WRC-kausi 2020

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3925
Sijainti
Parc Fermé
Shillä lailla... Alkaa kieltämättä vähän jännittämään Jyskälän puolesta tää tilanne... kys. kisa kun on ollut monenmonta vuosikymmentä sellainen ettei sitä oo kalenterista saatu tipautettua, vrt vuoksi Monte-Carlo on kylläkin kerran pari saatu veks'. Toki tuolloin Monte oli EM-kisana mutta...

Muutenkin offtopicin puolelle menee railakkaasti, mutta itsellä ainakin kys. tapahtuma ja sen valmistelu omalta osalta on justihin hyvää vastapainoa arjen paskuudelle (eli lyhyesti: aikalailla elämän parasta aikaa tuo viikko pari kun saa syventyä reittikarttoihin, ajella pätkiä ennakkoon läpi 1-2vkoa ennen kisaa, nauttia atmosfääristä ja kaikesta muusta ympärillä)... Mitenköhän jo valmiiksi mieltä raastanut v. 2020 kestäisi tuon aiheuttaman vitutuksen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1682
Sijainti
JKL
Jyskälän riskihän on se että järjestelyt vaativat erilaisia tapaamisia ja muita töitä mitä ei välttämättä pysty etänä hoitaa. Ja niiden töiden aikataulut voi tulla vastaan niin että kisan tekemisen kannalta ollaan myöhässä vaikka muuten kisa voitaisiinkin järjestää. Toukokuussa pitäisi olla jo kokolailla täysi hönkä päällä tekemisen suhteen...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1049
Shillä lailla... Alkaa kieltämättä vähän jännittämään Jyskälän puolesta tää tilanne... kys. kisa kun on ollut monenmonta vuosikymmentä sellainen ettei sitä oo kalenterista saatu tipautettua, vrt vuoksi Monte-Carlo on kylläkin kerran pari saatu veks'. Toki tuolloin Monte oli EM-kisana mutta...

Muutenkin offtopicin puolelle menee railakkaasti, mutta itsellä ainakin kys. tapahtuma ja sen valmistelu omalta osalta on justihin hyvää vastapainoa arjen paskuudelle (eli lyhyesti: aikalailla elämän parasta aikaa tuo viikko pari kun saa syventyä reittikarttoihin, ajella pätkiä ennakkoon läpi 1-2vkoa ennen kisaa, nauttia atmosfääristä ja kaikesta muusta ympärillä)... Mitenköhän jo valmiiksi mieltä raastanut v. 2020 kestäisi tuon aiheuttaman vitutuksen.
Se on kieltämättä melkoinen määrä tunteja/vuorokausia kun Jyskälä näkyy jollakin tavalla ajatuksissa tai teoissa vuoden aikana, että ei kuitenkaan mikään merkityksetön asia elämässä. Helmi-maaliskuun aikoihin tulee tuntikausia spekuloitua tulevaa reittiä, touko-kesäkuussa alkaa jo sellainen lievä odotus ja ehkä jo jotain pätkiä käy ajelemassa, kisaa edeltävä kuukausi on sitten jo todella odottava tunnelma, sitten itse kisa paikan päällä seuraten, hetki vielä jälkipuinteja. Ehkä syys-joulukuu on vähän hiljaisempaa, mutta toki pitkin vuottakin säännöllisesti muistelee vanhoja Suurajoja ja niiden reittiä esim. täällä foorumilla tai katselee vanhoja Jyskälä-videoita ym. Jos nuo kaikki ynnää yhteen, niin melkein uskaltaisin väittää, että vuodessa on n.1-2kk yhtämittainen Jyskälä kokoajan päällä :)
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Sama. Itsellä kun hiljenee työt tuossa Heinäkuussa mut on vielä töissä niin päivistä kuluu iso osa paikkoja etsiessä incarien sahailuun, pikkuteiden tutkimiseen ja Google Mapsin avulla aikatauluttamiseen. Tänäkin vuonna on tarkoitus mennä 14 EK:lle niin se ei oo helppo rasti suunnitella viisaasti. Mut ah niin antoisaa. :) Ja nyt jos tuo jäisikin pois, niin melko tyhjä olo tuosta tulisi.

