Painon vaikutus kartingissa

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mutta se on sen kevyemmän kuskin hyvyyttä..
Tätänyt on jauhettu aiemminkin, mutta tässä vielä kerran kysymys:
Jos 165cm kuski painaa ajokamoissa sen 60kg kun taas 180cm kuski saa sen min. 10kg takkiin pelkästään siksi että geenit tuo pituutta enemmän ja sitä myötä painoa lisää niin vaikuttaa kuskin hyvyyteen?
En siis nyt puhu ylipainosta (sen poistaminen on toki kuskin hyvyyttä,painonpudotus on aina saavutus joka pitää huomioida)
mutta yleisesti siis painoeroista?

Tietty 10-15kg ei maata kaada, mutta eroa se kelloon tekee kisavehkeillä joissa paino on pieni, jos kart on 70kg ja kuski 65kg = 135kg, 10kg painoero tekee jo liki 10% lisää kevyemmän kuskin & auton yhteispainoon lisää joka taatusti vaikuttaa kierrosaikaankin.
Miten tuo, geeneistä johtuva painoero on kevyemmän kuskin hyvyyttä? Osasiko kevyempi kuski taktikoida jo siittämisvaiheessa lyhyemmän selkärangan tulevia kisoja silmällä pitäen vai miten se jonkun ansioksi voidaan laskea?

Jos nyt ihmetellään mistä tämä ajatus kumpuaa, niin katsokaas meidänkin sarjaa, Nasty on kevyt mutta myös lyhyt, mutta myöskin pidempiä kuskeja löytyy jotka sais ideaalipainossakin Nastylta takkiin sen liki 10kg...
(siis hyvä tietty että joku on kevyt ja nopea, mutta esim Cmoneyn vauhti samalla painolla Nastyn kanssa olis kiva nähdä = mahdollista varmaan vain KiC:llä järkevästi)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Joo no sanotaan että pituuskasvunsa tulosta/luidensa vahvuutta, saati lahjakkuuttaan erinäisiin asioihin ei voi valita.
Itse en voi kuin olla iloinen että ajolahjoja on suotu. Mutta yhtä kivaa olisi silti osata suunnistaakin pummamatta lähes joka kerta ainakin yhtä rastia.
Nyt olen kuitenkin vakaasti pudottamassa painoa sinne WoPen lukemille, ja se kyllä auttaa kärjen kiinnikuromisessa. Ja tietty pummin jälkeen juoksemaan kovempaa seuraavalle rastille.
Jahas, meni auto katsastuksesta juuri äsken läpi ja edessä pari aamua kun saa maata pitkään... Jeah!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No en mä tunnekaan..
Oon edelleen sitä mieltä että paino on osa kuljettajan ominaisuuksia. Ajo-taitoja, fyysistä kuntoa ja painoa voi kaikkia kehittää. Ja mun mielestä on ihan turhaa tollainen jossittelu, että joku kevyempi kuski hyötyy keveydestään.. Totta vitussa hyötyy, mutta se on sen kevyemmän kuskin hyvyyttä.. Yhtä lailla taitavampi kuljettaja hyötyy siitä että on taitavampi.
Ymmärrän pointtisi. Turha on 160 senttisen itkeä ettei pärjää korkeudessa, tai 60 kiloisen kun ei kuula lennä. Lajeja voidaan kuitenkin muokata, esim. painissa on painoluokat ja rata-autoilussa tasataan painot.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tätänyt on jauhettu aiemminkin, mutta tässä vielä kerran kysymys:
Jos 165cm kuski painaa ajokamoissa sen 60kg kun taas 180cm kuski saa sen min. 10kg takkiin pelkästään siksi että geenit tuo pituutta enemmän ja sitä myötä painoa lisää niin vaikuttaa kuskin hyvyyteen?
On puhuttu tästä, enkä ole ilmeisesti onnistunut sanomaan asiaa niin että sinäkin ymmärtäisit.. Eli siis mielestäni tuo paino on myös osittain sellaista hyvyyttä mitä ei voi kehittää loputtomiin. Ihan yhtä lailla sama asia on ajotaitojen kanssa. Lahjakkuus määrittelee sen miten paljon ajotaitoja pystyy kehittämään. Painon kanssa siis pituus on vähän samassa roolissa kuin ajotaidoissa lahjakkuus. :)

Hyvyyttä on siis myös sellaiset asiat joihin ei itse voi vaikuttaa. Piste. Ajotaito ei ole ainoa asia tässä kokonaisuudessa. Sen takia mielestäni painolla jossittelu on turhaa ja typerää. Siksi asia joskus jopa vituttaa.. Enkä tarkoita nyt itseeni kohdistuvia kommentteja, vaan lähinnä Nasty Boyhin. Hänen suorituksiaan on aliarvioitu keveyden perusteella, mikä on mielestäni epäreilua ja typerää. Joo, hän hyötyy siitä.. Entäs sitten?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Nastyn kokoisena minäkään en antaisi armoa muille :D Eikä hän nyt niin lyhyt edes ole. Onpahan meistä melkein ainoa joka näyttääkin karttikuskilta :) Siis ihan sopiva keulakuva formulaleikkeihin. Toivottavasti itsekin pystyn haastamaan paremmin tulevissa kisoissa, ainakin uskon niin "moottoria kehittämällä" :)

