Yllättäjät 2006:Sauber-BMW-Heidfeld-Villeneuve

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
Luin... Mutta se ei oikeen vaakuuta jos sanot: "Tallin sisällä oli vaan kuviot niin sekaisin ettei Villeneuven tekemien töiden tuloksia päästy hyödyntämään tarvittavalla tavalla." Miten niin sekaisin?? Tuohan oli ihan puhdasta arvailua/sinun mielipide...
Kyllähän se on ihan fakta, että B.A.R kärsi ensimmäisinä vuosinaan valtataistelusta tallin sisällä. Samaten Reynardin panostus tallin autoon oli... sanotaanko riittämätön, kosla näytti miltei samalta vuodet 2000-2002.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Kyllähän se on ihan fakta, että B.A.R kärsi ensimmäisinä vuosinaan valtataistelusta tallin sisällä. Samaten Reynardin panostus tallin autoon oli... sanotaanko riittämätön, kosla näytti miltei samalta vuodet 2000-2002.
Jaa, itse en muista moista kuulleeni/nähneeni... mutta jos sellaista on ollut niin eikö se ole normaalia. Kaikki kumminkin haluavat aina isomman pallin....

Ei teillä kellään ole lamppu syttyny, että Villleneuve olisi kuljettaja joka voitti sattumalta mestaruuden, koska istui parhaassa autossa oikeaan aikaan...

Vai voiko joku esittää todistus aineistoa, että ko. kaveri olisi tehnyt tähti suorituksia senkin jälkeen... Ja sitä ei sitten lasketa jos kerran on päivä paistanut paskakasaan....

Ja tämä kaikki oli sitten ihan ilman provon siementäkään... Jos äijä olis loistava kuljettaja tuskin se ajelis säälistä Bmw:llä...
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin, röykyttihan Villeneuve aika puhtaasti Frentzenia tuolla kaudella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mossi Superstar sanoi:
Jaa, itse en muista moista kuulleeni/nähneeni... mutta jos sellaista on ollut niin eikö se ole normaalia. Kaikki kumminkin haluavat aina isomman pallin....

Ei teillä kellään ole lamppu syttyny, että Villleneuve olisi kuljettaja joka voitti sattumalta mestaruuden, koska istui parhaassa autossa oikeaan aikaan...

Vai voiko joku esittää todistus aineistoa, että ko. kaveri olisi tehnyt tähti suorituksia senkin jälkeen... Ja sitä ei sitten lasketa jos kerran on päivä paistanut paskakasaan....

Ja tämä kaikki oli sitten ihan ilman provon siementäkään... Jos äijä olis loistava kuljettaja tuskin se ajelis säälistä Bmw:llä...
Se ei varsinaisesti yllätä, ettet ole kuullut. Oletko itse lainkaan seurannut Jaskan uraa vuodesta 1998 eteenpäin? Vuoteen 2002 asti löytyy joka kaudelta jokunen loistosuoritus, joskin koko uraa varjostaneet yllättävät, huippukuskille liki käsittämättömätkin virheet ovat myös olleet mukana.

Jos noita suorituksia lyhesti ruotii, niin vuodelta 1998 mainittakoon Hockenheim, jossa Villeneuve pysyi McLarenien vauhdissa ja oli kolmas, palkintopallilla Jaska oli myös seuraavassa kilpailussa Unkarissa. Heikko kausi Williamsille, mutta kanukin kannalta oikeastaan varsin hyvä - Frentzen jäi toistamiseen selvästi taakse ja Villeneuve saavutti kyllä juurikin sen, mitä autolla realistisesti pystyi. Vuosi 1999 oli katastrofi lähinnä BAR:n järkyttävän epäluotettavuuden takia, mutta myös tuolloin Jacques väläytti kertaalleen - Barcelonassa ensin neljäs sija aika-ajoissa, kilpailussa taas kolmossija oli tukevasti hallussa auton hajotessa.

