Wuoden urheilija

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kyllä tuo Manninen - Ahonen linjalle menee. Vaikea sanoa kumpi heistä, sillä molempien suoritukset oli mahtavia. Mutta Mannista melko varmasti äänestäisin. En kuitenkaan osaa sanoa sen kummempaa perustelua Ahosta vastaan. Mut miksi jompi kumpi heistä, niin Matxi esittikin perustelun, josta olen samaa mieltä. Maailmancup kestää niin pitkään ja jos pitkällä ajanjaksolla on huipulla ja vie mestaruuden, niin se on selvää että kyseessä on huippusuoritus.

Mitä tulee tuohon jalkapallojarnaan, niin mua hävettää tunnustaa, mutta mun tietoisuuteen tuli vasta nyt että Suomen naisten jalkapallojoukkue on jopa pärjännyt. Tai ehkä olen siitä kuullut, mutta unohtanut saman tien. Kieltämättä saavutus on kova, ottaen huomioon lajin kovan tason ja haastavuuden, mutta on ymmärrettävä myös se että eri lajien urheilusuoritusten laittaminen arvojärjestykseen on lähes mahdotonta puuhaa. Tällöin asiassa on otettava huomioon menestys yleismaailmallisilla mittareilla (mitalit ja sijoitukset) sekä suorituksen esilläolo medioissa.

Ennen kuin joku ymmärtää väärin, niin mediathan eivät sinällään vaikuta siihen miksi joku suoritus on oikeasti parempi kuin joku toinen, mutta tällaisessa äänestyksissä kysytään hyvin pitkälti ihmisten mielikuvaa. Näin ollen media on itseasiassa hyvinkin ratkaisevassa asemassa. Toinen on sitten mittarit millä menestystä mitataan. Mistä saadaan varmuus, että menestys on varmasti ollut kova? No mitali MM-tasolla yleensä on sellainen, mutta jos kyseessä on kovatasoinen laji kuten jalkapallo, niin hyvä sijoituskin on arvokas tässä äänestyksessä.

Sanoisinkin, että jos miesten futisjoukkue pääsee jalkapallon em tai mm lopputurnaukseen, niin pääsy tuolle listalle on varmasti aika varma. Miesten menestyminen olisi esillä joka paikassa, lehdissä, telkkarissa ja ihmisten puheissa, jolloin siitä on monella vahva mielikuva. Tämän lisäksi miesten jalkapalloa myös arvostetaan enemmän kuin naisten jalkapalloa, koska A. taso on ilmeisestikin laajempi (enemmän huippumaita) kuin naisilla ja B. miesten futis on enemmän medioissa esillä.

Voittiko naisten futisjoukkue muuten yhtään huippumaata, jos saan kysyä kun en sattuneesta syystä ole asiaan juuri perehtynyt?

Jacques

Sijainti
Helsinki
Lisään vielä että totta tosiaan Suomen jääpallomenestys ois kuulunu tohon listalle. Iteasiassa ihmettelen suuresti miksei sitä ole edes mainittu Ylen puolesta.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Taas muo on täällä ymmärretty väärin :jaska:

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että kääkän WC-joukkue tuonne kuuluu. Kyse oli siitä, että jos sanotaan, että pelkällä karsintamenestyksellä ei tuonne kuulu. Niin mielestäni siinä tehdään selväksi, että ilman mestaruuksia ei ole listalle asiaa, jolloin hopeamitallilla ei kuuluisi ohittaa yhtään kultamitallistia.

Minun mielestäni listalle kuuluu sellaiset urheilijat, jotka ovat ylittäneet itsensä ja odotukset (tai no jos odotukset on maailmanmestaruus, niin sitten ehkä niiden täyttäminen riittää ;) ) ja menestykselle voi antaa painoarvoa sitten lajin vaativuuden etc. mukaan.

Ko. listalta olisin poistanut ainakin Puhakan ja Piilin. Aerobick on kuitenkin arvostelulaji, joka on nyrkkeilyn tapaan vielä hyvin jakaantunut.

Ja tilalle jääpallon ja naisten futis -joukkueet.

Mutta kieltämättä hyviä valintoja, muiden kuin noiden kahden poistaminen on "hieman" hankalaa...
Ett silleen!!!!!!!!!

