Ylioppilaskirjoituksista ja äidinkielestä

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nykyään kyllä näkee ihan karmeita kirotusvieheitä.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Niin, jotenkin musta vaan tuntuu siltä, että on jotenkin muotia toistella tuota "nykyajan nuoret" - mantraa.
Sitä on tehty Suomessa jo ainakin yli 300 vuotta. Veikkaan, että jo muinaiset roomalaiset oli sitä mieltä, että ei nykyajan nuorisosta ole mihinkään, ennen oli kaikki paremmin. Kyllähän tuon hokeminen iteänikin ärsyttää välillä, mutta pitää ottaa se vähän huumorilla.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Olenko yleistänyt? Mielestäni melko selvästi aloitusviestissä totesin, että äidinkielen osaamisen (nimenomaan oikeinkirjoituksen) taso on laskussa. Se on kiistämätön, mitattu fakta - ei mikään yleistys. Hesarista saa etsiä aihetta käsitelleen artikkelin jos tahtoo, itse en tahdo/jaksa. Totta kai osaaviakin on.
No taisin lukea sitten vaan väärin rivien välistä, mutta nuo puheet galleriateineistä vähän viittasi siihen suuntaan.
Peukkuja arvosanan puolesta ja onnea ponnea mahdollisiin tuleviin kirjoituskoitoksiin.
Kiitoksia. :)
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Kirjoittaminen on ennen kaikkea ajattelua. Asioiden paperille paneminen vaatii, että ensin ymmärtää asiat.

Hyvä kirjoittaminen on syvällistä ajattelua. Hyvä kirjoittaminen vaatii itsetuntemusta, selvänäköisyyttä ja riippumattomuutta.

Se, että noita kykyjä ei enää vaadita voi mielestäni tarkoittaa vain sitä, että noita kykyjä ei enää haluta.

Ajattelevista ja itsensä tuntevista ihmisistä halutaan eroon, ne kun ovat useimmiten pirun hankalia työ- ja muillakin paikoilla. Tilalla tahdotaan pinnallisia ja tottelevia referoijia. Ahkeria lampaita.

Siksi näin tämän päivän koulussa. Sanovat komiteat mitä tahansa luovuudesta ja siihen rohkaisusta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olipa paska koe, lähdin hiiteen kun alko kakkostehtävä vituttaan :thumbdown
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tekstitaitohan on juuri se ärsyttävä, määritteitä tarvitseva osuus, jossa täytyy tietääkin jotain. Esseekokeessa voi jauhaa mitä roskaa tahansa, mistä tahansa (vrt. viime vuoden kyborgitehtävä)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Niin, jotenkin musta vaan tuntuu siltä, että on jotenkin muotia toistella tuota "nykyajan nuoret" - mantraa.
Sitä on tehty Suomessa jo ainakin yli 300 vuotta. Veikkaan, että jo muinaiset roomalaiset oli sitä mieltä, että ei nykyajan nuorisosta ole mihinkään, ennen oli kaikki paremmin. Kyllähän tuon hokeminen iteänikin ärsyttää välillä, mutta pitää ottaa se vähän huumorilla.
Nykyajan nuoret, he ovat aina olleet tuollaisia!

"Ongelma" lienee lähinnä siinä, että massasta (heh) huomatuksi tulevat helpoimmin ne kolmannen veroluokan olutta kittaavat ja mummoille huutelevät häiriönuoret. Kotona läksyjään lukevat yksilöt puolestaan huolestuttavat lähinnä vanhempiaan kun "Se istuu aina nenä kiinni kirjassa eikä harrasta mitään liikuntaa."
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
No taisin lukea sitten vaan väärin rivien välistä, mutta nuo puheet galleriateineistä vähän viittasi siihen suuntaan.
Ok, ymmärrän. Kun ajattelin nuoria jotka eivät osaa kirjoittaa, tulivat päällimmäisinä mieleeni galtsuteinit jotka eivät ihan oikeasti tiedä kirjoitetaanko etuovi yhteen. En tarkoittanut tällä koko IRC-Galleriaa käyttävää väestöä. Siihen kuulun itsekin.
 

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
minun nuoruudessa Äidin kielen opettajatar vei pimeään huoneeseen ja piiskas jos sattu niinq puhumaan muuten ku kirja kieltä tunnil oi niitä aikoja
Minun nuoruudessa kultaisessa Tuhat YhdexänSataaYhdexänkymmentä luvulla HIIHDETTIIN 250 kilometriä JA HAETTIIN METALLITANKOJA ja hiihdettiin takaisin. Sitten tehtiin koe ja pilkottiin puita ja tehtiin vallankumous

oi niitä aikoja
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jooh, itse tein eilen juuri kyseisen teksti taidon yo kokeen. En ole pitänyt tästä uudesta systeemistä, kun pitäisi kuudessa tunnissa saada aikaiseksi 3 tekstiä. Suht raskasta tehdä kolme kirjoitus prosessia suunnitteluineen kaikkineen putkeen. Kohtuullisesti tuo koe kuitenkin meni mielestäni. Ettei vaan Vice olisi vastannut minun tapaan tehtäviin 1, 3 ja 5? ;)
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Jooh, itse tein eilen juuri kyseisen teksti taidon yo kokeen. En ole pitänyt tästä uudesta systeemistä, kun pitäisi kuudessa tunnissa saada aikaiseksi 3 tekstiä. Suht raskasta tehdä kolme kirjoitus prosessia suunnitteluineen kaikkineen putkeen. Kohtuullisesti tuo koe kuitenkin meni mielestäni. Ettei vaan Vice olisi vastannut minun tapaan tehtäviin 1, 3 ja 5? ;)
Onks sulla sigussa virhe? Eiks se pitäis olla, että keski kastissa? :thumbup:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Vuonna 1997 kirjoitin ylioppilaaksi. Vieläkään en ole ehtinyt todistusta hakemaan. Mitäpä tuolla paperilla tekisi, tulokset kuitenkin sai opettajilta suurinpiirtein selville ja läpi meni. :eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jooh, itse tein eilen juuri kyseisen teksti taidon yo kokeen. En ole pitänyt tästä uudesta systeemistä, kun pitäisi kuudessa tunnissa saada aikaiseksi 3 tekstiä. Suht raskasta tehdä kolme kirjoitus prosessia suunnitteluineen kaikkineen putkeen. Kohtuullisesti tuo koe kuitenkin meni mielestäni. Ettei vaan Vice olisi vastannut minun tapaan tehtäviin 1, 3 ja 5? ;)
1, 2, ja 5. Vitonen oli naurettavan helppo, ykkönenkin meni, mutta kakkoseen ei saanut mitään järjellistä vastausta.

Yleensä noista tekstitaidon tehtävistä tullut pisteitä tyyliin 1-2, hyvin se menee :rolleyes:
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
1, 2, ja 5. Vitonen oli naurettavan helppo, ykkönenkin meni, mutta kakkoseen ei saanut mitään järjellistä vastausta.

Yleensä noista tekstitaidon tehtävistä tullut pisteitä tyyliin 1-2, hyvin se menee :rolleyes:
Mä tein muistaakseni juurikin nuo samat tehtävät.
Ekasta tunnista-puolestatoista ei tahtonut tulla yhtikäs mitään, kun nukutti ihan pirusti.
Kunhan nuokuin vain ja yritin pitää jotenkin silmät auki. Siinä vaiheessa kun klo 12 alkoi ensimmäiset lähteä kokeesta, niin aloin vasta tosissani värkkäämään noita tehtäviä.
Piti hieman kiirettä, mutta hyvin ehti. :D
 
Ylös