Yllättäjät 2006:Sauber-BMW-Heidfeld-Villeneuve

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Neljänneksi olisi kyllä varsin hyvä suoritus. Luulen kuitenkin että tulossa on sija 6 tai 7. Samaa vanhaa Sauber sijoutusta sillä erolla, että ykkösten tekninen taso on nyt entistä kovempi.
Tuokin on mahdollista.. tai siis nuohan ne taitaa olla todennäköisimmät sijoitukset. Ei sekään sikäli huono, ole, mutta toki uskon BMW:n tavoittelevan hiukan parempaa sijoitusta. Mutta aika näyttää.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Realismia hei! Jos BAR tai Toyota ei ole onnistunut vieläkään kunnolla pääsemään palkintopallisijoituksiin, niin miten Sauber, talli joka on kilpaillut aina pienellä budjetilla, voi saada erittäin nopean auton? Vaikka BMW osaa rakentaakin todella hyviä moottoreita, ikävä kyllä saksalaisten autojen ystävänä täytyy todeta se että pelkkä teho ei ratkaise enää. Auton aerodynamiikka ja ajettavuus ovat nousevassa asemassa!
Mitä hyötyä esimerkiksi katuautoissa BMW M5:sen 507 hevosvoimasta on, jos Ferrarin 360 on nopeampi, vaikkei Ferraristakaan löydy kuin 'vain' 400hv?
Ikävä kyllä Sauberin aerodynamiikkaan ei ole pystytty laittamaan riittävästi resursseja viime vuosina, joten en millään jaksa uskoa Sauberin edes saavan ensimmäisellä kaudella kokonaissijoitusta 5. Roomakaan ei rakennettu yhdessä yössä!
Ikävä kyllä pmv:n (nimimerkki aika lähelle tuotemerkkiä BMW) uskomus menee aika yli optimismiin. Toki uskomuksensa kullakin, jota tulee arvostaa ja kunnoittaa, mutta jos ottaisit enemmin sen asenteen "Pessimisti ei pety".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Realismia hei! Jos BAR tai Toyota ei ole onnistunut vieläkään kunnolla pääsemään palkintopallisijoituksiin, niin miten Sauber, talli joka on kilpaillut aina pienellä budjetilla, voi saada erittäin nopean auton?
Vertailukohta on kyllä aika huono. Niin Toyota kuin käytännössä BARkin potkittiin pystyyn tyhjästä, Sauberin tilanne muistuttaa enemmänkin Benettonin muuttumista Renaultiksi. Tuolla pienelläkin budjetilla on viitenä viime vuonna saavutettu valmistajien mestaruustaistossa sijat 4, 5, 6, 6, 8. Toki huipulle on nyt ennätysmäisen paljon tunkua, mutta toisaalta sääntömuutoksien myötä pakka saattaa mennä hyvinkin sekaisin tänä vuonna.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jacques sanoi:
En minä kaiketi siihen ottanut kantaa lainkaan etteikö minustakin Kimin suoritukset olisi olleet vakuuttavia? Vaan pointtini oli se että Nickin suoritukset olivat myös vakuuttavia.
Et et ja oli oli. En tainnut sinua sellaisesta syyttääkään? Minä puhuin vaan niistä asioista miksi Nick jäi Kimin varjoon -01 (kun sain viestistäsi sen käsityksen että kummeksut asiaa) vaikka pisteitä tulikin enemmän. Kimillä oli ennen Sauberin rattiin tarttumista 23(!) kisaa pikkuformuloilla takanaan kun Nickillä oli kokonainen kausi Prostilla ja sitä ennen useampi vuosi pikkuformuloita.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllä mun mielestä tämän BMW-kaupan myötä moni Sauberin menoa hidastanut asia pitäisi tulla kuntoon. Toyotan, Jaggen, BAR:n ja monen muun tapauksessa ongelmana on ollut se, että ei ole tiedetty mitä kaikella rahalla pitäisi tehdä. Sauberin henkilökunta on miettinyt tätä asiaa yli 10 vuotta, siis sitä että mihin he laittaisivat rahaa jos sitä jostaiin tulisi.

