Ylösveto

Oletko kokenut ns. ylösvedon kesken laskeutumisen?

  • Olen

    Äänet: 8 44,4%
  • En

    Äänet: 10 55,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    18

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On sattunut joo. Yhdeksän tunnin lento Atlantin yli takana, laskeutuminen jenkkilän maankamaralle edessä, oli pimeää. Juuri kun oli rakkine tekemässä laskua, niin nousikin ylös. Kovaa. En matkustanut yksin
Olisikin varsin erikoista olla ainoa matkustaja tommosella yhdeksän tunnin lennolla.
 

Örfil

Guest
Eli iso kone. Itte sain Embraerista vähän tarpeeksni kun oli parisen viikkoa sitten niin viipottava kone (kiitos, ei enää sunnuntailentoja). Airbusissa kun on tuota kärkiväliä mukavasti enemmän. Paskoisin varmaan ylösvedossa kirkkaasti housuun. Sen verran on jostain kumman syystä lentopelkoa vaikka kuin lentelisi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Propellikoneet on ihan mukavia. Lentävät matalalla ja laskeutuminen ja nouseminen on tosi kevyttä. Ainoana miinuksena hitonmoinen meteli.
 

Örfil

Guest
Propellikoneet on ihan mukavia. Lentävät matalalla ja laskeutuminen ja nouseminen on tosi kevyttä. Ainoana miinuksena hitonmoinen meteli.
Ne ne vasta viipottaa! Omat kokemukset esim. Airbuseista on että menevät vakaasti kuin juna. Ei sitten menekään. Kyllähän koneen vakavuus on aina versus kärkiväli?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Propellikoneet on ihan mukavia. Lentävät matalalla ja laskeutuminen ja nouseminen on tosi kevyttä. Ainoana miinuksena hitonmoinen meteli.
Peesaan. Jotkut maitojuna-lennot Kuopioon on Finn-comin ropellikoneella.:ahem:
 

Örfil

Guest
Peesaan. Jotkut maitojuna-lennot Kuopioon on Finn-comin ropellikoneella.:ahem:
Ihan oikeasti?

On käynyt joskus mielessä että päräyttäs koneella tuosta Pirkkalasta Helsinkiin ja esim. viimeksi pomo kysyi matkalaskua hyväksyessä että miksi en lentänyt Pirkkalasta Helsinkiin. No, sillä kertaa selitys oli että järjetön liike käytetyn ajan ja hinnan vuoksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllähän koneen vakavuus on aina versus kärkiväli?
Ei taida olla ihan niin yksinkertaisita. Jos kone on todella stabiili lentämään suoraan niin silloinhan se ei ole niin ketterä esim laskeutumisissa ja nousuissa. Joutuu pilotti tekemään paljon rajumpia liikkeitä että saa sen kääntymään. Pienemmällä koneella riittää pienemmät liikkeet.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Joskus mukulana kun oltiin isän kanssa yleisölennätyksellä Räyskälästä pikku Cessnalla niin se meni kuin Orthex persliukuri sinne ja tänne. Istuin takana ja isä edessä ja kun noustiin koneesta, etupenkin istuimiin jäin mun sormien painallusten kuvat kun olin puristanut nahkapenkin pelosta ihan lyttyyn.

Mutta hieno veto faijalta, se maksoi rahaa siihen aikaan joskus -70 luvulla. Oli se kokemus nuorelle sällille :eek!:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olen joo. Finskin lento joskus 90-luvun loppupuolella Wieniin, juuri hetkeä ennen kuin oletin pyörien koskettavan maata, vetäisi kapteeni hanan pohjaan ja nokan ylös. Kone "roikkui" ilmassa sekunttikaupalla täristen kuin Knoukka nauratettuaan lähikapakan yksinhuoltajakaunottaria viikon putkeen. Hetken jo vaikutti, että eihän se paska millään jaksa nousta, mutta jaksoi se sittenkin.

Yläilmoissa tuli sitten kapteenilta anteeksipyyntö ja ilmoitus, että oli kuulemma "ruuhkaa kiitoradalla". En kyllä yhtään ihmettele, yksi laskeutumisreitti kulkee nimittäin aika läheltä kotia ja ei ole kerta eikä toinen, kun olen nähnyt ilmassa yhtäaikaa 5-6 konetta jonossa laskeutumassa Schwechatiin. Ei siinä ole koneilla eroa kuin pari minuuttia, joten siinä ei kauheen isoa mogaa tarvi etumaisen kaverin tehdä, kun aletaan perässä paskomaan housuihin, kiitoradan kun kuitenkin täyyy olla tyhjä ennenkuin takaa tullut saa laskeutua.