Sen verran jos spekuloisi, siis positiivisessa hengessä että mitä mahdollisuuksia tuolla olisi nykyisessä tai edes vähän höllemmässä tilanteessa:
- Jos ei suomeen sallita turismia vielä tuolloin, voisiko silti tallit tulla työn varjolla tänne? Hehän tulevat tekemään töitä suomeen joten se olisi työmatkailua.
- Ei yleisölle Service parkia, ei Harjua eikä Laajavuorta, ei VIPpejä, ei välttämättä edes Shakedownia.
- Ei katselualueita pätkillä vaan kova tehtävä niin että kaikki pätkät siimoitettais siten että yleisöllä olisi vapaa pääsy minne tahansa kohtaa pätkää = Ei kokoontumisia.
- Jos pätkillä olisi odotettavissa ruuhkahuippuja kuten Ruuhimäki, niin parkit pieniksi joka rajaisi yleisöä tietyille paikoille. Ruuhimäkikin voisi loppua ennen hyppyjä.
- Vapaaehtoisia mukaan ensiapuun yms. jos on tiukilla normaalin väen saanti.

Ja joo, tämä on vaan tämmönen ajatusleikki, eikä pidä ottaa liian tosissan, toisin sanoen ei tehdä tästä mitään Corona itkuvirsi ketjua. 🙏
 
Viimeksi muokattu:

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Täytyy muistaa, että Jyskälän kohtalo ei ole pelkästään kiinni siitä, mikä tilanne Suomen rajojen sisäpuolella on. Kärjistettynä: vaikka Suomessa virus olisi heinäkuuhun mennessä jo nujerrettu (vastoin THL:n ja kaikkien muidenkin instanssien ennusteita), mutta tilanne yleismaailmallisesti on vielä huono tai katastrofaalinen, niin ei täälläkään rallia ajeta. Meksikon osaltahan tämä virhe jo tehtiin (pienemmässä mittakaavassa toki), enkä usko että sitä ollaan valmiita toistamaan.

Itse sanoisin, että kisan läpivieminen vaatisi viruksen nujertamista (rajoitteita tulisi pystyä purkmaan tyyliin kesäkuun alusta alkaen) vähintäänkin Euroopan alueella, ja se ei tämän hetkisten ennusteiden valossa vaikuta lainkaan realistiselta. Toki täytyy yhtä lailla muistaa se, että tilanteet saattavat muuttua hyvinkin nopeasti; jos joku olisi kuukausi sitten puhunut Uudenmaan eristämisestä, hänet olisi toimitettu välittömästi tahdonvastaiseen hoitoon. Eli toivotaan toivotaan osastolle mennään, mutta en nyt ihan vielä lähtisi buukkaamaan majoitusta ralliviikonlopulle...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Paitsi että ne on buukattu jo viime kesänä. ;)

Joo, totta tuokin että maailman tilanne vaikuttaa paljon. Oikeastaan jos Eurooppaan on keksitty toimiva lääke (esim. tämä Klorokiini) ja / tai rajoituksia on pakko avata toukokuussa niin silloin kokisin että tuo päästään ajamaan. Tällä avaamisella tarkoitan tätä mistä talousjohtajat ja ekonomistit puhuvat että maat eivät yksinkertaisesti voi olla kiinni montaa kk. Sekin voi avata tien normaalimpaan arkeen. Toki siitä on matkaa vielä siihen että ralleja ajetaan.
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Tällä avaamisella tarkoitan tätä mistä talousjohtajat ja ekonomistit puhuvat että maat eivät yksinkertaisesti voi olla kiinni montaa kk.
Sepä se. Jos hetkeksi ralliasiasta eksyy (menee kuitenkin vahvasti WRC 2020-teeman alle), niin Hesarissa oli tänään ansiokas kirjoitus aiheesta. Maat eivät voi olla kiinni, mutta mitäs sitten kun vaihtoehtona kääntöpuolella on hallitsemattomasti etenevä, alkuperäisiä arvioita vaarallisempi virus? Missä menee raja ennennäkemättömän taloudellisen ja yhteiskunnallisen katastrofin ja ihmishenkien välillä?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Tämä just. 👆 Ei ole oikein hyviä vaihtoehtoja. Ehkä tässä on paras näkemys ja kirjoitus mitä olen nähnyt asiaan, että eristetään ne riskiryhmät.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546