Ylipäätänsäkin tässä nyt ei ole kyse mistään debyyttikaudesta, vaan kahden erittäin kokeneen moottoriurheilussa toimineen yrityksen toimintojen siirtämisestä saman katon alle. Kannattaa myös muistella BMW-Williamsin ensimmäistä f1-kautta. Sehän oli vuosi 2000 ja tulos ei ollut aivan surkea. Ekassa kisassa podiumille ja sitten lukuisia pistetiloja kauden mittaan, oltiinko valmistajien MM:ssä lopulta sijalla 3.? Ainakin pisteitä kertyi saman verran kuin edelliskaudella.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
pmv sanoi:
Niin, kyllä mun mielestä tämän BMW-kaupan myötä moni Sauberin menoa hidastanut asia pitäisi tulla kuntoon. Toyotan, Jaggen, BAR:n ja monen muun tapauksessa ongelmana on ollut se, että ei ole tiedetty mitä kaikella rahalla pitäisi tehdä. Sauberin henkilökunta on miettinyt tätä asiaa yli 10 vuotta, siis sitä että mihin he laittaisivat rahaa jos sitä jostaiin tulisi.

Ylipäätänsäkin tässä nyt ei ole kyse mistään debyyttikaudesta, vaan kahden erittäin kokeneen moottoriurheilussa toimineen yrityksen toimintojen siirtämisestä saman katon alle. Kannattaa myös muistella BMW-Williamsin ensimmäistä f1-kautta. Sehän oli vuosi 2000 ja tulos ei ollut aivan surkea. Ekassa kisassa podiumille ja sitten lukuisia pistetiloja kauden mittaan, oltiinko valmistajien MM:ssä lopulta sijalla 3.? Ainakin pisteitä kertyi saman verran kuin edelliskaudella.
F1-moottorihan on kohtalaisen helppo rakentaa, mutta entä se auto? Ferrariltakin löytyy potkua koneesta yllin kyllin, mutta missä viime kauden tulos?

pmv aika paljon uskoo Sauber-BMW:n menestykseen BMW:n koneiden puolesta. BMW toki osaa tehdä hyviä moottoreita, mutta edelleen painotan ettei se ratkaise vielä mitään.

Benetton--> Renault jutussahan Benetton käytti Renaultin koneita jo 2001, oikeastaan mikä 2002 kaudelle muuttui oli ainoastaan nimi. Eli jos lasketaan paljonko Renaultin ensimmäiseen voittoon meni aikaa, niin vuosia tuleekin yllättäen 3. Tämän laskuopin mukaan BMW:n pitäisi nousta voittajaksi 2008, ja kaukaisimmat ennustuksetkin ovat pyörineet 2009 vuoden kohdalla.

Mutta se miten Sauber-BMW voi seuraavalla kaudella yllättää on palkintopallisijoitukset, ja ikävä kyllä palkintopallisijoitukset ovat käytännössä 'varattu' McLaren-Honda-Toyota-Ferrari-Renault akselille. Yksittäiset suoritukset voivat toki onnistua, mutta pysyviin ja jatkuviin palkintopallisijoituksiin mahdollisuudet ovat pienet! Oikeastaan parempi tehtävä Sauber-BMW:lle on se että he saavat enemmän pisteitä kuin Sauber-Ferrari viime kaudella.

Toki Sauber väki tietää mihin se sijoittaisi rahansa paremmin kuin Toyotan väki, mutta menestykseen menee aikaa! Mitään suurta ja mullistavaa ei tehdä yhdessä yössä.

Niin, ja Williams, sehän oli 'huipputalli' jo lähimenneisyydestään, mutta Sauber ei ikinä ole ollut, he ovat olleet aina vain budjetti talli. Heiltä ei löydy vielä osaajia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, totta on, että Sauber on eri luokan talli nyt kuin mitä Williams oli kaudella 2000. Toisaalta nämä omistajavaihdokset voivat kummasti piristää hommaa. Esimerkkiä ei edes tarvi hakea kaukaa. Jaguarin myyminen Red Bullille toi hommaan kummasti vauhtia! Omistajan vaihdos toi todella paljon lisää intoa hommaan.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
pmv sanoi:
Juu, totta on, että Sauber on eri luokan talli nyt kuin mitä Williams oli kaudella 2000. Toisaalta nämä omistajavaihdokset voivat kummasti piristää hommaa. Esimerkkiä ei edes tarvi hakea kaukaa. Jaguarin myyminen Red Bullille toi hommaan kummasti vauhtia! Omistajan vaihdos toi todella paljon lisää intoa hommaan.
Intoahan toki tuli, muttei se sijoitus kyllä parantunut. Ikävä kyllä veikkaan että Sauber-BMW taistelee Red Bull Ferrarin kanssa ensi vuonna samoista sijoista :nope:

2004: Jaguar 7.sija 10 pistettä
2005: Red Bull Cosworth 7.sija 34 pistettä

Pisteitä kyllä tosin tuli reippaasti enemmän. Tosin tällä kaudella 10 pisteellä olisi saanut toiseksi huonoimman sijan, eli pistekeskiarvo nousi kaudella 2005.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
azai sanoi:
Ikävä kyllä Sauberin aerodynamiikkaan ei ole pystytty laittamaan riittävästi resursseja viime vuosina, joten en millään jaksa uskoa Sauberin edes saavan ensimmäisellä kaudella kokonaissijoitusta 5.
No, ainakin tässä muutama vuosi sitten valmistui uusi tuulitunneli, ja sen lisäksi ostivat huippusoftat. Tiedä sitten kuinka kovassa käytössä olivat vai oliko kyseessä vain "myynninvalmistelemisoperaatio". Kiitettävän hyvin Sauber on yksityistalliksi pärjännyt. Vuodesta toiseen vain 1.5 sekuntia huippuja hitaampi ei ole paha.

Kaudella 2005 Sauber antoi kylläkin selvästi tasoitusta kuskipuolella, ja ensikaudeksi on luvassa vain pientä parannusta. Massa taisteli yhtä säännöllisen epäsäännöllisesti pisteistä kuin kaudella 2004, jolloin Fisichella ylsi pisteille melkein aina kun maaliin ajoi. Ja kun Villeneuvekin oli kilpailukykyinen vain yhdellä kädellä laskettavissa kisoissa, tulos oli alakanttiin.

Heidfeldilta odotan hieman enemmän, ja Villeneuvekin voisi onnistua hiukan useammin kuin menneellä kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sauber on ollut talli, jota itse olen pitänyt pätevänä. Erityisesti BMW:n osto vaikutti hyvältä idealta. Sauber on kehittynyt ihan hyvin, käyttää pienehköt resulssinsa hyvin. Tuollaiselta pohjalta on paljon parempi lähteä rakentamaan huipputallia kuin tallilta, joka laittaa rahaa palamaan, muttei saa sahalleen vastinetta.

Sauber -05 oli varsin radikaali ja ehkäpä pienoinen pettymyskin, luulisi että suunnittelusta kuitenkin opittiin ja että ensi vuonna tilanne olisi paremmin.

Itse en kuitenkaan (vieläkään) usko Villeneuveen. Huhujen mukaan entistä maailmanmestaria koitettiin savustaa ja ostaa ulos tallista, mutta hän kieltäytyi. Tallin sisällä onkin varmasti jännitettä jos "jaska" ei onnistu heti ensimmäisissä kisoissa. Viimekausina kun on nähty mitä hänen liikayrittämisensä tekee, niin romua taitaa taas tulla radalla. Heidfeld on tiukka tiimikaveri joka sekin enteilee vaikeaa kautta Villeneuvelle.

Fast-Nickiä voisi ennemmin kutsua Reliable-Nickiksi nykyisellään. Mies on nopeuden lisäksi varma kuski ja luulisi miellyttävän tiimiläisiä. Nick onkin se kuski johon uskon tiimissä.

Joka tapauksessa Sauber-BMW:n sijoittuminen sijoille 4-6 olisi hienoa, mutta en pitäisi sitä kuitenkaan yllätyksenä. Sauber-talli kun on kiikkunut tehdastallien imussa monena vuonna, niin miksei nytkin. Tälläkertaa kun kärjessä voisi ollakin tilaa, oman veikkausten mukaan Ferrari ja McLaren ovat varmasti kovia, mutta sen jälkeen tuleekin harmaampi massa.

