Yllättäjät 2006:Sauber-BMW-Heidfeld-Villeneuve

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Yllättäjät 2006: Sauber-BMW -Heidfeld-Villeneuve

Aloitetaanpa tällainen otsikko. Olen tykönäni miettinyt hommaa ja pikkuhiljaa alkaa tulla sellainen fiilis, että tämä paketti on vuoden 2006 positiivisin yllätys. Ei ehkä suoranaisella menestyksellä mitattuna, mutta ainakin ns. yleisiin odotuksiin nähden.

Mä perustelen sen tällä. BMW ei aloita toimintaa tyhjästä. Homma jatkuu Sauberin toiminnan pohjalta. Ja jos tarkastellaan tuota vanhaa Sauberia ja mietitään mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on ollut, niin nyt on moni asia kunnossa.

Ensinnäkin Sauberin suurin rasite on koko ajan ollut se, että tiimi on toiminut asiakasmoottoreilla, toki hyvillä sellaisilla. Tämä on johtanut vääjäämättä siihen, että tallin rajalliset resurssit on täytynyt suunnata moottereiden ostamiseen. Tässä on siis kaksi asiaa jotka molemmat vaikuttavat negatiivisesti. Eli talli on maksanut suuria summia moottoreista joilla ei ykköstiimiä voi voittaa.

Nyt tämä homma on korjattu. BMW:n tehdastiiminä tallilla on käytössä ehdottomasti tehokas kone, jonka kehittelyssä ei tarvi säästellä. Toisekseen BMW:n rahoituksen myötä rahaa jää muun toiminnan parantamiseen. Sitten päästään niihin asioihin jotka on Sauberilla vanhastaan kunnossa.

Koko f1-historiansa ajan Sauber on tehnyt resursseihin nähden hyvää, paikoin erinomaista työtä. Autoissa ei ole koskaan ollut valtavia ongelmia, ne ovat olleet perusluotettavia ja pisteitä on ropisssut tasaiseen tahtiin. Tehtaan infrastruktuuria on rakennettu rationaalisesti ja isoimpana askeleena oli tietysti uuden Mclarenin rahoittaman tuulitunnelin käyttöönotto.

Mitä sitten BMW:n ongelmat ovat olleet moottoritoimittjana ja miksi heidän koneilla ei ole mestaruuksia juhlittu? Lähinnä taustalta löytyy edellisen yhteistyökumppanin heikohkot autot ja tallin johdon välinpitämättömyys kuskien toimintaa kohtaan. Ralf ja J-P Montoya söivät varsin lahjakkaasti toisiltaan pisteitä kaudella 2003. Montoya olisi voinut viedä tittelin, mikäli kauden alusta lähtien hän olisi ollut selkeä ykköskuski. Myös muilla kausilla kuskipolitiikka tai sen puute vei tallilta ratkaisevia pisteitä.

Koskaan BMW:n ongelma ei ollut heidän moottorinsa. Ne ovat olleet jo toisesta f1-kaudesta lähtien sarjan tehokkaimpia ja luotettavimpia.

Sauber-BMW:llä voidaan korjata nämä havaitut puutteet. Veikkaisin, että talli pyrkii korjaamaan edelliskausien virheet ja näillä eväillä sen luulisi onnistuvan. Sauberilla on tallina pitkät perinteet autourheilusta, samoin BMW:n historia on autourheilun saralla todella vakuuttava.

Viimeisenä lenkkinä on sitten kuljettajat. Vaikka monesti luullaan että kuskien osuus tallissa ei ole ratkaiseva, niin todellisuudessa väärillä kuskivalinnoilla voidaan pilata paljon. Ja toisaalta oikeat kuskit oikeissa paikoissa voivat tehdä ratkaisevan eron.

Sauberin kuskikaksikko on erittäin kokenut. Etukäteisveikkauksissa voisi kuvitella Nick Heidfeldin olevan selkeä ykköskuski. Saksalainen näytti viime kaudella olevansa huipputallin paikan arvoinen. Ainakin itselle jäi sellainen kuva että Heidfeld oli jonkin verran Mark Webberiä nopeampi ja kisoissa tasaisempi. Kaudesta 2000 lähtien sarjaa ajanut Heidfeld on yhtä kokenut kuin Jenson Button. Lisäksi Nick on ollut mukana isoissa organisaatioissa aikaisemmin, joten kuvio on tuttu.

