WRC-kausi 2021

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Tuo koronan lyhentämä viime kausi oli kyllä varmasti ongelmallinen karttureille. Maksetaanko palkka koko kaudelta, vaikka kisoja on puolet vähemmän? Vai maksetaanko palkka kisakohtaisesti, jolloin vuosipalkka putoaakin puoleen?
Tässä on varmaan paljon tiimi ja kuljettajakaksikko kohtaisikin eroja, mutta en yhtään ihmettelisi jos Hyundai olisi tehnyt näille kolmoiskuskeille vain kisakohtaisia sopimuksia, se antaisi tiimille lisää liikkumatilaa kun kenenkään kanssa ei olisi taloudellisia sitoumuksia. Tänakin ja Neuvillen kanssa todennäköisesti sopimukset ovat kausikohtaisia jolloin palkanmaksu jatkuu ajetaan kilpaa tai ei.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/is-suninen-doing-enough-to-retain-his-m-sport-seat/
Evans Sunisen kimpussa. Ehkä tässä luodaan hieman turhan ruusuinen kuva siitä, mitä Fiesta WRC:llä oli Virossa mahdollista tehdä, mutta monessa muussa kohdassa on kiusallista olla samaa mieltä.
Ei suostu uskomaan Sunisen omia kommentteja siitä, että autossa oli vikaa koko kisan ajan, eikä sillä voinut ajaa. Ehkä M-Sport on ostanut Dirtfishiltä myönteistä näkyvyyttä, mutta Jouhki ei? Vahingossakaan ei saa vihjata, että autossa olisi jotain vikaa...

Jouhki itse kävi kommentoimassa twitterissä aika harvinaisen suorasti

 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
https://dirtfish.com/rally/wrc/is-suninen-doing-enough-to-retain-his-m-sport-seat/
Evans Sunisen kimpussa. Ehkä tässä luodaan hieman turhan ruusuinen kuva siitä, mitä Fiesta WRC:llä oli Virossa mahdollista tehdä, mutta monessa muussa kohdassa on kiusallista olla samaa mieltä.
Suniselle voisi tehdä ihan terää ajaa vaikka kokonainen kausi WRC2-luokassa, tehdä toivottavasti hyvää työtä ja tulosta, saada mojonsa takaisin. Noi jutut on niin pienestä kiinni, ettei siinä tarvitse isosti äpyillä, kun huomaakin yhtäkkiä olevansa pari napsua oman parhaan suorituskykynsä alapuolella ja siihen ei kovassa kilpailussa ole varaa. Kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ja ne huomioiden sitä olisi rimpuiltava maksimiinsa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Siitäkin huolimatta, että tämän ja edellisen vuoden WRC Ford ei ole ollut sitä parhainta parhautta!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei suostu uskomaan Sunisen omia kommentteja siitä, että autossa oli vikaa koko kisan ajan, eikä sillä voinut ajaa. Ehkä M-Sport on ostanut Dirtfishiltä myönteistä näkyvyyttä, mutta Jouhki ei? Vahingossakaan ei saa vihjata, että autossa olisi jotain vikaa...
Juu, kieltämättä tällainen tulokulma vahvasti haisee jutusta. Toivottavasti ei sentään ole mittatilaustyö, mutta kun tietää Evansin lämpimät välit ja suhtautumisen M-Sportiin, niin hieman erikoiselta tuntuu, ettei faktoja joko viitsitty tarkistaa tai (mikä vielä pahempaa) kirjoittaa juttuun.