Btw. Moni piti "hienona" eleenä kun Sauber -nimi pidettiin mukana tiimissä. Itselleni tuli mieleen että ehkäpä pelataan varman päälle näin alkuun, jos tulee epäonnistumisia, niin nehän ovat Sauberin - onnistumiset BMW:n nimiin :)
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Se vain jää nähtäväksi, että antaako BMW Sauber-tallin henkilökunnalle tarpeeksi tilaa vai tuleeko sinne isommalta taholta porukkaa vain sekoittamaan pakkaa. Tuollaiset fuusiot ei välttämättä aina onnistu tuosta vaan.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
pmv sanoi:
Mikäli talli ei aseta paineita Villeneuvelle, vaan päästää hänet tekemään sitä työtä mitä parhaiten osaa, tulos voi olla yllättävän hyvä. Asetelma, jossa Heidfeld olisi selkeä tähtikuski ja Villeneuve olisi valjastettu rakentamaan kilpailukykyistä autoa pitkällä tähtäimellä, voisi tuottaa parhaan tuloksen. Tällä asetelmalla Jean Todt vei Ferraria eteenpäin Alesin ja Bergerin kanssa. Alesi vastasi niistä räväköistä otteista ja Berger kokeili kaikkea uutta ja haki oikeita säätöjä autoon.

Ei kyse ole pelkästään ykkös-kakkoskuski asetelmasta, vaan enemmänkin roolituksesta. Villeneuven ikäisen kuskin ei enää tarvi kiinnostua ajamisesta autolla jonka säädöt ovat päin persettä ja jolla hädin tuskin pääsee 15 joukkoon. Villeneuven kaltainen kuski on sellainen, joka tekee tiimin kanssa pitkäjänteistä työtä ja sitten kun auto on kunnossa, räväyttää tuloksen pöytään.
Mä en jaskan ajotaitoja kyseenalaistaa vaikka ne on olletkin hieman kadoksissa viimmeisimpien esitysten valossa, mutta käsittääkseni hänen autonkehittelytaitoja ei pidetä kovin kummoisina. Williamsille mentiin valmiiseen autoon ja BARillakin kehitys takkus vaikka se ei kaikilta osilta kuskista kiinni ollutkaan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Sauber on usein menestynyt alkukaudesta
suht. hyvin, mutta kauden mittaan kehitys
hiipui kehitystyöhön varattujen rahojen
hiipuessa. Eli auto on ollut yleensa
lähellä pistesijoja ja pisteilläkin etenkin
alkukaudesta.
Kyllä Sauberilla autokin osattiin tehdä.

BMW tuo lisää osaamista ja kehitystyötä itse autoonkin.
Ja moottori ja auto voidaan suunnitella yhdessä
kunnon paketiksi.

Kuljettajista en sano mitään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Japp sanoi:
Mä en jaskan ajotaitoja kyseenalaistaa vaikka ne on olletkin hieman kadoksissa viimmeisimpien esitysten valossa, mutta käsittääkseni hänen autonkehittelytaitoja ei pidetä kovin kummoisina. Williamsille mentiin valmiiseen autoon ja BARillakin kehitys takkus vaikka se ei kaikilta osilta kuskista kiinni ollutkaan.
Heh.. eipä se Williamskaan ois kovin kauaa valmiina pysyny jos kehitystä ei ois tehty.
Minullakin oli käsitys ettei Villeneuve olisi niin hyvä auton kehityksessä, mutta sitten kun lueskelin jotain juttuja jostain niin tulin vähän toisiin aatoksiin. Käsittääkseni se nykyään tekee jopa yhteistyötäkin tallikaverinsa kanssa? :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Japp sanoi:
Mä en jaskan ajotaitoja kyseenalaistaa vaikka ne on olletkin hieman kadoksissa viimmeisimpien esitysten valossa, mutta käsittääkseni hänen autonkehittelytaitoja ei pidetä kovin kummoisina. Williamsille mentiin valmiiseen autoon ja BARillakin kehitys takkus vaikka se ei kaikilta osilta kuskista kiinni ollutkaan.
Niin ja BARillahan Villeneuve teki töitä todella paljon, ja teki hyvää työtä. Tallin sisällä oli vaan kuviot niin sekaisin ettei Villeneuven tekemien töiden tuloksia päästy hyödyntämään tarvittavalla tavalla. Myöhemmin tuo tietenkin vaikutti myös Villeneuven itsensä motivaatioon. Voihan sitä kuvitella itsekin miltä tuntuu tehdä päivät pitkät rankasti duunia, ilman että työn tulokset näkyisivät missään millään tavalla vaikka itse olisikin tehnyt työnsä hyvin.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jacques sanoi:
Niin ja BARillahan Villeneuve teki töitä todella paljon, ja teki hyvää työtä. Tallin sisällä oli vaan kuviot niin sekaisin ettei Villeneuven tekemien töiden tuloksia päästy hyödyntämään tarvittavalla tavalla. Myöhemmin tuo tietenkin vaikutti myös Villeneuven itsensä motivaatioon. Voihan sitä kuvitella itsekin miltä tuntuu tehdä päivät pitkät rankasti duunia, ilman että työn tulokset näkyisivät missään millään tavalla vaikka itse olisikin tehnyt työnsä hyvin.

