pmv
Well-known member
Yllättäjät 2006: Sauber-BMW -Heidfeld-Villeneuve
Aloitetaanpa tällainen otsikko. Olen tykönäni miettinyt hommaa ja pikkuhiljaa alkaa tulla sellainen fiilis, että tämä paketti on vuoden 2006 positiivisin yllätys. Ei ehkä suoranaisella menestyksellä mitattuna, mutta ainakin ns. yleisiin odotuksiin nähden.
Mä perustelen sen tällä. BMW ei aloita toimintaa tyhjästä. Homma jatkuu Sauberin toiminnan pohjalta. Ja jos tarkastellaan tuota vanhaa Sauberia ja mietitään mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ollut, niin nyt on moni asia kunnossa.
Ensinnäkin Sauberin suurin rasite on koko ajan ollut se, että tiimi on toiminut asiakasmoottoreilla, toki hyvillä sellaisilla. Tämä on johtanut vääjäämättä siihen, että tallin rajalliset resurssit on täytynyt suunnata moottereiden ostamiseen. Tässä on siis kaksi asiaa jotka molemmat vaikuttavat negatiivisesti. Eli talli on maksanut suuria summia moottoreista joilla ei ykköstiimiä voi voittaa.
Nyt tämä homma on korjattu. BMW:n tehdastiiminä tallilla on käytössä ehdottomasti tehokas kone, jonka kehittelyssä ei tarvi säästellä. Toisekseen BMW:n rahoituksen myötä rahaa jää muun toiminnan parantamiseen. Sitten päästään niihin asioihin jotka on Sauberilla vanhastaan kunnossa.
Koko f1-historiansa ajan Sauber on tehnyt resursseihin nähden hyvää, paikoin erinomaista työtä. Autoissa ei ole koskaan ollut valtavia ongelmia, ne ovat olleet perusluotettavia ja pisteitä on ropisssut tasaiseen tahtiin. Tehtaan infrastruktuuria on rakennettu rationaalisesti ja isoimpana askeleena oli tietysti uuden Mclarenin rahoittaman tuulitunnelin käyttöönotto.
Mitä sitten BMW:n ongelmat ovat olleet moottoritoimittjana ja miksi heidän koneilla ei ole mestaruuksia juhlittu? Lähinnä taustalta löytyy edellisen yhteistyökumppanin heikohkot autot ja tallin johdon välinpitämättömyys kuskien toimintaa kohtaan. Ralf ja J-P Montoya söivät varsin lahjakkaasti toisiltaan pisteitä kaudella 2003. Montoya olisi voinut viedä tittelin, mikäli kauden alusta lähtien hän olisi ollut selkeä ykköskuski. Myös muilla kausilla kuskipolitiikka tai sen puute vei tallilta ratkaisevia pisteitä.
Koskaan BMW:n ongelma ei ollut heidän moottorinsa. Ne ovat olleet jo toisesta f1-kaudesta lähtien sarjan tehokkaimpia ja luotettavimpia.
Sauber-BMW:llä voidaan korjata nämä havaitut puutteet. Veikkaisin, että talli pyrkii korjaamaan edelliskausien virheet ja näillä eväillä sen luulisi onnistuvan. Sauberilla on tallina pitkät perinteet autourheilusta, samoin BMW:n historia on autourheilun saralla todella vakuuttava.
Viimeisenä lenkkinä on sitten kuljettajat. Vaikka monesti luullaan että kuskien osuus tallissa ei ole ratkaiseva, niin todellisuudessa väärillä kuskivalinnoilla voidaan pilata paljon. Ja toisaalta oikeat kuskit oikeissa paikoissa voivat tehdä ratkaisevan eron.
Sauberin kuskikaksikko on erittäin kokenut. Etukäteisveikkauksissa voisi kuvitella Nick Heidfeldin olevan selkeä ykköskuski. Saksalainen näytti viime kaudella olevansa huipputallin paikan arvoinen. Ainakin itselle jäi sellainen kuva että Heidfeld oli jonkin verran Mark Webberiä nopeampi ja kisoissa tasaisempi. Kaudesta 2000 lähtien sarjaa ajanut Heidfeld on yhtä kokenut kuin Jenson Button. Lisäksi Nick on ollut mukana isoissa organisaatioissa aikaisemmin, joten kuvio on tuttu.
Heidfeldin ongelmana on se, että kaveri ei ole järin valovoimainen supertähti. Vaatimattoman oloinen saksalainen voi olla tässä ympäristössä kumminkin omiaan. Varsinkin kun kakkoskuski voi vastata kommentoinneista yms. julkisuudesta.