Vuonna 2000 Jaska oli sitä vastoin liekeissä. Hän nosti BAR:n käytännössä yksin valmistajien sarjan vitossijalle parhaimpina suorituksissaan Imolan viitossija uskomattoman lähdön ja hienon ajon jälkeen sekä nelossijat Australiassa, Itävallassa, Ranskassa ja USA:ssa. Kanadassa puolestaan nähtiin taas karmaiseva virhe kun Villeneuve päätti sateessa yrittää ohi aivan liian kaukana edellään ohitusyritystä ajatellen ajaneesta Ralf Schumacherista ja päätyi tämän kylkeen. Australian nelossija tuli keskeytysten avittamana, Itävallan ajo taas oli ehkä kauden parasta Villeneuvea - hän lähti seitsemäntenä, mutta putosi viidenneksitoista ensimmäisen kierroksen romurallissa. Viisas taktiikka ja loistava ajo nosti hänet kuitenkin neljänneksi. BAR ei vieläkään ollut erityisen hyvä paketti, mutta luotettavuus oli nyt kohdillaan ja Jaska sai autonsa näyttämään todellista vauhtiaan paremmalta erityisesti aika-ajoissa. Varsinkin Ranskan seitsemäs sija oli kova juttu auton vikuroidessa, tallikaveri Ricardo Zonta oli 19:s. USA:ssa oli mahdollisuus jopa palkintopallille, mutta pitkäksi mennyt jarrutus päästi Frentzenin edelle.

Vuonna 2001 auto oli jokseenkin surkea, tallikaveri Olivier Panis äimisteli useaan otteeseen sen kykyä pystyä sekä yli- että aliohjaamaan samassa mutkassa. Villeneuve saavutti silti kaksi palkintopallisijoitusta, tosin molemmat hieman keskeytysten avittamina. Etenkin Espanjan kolmossija oli silti väkevä suoritus kun ottaa huomioon, että talli oli autonsa kanssa vaikeuksissa kilpailusta toiseen.

Seuraava vuosi meni itse asiassa vielä huonommin, BAR näytti edelleen käytännössä samalta kuin vuonna 2000 ja saaliina oli vain neljä pistettä, joka kuitenkin riitti tallikaveri Panis'n lyömiseen. Jaska näytti kuitenkin kyntensä erityisesti mies miestä vastaan -taisteluissa, hän teki kauden aikana lähes 40 ohitusta, liki puolet enemmän kuin tilaston kakkosnimi (tilasto täällä ). Suurin osa pisteistä tuli Silverstonen sadekisassa, jossa David Richardsin helikopteri oli suurin syy hyvään sijoitukseen, mutta normaalisti sateessa heikko Villeneuvekin oli totuuden nimessä yllättävänkin hyvä.

Ja voisit toki itsekin esittää omat perustelusi sille, miksi Jakues on täysi tusinakuski, etkä vain vaatia muilta todisteita sanojensa taakse. Kanukkia kun pidettiin yleisesti vielä 2000-luvun alkuvuosina sirkuksen kolmen parhaan joukkoon kuuluvana kuljettajana. Nykytason arvosteluun on toki varsin väkevät perusteet, mutta turha sen perusteella on Jaskan koko uran suorituksia polkea. Sen, että Jacquesia ei BMW:llä juuri kaivata käyttäminen argumenttina koko uran suhteen on jokseenkin yhtä älykästä kuin väittää, että Mika Häkkinen olisi välittömästi iskussa jos hyppäisi nyt Ykköseen.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Ja voisit toki itsekin esittää omat perustelusi sille, miksi Jakues on täysi tusinakuski, etkä vain vaatia muilta todisteita sanojensa taakse. Kanukkia kun pidettiin yleisesti vielä 2000-luvun alkuvuosina sirkuksen kolmen parhaan joukkoon kuuluvana kuljettajana. Nykytason arvosteluun on toki varsin väkevät perusteet, mutta turha sen perusteella on Jaskan koko uran suorituksia polkea. Sen, että Jacquesia ei BMW:llä juuri kaivata käyttäminen argumenttina koko uran suhteen on jokseenkin yhtä älykästä kuin väittää, että Mika Häkkinen olisi välittömästi iskussa jos hyppäisi nyt Ykköseen.
perustelut tulossa, jahka tässä nukkuu ensin pään selväks, ja nussii tuota emäntää joka lähti Henkasta mukaan.....
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Kyllähän se BMW-Sauber tulee olemaan yllättäjä ensikaudella, nimittäin negatiivisessa mielessä. Kuskit NH ja JV eivät ole sieltä parhaasta päästä, ainakaan kehittämään uutta autoa. Ennemminkin positiivista yllätystä kannattaisi lähteä hakemaan Williams tallin suunnalta(Cosworthin kokemus V8 koneista+hyvät kuskit)?! :ahem:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hyvä että nyt tuli puolueettomalta taholta vahvistusta omille kirjoituksilleni. Kiitos Bobakki.

Täällä oma sepustukseni vähän samasta aiheesta.