Portugali peruttu kokonaan
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Uusi-Seelanti vaarassa kun pääministeri totesi että ei ulkomaalaisia päästetä maahan kovinkaan helposti eikä pitkään aikaan.

Jos nyt ajatellaan koko kalenteria, niin luulen että tämä voisi olla mahdollinen skenaario jos nyt koko kautta edes ajetaan:
Neste Rally Finland 06.08. - 09.08.2020
Rally Turkey 24.09. - 27.09.2020
ADAC Rallye Deutschland 15.10. - 18.10.2020
Wales Rally GB 29.10. - 01.11.2020
Rally Japan 19.11. - 22.11.2020

Eli pysytään Euroopassa ja sitten päätetään kausi Japaniin. Näin päästäisiin 8 kisaan ja suurimmaksi osaksi ajettaisiin kustannusten kannalta viisaasti Euroopan alueella.

Epäilys toki on että miten tuo toteutetaan ja mikä tilanne eri maissa on. Aika monissa maissa on matkustelun osalta lock-down, mutta toki työmatkustaminen sallitaan monessa maassa, joten sen verukkeella tallit pystyy liikkumaan. Lähinnä itse ajattelin jo että WRC kausi voisi olla paketissa, mutta sitten Rallicrossin sarja ilmoitti syksyn aikatauluista ja siellä aioitaan kuin aioitaankin vetää kausi nopealla aikataululla läpi. Toki voihan tuo olla tyhjille katsomoille, sitä ei vielä avattu:
Revised 2020 WRX calendar
Sweden - 20-23 August
France - 4-6 September
Latvia - 18-20 September
Belgium - 2-4 October
Portugal - 9-11 October
Spain - 16-18 October
Abu Dhabi - 29-31 October
Germany - 11-13 December
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6546
Uusi-Seelanti vaarassa kun pääministeri totesi että ei ulkomaalaisia päästetä maahan kovinkaan helposti eikä pitkään aikaan.

Jos nyt ajatellaan koko kalenteria, niin luulen että tämä voisi olla mahdollinen skenaario jos nyt koko kautta edes ajetaan:
Neste Rally Finland 06.08. - 09.08.2020
Rally Turkey 24.09. - 27.09.2020
ADAC Rallye Deutschland 15.10. - 18.10.2020
Wales Rally GB 29.10. - 01.11.2020
Rally Japan 19.11. - 22.11.2020