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
jaska sanoi:
Taas muo on täällä ymmärretty väärin :jaska:

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että kääkän WC-joukkue tuonne kuuluu. Kyse oli siitä, että jos sanotaan, että pelkällä karsintamenestyksellä ei tuonne kuulu. Niin mielestäni siinä tehdään selväksi, että ilman mestaruuksia ei ole listalle asiaa, jolloin hopeamitallilla ei kuuluisi ohittaa yhtään kultamitallistia.
Miten nämä kaksi asiaa muka liittyy yhteen?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki sanoi:
Miten nämä kaksi asiaa muka liittyy yhteen?
[rautalanka]
jos karsintamenestyksellä ei kuulu listalle, vaikka selkeästi tekee enmmän kuin joukkueelta odotettiin, saavuttaa jotain ennen saavuttamatonta jne. niin mielestäni tehdään selväksi, että tuonne kuuluu vain sellaiset menestyjät, jotka saa helyjä menestyksestään.

WC-joukkue ei voittanut sitä arvokkainta helyä ja koska moisia joukkueita / urheilijoita löytyy listalle 9kpl (luullakseni) niin WC-joukkue ei tuonne kuulu.

Sen sijaan jos katsotaan lajien ominaispiirteitä (lätkässä mm. WC:n kovatasoisuus verrattuna MM:n jne. ja Futiksessa lopputurnauspaikan arvokkuus) niin molemmat joukkueet tuonne kuuluu.
[/rautalanka]
Ett silleen!!!!!!!!!

Jacques

Sijainti
Helsinki
Jacques sanoi:
[BVoittiko naisten futisjoukkue muuten yhtään huippumaata, jos saan kysyä kun en sattuneesta syystä ole asiaan juuri perehtynyt? [/B]
Voisko jaska tai joku muu vastata tuohon? Se meinaan vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen mitä mieltä olen itse tuosta asiasta.

Jacques

Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
[rautalanka]
jos karsintamenestyksellä ei kuulu listalle, vaikka selkeästi tekee enmmän kuin joukkueelta odotettiin, saavuttaa jotain ennen saavuttamatonta jne. niin mielestäni tehdään selväksi, että tuonne kuuluu vain sellaiset menestyjät, jotka saa helyjä menestyksestään.

WC-joukkue ei voittanut sitä arvokkainta helyä ja koska moisia joukkueita / urheilijoita löytyy listalle 9kpl (luullakseni) niin WC-joukkue ei tuonne kuulu.

Sen sijaan jos katsotaan lajien ominaispiirteitä (lätkässä mm. WC:n kovatasoisuus verrattuna MM:n jne. ja Futiksessa lopputurnauspaikan arvokkuus) niin molemmat joukkueet tuonne kuuluu.
[/rautalanka]
Ett silleen!!!!!!!!!
Siinä mielessä jaskalla on kyllä pointtia, että selvästi totutusta tasosta venyminen on palkitsemisen arvoinen suoritus, mutta edelleen, kun puhutaan tällaisesta äänestyksestä niin muitakin asioita on otettava huomioon (mainitsin ne tuossa vähän ylempänä).

Mutta kuten todettua ei se naisten taso taida olla läheskään yhtä laaja kuin miesten, jolloin luullakseni pääsy arvokisaturnaukseen on helpompi kuin miehillä. Ja näin ollen suorituksen arvostukseen ratkaisee se montako huippumaata Suomen naisfutisjoukkue voitti. Enkä nyt puhu jostain yllätysmenestyjistä vaan kestosuosikeista jotka aina menestyy.

Miesten puolella nimittäin asia on niin että päästäkseen lopputurnaukseen on melkein pakko voittaa huippumaita useampaankin otteeseen, koska karsintalohkossa on aina 1-3 huippumaata. Mutta onko tilanne sama naisten puolella?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Voisko jaska tai joku muu vastata tuohon? Se meinaan vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen mitä mieltä olen itse tuosta asiasta.
Jos Venäjää ei lasketa huippujoukkueeksi, niin ei. Ruotsin kanssa, joka on maailman parhaita, pelattiin tasan.

Merkittävää mielestäni kuitenkin on, joukkueen "kasvaminen" viimeksi jatkokarsinnassa tuli takkiin (muistaakseni juuri Venäjältä) yhteismaalein 5(tahi)6 -0 ja kaksi tappiota ja nyt mentiin jatkoon yhteismaalein 4-1 kahella voitolla...
Ett silleen!!!!!!!

Observer

Well-known member
Jotain rajaa nyt. Että listalle joku karsinnoista kisoihin päässyt potkupallojoukkue kun siellä on urheilijoita ja joukkue jotka on oikeasti voittaneet jotain.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Observer sanoi:
Jotain rajaa nyt. Että listalle joku karsinnoista kisoihin päässyt potkupallojoukkue kun siellä on urheilijoita ja joukkue jotka on oikeasti voittaneet jotain.
Mä voin olla väärässä, mutta käsittääkseni tuolla listalla ei ole yhtään joukkuetta, joka olisi voittanut mitään...hopeahan ei ole voitto...

