2022 Sama määrä autoja mukana ja samat tallit, joten muutosta tuskin näköpiirissä. Alkukaudesta voi jopa käydä niin, että Tojo ja Huihai ajaa max 3 autolla tai jopa vain 2 autolla, koska uusien autojen viivalle saamisessa taitaa tulla kiire. Toyotahan ajoi 2017 puoli kautta vain kahdella autolla. Toistuukohan sama nyt? Nää uudet autot vaatii teknisesti niin paljon, että voi olla, että tallien täytyy keskittää kaikki resurssit vain kahden auton maaliin tuomiseen, jolloin kakkostiimien pyörittämiselle ei jää resursseja. Ja yksityiskuskeilla tuskin on varaa vuokrata uuttakaan kalustoa, jos ja kun hinnat vielä tästä tulevat nousemaanKyllähän tämä ihan rehellisesti on aika surkea tilanne taas. Mutta sitä se on ollut monesti useamminkin ja sitten tulee taas pari lihavampaa vuotta kuten -17 ja -18. Odotellaan josko uudet autot toisivat taas muutoksen parempaan.
97 alkukausi oli hyvin ankea, autoja vain kourallinen viivalla. Ei oo klassikkokausi. Loppukausi ihan jees, koska Toyota. Aika kultaa muistoja, koska oli Mäkinen ajamassa mestaruudesta. Myös 96 hyvin ankea kausi. 96-97 alku Käytännössä viivalla tehdastalleista 1 Mitsu, 2 Fordia ja 3 Subarua. 1 Toyota satunnaisesti. Eli tilanne jopa huonompi kun nyt. Silloin sentään yksityistiimit saatoi pärjätä yksittäisissä kisoissa, Marcus Toyotalla, Kytis Fordilla Suurajoissa. M-sport oli 96 Suurajoissa täys yksityistiimi ilman tehtaan tukea ja antoi pataan tehtaan Borehamin Sainzille ja Thirylle. 97 M-sport sai virallisen tehdas-statuksen osittain Kytölehdon ansiosta. Malcon jopa myöntänyt asian jälkeenpäin, mutta ei tainnu Kytölehto saada kunnia, jonka olisi ansainnut.Montako kilpailemaan pystyvää autoa oli kaudella 1997? Periaatteessa McRae, Mäkinen ja Sainz ajoivat joka kisan voitosta, sitten toisinaan kakkoskuskit pystyivät ajamaan voitoista (lähinnä Kankkunen, Liatti ja Eriksson, toisin kuin Schwarz, Nittel ja Burns). Jyskälästä lähtien tuli mukaan Toyota Auriolin ja Grönholmin voimin vähän kokeilemaan. Mutta se oli hieno kausi.
Nyt on myös mahdollista, että viisi kuskia ajaa mestaruudesta tasapäisesti.
Jotenkin en usko, tuolloin kuitenkin (aivan uuden tallin) koko kauden tavoite oli saada yksi voitto, nyt se tavoite on molemmat mestaruudet. Siinä ei paljoa kahdella autolla voi ajella. Katsuta on toki poikkeus, mutta eikös sitä saa vanhoilla autoillakin tarvittaessa ajella jos oikein tiukkaa tekee. Mutta vähän epäilen, toisaalta sitten taas niillä kakkoskuskeilta saadaan dataa, jolla nähdään miten uudet osat kestää. Sehän on lähes lottovoitto, jos kakkostiimin autosta hajoaa joku osa, niin sitten voidaan ykköstiimissäkin tarkastaa ne hajoavat osat ennen kuin ne pettää jossain voittotaistelussa.Toistuukohan sama nyt?
Ja yksityiskuskeilla tuskin on varaa vuokrata uuttakaan kalustoa, jos ja kun hinnat vielä tästä tulevat nousemaan
Eli onkohan sitten Kroatiassa Suninen ollenkaan mukana? Tai jos on, niin vetääköhän wrc2:lla?https://www.m-sport.co.uk/single-post/m-sport-and-red-bull-join-forces-once-more
Fourmaux ajaa Red Bullin tukemana jo Rovaniemeltä lähtien, ja Kroatiassa ajaa ekaa kertaa WRC-autoa.
Teemunhan ei ollut tarkoituskaan ajaa koko kautta. Onhan noi assukisat selvästi Fourmaux'n bravuureja, ja niitä on tällä kaudella neljä. Voisin veikata Teemun ajavan Portugalin ja Sardinian (joissa on ajanut podiumille ja hyvällä lähtöpaikalla voi antaa näyttöjä, Fordi toimii syheröissä hyvin) sekä Viron ja Jyskälän (toivottavasti moottoripäivityksellä pärjäisi sitten muiden vauhtiin).Eli onkohan sitten Kroatiassa Suninen ollenkaan mukana? Tai jos on, niin vetääköhän wrc2:lla?
Sordolle pedataan hyvää lähtöpaikkaa Portugaliin
Jes! Tämä oli hieno uutinen.