Eli pysytään Euroopassa ja sitten päätetään kausi Japaniin. Näin päästäisiin 8 kisaan ja suurimmaksi osaksi ajettaisiin kustannusten kannalta viisaasti Euroopan alueella.
Sardiniakin voidaan vielä siirtää syksylle, muuten tämä on varmaan todennäköinen skenaario, jos uskoo optimistisesti kauden vielä jatkuvan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1682
Sijainti
JKL
Mulla tuli sellainen ajatus että jos Jyskälä ajetaan niin vähän typistettynä siten että Harjua ei ajeta ja Laajavuoren maalijuhlallisuudet on pelkkien kameroiden takana eli sinnekään ei yleisö pääsisi. Samoin Paviljonki olisi kiinni yleisöltä. Näin vältetään suurimmat yleisörysät mutta kisa saadaan ajettua...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1049
Jyskälän osalta Tarkiainen on ainakin sanonut, että yleisön lipputulot ovat taloudellisesti niin olennainen osa tapahtumaa, ettei kisan ajaminen tyhjille katsomoille tulisi toteutumaan. Myös kisan siirtäminen tuntuu epätodennäköiseltä, koska vapaaehtoisvoimaa ei tahdo saada loma-aikojen ulkopuolella.
Vähän synkältähän tuo näyttää, mutta korona-aikana on kaikkialla keksitty pakon edessä luovia ratkaisuja. Mitä ne luovat ratkaisut voisivat olla, että kisa saataisiin jollakin tavalla tyydyttävästi vietyä läpi, (mikäli hallitus kisan järjestämisen ylipäätään sallii). Periaatteessahan tuo on suurtapahtuma, jossa yleisön kokonaismäärä viikonlopun aikana on satoja tuhansia, mutta jos esim. 500 hengen kokoontumiset ovat voimassa, olisiko mahdollista rajata erillisiä 500 hengen alueita eri puolille rallin reittiä? Teoriassa kyllä, koska reitti kulkee niin isolla alueella, mutta se vaatisi melkoisen määrän järkkäreitä vahtimaan ja laskemaan jokaista yleisöaluetta. Lisäksi ongelmaksi tulisi se ,että yleisö tulisi paikalle metsiä pitkin ym., mutta määrät tuskin nousisivat yli 500:n missään epävirallisessa katselupaikassa. Paviljongin alueelle pääsyn voisi kieltää kokonaan yleisöltä. Jos tuo 500 henkilön rajaus erillisille yleisöalueille jotenkin onnistuisi, ongelmana olisi vielä sekin, että suositus on edelleen pitää riittävät turvavälit toisiin ihmisiin. Yleensähän noissa yleisökarsinoissa kuitenkin pakkaudutaan tiiviisti yhteen. Jossakin isolla peltoalueella jopa nuo 1-2m:n turvavälitkin olisi vielä mahdollisia. Virallisen kisaoppaan mukanahan voisi tietysti tulla jokaiselle oma etälamautin, joka antaa automaattisesti tällin kaikille yli 1m päähän tuleville.
Yksi hullu ajatus olisi sekin, että nostetaan rajusti lippujen hintaa. Tämän seurauksena puolet yleisöstä jäisi tulematta kalliiden hintojen takia, mutta tosifanit ostaisivat lipun edelleen ja järjestäjät saisivat edelleen ihan mukavat lipputulot. Esim. ainoastaan 80 euron arvoinen rallipassi on ainut lipputuote, joka kelpaa. Näin satunnaiset rallituristit jäisivät tulematta. Tai nostetaan suosiolla rallipassin hinta johonkin 120 euroon. Kuulostaa hullulta, mutta voisi teoriassa toimiakin. Reittiäkin voisi ehkä muokata ja lyhentää, jos sen myötä järkkäreitä riittäisi paremmin yleisöä valvomaan. Vaikealta tuntuu, mutta ideoitahan voi aina heitellä. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä F1-forum on se ensimmäinen paikka, josta kilpailujen järjestäjät, tallipäälliköt, kuljettajat ja kaikki päättävät tahot lukevat ideoita ja mielipiteitä, ennenkuin tekevät mitään päätöksiä. Jopa FIA on alkanut pitää tätä foorumia päätöstensä pohjana.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Jyskälän osalta Tarkiainen on ainakin sanonut, että yleisön lipputulot ovat taloudellisesti niin olennainen osa tapahtumaa, ettei kisan ajaminen tyhjille katsomoille tulisi toteutumaan. Myös kisan siirtäminen tuntuu epätodennäköiseltä, koska vapaaehtoisvoimaa ei tahdo saada loma-aikojen ulkopuolella.
Tähän hyvään kirjoitukseen tartun. (y) Joo, ei niitä tyhjille katsomoille ajeta. Toki ajetaan Tour de Francekin tyhjille katsomoille ja kuka tuohon sitten oikeasti uskoo? Eli voisihan se niin näyttävästi mainostaa että Neste Ralli, ei yleisöä. Ja sitten kun metsät on täynnä jengiä niin nostetaan vaan olkapäitä niinkuin Ranskassakin tullaan tekemään. 🤷‍♂️