Edelleen kysymys on siitä, arvostetaanko suorituksia (jolloin molemmat joukkueet kuuluu tuonne) vai voittoja (jolloin kumpikaan ei kuulu)
Ett silleen!!!!!!!!

Observer

Well-known member
jaska sanoi:
Mä voin olla väärässä, mutta käsittääkseni tuolla listalla ei ole yhtään joukkuetta, joka olisi voittanut mitään...hopeahan ei ole voitto...

Edelleen kysymys on siitä, arvostetaanko suorituksia (jolloin molemmat joukkueet kuuluu tuonne) vai voittoja (jolloin kumpikaan ei kuulu)
Ett silleen!!!!!!!!
Lätkäjoukkue voitti hopeaa. Arvostus on sitten kiinni kunkin henkilökohtaisista mieltymyksistä, itse olen sitä mieltä että naispotkupalloilijat ei tuonne kuulu.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Observer sanoi:
Lätkäjoukkue voitti hopeaa. Arvostus on sitten kiinni kunkin henkilökohtaisista mieltymyksistä, itse olen sitä mieltä että naispotkupalloilijat ei tuonne kuulu.
Ei hopeaa voiteta!
Ett silleen!!!!!!!!!

DFiaA

I told you so
Mutku sanoi:
Ylen lista:
1. Janne Ahonen
2. Jääkiekkomaajoukkue
3. Marko Kemppainen
4. Janne Lahtela
5. Hannu Manninen
6. Kalle Palander
7. Tiia Piili
8. Joona Puhakka
9. Marko Yli-Hannuksela
10. Oma ehdokas esim. Leo-Pekka Tähti, Miikka Kiprusoff, Juha Salminen tai joku muu.
Jannoahosen vois pistää ykköseks, kait nämä viimeviikkojen loistosuorituksetkin painaa eikä vain viimetalven hyvätsuoritukset?

leipurihiiva

puunaama
Sijainti
viiskulmasta olariin
Matxi sanoi:
Mutta mitä vuoden urheilijaan niin mielestäni, vaikka Salminen veikin 'omansa' jälleen, on Janne Ahonen selkeä valinta. Eikös Janne voittanut mäkiviikon, vai muistanko väärin, ja sitten ensimmäistä kertaa Maailmancupinkin. Ja yhtä murskaavasti on nyt syyskaudella jatkanut (syyskausikin kuuluu tähän mukaan koska puhutaan vuodesta 2004), kuusi kisaa joista viisi voittoa ja yksi toinen sija.
mäkiviikon voitti toinen norjalainen, sigurd pettersen.

vaikka ahonen on minunkin suosikki vuoden urheilijaksi, en kuitenkaan sanoisi viime kautta mitenkään murskaavaksi. loppukausi oli melko tahmeaa, ja ljoekelsoey olis hoitanut cupin himaan, jos kisoja olis ollut yksi tai kaksi enemmän.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
mutta hopean saavuttamiseen tarvitaan voittoja (isoja sellaisia)!
Niin turnaukseen pääsemiseenkin... tuollainen kaks osanen ratkasu ei ole koskaan helppo, vaikka vastus olisi mitä tasoa - varsinkaan henkisesti!

Ja edelleen hopeassa jää se isoin voitto saavuttamatta... naiset voitti sen tärkeimmän ottelunsa (tänä vuonna)
Ett silleen!!!!!!!

Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Oma Top10:

1. Hannu Manninen
2. Janne Ahonen
3. Marko Yli-Hannuksela
4. Marko Kemppainen
5. Leo-Pekka Tähti
6. Joona Puhakka
7. Kalle Palander
8. Janne Lahtela
9. Juha Salminen
10. Tiia Piili

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Oma lista:
1. Antti Niemi
2. Miikka Kiprusoff
3. Kalle Palander
4. Heikki Kovalainen
5. Sanna Valkonen
6. Juha Salminen
7. Tanja Poutiainen (ei kuitenkaan erityisen hyvin viime kaudella menestynyt, jos en väärin muista... tai siis niin hyvin kuin nyt)
8. Leo-Pekka Tähti
9. Hannu Manninen
10. Janne Ahonen

Huolimatta jarnasta, joukkueiden äänestäminen on perseestä ja siksi äänestänkin yksilöitä ! Kiprusoff ja Valkonen on oikeastaan edustamssa joukkueitaan, Valkonen kapteenin ominaisuudessa ja Kipru, koska pelaa oikeastaan yksilölajia (jota veskan homma hyvinkin pitkälti on) ja selkeästi loisti Suomalaisista kääkän pelaajista eniten tänä vuonna...

itse en mäestätippumista tahi muita "pohjoismaisia lajeja" arvosta, joten niiden harrastajat ei listallani korkealla ole.
Ett silleen!!!!!!!!!