Heidfeldin ongelmana on se, että kaveri ei ole järin valovoimainen supertähti. Vaatimattoman oloinen saksalainen voi olla tässä ympäristössä kumminkin omiaan. Varsinkin kun kakkoskuski voi vastata kommentoinneista yms. julkisuudesta.

Jacques Villeneuve on BMW:n ensi kauden avain. Jaskan asennoituminen ratkaisee koko tallin menestyksen. Villeneuve on jo monta kertaa tuomittu entiseksi kilpa-ajajaksi. Vedotaan siihen, että mies voitti mestaruudet vain hyvän auton avulla. Viimeaikaiset näytöt ovat toki laihanlaisia, mutta kuka kovin huonolla voikaan voittaa? Iän puolesta Villeneuvella on vielä monta hyvää vuotta edessä. Ajotaitojen epäilijät eivät osaa selittää, miksi Jaska aikanaan voitti CART:ssa mestaruuden jo toisella kaudella. Minusta se johtui vain siitä, että kaveri teki fiksumpaa työtä ratin takana kuin kilpailijat. Niitten autojen ajaminen ei ollut helppoa, päinvastoin. Turboahdetut, vähällä downforcella ja isoilla slikseillä varustetut autot olivat äärimmäisen vaikeita vietäviä äärirajoilla. Silti mitättömällä kokemuksella Villeneuve kykeni nousemaan sarjan nopeimmaksi kuljettajaksi.

Lisäksi jos katsoo esim.kauden 2005 loppupisteitä, hoksaa helposti, että parhaallakaan autolla ei voi taistella mestaruudesta jos kuski ei ole joka osa-alueella terävintä huippua.

Villeneuven heikot esitykset ovat johtuneet mielestäni yliyrittämisestä. Kaveri on ottanut liikaa paineita ja kuvitellut paikkaavansa hanskalla ne puuttuvat sekunnin kymmenykset. Ei sellaista voi kukaan tehdä kuin hetkittäin.

Mikäli talli ei aseta paineita Villeneuvelle, vaan päästää hänet tekemään sitä työtä mitä parhaiten osaa, tulos voi olla yllättävän hyvä. Asetelma, jossa Heidfeld olisi selkeä tähtikuski ja Villeneuve olisi valjastettu rakentamaan kilpailukykyistä autoa pitkällä tähtäimellä, voisi tuottaa parhaan tuloksen. Tällä asetelmalla Jean Todt vei Ferraria eteenpäin Alesin ja Bergerin kanssa. Alesi vastasi niistä räväköistä otteista ja Berger kokeili kaikkea uutta ja haki oikeita säätöjä autoon.

Ei kyse ole pelkästään ykkös-kakkoskuski asetelmasta, vaan enemmänkin roolituksesta. Villeneuven ikäisen kuskin ei enää tarvi kiinnostua ajamisesta autolla jonka säädöt ovat päin persettä ja jolla hädin tuskin pääsee 15 joukkoon. Villeneuven kaltainen kuski on sellainen, joka tekee tiimin kanssa pitkäjänteistä työtä ja sitten kun auto on kunnossa, räväyttää tuloksen pöytään.

Uusi kausi alkaa vajaan kolmen kuukauden päästä. Talvitestit ovat aluillaan. Veikkaan kumminkin, että Sauber-BMW tulee olemaan yllättävänkin valmis!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv:n kanssa samaa mieltä, tästä paketista, varsinkin Villaneuleen kuskaamana odotan itsekin yllättäjää ensi kaudelle!
Jos BMW pystyy välttämään samanlaisen identiteettikriisin kuin Stewart -> Jagge kohdalla aikanaan tapahtui, niin varmastikin aletaan näkemään hyvää jälkeä jo alkavalla kaudella...

toiseksi yllättäjäksi veikkaan Williamsia, Cosworthin koneesta on kuulunut hyviä huhuja, ja jos Williams saisi kerrankin kunnon rungon aikaiseksi niin tulosta saattaisi tullakin :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ihan mielenkiintoinen teoria ja varsin mahdollista että yllätystä järjestävät. Siellä luulisi monen asian olevan paremmassa mallissa tälle kaudelle.

