suomalaisia on MM-sarjassa kokoaikaisesti 3 kuskin verran ja vielä ainakin yksi aikoo ajaa jokusen MM-rallin. Kaiken lisäksi runsas suomalaisedustajuus on jatkunut katkeamattomana aina sieltä jostain 70-luvulta saakka, eikä niitä tallipaikkoja mielin määrin ole koskaan ollut jaossa. Niin, ja kyllä ne muuallakin yrittävät ajaa niin helvatan kovaa kuin osaavat ja uskaltavat. Tälle tosiasialliselle tilenteelle nostan hattua. Amazeballs!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihmeellistä on se, että suomalaisia on MM-sarjassa kokoaikaisesti 3 kuskin verran ja vielä ainakin yksi aikoo ajaa jokusen MM-rallin. Kaiken lisäksi runsas suomalaisedustajuus on jatkunut katkeamattomana aina sieltä jostain 70-luvulta saakka, eikä niitä tallipaikkoja mielin määrin ole koskaan ollut jaossa. Niin, ja kyllä ne muuallakin yrittävät ajaa niin helvatan kovaa kuin osaavat ja uskaltavat. Tälle tosiasialliselle tilenteelle nostan hattua. Amazeballs!
Joo. Kohtuullisen hyvin on olleet pullat uunissa mutta tokihan takavuosina niitä ajopaikkoja oli jaossa nykyistä enemmän. Kokonaan toinen juttu sitten on millaiset saumat menestymiseen jonkun Seatin tai Skodan tai Suzukin talleissa oli, mutta niissäkin maksettiin sentään jotain kuskeille.

Ilta-pulussa joku toimittaja spekuloi Lapin ja Sunisen välistä asetelmaa s.e. kummallakaan ei olisi oikein varaa hävitä tallikaverilleen tai ura on sitä myöden saletissa. Tosin jos Loeb, Sordo ja Ogier päättävät paketoida uransa, niin sieltä aukeaa kyllä paikkoja. Takaa ei ole ihan heti nousemassa ilmiselviä haastajia. En oikein usko että jonkun Kopeckyn tai Kajetanovitsin tai Benito Guerran kiinnittämisestä käydään verissä päin kilpailua. Ja Citroenin lopetettua Loubetinkin markkina-arvo koki jonkinlaisen inflaation. Jonkun Veibyn tai Gryazinin pitäisi olla 2020 WRC2:n TOP3:ssa ja osoittaa sekä nopeutta että suoritusvarmuutta jos mielivät nousta isojen poikien hiekkalaatikolle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tosin jos Loeb, Sordo ja Ogier päättävät paketoida uransa, niin sieltä aukeaa kyllä paikkoja. Takaa ei ole ihan heti nousemassa ilmiselviä haastajia.
Tässä syy miksi varsinkin Lapin oli tärkeä saadaa auto alleen tälle kaudelle. Ei tule välikautta katsomossa vaan saa ajaa ja hankkia kokemusta ja pysyy tallipääliköiden silmissä. Vuoden päästä paljon paremmassa asemassa muihin nähden kun paikkoja jaetaan. Toki pitää ajaa kovaa ja säväyttää muutamissa kisoissa mutta tuskin se autosta jää kiinni.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Chilelle ei toistaiseksi ole luvassa korvaajaa, vaikka Australia ja Paraguay ovat tarjoutuneet sellaista järjestämään (Katalonia kieltäytyi kunniasta jo aiemmin)
Mietin vaan viikolla sitä et jos Australian maastopalot jatkuu yhtä hurjina kuin viimeaikoina, niin pystyttäisiinkö siellä ees kisaamaan tänäkään vuonna? Vai siirtyisikö reitti suuntaan tai toiseen...?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Suninen kertoo, että Japanin asvalttikisassa on sairaan hitaita teitä

– On se kyllä eksoottinen ralli. En ole nähnyt missään niin hidasta tietä, vaikka rallia olen ympäri maailman viitisen vuotta ajanut ja aika paljon erilaisia teitä on tullut nähtyä, Suninen toteaa.

– Japanissa on oikein extremehidasta tietä ja siellä joutuu ihan ykkösellä tai kakkosella ajamaan pitkiä osuuksia.
https://www.rallit.fi/teemu-suniselta-on-jo-lupa-odottaa-menestysta-taytyy-taas-todistaa-etta-on-tallipaikan-arvoinen/
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
siellä joutuu ihan ykkösellä tai kakkosella ajamaan pitkiä osuuksia
Hmph, ei nyt kuulosta ihan optimaaliselta ainakaan viihdearvon kannalta. Toisaalta olen vahvasti sen kannalla, että jokaisella kisalla on oma luonteensa. Ehkä tämä pitää nähdä ennen kuin antaa lopullisen tuomion.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Onhan Japanissa noiden teknisten vuorenrinteillä kiemurtelevien teiden lisäksi myös tosi nopeaa ratamaista baanaa ja kaikkea siltä väliltä. Riippuu tietysti mitä reitille valitaan, mutta ainakin onboardien perusteella vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Mietin vaan viikolla sitä et jos Australian maastopalot jatkuu yhtä hurjina kuin viimeaikoina, niin pystyttäisiinkö siellä ees kisaamaan tänäkään vuonna? Vai siirtyisikö reitti suuntaan tai toiseen...?
Australian MM-ralli ei ole vuoden 2020 kalenterissa, mutta 2021 lienee tilanne toinen.
 
Ylös