Ylinopeudet hallintaan

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
ote päivän hesarista

Eurooppalaiset autonvalmistajat vastustavat automaattisten ylinopeusrajoittimien asentamista autoihin, vaikka ylinopeudet ovat tutkitusti ylivoimaisestimerkittävin vakavien liikenneonnettomuuksien aiheuttaja.
Turkijaprofessori Risto Kulmala Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT) arvioi, että teollisuus ei suostu ottamaan vastuuta nopeuksista vaan haluaa jättää sen kuljettajalle itselleen. Varoituslaitteiden kehittämiseen ne en sijaan suostuvat.

Kyse on siis yksilönvapauden ja vastuun periaatteista. Kulmala huomautti liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien turvallisuuskokouksessa, että tekniset laitteet ovat kehittyneet ylinopeuksien eliminoimiseksi varsin pitkälle. Niiden luotettavuustaso ei kuitenkaan ole vielä riittävän hyvä markkinoita varten.
Suomella on Kulmalan mukaan etsikkoaika ryhtyä eurooppalaiseksi kokeilualueeksi. Täällä voitaisiin selvittää mitä ylinopeuksien automaattisella varoittamisella tai säätelyllä saadaan aikaan.
Automaattista ylinopeuksien varoitusjärjestelmää voitaisiin rakentaa samalla, kun tie- ja katuverkoston digitointi ja siirtäminen käytäntöön edistyy.
Kulmala puhui EU:n liikenneturvallisuusohjelmista ja keskittyi siihen, millaisia mahdollisuuksia telematiikka eli sähköinen tiedon keruu, analysointi ja välittäminen tarjoavat tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aikassamansuuntaista settiä mitä olen luennoinut forumilla. Ylinopeuksien taltuttamiseen alkaa olla toimivia teknisiä ratkaisuja. Telematiikan avulla mahdollisuudet kattonopeuden säätelyyn ovat rajattomat nopeudenrajoittimen kautta. Nopeudenrajoittimellekin on ylinopeuden yksilönvapauden tai pikemminkin mielivallan säilyttävä vaihtoehto siten että tiedot auton ajonopeudesta suhteessa nopeusrajoitukseen kerätään liikennevalvontarekisteriin ja tarvittaessa lasku tulee perästä. Itse kuitenkin katson että telematiikalla ohjattava nopeuden rajoitin on toimivampi ratkaisu esimerkiksi autovarkauksien, juoppokaahareidenn, ja myöskin inhimillisten erehdysten tapauksissa. Se ei yllätä pätkääkään että autovalmistajat vastustavat tällaisia ehdotuksia, sillä autokauppa laskisi varmasti tilapäisesti. No kuljettajan varoitusjärjestelmä on varmasti sekin parempi kuin ei mitään, summeri huutamaan jos nopeus on liian suuri rajoitukseen tai pitoon nähden :p
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Se kansanedustaja joka painaa nappia minkäänlaisten tavallisten ihmisten valvontajärjestelmien puolesta, ei kyllä ikinä tule saamaan minun ääntäni. Sen sijaan se, joka on julmetun kovaäänisesti uudistusta vastaan....

Raivostuttaa ajatus, että tarvitsisi maksaa jollekkin rasva-Repelle jonkun valvontajärjestelmän käpelöinnistä ennen ja jälkeen katsastuksen :nope:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tästä pääsemmekin sen kysymyksen ääreen että onko autolla ajo sellainen kansalaisoikeus jolla saa mennä miten vaan huvittaa, vai onko autoliikenne yhtenäinen kuljetusjärjestelmä jota voidaan puoliksi osaksi ohjata ja controlloida ulkopuolisilla voimilla niinkuin lento tai rautatieliikennettä ikään. Automaattinen kulunvalvontajärjestelmä vois olla ihan jees tulevaisuuden autoihin. Punaista päin ajaminen voidaan estää, ylinopeutta ajaminen voidaan estää, turvavälin pienentyminen voidaan estää, kuljettajan terveydentila voidaan huomioida. Kaikki on toteutettavissa.

Ja ei ole pakko lähteä sille linjalle että näillä valvotaan jokaista autoilijan tekemiä rikkeitä ja laskutetaan niistä, vaan ehkäistään autoilijaa tekemästä harkittuja/harkitsemattomia virheitä. Eli isoveli valvoo tyyppinen järjestelmä ei ole välttämättömyys älyauton tullessa, enkä usko siihen perustuva järjestelmä ikinä menisi läpi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Estettäiskö samalla "Minä minä minä" asenteella liikenteessä ajavien ajaminen. Kuin myös alinopeudet?
Ett silleen!!!!!!!1
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jaska sanoi:
Estettäiskö samalla "Minä minä minä" asenteella liikenteessä ajavien ajaminen. Kuin myös alinopeudet?
Ett silleen!!!!!!!1
Alinopeutta ajavat pysäytetään tien sivuun 10km välein :cool:
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Löysin vuodelta 2002 tuollaisen tilaston liikenteestä: kuoli 310 ja loukkaantui 5.985 henkilöä. En nyt sitten tiedä luinko kunnolla tai onko lähteessäni kenties jotain häikkää... mutta luvut ovat varmasti suurinpiirtein tuota luokkaa.