Vähän synkältähän tuo näyttää, mutta korona-aikana on kaikkialla keksitty pakon edessä luovia ratkaisuja. Mitä ne luovat ratkaisut voisivat olla, että kisa saataisiin jollakin tavalla tyydyttävästi vietyä läpi, (mikäli hallitus kisan järjestämisen ylipäätään sallii). Periaatteessahan tuo on suurtapahtuma, jossa yleisön kokonaismäärä viikonlopun aikana on satoja tuhansia, mutta jos esim. 500 hengen kokoontumiset ovat voimassa, olisiko mahdollista rajata erillisiä 500 hengen alueita eri puolille rallin reittiä? Teoriassa kyllä, koska reitti kulkee niin isolla alueella, mutta se vaatisi melkoisen määrän järkkäreitä vahtimaan ja laskemaan jokaista yleisöaluetta. Lisäksi ongelmaksi tulisi se ,että yleisö tulisi paikalle metsiä pitkin ym., mutta määrät tuskin nousisivat yli 500:n missään epävirallisessa katselupaikassa.
Aivan, tää oli ehdotukseni jo aiemmin: Ei mitään karsinoita, vaan siimoitetaan koko perkelleen reitti niin kyllä se porukka jakaantuu. VIPit kielletty, niin ei esim. se Kakaristokaan niin suosittu enää ole. Ja kyllähän niitä järkkäreitä on muutenkin reitit täynnä, että kyllä ne pystyy vahtimaan noita siiman venyttäjiä. Otetaan kalliimpi hinta lipusta kuten ehdotit niin osa tulee mielellään järkkäriksi.

Paviljongin alueelle pääsyn voisi kieltää kokonaan yleisöltä. Jos tuo 500 henkilön rajaus erillisille yleisöalueille jotenkin onnistuisi, ongelmana olisi vielä sekin, että suositus on edelleen pitää riittävät turvavälit toisiin ihmisiin. Yleensähän noissa yleisökarsinoissa kuitenkin pakkaudutaan tiiviisti yhteen. Jossakin isolla peltoalueella jopa nuo 1-2m:n turvavälitkin olisi vielä mahdollisia. Virallisen kisaoppaan mukanahan voisi tietysti tulla jokaiselle oma etälamautin, joka antaa automaattisesti tällin kaikille yli 1m päähän tuleville.
Paviljonki kiinni vaan. Uskoisin että se on silti kiinni vaikka kisat jotenkin voitaisiinkin toteuttaa. Etälaumattimet on ehkä vähän Hardcore kamaa. 🥴

Yksi hullu ajatus olisi sekin, että nostetaan rajusti lippujen hintaa. Tämän seurauksena puolet yleisöstä jäisi tulematta kalliiden hintojen takia, mutta tosifanit ostaisivat lipun edelleen ja järjestäjät saisivat edelleen ihan mukavat lipputulot. Esim. ainoastaan 80 euron arvoinen rallipassi on ainut lipputuote, joka kelpaa. Näin satunnaiset rallituristit jäisivät tulematta. Tai nostetaan suosiolla rallipassin hinta johonkin 120 euroon. Kuulostaa hullulta, mutta voisi teoriassa toimiakin.
Voisi ja hyvä ideakin. Katetaan ne ulkomaisten rallituristien puute sillä että otetaan lipuista enemmän hintaa.

