Yliarvostetut F1-kuskit

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kolme virhettä koko kauden aikana, ei se kyllä ihan siihen kaatunu :rolleyes:
Se että joutui lähtemään porukan perältä ei sun mielestä vaikuttanut Kimin pistesaaliiseen? Australiassa kävi tuuri turva-autojen kanssa, mutta Barcelonassa pääs 10 metriä eteenpäin kunnes de la Rosan Jaguar oli vastassa. Ja kun kauden päätteeksi eroa Schumacheriin oli 2 pistettä, niin kyllä se vaan omiin virheisiin kaatui. :idea:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Se että joutui lähtemään porukan perältä ei sun mielestä vaikuttanut Kimin pistesaaliiseen? Australiassa kävi tuuri turva-autojen kanssa, mutta Barcelonassa pääs 10 metriä eteenpäin kunnes de la Rosan Jaguar oli vastassa. Ja kun kauden päätteeksi eroa Schumacheriin oli 2 pistettä, niin kyllä se vaan omiin virheisiin kaatui. :idea:
Eikö voida yhtälailla sanoa, että se oli sen Jaguarin vika? Tai, että koneen poksahdus Nurrella oli se ratkaiseva tekijä?

Eiköhän se ole aina kokonaisuus, yhteensattumien summa mikä ratkaisee. Toki Kimi teki virheitä ja niillä oli lopulta suuri vaikutus. Yhtälailla sillä yhdellä konerikolla oli merkitystä.

Aina puhutaan, että tuona kautena McLaren oli uskomattoman luotettava. No olihan se Kimin kohdalla, lukuunottamatta sitä yhtä ratkaisevaa konerikkoa. Ferrari veti siinäkin paremman korren. Kärry ei Schumilla hajonnut kertaakaan. Pihalle Schumi kyllä ajeli "sadekelin spesialistina" Brasilian kaatosateessa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Se että joutui lähtemään porukan perältä ei sun mielestä vaikuttanut Kimin pistesaaliiseen? Australiassa kävi tuuri turva-autojen kanssa, mutta Barcelonassa pääs 10 metriä eteenpäin kunnes de la Rosan Jaguar oli vastassa. Ja kun kauden päätteeksi eroa Schumacheriin oli 2 pistettä, niin kyllä se vaan omiin virheisiin kaatui. :idea:
Mitä roskaa tämä nyt on? Se oli Pizzonian Jaguar, ja miten tuo MM-taisto nyt omiin virheisiin kaatui? Tasan yksi oma virhe kisassa joka johti nollatulokseen, täsmälleen samoin kuin Sumilla. Hockessa nuorempi Sumi pilasi itse kaiken blokkaamalla Barrichellon ja aiheuttamalla ison joukkokolarin, muutenhan Kimi olisi noussut ihan kärkikahinoihin mukaan. Nürburgringillä hajosi kone ja ratahenkilökunta työnsi kotikisaansa ajaneen Rehtorin takaisin radalle, mistä yksistään tuli mestaruuden ratkaisseet neljä pistettä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eikö voida yhtälailla sanoa, että se oli sen Jaguarin vika? Tai, että koneen poksahdus Nurrella oli se ratkaiseva tekijä?

Eiköhän se ole aina kokonaisuus, yhteensattumien summa mikä ratkaisee. Toki Kimi teki virheitä ja niillä oli lopulta suuri vaikutus. Yhtälailla sillä yhdellä konerikolla oli merkitystä.
Voihan sen sanoa näinkin. Itse Kimi kylläkin pilasi oman aika-ajonsa ja päräytti startissa Pizzonian (kiitokset Hookahille) konttiin. Turhia virheitä jotka saattoivat ratkaista mestaruuden. Moottoririkolle hän ei mitään voinut, omille virheilleen kylläkin.