Sinänsä jutun johtopäätöksestä olen ainakin osittain samaa mieltä, että kombinaatio Suninen ja Fiesta WRC tuntuu olevan todellinen mismatch vuonna 2021, eikä Sunisen WRC-kilometreistä ole sen Monten ekan (melkein koko) pätkän jälkeen ollut iloa kummallekaan osapuolelle. Joku ctrl+alt+delete tyyppinen ratkaisu pitäisi nyt tehdä, mutta eipä se rallattelu Rally2-Fiestallakaan taida sekään autuaaksi tehdä. Ja Elfyn Evans-vertauksessa ontuu se, että nyt on 2021 eikä 2016. Hankala on kyllä tilanne.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ei tee. Rally2 Fiestalla ei ehdi Skodan, Citroenin ja Hyundain vauhtiin. Esim. Puolan EM skabassa nopein hoppa oli vasta 10. Liepajassa 8s ja Roomassa 10s. EM-sarjassa Skoda on valtamerkki ja Fordilla ajaa kolme kuljettajaa: Devine, Cais ja Koltun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei tee. Rally2 Fiestalla ei ehdi Skodan, Citroenin ja Hyundain vauhtiin. Esim. Puolan EM skabassa nopein hoppa oli vasta 10. Liepajassa 8s ja Roomassa 10s. EM-sarjassa Skoda on valtamerkki ja Fordilla ajaa kolme kuljettajaa: Devine, Cais ja Koltun.
Kyllä mää väittäisin että Fiesta on Hyundaita nopeampi ja Citroenia luotettavampi. EM-sarjassa tai WRC3:ssa ei juuri nyt kukaan kunnon kuski aja Fiestalla. Suninen ja Fourmaux on ajaneet hyviä sijoituksia WRC2:ssa. Mutta joo, ei se Fabian ja Polon veroinen auto ole.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kyllä mää väittäisin että Fiesta on Hyundaita nopeampi ja Citroenia luotettavampi. EM-sarjassa tai WRC3:ssa ei juuri nyt kukaan kunnon kuski aja Fiestalla. Suninen ja Fourmaux on ajaneet hyviä sijoituksia WRC2:ssa. Mutta joo, ei se Fabian ja Polon veroinen auto ole.
Tiedä sitten kumpi olisi kokonaisuuden kannalta parempi vaihtoehto (jos itse kuitenkin joutuu rahoituksen hommaamaan). Lähteä kiertämään TGS Worldwiden Skodalla vai M-Sportin Fordilla vai jollain Saintelocin C3:lla? Oestberg on tehnyt kyllä hyvää tulosta Sitruunallakin ja toisaalta Volkkarihan on lyönyt pensselit santaan Polon kehityksen kanssa eli ei se kauaa liene voittaja-auto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Kannattaa seurata niitä kisoja niin näkee miten usein Östbergillä on autosta hajalla jarrut tai jotain muuta.

Fabia on kyllä harmillisen ylivoimainen auto luokassaan, kun varmaan se "ykkösevokin" on nopeampi kuin moni muu, ja kolmas on jo tuloillaan. Polokin on hämmästyttävän hyvä edelleen ottaen huomioon ettei sitä ole juurikaan kehitetty.

Mutta Sunisesta kun on puhe: WRC2:ssa olisi näytön paikkoja tarjolla. Taso on kova ja voittoja sekä pätkäpohjia varmasti arvostetaan tallipäälliköiden silmissä. Valitettavasti Suninen on harvemmin pystynyt näyttämään samanlaista dominanssia kuin Lappi Rovaniemellä. Silloin 2017 kaudellakin Teemu oli yleensä se "paras ei-Skoda". Toki tästä voidaan laittaa auton piikkiin osa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Näissä on se huono puoli, jos on jo pitkään ajellut WRC1:ssä ja siirtyy jäähdyttelemään WRC2:een, täytyisi melkeinpä pystyä dominoimaan luokkaa, että se toimisi ponnahduslautana takaisin pääluokkaan. Jos ajelee sijoilla 2-4, se ei oikein vakuuta enää tallipäälliköitä. Sunisen kohdalla olisi todella vaikeaa pystyä edes yksittäisiin voittoihin, koska Fordin R5 ei ole samalla tasolla Skodaa ja Poloa vastaan ja kuitenkin kuljettajien taso on WRC2:ssa todella kova.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Näissä on se huono puoli, jos on jo pitkään ajellut WRC1:ssä ja siirtyy jäähdyttelemään WRC2:een, täytyisi melkeinpä pystyä dominoimaan luokkaa, että se toimisi ponnahduslautana takaisin pääluokkaan. Jos ajelee sijoilla 2-4, se ei oikein vakuuta enää tallipäälliköitä. Sunisen kohdalla olisi todella vaikeaa pystyä edes yksittäisiin voittoihin, koska Fordin R5 ei ole samalla tasolla Skodaa ja Poloa vastaan ja kuitenkin kuljettajien taso on WRC2:ssa todella kova.
Nimenomaan jos näin kokenut kuski ei pysty "dominoimaan" WRC2:ssa, niin vaikea olisi saada tallipäälliköitä kiinnostumaan kun päälliköitä on se 3 kpl ja näitä "ihan hyvä" kuskeja kuitenkin useampia vapaana.