Reittiäkin voisi ehkä muokata ja lyhentää, jos sen myötä järkkäreitä riittäisi paremmin yleisöä valvomaan. Vaikealta tuntuu, mutta ideoitahan voi aina heitellä.
Voi ja pitää ehdotella. Mielestäni myös AKK:lla pitää olla halua tehdä tarvittavia muutoksia. Reittimuutokset yms. Yleensäkin mahdolliset ja tarvittavat muutokset, että kisa saadaan ajettua. Pääasia että yritetään. Esim. otan vaikka Savonlinnan oopperajuhlat. Koen että siellä esim. paskottiin housuun, koska en mitenkään näe etteikö tuota olisi voinut järjestää. On vaan hyvä esimerkki tästä koronahysteriasta. Ihan kuin linnassa tapahtuvia oopperoita ei olisi voitu rajaa siten että yleisöä ei ole 500 enempää per näytös ja oikeilla turvaväleillä? Kaupungilla olisi ollut ihmisiä, mutta eihän mikään nytkään estä ihmisä olemasta ulkona. Olisi tuonut tuollekin kaupungille kipeästi tarvittavia euroja. Ruisrockit yms. ymmärränkin, ovat ahtaita tapahtumia. Sitä jotku Oopperajuhlat ja rallit eivät ole, jos on halua järjestää ja eikä pelätä vastustusta.

Mielenkiintoista siis nähän tuleeko asiaan jotain linjauksia AKK kokouksessa torstaina.
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2554
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Jyskälän osalta Tarkiainen on ainakin sanonut, että yleisön lipputulot ovat taloudellisesti niin olennainen osa tapahtumaa, ettei kisan ajaminen tyhjille katsomoille tulisi toteutumaan.
Näin varmasti on - normaaliolosuhteissa. Tuskin kukaan kuitenkaan olettaa, että kisa voitaisiin viedä läpi tuosta vaan, mikäli tulorakenne niin dramaattisesti muuttuu kuin tapahtuisi ilman yleisöä ajettaessa (muihin tämän skenaarion haasteisiin tässä ollenkaan menemättä). Eli kyllä se kompensaatiota vaatisi. Kaivaako taskujaan sitten promoottori, FIA, tehtaat vai joku muu, se jää nähtäväksi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo

Nyt puhutaan Jyskälän mahdollisesta siirtymisestä syksylle...outoa, kun Tarkiainen on niin vahvasti sanonut, ettei se tule onnistumaan.
Tarkiainen puhui vapaaehtoistyövoiman puutteesta syksyllä, kun kesälomat on jo pidetty, mutta voihan se olla että esim. Fialla on esittää rallia Pe-ilta, lauantai ja sunnuntaipainotteiseksi jolloin vapaaehtoisvoimaa riittäisi viikonloppuna ja voihan siellä olla muitankin ehtoja kuten yleisöek:eek:iden poistumista jolloin järkkäreitä ei välttämättä tarvittaisi niin paljon. Tuskin tuosta siirrosta puhuttaisiin FIAn toimesta jos Suomesta olisi tullut tiukka "Nounou".
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
880
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tarkiainen puhui vapaaehtoistyövoiman puutteesta syksyllä, kun kesälomat on jo pidetty, mutta voihan se olla että esim. Fialla on esittää rallia Pe-ilta, lauantai ja sunnuntaipainotteiseksi jolloin vapaaehtoisvoimaa riittäisi viikonloppuna ja voihan siellä olla muitankin ehtoja kuten yleisöek:eek:iden poistumista jolloin järkkäreitä ei välttämättä tarvittaisi niin paljon. Tuskin tuosta siirrosta puhuttaisiin FIAn toimesta jos Suomesta olisi tullut tiukka "Nounou".
Luulen, että päivämäärä vaikkapa lokakuulle parantaa social distancing -mahdollisuuksia ja vähentää järkkäreiden tarvista ihan luonnostaan. :p
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
530
Sijainti
Porvoo
Luulen, että päivämäärä vaikkapa lokakuulle parantaa social distancing -mahdollisuuksia ja vähentää järkkäreiden tarvista ihan luonnostaan. :p
Jos Neste rallit näyttäis esim. tolta, niin olisihan se huikeata. En koe sitä yhtään huonona ajatuksena, varsinkaan jos vaihtoehtoinena on Elokuu, Lokakuu tai peruminen.
 
Ylös