Mitä roskaa tämä nyt on? Se oli Pizzonian Jaguar, ja miten tuo MM-taisto nyt omiin virheisiin kaatui? Tasan yksi oma virhe kisassa joka johti nollatulokseen, täsmälleen samoin kuin Sumilla. Hockessa nuorempi Sumi pilasi itse kaiken blokkaamalla Barrichellon ja aiheuttamalla ison joukkokolarin, muutenhan Kimi olisi noussut ihan kärkikahinoihin mukaan. Nürburgringillä hajosi kone ja ratahenkilökunta työnsi kotikisaansa ajaneen Rehtorin takaisin radalle, mistä yksistään tuli mestaruuden ratkaisseet neljä pistettä.
Oli tosiaankin Pizzonia :eek:. Niinkuin jo Misalle vastasin, niin moottorin väsymiselle tai Ralfin aivopieruille Kimi ei voinut mitään. Sen sijaan ajamalla rataa pitkin olis päässyt lähtemään kärjen tuntumasta ja tuonut pisteet kotiin. Turhia virheitä jotka maksoivat pisteitä. Vai onko Kimin tekemät virheet jotenkin hyväksyttävämpiä kuin muiden?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Barrichello

Ikuinen kakkonen mutta silti arvostetaan enemmän kuin Buttonia joka kuitenkin pöllytti Rubensia.
 
Viimeksi muokattu:

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Tästäkin tuli hyvä tappelutoikki. Kenetköhän itse heittäisin tuleen. No Buttonia en ikinä ole suuremmin arvostanut vaikka nyt mestari onkin. Osalle numero 1 autossa tarkoittaa hyvää kuskia minusta ei silti mikään huippu.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4895
Sijainti
Vantaa
Ottakaa vielä mukaan moka Kanadan aika-ajoissa vuonna 2003. Itsestään johtuvat omat mokat pystyy välttämään, mutta itsestään riippumattomat tekniset viat eivät ole vältettävissä. Joten kyllä se mestaruus vuonna 2003 kaatui omiin mokiin Espanjan ja Kanadan aika-ajoissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Turhia virheitä jotka maksoivat pisteitä. Vai onko Kimin tekemät virheet jotenkin hyväksyttävämpiä kuin muiden?
Näitähän sattuu jokaiselle muutama kaudessa. Ei voida olettaa, ettei kuljettaja tekisi muutamaa omaa virhettä kaudessa. Ei ne nyt mitään robotteja ole. Kaikki samassa veneessä, jopa "kone" Schumi, jonka virheettömin ja täydellisin kausi taisi olla 2002.

Itse asiassa löytyykö tuolta kaudelta Schumilta virheitä? Muutama paalu taisi livetä Rubenille, samoin pari voittoa mutta muutenhan Schumi suoriutui kaudesta ajamalla jokaisessa kisassa palkintopallille, yleensä voittoon tai kakkoseks. Kerran tais tehdä "virheen" ja jäädä kolmanneks.

Mitä tulee muuten Kimin tekemiin virheisiin, niin ei todellakaan, ne eivät ole hyväksyttävämpiä kuin muiden. Päinvastoin, nehän oikeestaan ottaa enemmän kupoliin.

Mitä muuten tulee virheisiin, niin jotkin virheet "rankaisevat" ja ratkaisevat enemmän kuin toiset. Schumilla näissä kohtaa oli suunnattomasti tuuria. Samoin kuin luotettavuus asioiden suhteen. Schumilla kun ne vehkeet hajos harjoituksissa tai vasta kisan jälkeen. Muilla ne hajos aika-ajoissa tai itse kisan aikana. Hämmästyttävä veijari kerrassaan, joka tietty kyllä sai tallin siihen malliin taakse, että hommat tehtiin tarkastamalla ja testaamalla kaikki kolme kertaa useammin ja tarkemmin ku kellään muulla.
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
...mutta Barcelonassa pääs 10 metriä eteenpäin kunnes de la Rosan Jaguar oli vastassa.
Oli muuten Pizzonia:tongue:


Vuoden '03 jossittelu on niin turhaa. Schumilta posahti rengas Hockessa, Malesia ja Australia olivat myös täynnä epäonnea, ja voidaanhan listaan aina heittää Suzuka ja Brasilia
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Osalle numero 1 autossa tarkoittaa hyvää kuskia minusta ei silti mikään huippu.
Tästä lauseesta tuli vain yksi asia mieleen. Damon Hill -97:ahem: Auto ja kuski samaa tasoa mielestäni. Ja jottei ihan Rossetin tasolla ajeltu, niin olihan siltä kaudelta loistava Unkarin gp häneltä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Iso-Schumi on yliarvostettu siksi, että hän on tuote. Paketti jota ohjasi huimat ja hyvin organisoidut taustavoimat.

Lisäksi alkuun Schumilla ei ollut arvoistaan ja osaavaa vastustajaa kun Senna kuoli. Hillistä ei koskaan siihen ollut vaikka ajoi selkeästi ylivoimaisella autolla.
Hyvin pitkälle samoilla linjoilla koko viestin suhteen.

Ainoa kohta, josta olen hieman eri mieltä on tuo Williamsin paljonpuhuttu ylivoimaisuus -94 ja -95 Benettoniin nähden. Mielestäni Benetton oli sarjan paras auto sekä 94 että 95. Toisaalta 94-kauden loppupisteet mairittelevat sikäli Hilliä, että ilman Schumin (täysin ansaittuja) hylkäyksiä (Silversone, SPA) ja ajokieltoa, piste-ero olisi ollut suurempi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
-95 Benetton oli erikoinen, Schumille niin sopiva, auto, ei sillä oikein päässyt kärkivauhtia Herbert, Alesi ja Bergerkään (Flaviokin tuskaili 1996 kun hänellä vain kaksi kakkoskuskia). Williamsia jonkin verran luotettavampi se oli. Ja ylivoimaista autoa ei -94 ja -95 ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
...jopa "kone" Schumi, jonka virheettömin ja täydellisin kausi taisi olla 2002.

Itse asiassa löytyykö tuolta kaudelta Schumilta virheitä? Muutama paalu taisi livetä Rubenille, samoin pari voittoa mutta muutenhan Schumi suoriutui kaudesta ajamalla jokaisessa kisassa palkintopallille, yleensä voittoon tai kakkoseks. Kerran tais tehdä "virheen" ja jäädä kolmanneks.
Se oli kyllä Schumilta komea kausi, tosin epäilen suurinta eroa renkaissa. Ferrarin rakentamaa autoa en niin ylivoimaiseksi usko.
Heh, normi kisa - Schumi voittaa.
Jotain menee pieleen - toinen.
Kaikki menee pieleen - kolmas.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Se oli kyllä Schumilta komea kausi, tosin epäilen suurinta eroa renkaissa. Ferrarin rakentamaa autoa en niin ylivoimaiseksi usko.
Heh, normi kisa - Schumi voittaa.
Jotain menee pieleen - toinen.
Kaikki menee pieleen - kolmas.
Väärin! Se olisi ollut Schumilta komea kausi, jos Ferrari ei olisi peeloillut täysin turhien tällimääräysten kanssa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
-95 Benetton oli erikoinen, Schumille niin sopiva, auto, ei sillä oikein päässyt kärkivauhtia Herbert, Alesi ja Bergerkään (Flaviokin tuskaili 1996 kun hänellä vain kaksi kakkoskuskia). Williamsia jonkin verran luotettavampi se oli. Ja ylivoimaista autoa ei -94 ja -95 ollutkaan.
Kyllä noinkin, toisaalta voittihan Herbertkin sillä sentään kahdesti (nopeuden puolestakin olisi ollut kolmas). Schumin kunniaksi täytyy kyllä sanoa, että ajoihan hän 94 ja 95 Hilliä paremmin.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mun lista näin hatusta vedettynä (nämä siis paremman luokan kuskeja, maksukuskit erikseen) . Nämä luetellut kuskit eivät mielestäni ole huonoja ainoastaan yliarvostettuja.

Jenson Button (auto, loppukausi 2009, vertailut tallikavereihin)

Jacques Villeneuve (auto,ilman Neweytä ei koskaan saavuttanut mitään, paria kolmossijaa lukuunottamatta,tallikaveri-vertailu)

Damon Hill (auto, ainoa kunnon saavutus ilman Adrian Neweyn autoa kakkossija Unkarissa 1997)

Nigel Mansell (auto esim. Brasilian Gp 1992, aika-ajossa 2,5 nopeampi kuin Senna, töppäili ratkaisupaikoissa todella monta kertaa)

Juan Pablo-Montoya (kolarointi, ylihypetys koska joskus pärjäsi Schumille jossain ohitustilanteessa. Fyysinen kunto)

Mario Andretti ( 1978 Täysin ylivoimainen maaefekti-auto, ainoa kilpakumppani Petterson kuoli Monzassa. Saavutti legendan maineen Amerikan luokissa mutta näytöt F1-tasolla eivät oikeuta sellaiseen statukseen).
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
-95 Benetton oli erikoinen, Schumille niin sopiva, auto, ei sillä oikein päässyt kärkivauhtia Herbert, Alesi ja Bergerkään (Flaviokin tuskaili 1996 kun hänellä vain kaksi kakkoskuskia). Williamsia jonkin verran luotettavampi se oli. Ja ylivoimaista autoa ei -94 ja -95 ollutkaan.
Tässä lukaisin vanhaa vuoden 1995 Autosportia taannoin ja siinä kyllä kausikoosteessa todettiin että 95 Williams oli huomattavasti parempi auto kuin Benetton ja viitattiin myös siihen että 94 Schumacher voitti mestaruuden huonommalla autolla kuin Williams. Nämä siis senaikaisia Brittitoimittajien mielipiteitä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tässä lukaisin vanhaa vuoden 1995 Autosportia taannoin ja siinä kyllä kausikoosteessa todettiin että 95 Williams oli huomattavasti parempi auto kuin Benetton ja viitattiin myös siihen että 94 Schumacher voitti mestaruuden huonommalla autolla kuin Williams. Nämä siis senaikaisia Brittitoimittajien mielipiteitä.
Näihin mielipiteisiinhän otti itse Keke kantaa joskus armon vuonna 1998 tjms. Sanoi, että Schumin ylivertainen maine kuljettajana perustuu siihen alkukauteen 1994 jolloin kilpaili ainoana kuljettajana luistonestoa käyttäen. Kommentoi myös, että siitä lähtien on aina ollut sellainen oletus, että jos joku pärjää Schumille, niin sillä "jollakin" on väkisinkin oltava parempi auto kuin Schumilla, koska Schumihan on ylivertainen.

Sitähän se yleinen mielipide on jo viisitoista vuotta toitottanut aina muistaessaan, että Williams olisi ollut parempi auto kuin Benetton 1994 ja 1995. Minun mielestäni taas yleinen mielipide on ollut jo kohta viisitoista vuotta väärässä tämän suhteen...
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
On ihan perusteltua pitää Michael Schumacheria yliarvostettuna F1-kuljettajana ja samalla maailman parhaana. Yliarvostus ei sulje tätä mahdollisuutta pois. Onhan se hypetys ja palvominen kuitenkin lähtenyt aivan käsistä, vaikka ennätykset murskasikin.

Hieman yllättävää nähdä Jenson Buttonin nimi täällä useastikin mainittuna. Itsestä ainakin tuntuu, ettei kaveria oikeasti arvosta juuri kukaan maailmanmestaruudesta huolimatta, joten on outoa, että joku pitäisi häntä yliarvostettuna. Ehkä tässä hieman sekoittuu saavutukset ja arvostus käsitteinä...Buttonin saavutukset (maailmanmestaruus) ovat hyvinkin "ylimitoitettuja" hänen arvostukseensa (keskiverto/alhainen) nähden, joka viestii ennemminkin aliarvostuksesta tai ylisaavutuksellisuudesta :)D) kuin yliarvostuksesta.
 
Ylös