Tuota tuota... Eivät nuo luvut nyt niin korkeita ole, että niitä tarvitsisi voimakkaasti pyrkiä alentamaan radikaaleilla toimenpiteillä? Aina sitä roiskuu kun rapataan. Alkoholi ja tupakka tappavat molemmat pikaisen Giffen-arvion mukaan yhteensä reilusti yli 40 000 kansalaista vuosittain. Totta kai hirvikantaa on edelleen lanattava tasaiseksi ja koitettava valistaa nuoria kännissä ajamisen vaaroista (turhaa työtä tosin), mutta ei nyt ammuta kärpäsiä tykeillä.

Pistetääs nämä asiat nyt oikeeseen suhteeseen herr. Heldenview :alppu:
Kyllä se pikku kaahailu on selvästi ryyppäämistä terveellisempi pahe.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Giffen:[ sanoi:
Kyllä se pikku kaahailu on selvästi ryyppäämistä terveellisempi pahe.
Ihan hyvä pointti, mutta ryyppäämisen riski kohdistuu eniten henkilöön itseensä (usein toki myös muihin). Jos joku sen sijaan kolauttaa ylinopeuden vuoksi hengiltä liikenteessä vaimon ja lapset, niin se ei ole vapaaehtoinen valinta.

Itse kannatan tekniikkaa liikenteeseen. Vaihtuvia nopeusrajoituksia, nopeuksien valvontaa tai ylinopeuksien estämistä ja ylipäänsä kaikkea joustavaa liikkumista helpottavaa. Myös liiallista alinopeutta ajaville pitäisi saada oma summerinsa tai kartta joka neuvoisi heille vähäliikenteisiä (kierto)teitä.

Meen ny Alkoon!
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Hurmurisija sanoi:
Itse kannatan tekniikkaa liikenteeseen. Vaihtuvia nopeusrajoituksia, nopeuksien valvontaa tai ylinopeuksien estämistä ja ylipäänsä kaikkea joustavaa liikkumista helpottavaa. Myös liiallista alinopeutta ajaville pitäisi saada oma summerinsa tai kartta joka neuvoisi heille vähäliikenteisiä (kierto)teitä.
Vaihtuvat nopeusrajoitukset kaikille suuremmille maanteille. Jossain mennään pahasti metsään jos samalla pätkällä saa ajaa talvella hirveässä lumipyryssä samaa vauhtia kuin valoisana kesäyönä.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Parempaa kontrollia kyllä kaivattaisiin. Hurjastelijat olisi saatava pois liikenteestä. Jonkinasteiset ylinopeusrajoittimet olisivat allekirjoittaneen mieleen.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Varsin tehokas tapa vähentää ylinopeuksia ovat kameratolpat. Toki paikalliset oppivat niiden paikat jne.., mutta vilkkailla teillä liikkuu suuri joukko niitäkin, joille tolppien paikat eivät ole tarkkaan tiedossa. Nopeusrajoittimet ilmeisesti tulisivat vain uusiiin autoihin, joilla tuskin kaahataan ja kolaroidaan eniten (~ nuoret, corolla ja karvanopat). Alinopeudet ovat vähän hankalampi juttu, koska siinä ei yleensä ole kyse välinpitämättömyydestä. Esimerkiksi autossa voi olla jotain vikaa tai kuski ei uskalla vaikkapa kelin vuoksi ajaa kovempaa. Nämä hidastelijat voisivat kyllä antaa tietä nopeammille. Valitettavan usein heillä on kuitenkin tapana ajaa keskiviivassa kiinni, jotteivät ojaan putoaisi. Yksi juttu joka kaivelee on ylämäkeen ohittajat keltaisella viivalla. Viimeisen vuoden aikana (nelostiellä) olen pollannut useita tällaisia ohituksia. Pari kertaa mäen takaa onkin ilmestynyt auto, ja silloin on ollut varsin täpärä tilanne. Veemäistä tuossa on, että mäen takaa tuleva auto ei ehdi juurikaan reagoida..... ehkäpä semmoinen nopeusrajoitin vaikuttaisi siten, että mäessä ei ylipäätään pääsisi ohi..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nopeusrajoitukset 160, 200 ja 240, nykyisen 80,100 ja 120 sijaan. Vähenis ylinopeudet radikaalisti.(vitsi)

Kameravalvontaa vois lisätä, mutta se sakottais myös alinopeudesta.