Itse kylläkin kuulun Sauberin epäilijöihin, vaikka unohdettaisiin Villeneuven mahdolliset alaviereiset suoritukset. Uudelleen järjestelyiden ja muutoksen keskeneräisyyden vuoksi sieltä saattaa putkahtaa kilparatojen susi. Vaikkakin olen saanut käsityksen, että muutokset ovat hitaita ja pääosin samoilla voimilla, mutta parantuneilla resursseilla jatketaan. Mitään radikaaleja muutoksia ja panostuksia ei varmaankaan tässä vaiheessa nähdä. Luulen että Sauber tasolla mennään, kun muutkin tiimit parantaa kokoajan.

Hyvän koneen BMW osaa rakentaa sitä ei kiistä kukaan. Mutta tuskin tulee olemaan BMW:n huippukausi. Epäilen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä toivon BMW:lle menestystä, ja erityisesti Heidfeldille, joka on ollut yksi suosikeistani. Maltillinen integroituminen Sauberiin kantanee aikanaan hedelmää ja pitkä sopimus Nickin kanssa tuo jatkuvuutta.

Enpä silti oikein usko ensimmäisellä kaudella BMW:n yltävän kärkiviisikkoon. Ellei joku muista tehdastalleista floppaa todella pahasti. Tuurilla voi yksi palkintopallisijoitus tulla. Menneellä kaudella 7 tallia ylsi pallille (joista yksi oli Jordan Indyssä) ja kaksi jäi neljänsillä sijoilla nippa nappa ulkopuolelle.

-Edit- Vaikken kuulukaan niihin, jotka uskovat Villeneuveen, niin tulipa mieleen, että 70-luvun lopussa ja palatessaan 80-luvulla Niki Laudaa pidettiin menneen talven lumina, joka oli jo kerran lopettanut motivaation puutteesta. Kuitenkin kaveri nappasi vielä MM:n Prostin nenän edestä 1984.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla pmv:n kanssa. Sillä erotuksella, että itseasiassa en olisi edes kovin yllättynyt siitä, että BMW-kuskit taistelisivat jopa palkintokorokepaikoista.

Villeneuvea en jaksa sen enempää enää hehkuttaa, kaikki tietävät mitä mieltä olen hänestä, mutta olen kyllä sitä mieltä, että Heidfeldkin on parempi, kuin mitä hänen maineensa ehkä antaa ymmärtää. Ainakin Suomessa ja varmaan muuallakin Heidfeld jäi Kimin varjoon aikoinaan kun olivat samassa tallissa, vaikka kuitenkin Heidfeld saavutti enemmän pisteitä. Toki pisteet eivät kerro kaikkea, mutta kertoo sen verran, ettei ihan turha kuski päihitä Kimiä pisteissä samalla autolla.

Uskoisinkin siis että BMW-kaksikko on yllättävänkin tasaväkinen, ja todennäköisesti heillä ei tule olemaan suurta piste-eroa kauden lopussa. Vaikka toki uskonkin, että se ero, mitä heillä tulee olemaan, on Villeneuven hyväksi. Mutta kuten sanoin, eipä siitä taas enempää, ettei mene hyvä toikki jarnaamiseksi. :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jacques sanoi:
Ainakin Suomessa ja varmaan muuallakin Heidfeld jäi Kimin varjoon aikoinaan kun olivat samassa tallissa, vaikka kuitenkin Heidfeld saavutti enemmän pisteitä. Toki pisteet eivät kerro kaikkea, mutta kertoo sen verran, ettei ihan turha kuski päihitä Kimiä pisteissä samalla autolla.
No oletko miettinyt mistä moinen mahtaisi johtua? Voisit vaikka katsella sekä Nickin että Kimin uraa ennen kautta 2001 ja etsiä vastausta sieltä..
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Lisäksi jos katsoo esim.kauden 2005 loppupisteitä, hoksaa helposti, että parhaallakaan autolla ei voi taistella mestaruudesta jos kuski ei ole joka osa-alueella terävintä huippua.
Voittihan Alonso mestaruuden.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Hyvän koneen BMW osaa rakentaa sitä ei kiistä kukaan. Mutta tuskin tulee olemaan BMW:n huippukausi. Epäilen.
Riippuu siitä miten termi "huippukausi" tässä yhteydessä tulkitaan?
Olosuhteet huomioonottaen BMW:n huippukausi olisi sijoittua tallien MM-pisteissä neljän parhaan joukkoon. Tyytyväinen voisi lisäksi olla ihan sijasta 6, sillä sekin vaatisi ainakin yhden suht kovan tallin voittamisen (eli jonkun joukosta McLaren, Ferrari, Renault, Williams, Toyota, Honda).