Toki hyväksyn Mössiltä lyhyen vastauksen "sori olin väärässä", jos (ja kun) perustelut lienevät hukassa? ;)

Tämän toikinkin kannalta se olisi hyvä ratkaisu, saadaan pidetyksi tämä mielenkiintoinen toikki asialinjalla. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nasu sanoi:
Kyllähän se BMW-Sauber tulee olemaan yllättäjä ensikaudella, nimittäin negatiivisessa mielessä. Kuskit NH ja JV eivät ole sieltä parhaasta päästä, ainakaan kehittämään uutta autoa. Ennemminkin positiivista yllätystä kannattaisi lähteä hakemaan Williams tallin suunnalta(Cosworthin kokemus V8 koneista+hyvät kuskit)?! :ahem:
Eikös tuo Cosworthin kokemus v8 moteista oo kymmenen vuoden takaa? Enpä usko sillä olevan kovin suurta merkitystä. Ei sikäli, kyllähän Williamskin voi yhtä hyvin olla se yllättäjä, mutta miten minulla on sellainen käsitys, että siinä tallissa ois pakka aika tavalla sekaisin?
toisin kuin BMW:llä joka osti hyvin organisoituneen tallin. Sauberilla on aiemmin ollut ainoa puute rahassa, ja nyt kun se puute on poissa, niin luulisi tulosta syntyvän.

Kuskien autonkehittämisestä mainittiinkin jo tuossa ylempänä minun, pmv:n ja bobakin toimesta. Mutta sinulla on varmasti jotain sisäpiiritietoa, joka kumoaa nämä faktat. Kuulisin mielelläni tästä enemmänkin. Voisitko ystävällisesti kertoa? :)
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Jacques sanoi:
Eikös tuo Cosworthin kokemus v8 moteista oo kymmenen vuoden takaa? Enpä usko sillä olevan kovin suurta merkitystä. Ei sikäli, kyllähän Williamskin voi yhtä hyvin olla se yllättäjä, mutta miten minulla on sellainen käsitys, että siinä tallissa ois pakka aika tavalla sekaisin?
toisin kuin BMW:llä joka osti hyvin organisoituneen tallin. Sauberilla on aiemmin ollut ainoa puute rahassa, ja nyt kun se puute on poissa, niin luulisi tulosta syntyvän.

Kuskien autonkehittämisestä mainittiinkin jo tuossa ylempänä minun, pmv:n ja bobakin toimesta. Mutta sinulla on varmasti jotain sisäpiiritietoa, joka kumoaa nämä faktat. Kuulisin mielelläni tästä enemmänkin. Voisitko ystävällisesti kertoa? :)
Pers tuntuma ja 1970 luvulta lähtien kiinteästi F1 urheilua seuranneena on sen verran omaa tuntumaa tähän lajiin että aavistelen pahaa mahalaskua ensi vuodeksi BMW-sauberille. Ja mitähän ne sun faktat on?
Ja kuskeista 'Quick-nick' on enemmän arvoitus, mutta eiköhän sama päde kuin tästä tallikaveristakin, josta tässä kertoilee hänen entinen tallipäällikkönsä tähän tapaan:

BAR:n entinen tallipäällikkö David Richards uskoo, että BMW-Sauber teki virheen pitäessään vuoden 1997 F1-maailmanmestarin Jacques Villeneuven palveluksessaan.

- Suoraan sanoen hänen parasta ennen -päiväyksensä on mennyt umpeen jo ajat sitten, Richards tokaisi F1 Racing -lehdessä.

Richards toimi Villeneuven tallipäällikkönä kaudella 2003. Miehet olivat huonoissa väleissä, eikä Villeneuve saanut BAR:lle jatkosopimusta.

Myös BMW-Sauber harkitsi pitkään Villeneuven kohtaloa. Kanadalainen oli tehnyt BMW:n ostaman Sauber-tallin kanssa kahden vuoden sopimuksen, joka ulottuu vuoden 2006 loppuun.

- Tiedän että (tallipäällikkö) Mario Theissen piti Jacquesin palveluksessaan, mutta hänen asemassaan en olisi edes harkinnut asiaa. Vaikeana vuonna, mitä 2006 tulee varmasti olemaan BMW:lle, Jacques on viimeinen asia mitä talli tarvitsee, Richards uskoi.

(MTV3)

Ja Richards oli tallipäällikönä edellisen kerran kun JV alkoi uuden, alkavan tallin kanssa :jaska:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Jacques sanoi:
Hyvä että nyt tuli puolueettomalta taholta vahvistusta omille kirjoituksilleni. Kiitos Bobakki.

Täällä oma sepustukseni vähän samasta aiheesta.

