DFiaA
I told you so
- Liittynyt
- 7.2.2001
- Viestit
- 14430
Aikassamansuuntaista settiä mitä olen luennoinut forumilla. Ylinopeuksien taltuttamiseen alkaa olla toimivia teknisiä ratkaisuja. Telematiikan avulla mahdollisuudet kattonopeuden säätelyyn ovat rajattomat nopeudenrajoittimen kautta. Nopeudenrajoittimellekin on ylinopeuden yksilönvapauden tai pikemminkin mielivallan säilyttävä vaihtoehto siten että tiedot auton ajonopeudesta suhteessa nopeusrajoitukseen kerätään liikennevalvontarekisteriin ja tarvittaessa lasku tulee perästä. Itse kuitenkin katson että telematiikalla ohjattava nopeuden rajoitin on toimivampi ratkaisu esimerkiksi autovarkauksien, juoppokaahareidenn, ja myöskin inhimillisten erehdysten tapauksissa. Se ei yllätä pätkääkään että autovalmistajat vastustavat tällaisia ehdotuksia, sillä autokauppa laskisi varmasti tilapäisesti. No kuljettajan varoitusjärjestelmä on varmasti sekin parempi kuin ei mitään, summeri huutamaan jos nopeus on liian suuri rajoitukseen tai pitoon nähdenote päivän hesarista
Eurooppalaiset autonvalmistajat vastustavat automaattisten ylinopeusrajoittimien asentamista autoihin, vaikka ylinopeudet ovat tutkitusti ylivoimaisestimerkittävin vakavien liikenneonnettomuuksien aiheuttaja.
Turkijaprofessori Risto Kulmala Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT) arvioi, että teollisuus ei suostu ottamaan vastuuta nopeuksista vaan haluaa jättää sen kuljettajalle itselleen. Varoituslaitteiden kehittämiseen ne en sijaan suostuvat.
Kyse on siis yksilönvapauden ja vastuun periaatteista. Kulmala huomautti liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien turvallisuuskokouksessa, että tekniset laitteet ovat kehittyneet ylinopeuksien eliminoimiseksi varsin pitkälle. Niiden luotettavuustaso ei kuitenkaan ole vielä riittävän hyvä markkinoita varten.
Suomella on Kulmalan mukaan etsikkoaika ryhtyä eurooppalaiseksi kokeilualueeksi. Täällä voitaisiin selvittää mitä ylinopeuksien automaattisella varoittamisella tai säätelyllä saadaan aikaan.
Automaattista ylinopeuksien varoitusjärjestelmää voitaisiin rakentaa samalla, kun tie- ja katuverkoston digitointi ja siirtäminen käytäntöön edistyy.
Kulmala puhui EU:n liikenneturvallisuusohjelmista ja keskittyi siihen, millaisia mahdollisuuksia telematiikka eli sähköinen tiedon keruu, analysointi ja välittäminen tarjoavat tavoitteiden saavuttamiseksi.