Jacques Villeneuve on BMW:n ensi kauden avain. Jaskan asennoituminen ratkaisee koko tallin menestyksen. Villeneuve on jo monta kertaa tuomittu entiseksi kilpa-ajajaksi. Vedotaan siihen, että mies voitti mestaruudet vain hyvän auton avulla. Viimeaikaiset näytöt ovat toki laihanlaisia, mutta kuka kovin huonolla voikaan voittaa? Iän puolesta Villeneuvella on vielä monta hyvää vuotta edessä. Ajotaitojen epäilijät eivät osaa selittää, miksi Jaska aikanaan voitti CART:ssa mestaruuden jo toisella kaudella. Minusta se johtui vain siitä, että kaveri teki fiksumpaa työtä ratin takana kuin kilpailijat. Niitten autojen ajaminen ei ollut helppoa, päinvastoin. Turboahdetut, vähällä downforcella ja isoilla slikseillä varustetut autot olivat äärimmäisen vaikeita vietäviä äärirajoilla. Silti mitättömällä kokemuksella Villeneuve kykeni nousemaan sarjan nopeimmaksi kuljettajaksi.
Lisäksi jos katsoo esim.kauden 2005 loppupisteitä, hoksaa helposti, että parhaallakaan autolla ei voi taistella mestaruudesta jos kuski ei ole joka osa-alueella terävintä huippua.
Villeneuven heikot esitykset ovat johtuneet mielestäni yliyrittämisestä. Kaveri on ottanut liikaa paineita ja kuvitellut paikkaavansa hanskalla ne puuttuvat sekunnin kymmenykset. Ei sellaista voi kukaan tehdä kuin hetkittäin.
Mikäli talli ei aseta paineita Villeneuvelle, vaan päästää hänet tekemään sitä työtä mitä parhaiten osaa, tulos voi olla yllättävän hyvä. Asetelma, jossa Heidfeld olisi selkeä tähtikuski ja Villeneuve olisi valjastettu rakentamaan kilpailukykyistä autoa pitkällä tähtäimellä, voisi tuottaa parhaan tuloksen. Tällä asetelmalla Jean Todt vei Ferraria eteenpäin Alesin ja Bergerin kanssa. Alesi vastasi niistä räväköistä otteista ja Berger kokeili kaikkea uutta ja haki oikeita säätöjä autoon.
Ei kyse ole pelkästään ykkös-kakkoskuski asetelmasta, vaan enemmänkin roolituksesta. Villeneuven ikäisen kuskin ei enää tarvi kiinnostua ajamisesta autolla jonka säädöt ovat päin persettä ja jolla hädin tuskin pääsee 15 joukkoon. Villeneuven kaltainen kuski on sellainen, joka tekee tiimin kanssa pitkäjänteistä työtä ja sitten kun auto on kunnossa, räväyttää tuloksen pöytään.
Uusi kausi alkaa vajaan kolmen kuukauden päästä. Talvitestit ovat aluillaan. Veikkaan kumminkin, että Sauber-BMW tulee olemaan yllättävänkin valmis!
Aloitetaanpa tällainen otsikko. Olen tykönäni miettinyt hommaa ja pikkuhiljaa alkaa tulla sellainen fiilis, että tämä paketti on vuoden 2006 positiivisin yllätys. Ei ehkä suoranaisella menestyksellä mitattuna, mutta ainakin ns. yleisiin odotuksiin nähden.
Mä perustelen sen tällä. BMW ei aloita toimintaa tyhjästä. Homma jatkuu Sauberin toiminnan pohjalta. Ja jos tarkastellaan tuota vanhaa Sauberia ja mietitään mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ollut, niin nyt on moni asia kunnossa.
Ensinnäkin Sauberin suurin rasite on koko ajan ollut se, että tiimi on toiminut asiakasmoottoreilla, toki hyvillä sellaisilla. Tämä on johtanut vääjäämättä siihen, että tallin rajalliset resurssit on täytynyt suunnata moottereiden ostamiseen. Tässä on siis kaksi asiaa jotka molemmat vaikuttavat negatiivisesti. Eli talli on maksanut suuria summia moottoreista joilla ei ykköstiimiä voi voittaa.
Nyt tämä homma on korjattu. BMW:n tehdastiiminä tallilla on käytössä ehdottomasti tehokas kone, jonka kehittelyssä ei tarvi säästellä. Toisekseen BMW:n rahoituksen myötä rahaa jää muun toiminnan parantamiseen. Sitten päästään niihin asioihin jotka on Sauberilla vanhastaan kunnossa.
Koko f1-historiansa ajan Sauber on tehnyt resursseihin nähden hyvää, paikoin erinomaista työtä. Autoissa ei ole koskaan ollut valtavia ongelmia, ne ovat olleet perusluotettavia ja pisteitä on ropisssut tasaiseen tahtiin. Tehtaan infrastruktuuria on rakennettu rationaalisesti ja isoimpana askeleena oli tietysti uuden Mclarenin rahoittaman tuulitunnelin käyttöönotto.
Mitä sitten BMW:n ongelmat ovat olleet moottoritoimittjana ja miksi heidän koneilla ei ole mestaruuksia juhlittu? Lähinnä taustalta löytyy edellisen yhteistyökumppanin heikohkot autot ja tallin johdon välinpitämättömyys kuskien toimintaa kohtaan. Ralf ja J-P Montoya söivät varsin lahjakkaasti toisiltaan pisteitä kaudella 2003. Montoya olisi voinut viedä tittelin, mikäli kauden alusta lähtien hän olisi ollut selkeä ykköskuski. Myös muilla kausilla kuskipolitiikka tai sen puute vei tallilta ratkaisevia pisteitä.
