Ypresin MM-ralli 2022

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
124
Tottakai. Ja ihanteellisella avoimella alueellahan Paalin teoria on muutenkin oikea. Se mitä tarkoitin, on se että jos esim. Jyskälässä vietäisiin suoraan noin kauas niin osassa paikkaa tulisi niin tiheää metsää vastaan.
Juu, samaa mieltä ollaan. Totta kai riippuu sillä tavalla paikasta. Tuo oma huomioni oli Belgiasta, kun paljon peltoa. Liian lyhyesti viittasi, mutta esimerkkinä kun Laukaan peltoalue, jota arvosteltu. Tuossa just kauempana oleva yleisö antaa useammalle näkymän pitkälle matkalle, ja mutkiin. Ja edellisen kerran, kun siellä olin, oli Toyotalla oma buffet-alue ja ketä tehtaan vippejä lie ollut. Varmaan oli hyvä järjestää heille näkymä, saattoi olla pitempiaikainen hyöty.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Hyvä suoritus Oliverilta. Surkea kausi pohjilla, huimat paineet ja varma ajo neloseksi.
Tämän täytyy olla vitsi tai provo. Koko kisan ajan yksi hitaimmista r1 kuskeista. Kaikki pätkät sijoilla ynnämuut. Nyky mm-sarja on niin heikkotasoinen, että köröttelemällä pääsen viiden joukkoon helposti. Vaivoin pystyi lyömään pätkäajoissa Katsutan, Fx:n ja Gussin silloin kun ajoivat samaan aikaan pätkällä. Eikö hänen olis järkevämpää vuokrata alemman luokan auto kun ajaminen on pelkkää harjoittelua.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Nyky mm-sarja on niin heikkotasoinen, että köröttelemällä pääsen viiden joukkoon helposti.
Pisteet lasketaan maalissa.

Rallin kulta-aikoina on päästy aika paljon kevyemmilläkin suorituksilla hyville sijoituksille.

B-ryhmän aikoihin jollain alle 1600-kuutioisella, vapaastihengittävällä, etuvetoisella, A-ryhmän Renault 12:lla köröttelemällä on oltu Argentiinassa neljäntenä 1984.

Tai vaikka 1997 Portugalissa Gregoire de Mevius oli kaukana kärkitahdista ja jäi yli 12 minuuttia ajaen kuitenkin neljänneksi, kun sieltä Mäkistä ja Schwartzia lukuunottamatta tehdaskuskit tippuivat edestä pois.

Suurimmalta osalta MM-sarjaa vuodesta 1973 näitä esimerkkejä löytyy useita. On hyvin harvassa ne vuodet, jolloin joissain kisoissa ei varmasti maaliin ajamalla ole ollut kohtalaisilla sijoilla.

Solbergilla oli varmasti tavoitteena saada varmoja pisteitä ja tuoda auto maaliin. Mielestäni siinä onnistuttiin nyt hyvin - etenki
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Rallin kulta-aikoina on päästy aika paljon kevyemmilläkin suorituksilla hyville sijoituksille.

Solbergilla oli varmasti tavoitteena saada varmoja pisteitä ja tuoda auto maaliin. Mielestäni siinä onnistuttiin nyt hyvin - etenki
Se on ihan totta, esim kultaisina vuosina 85-86 on useampi kisa jossa aikaerot on minuutteja ja mukana oli vain muutama hassu osanottaja huippukalustolla esim irvikuva 86 Olympus vain Juha ja Markku. Ei näitä ko. kisoja monikaan kaipaa. Ja Vuodet 87-88 haluaa kaikki unohtaa

Jos Oliver haluaa rallista ammatin, niin ei tollanen varmat pisteet ja maaliinköröttely vie häntä eteenpäin yhtään. Eikö tuota köröttelyä voisi harrastaa vaikka isänsä BDA lla hisseluokissa tai R5 -lite autoilla...
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Jos Oliver haluaa rallista ammatin, niin ei tollanen varmat pisteet ja maaliinköröttely vie häntä eteenpäin yhtään. Eikö tuota köröttelyä voisi harrastaa vaikka isänsä BDA lla hisseluokissa tai R5 -lite autoilla...
No joo mut uran paras tulos ja ajamalla eteenpäin ois pitänyt lyödä Lappi joka melkein 2min edellä. Tää maaliin selviäminen on varmaan juuri se mitä tiimi on pyytänyt ja nyt se palkittiin sijalla 4.

Jatkossa noille sijoille pitää painaa kovempaa ja kuten yksi nimeltä mainitsematon asiantuntija tänään tuumasi; "Tämä teki hyvää Oliverin itseluottamukselle niin seuraavassa kisassa on taas akku irti" :LOL:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Jos Oliver haluaa rallista ammatin, niin ei tollanen varmat pisteet ja maaliinköröttely vie häntä eteenpäin yhtään. Eikö tuota köröttelyä voisi harrastaa vaikka isänsä BDA lla hisseluokissa tai R5 -lite autoilla...
Vastahan tuo Jyskälässä näytti mihin ranteet riittää kun lähdetään vetämään täysillä. Mites paljon se vei Oliverin uraa eteenpäin?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Terve vaihteeksi kaikille. Pääsin taas kirjautumaan, valitettavasti..? Juu, nyt alkuun, mietin viikonlopun aikana Belgian rallia katsoessani, että suurimmilta osin melko kaukana olivat pellolla katsojat - eivät isovarpaat pientareella ja leuka tien reunassa. Tuossa just peltoalueilla on sekin etu, mikä myös meidän MM-rallissa huomioitu paikoitellen, että useampi ihminen näkee pitemmän matkan. Monesti kun täälläpäin on tien vieressä, niin toinen rivi voi laskea edessäolijan hiukset takaraivosta ja auton äänen kuulee. Kivet tosin se etummainen ottaa suurimmilta osin omaan poskeensa.. Että sikäli nuo kauempana olevat katselualueet tuovat enemmän pääsylipulle vastinetta. Liekö tuollapäin valitettu asiasta vai onko perinne, johon totuttu?
Ypresissä 10 metriä tien reunasta pellolle on jokseenkin yhtä iskostunut turvallisuusohje kuin meillä on tunti ennen ekaa autoa metsään. Kyse on siis turvallisuudesta, koska tasaisilla pelloilla ei ole kuin maissia ja maailmansodan aikaisia kranaatin sirpaleita ja ne eivät 180 km/h irtoavaa autoa juuri hidasta. 10 metriä antaa yleisölle kriittiset pari sekuntia reagoida. Oman kokemukseni mukaan belgialaiset katsojat haluaisivat päästä pikemmin ihan tiehen kiinni, seuratkaa heidän sijoittumista vaikka omassa Spa-rallissaan tai jos sattuu kohdalle muissa MM-ralleissa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Tämä kertoo Oliverin suoritustason pätkillä. Yleiskilpailun loppusijoitus on korkeampi kuin yksikään pätkäaika. Maalissa 0,74s/km voittajaa perässä ja mitään varsinaista ongelmaa ei ollut, jollei Langemarkin sadetta sellaiseksi lasketa.

1661148712350.png
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliverilta tavallaan paras mahdollinen tulos mitä olisi tähän tilanteeseen voinut tehdä, katsutamainen suoritus maaliin, usein hitaimpana pääluokan autona mutta virheitä vältellen. Ja oli seassa pari ihan hyvää aikaakin. Tärkeintä oli varmasti, että pää kesti sunnuntainakin vielä ajaa hyvällä sijoituksella ehjästi maaliin. Voittamistahan tämä kaveri ei ole päässyt hirveästi harjoittelemaan alemmissa luokissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Voittajan keskinopeus oli 116 km/h eli käsittääkseni nopein MM-sarjassa ajettu asfalttiralli. Edellinen ennätys oli Alsacesta 2014 lukemalla 115.07 km/h ja viime vuoden Ypres 114.22 km/h.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
60
Voittajan keskinopeus oli 116 km/h eli käsittääkseni nopein MM-sarjassa ajettu asfalttiralli. Edellinen ennätys oli Alsacesta 2014 lukemalla 115.07 km/h ja viime vuoden Ypres 114.22 km/h.
Kyllä vain. Sinänsä jännä yksityiskohta, että voittajan eli Tänakin keskinopeus oli 116,0 km/h, kun taas kakkosen eli Evansin pätkien keskinopeus oli vielä kovempi 116,1 km/h. Mutta Evansia rasitti 10 sekunnin aikasakko.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Oliverilta tavallaan paras mahdollinen tulos mitä olisi tähän tilanteeseen voinut tehdä, katsutamainen suoritus maaliin, usein hitaimpana pääluokan autona mutta virheitä vältellen. Ja oli seassa pari ihan hyvää aikaakin. Tärkeintä oli varmasti, että pää kesti sunnuntainakin vielä ajaa hyvällä sijoituksella ehjästi maaliin. Voittamistahan tämä kaveri ei ole päässyt hirveästi harjoittelemaan alemmissa luokissa.
Joo tottakai ainut realistinen vaihtoehto hänelle oli ajaa ehjä kisa ja lähteä rakentamaan itseluottamusta pala palalta. Olis ollut täysin ääliömäistä alkaa yrittämään vetää pohja aikoja, ehkä hän on sen nyt jopa itse ymmärtänyt ja myös isänsä on sen ehkä ymmärtänyt. Ainut vasn että hän on väärässä paikassa, tuo itseluottamukaen rakentaminen täytyisi tehdä r5n kautta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Tämä kertoo Oliverin suoritustason pätkillä. Yleiskilpailun loppusijoitus on korkeampi kuin yksikään pätkäaika. Maalissa 0,74s/km voittajaa perässä ja mitään varsinaista ongelmaa ei ollut, jollei Langemarkin sadetta sellaiseksi lasketa.

Näytä liitetiedosto 2666
Sijoitushan maalissa oli kertakaikkiaan loistava, mutta suoritus jopa välttävä. ainut oikea paikka Kasvamaan R5 luokkaan
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo tottakai ainut realistinen vaihtoehto hänelle oli ajaa ehjä kisa ja lähteä rakentamaan itseluottamusta pala palalta. Olis ollut täysin ääliömäistä alkaa yrittämään vetää pohja aikoja, ehkä hän on sen nyt jopa itse ymmärtänyt ja myös isänsä on sen ehkä ymmärtänyt. Ainut vasn että hän on väärässä paikassa, tuo itseluottamukaen rakentaminen täytyisi tehdä r5n kautta.
Olen tästä samaa mieltä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Vastahan tuo Jyskälässä näytti mihin ranteet riittää kun lähdetään vetämään täysillä. Mites paljon se vei Oliverin uraa eteenpäin?
Varmanpäälle köröttelemällä isän rahat loppuu jokatapauksessa ennenpitkään.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Varmanpäälle köröttelemällä isän rahat loppuu jokatapauksessa ennenpitkään.
Jaa isän rahat? Melkosessa harhaluulossa sä elät. mä taas kuulin ihan luotettavasta lähteestä että Oliver saa ihan palkkaa ajamisesta eikä ole vienyt tänä vuonna sinne rahaa ollenkaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Jaa isän rahat? Melkosessa harhaluulossa sä elät. mä taas kuulin ihan luotettavasta lähteestä että Oliver saa ihan palkkaa ajamisesta eikä ole vienyt tänä vuonna sinne rahaa ollenkaan.
väitän etätä 110% varmuudella valetta. 110% varmuudella Oliver on maksukuski. Palaan asiaan myöhemmin faktojen kanssa. Vaadin muitakin palstan aktiiveja ottamaan osaa tähän väittämään. Minulla ei ole varmaa tietoa asiasta, kaikki vain omia mielipiteitä.
 
Ylös