No ei sulla luottamusta Villeneuveen puutu.... Mutta sitten kun olet herännyt ja puhdistanut lasisi, niin kerroppas Villeneuven taidoista autonkehittäjänä. Itselläni tulee mieleen kun Jaska siirtyi Williamsille kehitys suunta alkoi menemään alaspäin ja jyrkästi, sama tahpahtui myös Bar:rilla vaan toisin päin, kun Jaska lähti pois suunta oli ylös päin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No en välttämättä pitäis Villeneuven autonkehittelytaitoja(Disclaimer:puhutaan kuljettajan autonkehittelytaidoista siinä määrin miten kuljettaja voi tavanomaisesti vaikuttaa auton säätöihin ja kehitysosiin kauden aukana) välttämättä kovin huonoina. Villeneuven aikana nuo autot vaan on muuttuneet aika rajusti. Jotenkin tuntui että mies kyllä osaa alustan ja siipien säätämisen. Mutta sitten kun puhutaan jostain aktiivisesta tasauspyörästön lukosta ja luistoneston säädöistä, niin kaveri voi olla aika tavanomainen.

Ajatyelkaapa kauden 97 tapahtumia, niin kahdella Frenzenin tasoisella kuskilla Schumi olisi voittanut mestaruuden kohtuullisen ylivoimaisestikin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mossi Superstar sanoi:
No ei sulla luottamusta Villeneuveen puutu.... Mutta sitten kun olet herännyt ja puhdistanut lasisi, niin kerroppas Villeneuven taidoista autonkehittäjänä. Itselläni tulee mieleen kun Jaska siirtyi Williamsille kehitys suunta alkoi menemään alaspäin ja jyrkästi, sama tahpahtui myös Bar:rilla vaan toisin päin, kun Jaska lähti pois suunta oli ylös päin...
Luitko lainkaan mitä kirjoitin perusteluksi?

Jacques sanoi:
Niin ja BARillahan Villeneuve teki töitä todella paljon, ja teki hyvää työtä. Tallin sisällä oli vaan kuviot niin sekaisin ettei Villeneuven tekemien töiden tuloksia päästy hyödyntämään tarvittavalla tavalla. Myöhemmin tuo tietenkin vaikutti myös Villeneuven itsensä motivaatioon. Voihan sitä kuvitella itsekin miltä tuntuu tehdä päivät pitkät rankasti duunia, ilman että työn tulokset näkyisivät missään millään tavalla vaikka itse olisikin tehnyt työnsä hyvin.
Ei se kuljettaja ole ainoa joka siihen auton kehitystyöhön vaaditaan. Valitettavaa jos todella luulit näin. Eli et voi tallin kehityksen suunnasta millään tavalla päätellä miten hyvä auton kehittäjä kuski on. Lisäksi kuskitkin kehittyvät myös tällä osa-alueella kokemuksen kartuttua.

Ja pmv:n kanssa olen jälleen samoilla linjoilla tässä myöskin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä mulla on ainakin sellainen käsitys Villeneuven hyvyydestä testikuskina, että Jaska on siinä touhussa erittäinkin hyödyllinen - silloin kun haluaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jacques sanoi:
Luitko lainkaan mitä kirjoitin perusteluksi?
Luin... Mutta se ei oikeen vaakuuta jos sanot: "Tallin sisällä oli vaan kuviot niin sekaisin ettei Villeneuven tekemien töiden tuloksia päästy hyödyntämään tarvittavalla tavalla." Miten niin sekaisin?? Tuohan oli ihan puhdasta arvailua/sinun mielipide... Sama kun sanoo, että Robert Doornbos olis ollut mestari tänä vuonna jos Minardilla ei olis ollut "pakka" sekaisin...
 
Ylös