Ja minä en ainakaan pitäisi BMW:n sijoitusta neljänneksi mitenkään tavattomana. Kyllä se voisi olla hyvinkin mahdollista, mutta vaatii toki kovaa työtä ja onnistumisia joka osa-alueella.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Observer sanoi:
No oletko miettinyt mistä moinen mahtaisi johtua? Voisit vaikka katsella sekä Nickin että Kimin uraa ennen kautta 2001 ja etsiä vastausta sieltä..
No toki Kimi oli paljon kokemattomampi, mutta ei se silti vähennä Nickin suorituksen arvoa.
Lisäksi mielestäni Nick oli aika vakuuttava viime kaudella niin pitkään kun sai tallissa ajaa.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jacques sanoi:
Riippuu siitä miten termi "huippukausi" tässä yhteydessä tulkitaan?


Ja minä en ainakaan pitäisi BMW:n sijoitusta neljänneksi mitenkään tavattomana. Kyllä se voisi olla hyvinkin mahdollista, mutta vaatii toki kovaa työtä ja onnistumisia joka osa-alueella.

Taitaa olla neljän sakkiin mahdollisuus korkeintaa päiväunissa...
On se projekti viellä niin kesken eräinen.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Observer sanoi:
Voittihan Alonso mestaruuden.
Olipa huono provo, etenkin kun mestaruus ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen voitettiin jollain muulla kuin nopeimmalla autolla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JT sanoi:
Olipa huono provo, etenkin kun mestaruus ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen voitettiin jollain muulla kuin nopeimmalla autolla.
Ahaa jos Alonsoa ei pidä puolijumalana se on provoilemista hohhoijaa. Ja pmv:n viestissä johon vastasin ei puhuttu nopeimmasta vaan parhaimmasta autosta jotka ovat kaksi eri asiaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen kyllä pmv:n kanssa samaa mieltä siitä, että yllätysmahdollisuus on olemassa. Jos nyt tarkastellaan vaikka viime kautta, niin parempaankin olisi ollut mahdollisuudet, mutta rajalliset resurssit eivät mahdollistaneet auton suunnittelussa tapahtuneiden virheiden korjaamista. Silti tulos oli varsin kohtuullinen. En pidä neljän joukkoonkaan sijoittumista mitenkään täydellisenä mahdottomuutena jos kaikki natsaa - tallin tekninen henkilökunta on mielestäni ollut liki parhaimpien tasolla resursseja lukuunottamatta, ja nyt kun sekin osa on kunnossa, uskoisin sen kyllä kykenevän varsin hyvään lopputulokseen. Itseäni huolettaisi ehkä eniten kuskikaksikon kokeneempi osapuoli, Heidfeldillakin on toki edelleen näytettävää.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jacques sanoi:
No toki Kimi oli paljon kokemattomampi, mutta ei se silti vähennä Nickin suorituksen arvoa.
Ei mutta se selittää miksi Kimin debyyttikauden suorituksia pidettiin niin vakuuttavina. McLaren otti Kimin Nickin sijaan koska uskoivat että Kimissä on paljon enemmän potentiaalia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No niin. Pitkästä aikaa tein avauksen tänne f1-puolelle ja tavanomaiset epäillyt tarttuvat täysin epäolennaisiin seikkoihin. Ensinnäkin kun puhuin siitä, että edes parhaalla autolla kuski ei voi taistella mestaruudesta, jos ei ole kaikilla osa-alueilla terävintä huipputa, tarkoitin tietysti Giancarlo Fisichellaa ja Juan-Pablo Montoyaa. Tehkää valintanne näiden kahden välillä, mutta kumpikaan ei nähdäkseni taistellut mestaruudesta. Tässä keskustelussa on aivan turha ruveta kyseenalaistamaan esim. Alonson kykyjä kuskina. Aivan turhaa on myös ruveta kiistelemään Rellun ja McLarenin 2005 voimasuhteista. Ne eivät ole millään lailla olennaisia asioita tässä otsikossa.

Itse pyörittelin mielessä, että hieno suoritus olisi viiden joukkoon pääseminen. Silloin BMW:n edelliskauden suoritus pysyisi samana ja Sauber petraisi hieman tavanomaista tasoaan. Heidfeldin tason pitkässä juoksussa on kiistämättä arvoitus. Viime kaudella homma kariutui loukkaantumiseen ja Williams-BMW:n keskinäisiin riitoihin.