Toki hyväksyn Mössiltä lyhyen vastauksen "sori olin väärässä", jos (ja kun) perustelut lienevät hukassa? ;)

Tämän toikinkin kannalta se olisi hyvä ratkaisu, saadaan pidetyksi tämä mielenkiintoinen toikki asialinjalla. :)
Puolueetonta tahoa, saatikka ihmistä, ei ole olemassakaan. :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nasu sanoi:
Ja Richards oli tallipäällikönä edellisen kerran kun JV alkoi uuden, alkavan tallin kanssa :jaska:
Höpö höpö. Kun BAR tuli mukaan 1999, oli tallipäällikkönä Craig Pollock. Richards tuli mukaan olikohan 2002.

Puolueettomuudesta olen kyllä ihan samaa mieltä HÖYNÄn kanssa. Kyllähän mielipiteet väkisinkin on johonkin suuntaan värittyneitä, vaikken Jakuesia sen kummemmin kannata kuin vihaakaan.

Ja kun Cosworthin V8-koneista oli puhetta, niin kuten monesti on mainittu, samainen pulju tekee Champ Carissa käytetyt turbokasit. Eiköhän kokemusta siis ole lähempääkin kuin kymmenen vuoden takaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Höpö höpö. Kun BAR tuli mukaan 1999, oli tallipäällikkönä Craig Pollock. Richards tuli mukaan olikohan 2002.
Niinhän olikin, tunnustan erheeni. Mutta oli silti jossain vaiheessa JV:n talipäällikkö(aina roiskuu kun rapataan).
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No en kyllä Richardsin haastattelusta perustaisi juuri mitään. Kyse on vain yhden henkilön mielipiteestä.

Cosworthista; Aivan unohdin täysin nuo amerikan maan sarjat sun muut. Onhan siellä tosiaan sitä kokemusta, mutta eikös tuo Williams tallina ole vähän sekaisissa tunnelmissa tällä hetkellä? Tai ainakin sellaisen käsityksen olen saanut, että Bemarin lähtö ois pistänyt pakan muutenkin sekaisin kuin vain moottorin puolesta?

Nasu sanoi:
Pers tuntuma ja 1970 luvulta lähtien kiinteästi F1 urheilua seuranneena on sen verran omaa tuntumaa tähän lajiin että aavistelen pahaa mahalaskua ensi vuodeksi BMW-sauberille.
Tämä herätti mielenkiinnon. Ilmeisesti sulla siis tuli mieleen vastaavia tapauksia? Onhan noita toki varmaan paljon historian aikana, kun iso on ostanut pienen. BAR Tyrrelin, Jaquar Stewartin, RedBull Jaguarin, Benetton Tolemanin, Renault Benettonin, Prost Ligierin jne... Vähän erilaisia tarinoita jokaisen takana. Mitäpä niistäkään voi päätellä juuri mitään?

Ja on selvää että realistisesti BMW:ltä voi odottaa Sauberin sijoituksia, tai vähän parempaa suorituskykyä. Mutta yllätysmahdollisuutta ei silti sovi sulkea poiskaan. Kuitenkin kun säännöt muuttuvat näinkin selvästi, voi voimasuhteissakin tapahtua muutoksia, ja aivan hyvin se onnistuja voi olla myös BMW. Mistäpä sitä vielä tässä vaiheessa voi tietää?

Nasu sanoi:
Ja mitähän ne sun faktat on?
Lukeminen auttaa. En nyt jaksa kirjoittaa uudestaan asioita, jotka minä ja moni muu on kirjoittanut tässä ja jossain muissakin otsikoissa. Lue itse. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nasu sanoi:
Niinhän olikin, tunnustan erheeni. Mutta oli silti jossain vaiheessa JV:n talipäällikkö(aina roiskuu kun rapataan).
2003
Taustalla oli Buttonin palkkaus pariksi vuodeksi, Villeneuven sopimuksen päättyminen, sekä Hondan suuri tarve saada Sato ajamaan toista autoa. Villeneuven potkuille haluttiin saada jokin syy, ja se syy saatiin vähän kyseenalaisin keinoin. Eli lannistamalla kuljettaja heti alkuunsa antamalla tallin johdon puolesta hyvin minimaalisesti tukea. Vaikea tilanne.. Ennemmin kritisoisin Richardsin johtajan taitoja kuin Villeneuven ajajan taitoja. Hyvä johtaja ei tee niinkuin Richards teki.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Jacques sanoi:
2003
Taustalla oli Buttonin palkkaus pariksi vuodeksi, Villeneuven sopimuksen päättyminen, sekä Hondan suuri tarve saada Sato ajamaan toista autoa. Villeneuven potkuille haluttiin saada jokin syy, ja se syy saatiin vähän kyseenalaisin keinoin. Eli lannistamalla kuljettaja heti alkuunsa antamalla tallin johdon puolesta hyvin minimaalisesti tukea. Vaikea tilanne.. Ennemmin kritisoisin Richardsin johtajan taitoja kuin Villeneuven ajajan taitoja. Hyvä johtaja ei tee niinkuin Richards teki.
Mielestäni taas Richards puki sen sanoiksi mitä JV:n henkilökohtainen manageri ja myöskin kaveri Graig Pollock ei kyennyt/voinut sanoa 'villaneuleelle' päin naamaa!! Sillä Pollockin ja JV:n edut olivat jolteensakin yhtenevät! Se olisi ollut suht koht sama kuin isä olisi sanonut pojalleen että; 'olethan sinä aika LUUSERI'' :yuck: Richards pystyi sen sanomaan ja osoittamaan muutenkin! Koska 'diggailet' JV:tä niin et myöskään pidä Richardsia minään :nope:
Ja nämähän on mielipiteitä....ensi kausi tulee taas näyttämään toden :D