Miehistölle tuo oli epäilemättä täysin rutiinia ilman sen suurempaa dramatiikkaa, mutta matkustajana ollessa menee kyllä väistämättä alkkarit vaihtoon. En välttämättä suosittele :nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miehistölle tuo oli epäilemättä täysin rutiinia ilman sen suurempaa dramatiikkaa, mutta matkustajana ollessa menee kyllä väistämättä alkkarit vaihtoon. En välttämättä suosittele :nope:
Onneksi mullakin oli vaihtoaikaa ruhtinaalliset 45 minsaa, niin kerkes vaihtamaan kuivat alle.:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ne ne vasta viipottaa! Omat kokemukset esim. Airbuseista on että menevät vakaasti kuin juna. Ei sitten menekään. Kyllähän koneen vakavuus on aina versus kärkiväli?
Tai sitten se on se että pienet ja kevyet koneet heilahtelevat nopeammassa tahdissa ilmamassojen mukana ja ovat ketterämpiä? Jollain Fokkerilla aika villin tuntuista laskeutua perusturbulenssissa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Onneksi mullakin oli vaihtoaikaa ruhtinaalliset 45 minsaa, niin kerkes vaihtamaan kuivat alle.:D
Toinen hieman vastaava "alkkarit vaihtoon" -tyyppinen tilanne sattui vuonna 1997 Rohdoksella. Austrian Airlinesin kone oli laskeutumassa, mikä näytti tapahtuvan aivan oikeaoppisesti kiitoradan suuntaisesti, mutta kun se perkeleen kiitorata oli muutama sata metriä oikealla ja alla aaltoilevaa merivettä. Kone veti suhtkoht alas, matkustamosta käsin näytti että siinä oli ilmaa alla korkeintaan kymmenen metriä (varmasti oli reippaasti enemmän, mutta siltä se matkustaman ikkunasta katsottuna tuntui) ja ohitettuaan kentän, käänsikin kapteeni sauvan jyrkästi oikealle,jolloin kone teki 180 asteen käännöksen, mikä tietysti sai koko koneen kallistumaan varsin jyrkästi oikealle. Tässä vaiheessa olin AIVAN VARMA, että siiven kärki haukka just eikä melkein hetikohta vettä. Hermostuneimmat matkustajat, joihin en kuitenkaan onneksi kuulunut (ehkäpä miehuuteni yksinkertaisesti vain ei sallinut täydellistä luhistumista), alkoivat tässä vaiheessa jo kirkumaan. No eihän se tietenkään haukannut ja 180 asteen käännöksen jälkeen AUA:n kone teki tyylipuhtaan laskeutumisen kentälle. Jokunen vuosi myöhemmin tuli laskeuduttua uudestaan samaiselle kentällä ja kyllä se laskeutumisreitti oli tälläkin kertaa jotakuinkin sama, joskin korkeutta oli rutkasti enemmän, mutta siis ainakin reitin osalta kyse oli aivan normaalista lähestymisestä kohti Rohdoksen kenttää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Hienoimpia lähestymisiä ovat kyllä Lissabonin kentälle ja Tegeliin Berliinissä, kun molemmat sijaitsevat keskellä kaupunkia ja kiitoradat osoittavat molemmissa sinne ydinkeskustan suuntaan.
Tuossa ohjaamosta kuvaa Lissabonista: http://www.youtube.com/watch?v=tYNICFSlL5I Ei se nyt ohjaamosta niin pahalta näytä.

Mutta tuossa samalta kentältä, mutta ulkoa, ja kovassa tuulessa. Mahtoi olla Lissabonilaisilla pesuloilla töitä tämän jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=J0HynFr4LrA
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
Kai se lähinnä ylösveto oli kun koululennolla aikoinaan päästin kannuspyöräkoneen hiukan ylinopeudella kenttään ja sehän pomppasi takaisin ilmaan todella komeasti (ja pehmeästi). Opettaja sitten pompun lakipisteessä laittoi moottorin tehot täysille ja siitä lähdettiin uudelle läpilaskukierrokselle. Hiukan porukat kentällä naureskeli, että tuli aika nopea läpilasku...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Hienoimpia lähestymisiä ovat kyllä Lissabonin kentälle ja Tegeliin Berliinissä, kun molemmat sijaitsevat keskellä kaupunkia ja kiitoradat osoittavat molemmissa sinne ydinkeskustan suuntaan.
Tuossa ohjaamosta kuvaa Lissabonista: http://www.youtube.com/watch?v=tYNICFSlL5I Ei se nyt ohjaamosta niin pahalta näytä.

Mutta tuossa samalta kentältä, mutta ulkoa, ja kovassa tuulessa. Mahtoi olla Lissabonilaisilla pesuloilla töitä tämän jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=J0HynFr4LrA
Olin joskus hotellissa, joka oli tossa Lissabonin kentän lähestymislinjan alla aika lähellä kenttää. Eipä siellä ilman korvatulppia olis saanu nukuttua.

Oikeasti erikoisia lähestymisiä käsiteltiin ilmailutoikin viesteissä #91-#99.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Yhden kerran on tapahtunut eli Balille laskeutuessa 90-luvulla.

Omien matkustustovereiden kanssa lähinnä naurettiin, että näinkö tässä käy. Monet kanssamatkustajat olivat jopa paniikissa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Omien matkustustovereiden kanssa lähinnä naurettiin, että näinkö tässä käy. Monet kanssamatkustajat olivat jopa paniikissa.
Olisitte julistaneet kanssamatkustajille suureen ääneen: "mitä te tästä panikoitte, kuitenkin kuolette"
 
Ylös