Paljonhan on kiinni myös noista sääntömuutoksista. Villeneuve on kiistatta ajatteleva, ovela kuljettaja, joka kykenee tekemään erilaisia ratkaisuja. Monesit Jaska on juuri taapertanut tästä syystä, kun on miettinyt liian erikoisesti. Mielestäni viime kausi Sauberilla osoitti hyvää kehittymistä hyvinkin ongelmallisesta tilanteesta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Observer sanoi:
Ei mutta se selittää miksi Kimin debyyttikauden suorituksia pidettiin niin vakuuttavina. McLaren otti Kimin Nickin sijaan koska uskoivat että Kimissä on paljon enemmän potentiaalia.
En minä kaiketi siihen ottanut kantaa lainkaan etteikö minustakin Kimin suoritukset olisi olleet vakuuttavia? Vaan pointtini oli se että Nickin suoritukset olivat myös vakuuttavia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques sanoi:
Riippuu siitä miten termi "huippukausi" tässä yhteydessä tulkitaan?
Olosuhteet huomioonottaen BMW:n huippukausi olisi sijoittua tallien MM-pisteissä neljän parhaan joukkoon. Tyytyväinen voisi lisäksi olla ihan sijasta 6, sillä sekin vaatisi ainakin yhden suht kovan tallin voittamisen (eli jonkun joukosta McLaren, Ferrari, Renault, Williams, Toyota, Honda).

Ja minä en ainakaan pitäisi BMW:n sijoitusta neljänneksi mitenkään tavattomana. Kyllä se voisi olla hyvinkin mahdollista, mutta vaatii toki kovaa työtä ja onnistumisia joka osa-alueella.
Neljänneksi olisi kyllä varsin hyvä suoritus. Luulen kuitenkin että tulossa on sija 6 tai 7. Samaa vanhaa Sauber sijoutusta sillä erolla, että ykkösten tekninen taso on nyt entistä kovempi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
No niin. Pitkästä aikaa tein avauksen tänne f1-puolelle ja tavanomaiset epäillyt tarttuvat täysin epäolennaisiin seikkoihin. Ensinnäkin kun puhuin siitä, että edes parhaalla autolla kuski ei voi taistella mestaruudesta, jos ei ole kaikilla osa-alueilla terävintä huipputa, tarkoitin tietysti Giancarlo Fisichellaa ja Juan-Pablo Montoyaa. Tehkää valintanne näiden kahden välillä, mutta kumpikaan ei nähdäkseni taistellut mestaruudesta. Tässä keskustelussa on aivan turha ruveta kyseenalaistamaan esim. Alonson kykyjä kuskina. Aivan turhaa on myös ruveta kiistelemään Rellun ja McLarenin 2005 voimasuhteista. Ne eivät ole millään lailla olennaisia asioita tässä otsikossa.

Itse pyörittelin mielessä, että hieno suoritus olisi viiden joukkoon pääseminen. Silloin BMW:n edelliskauden suoritus pysyisi samana ja Sauber petraisi hieman tavanomaista tasoaan. Heidfeldin tason pitkässä juoksussa on kiistämättä arvoitus. Viime kaudella homma kariutui loukkaantumiseen ja Williams-BMW:n keskinäisiin riitoihin.

Paljonhan on kiinni myös noista sääntömuutoksista. Villeneuve on kiistatta ajatteleva, ovela kuljettaja, joka kykenee tekemään erilaisia ratkaisuja. Monesit Jaska on juuri taapertanut tästä syystä, kun on miettinyt liian erikoisesti. Mielestäni viime kausi Sauberilla osoitti hyvää kehittymistä hyvinkin ongelmallisesta tilanteesta.
Juu.. ja jo yksin tuo moottorisääntömuutos saattaa heittää voimasuhteet ihan päälaelleen. Ja jos niin käy niin mistäs sitä voi tietää vaikka BMW olisi siinä se hyötyjä? Lisäksi Sauberillahan on käsittääkseni aika hulppea tuulitunneli, joten uskoisi Bemarin budjetilla siitä saatavan ihan mukavasti irti. Ja siis muutenkin tekniset lähtökohdat ihan hyvät.
 
Ylös