Koskaan BMW:n ongelma ei ollut heidän moottorinsa. Ne ovat olleet jo toisesta f1-kaudesta lähtien sarjan tehokkaimpia ja luotettavimpia.
Sauber-BMW:llä voidaan korjata nämä havaitut puutteet. Veikkaisin, että talli pyrkii korjaamaan edelliskausien virheet ja näillä eväillä sen luulisi onnistuvan. Sauberilla on tallina pitkät perinteet autourheilusta, samoin BMW:n historia on autourheilun saralla todella vakuuttava.
Viimeisenä lenkkinä on sitten kuljettajat. Vaikka monesti luullaan että kuskien osuus tallissa ei ole ratkaiseva, niin todellisuudessa väärillä kuskivalinnoilla voidaan pilata paljon. Ja toisaalta oikeat kuskit oikeissa paikoissa voivat tehdä ratkaisevan eron.
Sauberin kuskikaksikko on erittäin kokenut. Etukäteisveikkauksissa voisi kuvitella Nick Heidfeldin olevan selkeä ykköskuski. Saksalainen näytti viime kaudella olevansa huipputallin paikan arvoinen. Ainakin itselle jäi sellainen kuva että Heidfeld oli jonkin verran Mark Webberiä nopeampi ja kisoissa tasaisempi. Kaudesta 2000 lähtien sarjaa ajanut Heidfeld on yhtä kokenut kuin Jenson Button. Lisäksi Nick on ollut mukana isoissa organisaatioissa aikaisemmin, joten kuvio on tuttu.
Heidfeldin ongelmana on se, että kaveri ei ole järin valovoimainen supertähti. Vaatimattoman oloinen saksalainen voi olla tässä ympäristössä kumminkin omiaan. Varsinkin kun kakkoskuski voi vastata kommentoinneista yms. julkisuudesta.
Jacques Villeneuve on BMW:n ensi kauden avain. Jaskan asennoituminen ratkaisee koko tallin menestyksen. Villeneuve on jo monta kertaa tuomittu entiseksi kilpa-ajajaksi. Vedotaan siihen, että mies voitti mestaruudet vain hyvän auton avulla. Viimeaikaiset näytöt ovat toki laihanlaisia, mutta kuka kovin huonolla voikaan voittaa? Iän puolesta Villeneuvella on vielä monta hyvää vuotta edessä. Ajotaitojen epäilijät eivät osaa selittää, miksi Jaska aikanaan voitti CART:ssa mestaruuden jo toisella kaudella. Minusta se johtui vain siitä, että kaveri teki fiksumpaa työtä ratin takana kuin kilpailijat. Niitten autojen ajaminen ei ollut helppoa, päinvastoin. Turboahdetut, vähällä downforcella ja isoilla slikseillä varustetut autot olivat äärimmäisen vaikeita vietäviä äärirajoilla. Silti mitättömällä kokemuksella Villeneuve kykeni nousemaan sarjan nopeimmaksi kuljettajaksi.
Lisäksi jos katsoo esim.kauden 2005 loppupisteitä, hoksaa helposti, että parhaallakaan autolla ei voi taistella mestaruudesta jos kuski ei ole joka osa-alueella terävintä huippua.
Villeneuven heikot esitykset ovat johtuneet mielestäni yliyrittämisestä. Kaveri on ottanut liikaa paineita ja kuvitellut paikkaavansa hanskalla ne puuttuvat sekunnin kymmenykset. Ei sellaista voi kukaan tehdä kuin hetkittäin.
Mikäli talli ei aseta paineita Villeneuvelle, vaan päästää hänet tekemään sitä työtä mitä parhaiten osaa, tulos voi olla yllättävän hyvä. Asetelma, jossa Heidfeld olisi selkeä tähtikuski ja Villeneuve olisi valjastettu rakentamaan kilpailukykyistä autoa pitkällä tähtäimellä, voisi tuottaa parhaan tuloksen. Tällä asetelmalla Jean Todt vei Ferraria eteenpäin Alesin ja Bergerin kanssa. Alesi vastasi niistä räväköistä otteista ja Berger kokeili kaikkea uutta ja haki oikeita säätöjä autoon.
Ei kyse ole pelkästään ykkös-kakkoskuski asetelmasta, vaan enemmänkin roolituksesta. Villeneuven ikäisen kuskin ei enää tarvi kiinnostua ajamisesta autolla jonka säädöt ovat päin persettä ja jolla hädin tuskin pääsee 15 joukkoon. Villeneuven kaltainen kuski on sellainen, joka tekee tiimin kanssa pitkäjänteistä työtä ja sitten kun auto on kunnossa, räväyttää tuloksen pöytään.
Uusi kausi alkaa vajaan kolmen kuukauden päästä. Talvitestit ovat aluillaan. Veikkaan kumminkin, että Sauber-BMW tulee olemaan yllättävänkin valmis!
Viimeksi muokannut moderaattori: