Aluksi sanottakoon, että seuraava on muutaman päivän kirjoitustauon jälkeen vain työnnetty ulos mielestä sen kummemmin jäsentelemättä, ja enkä tietenkään ole tietoinen siitä, mitä kaikkia virityksiä on mahdollisesti FIA:n ja promoottorin taholta yritetty, jotta kautta 2020 voidaan ylipäänsä jatkaa ja että vuoden päätteeksi olisi edes jonkinlaiset mestaruudetkin jaettu. Mutta, alkaahan tässä rauhallisempikin mies hermostumaan, kun MITÄÄN konkreettista ei saada ulos. Siis tilanteessa, jossa käytännössä katsoen lähes kaikilla kv. arvosarjoilla on ainakin suunnitelmia siitä (osa toki jo täydessä vauhdissakin), miten toiminta saadaan uudelleen käyntiin. Rallilla ei välttämättä olisi varaa jäädä tässä(kin) muiden jalkoihin. Päinvastoin. Tilanteessa, jossa kaikki tv-kanavat ja suoratoistopalvelut janoavat live-sisältöä, markkinaa olisi voitu myös sekoittaa (se kuuluisa "pelin paikka"), mutta se juna oli ja meni. Kisoja perutaan - ymmärrettävästi - mutta missä on ns. rebound-suunnitelma? Sen perusteella, miten asiat julkisuuteen tulevat (joka ei tietenkään ole koko totuus, mutta lisätietojen puutteessa ei jätä muuta arvostelupohjaa), vaikuttaa siltä, että FIA odottaa josko joitakin kalenterin jäljellä olevia kisoja saadaan vielä tämän vuoden kalenterivuoden puolella järjestettyä. Karmea ammattivirhe, sanon minä. Tässä olisi pitänyt heittää kalenteri kisoineen ja aikatauluineen roskiin jo viimeistään kuukausi sitten, mielellään jo vähän aiemmin, ja aloittaa suunnittelu ihan puhtaalta pöydältä. Mallia, niiltä osin kuin se koskee itse kilpailutapahtumaa, voi hakea muiden urheilulajien puolelta. Jos ei vielä ole liian myöhäistä, niin viimeistään nyt pitäisi Pariisin konttorillakin katsoa ikkunasta ulos ja tehdä ainoa mahdollinen johtopäätös: jos tänä vuonna meinataan ylipäänsä ajaa, niin suunnitelman täytyy olla sen kaltainen, jossa ajetaan 1) lyhyitä kisoja ja 2) useita kisoja samassa paikassa (vrt. NBA, USA:n ammattinyrkkeily, UFC). Joo, ei ole kiva juttu ehkä, mutta mikä on vaihtoehto? Se, että ei ajeta mitään. Itse ainakin valitsen kernaasti tuon ensimmäisen vaihtoehdon näistä. Sanomattakin on selvää, että kaikki kisaformaatti-, vähimmäiskilometri- yms. säännöt voi unohtaa. Nyt täytyy pelastaa se, mitä pelastettavissa on, ja se vaatii lievästi sanottuna innovatiivisia ratkaisuja.
Tällainen kokovartalohalvaus tuntuu erikoiselta, kun ottaa huomioon, mitä FIA on saanut aikaan F1-kalenterin suhteen. Vai näkyykö tässä se karu fakta, ettei WRC:n televisiointisopimukset ole samanlaista miljardibisnestä kuin monen muun lajin vastaavat? Mitä vähemmän mediajätit ovat painostamassa, sitä enemmän pallo jää umpibyrokraattiselle kattojärjestölle ja mitään ei saada aikaan?