WRC2:ssa alle pitäisi saada Skoda tai VW, niin olisi taas mahdollisuudet näyttää että ei ole miehestä vaan autosta kiinni, kuten esim. Huttunen muutama vuosi sitten Ruotsissa, kun Hyundailla ei ollut tullut tulosta ja nyt Lappi tosiaan Pololla. Sitten jos käy kuten Mikkelsenillä nyt, niin sitten se alkanee olla aika lailla siinä, mutta niin sen "pitääkin" olla urheilullisessa mielessä. Mikkelsenillä tietysti on sitä rahoitusta kohtalaisesti taustalla, mutta veikkaan että jos Teemulle kävisi samalla tavalla, niin tuskin kauaa jatkettaisiin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Niin, onhan se toki eri asia dominoida etukäteen heikompia. Mutta sitten kun vastassa on suunnilleen tasaväkiset kilpakumppanit esim. wrc1 luokasta niin onhan tuo ajatuksena todella haastava. Eihän siinä ole onnistunut kuin Lappi.

Harmillisen monta kuskia jotka aivan hyvin menisi wrc luokassa joutuu näillä pienemmillä vetämään kyllä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Eilen en ehtinyt kirjoittaa saatetta, mutta tässä tallipomo Millener vähän myöntää, ettei autolla olisi ollut Virossa mahdollisuutta taistella

“It’s fair to say this wasn’t the result or performance we were hoping for after Safari Rally Kenya,” said Millener, “Before the start we would have been happy to have one car in the top six, but we all know it could have been better.”
“It was frustrating for Gus and Teemu that engine-related issues meant they weren’t part of the fight,” added Millener. “Despite the setbacks, they both gave everything and got lots of important kilometres under their belts, which is what we always ask of them.”
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
On toi Ogierin,ties kuin mones,titteli jo aika lähellä..
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Pari huomiota Power Stageista.

Ott Tänak on voittanut toista kertaa urallaan kolme peräkkäistä Power Stagea. Edellisen kerran Tänak voitti 3 putkeen kaudella 2019, voitettuaan tuolloin kauden kolme viimeistä Poweria. Pisin putki on Ogierin voittamat seitsemän peräkkäistä Poweria kaudella 2015. Vuosina 2013, 2014 ja 2016 Ogier pystyi Volkkarillaan voittamaan 3 putkeen jokaisella mainitulla kaudella. Ogier ja Tänak ovat ainoat näin moneen peräkkäiseen voittoon yltäneet.

Tänakin kauden kokonaispisteistä huomattavan iso osuus on tullut juuri Power Stagejen kautta. Yleensä näillä MM-mitalisteilla (2017-2019) noin 15-19% pisteistä on tullut voimapätkien kautta. Tänakin luku on nyt 31%. Ilman Powerin pisteitä Tänakin pistesaldo olisi ainoastaan 60, joka olisi 6 pistettä vähemmän kuin Taka Katsutalla tällä hetkellä. Katsutahan ei ole siis yhtään ekstrapistettä napannut. Lisäksi vain tasan puolet kisoista ajaneen Craig Breenin saldo neljässä kisassa ilman Power Stagejen pisteitä on 52.

Elfyn Evans puolestaan on vakituisista kärkikuskeista kerännyt selvästi vähiten pisteitä tämän kauden Powereilla. Walesilaisen saldo 8 kisaan on 13 kappaletta. Tänak 27, Ogier 25, Neuville 24, Rovanperä 21. Mestaruudesta taistelleet kuljettajat ovat yleensä olleet aika omaa luokkaa näissä Powerien pisteissä. Rovanperän saldo on hyvää luokkaa ottaen huomioon, että vuosien 2017-2019 välillä ainoastaan Latvala 2017 (27 pistettä) ja Lappi 2018 (23 pistettä) ovat ottaneet Kallen tämän hetkistä pistemäärää enemmän pojoja. Nuo Jari-Matin ja Esapekan pistemäärät ovat vieläpä siis 13 ajetun rallin jälkeen.
 
Ylös