Nopeusrajoitusmerkistä lähetetään signaali autoon ja voimassa oleva nopeusrajoitus näkyisi mittaristossa. Jos ajat 5 km/h yli tai ali, mittaristosi kehoittaisi ojentamaan/koukistamaan nilkkaasi:doubtful:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Kaikkiin autoihin vaan nopeudenrajoittimet, max. ajonopeus 130 km/h ja homma olis selvä.

Toinen vaihtoehto olisi kaikelle kansalle yksi ja sama merkki MICRA!:D

No joo, huumori huumorina. Kyllähän se niin on, että kun autot ovat mukavia ja ominaisuudet hyvät kelillä kuin kelillä niin nämä nykyiset rajoitukset tuntuvat liian pieniltä. Kuskista riippuu, noudattaako rajoituksia vai ei. Valvontaa lisää ja kameroita tien varteen ja yhä suurempi kiinnijäämisen pelko osaltaan pienentäisi nopeuksia tai ainakin karsisi törkeitä ylinopeuksia.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Nopeusrajottimet olisivat todella ilkeitä ohitustilanteissa. Ei sellaisia. Tiedän ettei lain mukaan saa myöskään ohitustilanteessa ajaa ylinopeutta, mutta mielestäni ylinopeus on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin nokkakolari.

Toki joitain rajoittimia voisi laittaa reilusti yli maksiminopeusrajoituksen, vaikkapa 160 km/h. Autolla vois ajaa vielä Saksassakin sujuvasti jne. Mutta harvoinpa tuollaisista vauhdeista kolareita on tullut... Tai ei oo mun korviin kuulunut, joten ei sekään kauheasti auttais. Viimeset kolme kuolemankolaria kotipaikkakunnalla ovat kaikki tapahtuneet alle 100 km/h vauhdissa, ellen aivan väärin muista.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Eiköhän suurin syy liikennekuolemiin, ainakin lehdissä käsiteltäviin, ole ihan vaan tyhmyys. Hutikassa pientä hiekkatietä tappisladissa.
Hyvänä kakkosena tullee se ettei rajojaan kokeilevilla nuorilla ole allaan kuin joku '84 corolla, millä on suurinpiirtein sama kolariturvallisuus kuin folioon käärityllä kananmunalla. Tosin uudemmat autot teineillä tarkoittaneisivat pelkästään kovempia nopeuksia onnettomuuksissa.

Ennemmin kantsis tehdä typeryydestä lailla kiellettyä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tilastot näyttäisivät erittäin paljon pienemmiltä kun niistä saataisiin pois rattijuopot, autovarkaat ja esim: tietä väärinpäin ajelevat vanhukset.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Asko S. sanoi:
Nopeusrajottimet olisivat todella ilkeitä ohitustilanteissa. Ei sellaisia. Tiedän ettei lain mukaan saa myöskään ohitustilanteessa ajaa ylinopeutta, mutta mielestäni ylinopeus on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin nokkakolari.
Ei se nopeuden rajoitin ohituksia vaaranna. Käsittääkseni esim. busseissa on nopeusrajoitin 105km/h ja en ole kuulut yhdestäkään nokkakolarista. Rajoittimella ei vain lähdetä niin herkästi ohittamaan vaan odotetaan kunnon ohituspaikkaa :thumbup:

Jos vaikka henkilöautoissa olis vain yksinkertainen 125km/h rajoitin, niin maantiellä pääsis kyllä taatusi alle 95km/h köröttelijöistä ohi, ja moottoriteillä 115km/h köröttelijöistä ohi :thumbup:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
J.Heldenview sanoi:
Ei se nopeuden rajoitin ohituksia vaaranna. Käsittääkseni esim. busseissa on nopeusrajoitin 105km/h ja en ole kuulut yhdestäkään nokkakolarista. Rajoittimella ei vain lähdetä niin herkästi ohittamaan vaan odotetaan kunnon ohituspaikkaa :thumbup:
ja sitten siellä on i****** alinopeudella ajajia, ketkä ei ymmärrä väistää ja yksi arempi ohittelija ja olemme ongelmissa :nope:

Voisin toistaa täällä esitettyjä kommentteja... Paljos vähemmän meillä ois ongelmia, jos rattijuopot, kortitta ajajat jne. saatais pois liikenteestä...
Ett silleen!!!!!!!!
 
Ylös