Ja tuosta 'Cosworthin myllystä'...luin jostain että 'cossu' on tehnyt eniten maailmassa V8 koneita kilpailu käyttöön...luulisinpa siinä olevan etua Williamsille...kuin myös Renaultille siitä että GP2 autot käyttivät rellun V8 moottoreita...Mut voihan 'bemultakin' tulla todella hyvä kone :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nasu sanoi:
Ja tuosta 'Cosworthin myllystä'...luin jostain että 'cossu' on tehnyt eniten maailmassa V8 koneita kilpailu käyttöön...luulisinpa siinä olevan etua Williamsille...kuin myös Renaultille siitä että GP2 autot käyttivät rellun V8 moottoreita...Mut voihan 'bemultakin' tulla todella hyvä kone :thumbup:
GP2-moottorit tulevat muuten Mecachromelta, eivätkä siis varsinaisesti ole Renault'n tekemiä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Cosworthin kokemukset CART-sarjan ahdetuista ja metanolikäyttöisistä V8-koneista tarjoaa vain rajallisen hyödyn f1-puolen V8-koneisiin. F1-puolella tuikioleellista on korkeat kierrosluvut ja CART:ssa ne taitaa olla rajattu jonnekkin 12000 r/min tietämään, jos oikein muistan. Ykkösissä tarvitaan ehkä n. 17000 r/min kilpailulkykyisiin tehoihin. Lisäksi tietysti palotilat, imusarjat, pakosarjat jne. ovat täysin poikkeavia.

Mitä tähän jatkuvaan Villeneuve-väittelyyn tulee, niin mielestäni olisi kohtuullista tunnustaa maailmanmestaruuden voittaneen kuskin ajotaidot. Richardsin kommentit Villeneuvesta ovat mielestäni omituisia. Lähinnä näkisin että taustalla on sama syy, millä Ricardo Zonta ajettiin pois tiimistä. Vaikea sanoa mikä tällaisen valtataistelun taustalla on? Ehkä sponsoreiden ja Hondan luoma paine on liian kova. B.A.R on aina ollut yhden auton tiimi, aluksi Villeneuven ja sittemmin Buttonin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
GP2-moottorit tulevat muuten Mecachromelta, eivätkä siis varsinaisesti ole Renault'n tekemiä.
Onko pulju Renaultin omistama? Kun Renault F1-moottorit muuttuivat niin näppärästi Mecachromeiksi ja takaisin Renaulteiksi tilanteen mukaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Onko pulju Renaultin omistama? Kun Renault F1-moottorit muuttuivat niin näppärästi Mecachromeiksi ja takaisin Renaulteiksi tilanteen mukaan.
Ei, tosin yhteistyötähän nuo ovat Ykkösten suhteen tehneet 80-luvulta lähtien.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sauberin ongelma on ollut budjetin niukkuus. Testaamista on ollut vähemmän kuin monella muulla tallilla, harjoituksissa kolmosautoa ei käytetty hyväksi. Tuulitunneli on hieno, mutta senkin kanssa piti nuukailla, sillä rahaa ei ollut jatkuvaan testaamiseen (isot tallit testaavat 24 h/vrk).

Villeneuven ongelmatkin osittain liittyivät testaamattomuuteen. Alkukausihan oli äijälle umpisurkea, mutta parani huomattavasti puolivälissä ajokilometrien karttuessa. Ihmeen pahasti Villen ajotuntuma ehti rapistua vajaassa vuodessa?

Eli en ihmettele vaikka talli olisikin ensi kauden positiivinen yllättäjä.
 
Ylös