Jep, palli-jaqqu. Kyse on siis kokonaisuudesta, kuka on "sopivin" kokonaisuus tähän mikroautoilusarjaan mitä tulee tuohon pistetilanteeseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
On puhuttu tästä, enkä ole ilmeisesti onnistunut sanomaan asiaa niin että sinäkin ymmärtäisit.. Eli siis mielestäni tuo paino on myös osittain sellaista hyvyyttä mitä ei voi kehittää loputtomiin. Ihan yhtä lailla sama asia on ajotaitojen kanssa. Lahjakkuus määrittelee sen miten paljon ajotaitoja pystyy kehittämään. Painon kanssa siis pituus on vähän samassa roolissa kuin ajotaidoissa lahjakkuus. :)
Siis paino on hyvyyttä jota ei voi kehittää loputtomiin? Eli siis olet hyvä kun olet syntynyt lyhyenä?
Siis tämän takia mä en laske sitä kenenkään "ansioksi" (poislukien ne jotka on tieten tahtoen pudottaneet rutkasti kiloja, se on saavutus itsessään kyllä)
koska osa kuskeista ei vaan realistisest voi koskaan yltää samalle tasolle muiden kanssa.

Eli siis musta ei ole oikein että jonkun ansioksi luetaan lyhyt pituuskasvu koska siihen ei ole itse millään tavalla ollut osallisena. Piste.
Samasta syystä en myöskään halua rokottaa pidempiä kuskeja, ei ne taas vastaavasti ole huonompia vain siksi että geenit on tehnyt heistä pidempiä...

Fakta on että lyhyt kuski pääsee paremmin pieneen painoon, joka taas Forssan kaltaisilla radoilla jossa kalustokin on kevyt, vaikuttaa suoraan myöskin nopeuteen.

Tämän takia on hyvä että isommissa luokissa min. paino on määrätty auton ja kuskin yhteispainolle, näin ollen pidempi kuski (kuten Webber) ei kärsi tolkuttomasti asiasta jolle hän ei mitään voi (Webber ei koskaan tule pääsemään lähellekään Massan painoa ajokunnossa

Hyvyyttä on siis myös sellaiset asiat joihin ei itse voi vaikuttaa. Piste.
Kyllä, mutta tästähän oli kyse:
Oon edelleen sitä mieltä että paino on osa kuljettajan ominaisuuksia. Ajo-taitoja, fyysistä kuntoa ja painoa voi kaikkia kehittää. Ja mun mielestä on ihan turhaa tollainen jossittelu, että joku kevyempi kuski hyötyy keveydestään..
Eli siis tuossa olet sitä mieltä että painoon voi vaikuttaa, ja että se on kuskin ominaisuus jota voi kehittää.
Ja siitä olen eri mieltä.
Ei tietyllä pituuserolla vain päästä samoihin painoihin, ja jos/kun on todettu että 10-15kg vaikuttaa jo 0,1-0,2 kymmenystä sisäradallakin, niin Forssassa se on vähintään samaa luokkaa.
Eli on oikeutettua jossitella että JOS Cmoney olisi Nastyn mitoissa, niin kumpi olisi vikkelämpi taitojensa puolesta Forssassa.
(edelleen, jos auto siellä painaa kuskin kanssa 135kg, niin 10kg painoero tekee yhteismassaan jo liki 10% lisää)

En halua dissata ketään painon/pituuden puolesta, näillä mennään mitä on, muttamusta ei missään nimessä ole väärin jossitella kärkikuskien taidoista, ja kun kerran kärkikuskeilla on tuon verran pituudessa eroa, niin tietyillä radoilla siinäkin alkaa jo tulla eroa
(välillähän se käy itselläkin mielessä josko olisi intti-aikojen painossa että miten tuo auto kulkisi:rolleyes:)
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Hyvyyttä on siis myös sellaiset asiat joihin ei itse voi vaikuttaa. Piste. Ajotaito ei ole ainoa asia tässä kokonaisuudessa. Sen takia mielestäni painolla jossittelu on turhaa ja typerää. Siksi asia joskus jopa vituttaa.. Enkä tarkoita nyt itseeni kohdistuvia kommentteja, vaan lähinnä Nasty Boyhin. Hänen suorituksiaan on aliarvioitu keveyden perusteella, mikä on mielestäni epäreilua ja typerää. Joo, hän hyötyy siitä.. Entäs sitten?
Luontainen lahjakkuus. Sumopainijankin hyvä painaa se +150kg:ahem:

Seuraavaan, toivottavasti itse en ole antanut sellaista kuvaa, kun vastaavista itsekin "kärsinyt". Paha kahden kisan kokemuksella mennä vielä mitään sanomaankaan.

Mitä tähän meidän (maailmassakin:D) arvostettuun kisasarjaan tulee, vaikka saataisiin joka kisapaikalle tasoituspainot, niin sekään ei kerro tosiaan kuskien kokonaista ajotaidon tasoa. Ainoastaan sopeutumiskyky eri lailla käyttäytyviin autoihin vasta saadaan selville. Karting on välineurheilua, jossa välineen säädöt ratkaisevat usein merkittävästi. Rengaspaineet, välitykset, rungon jäykkyys, aurauskulmat jne. Tosi taitava kuski osaa hakea kaiken näistä omalle kohdalleen sopivaksi. Tätä ominaisuutta ei vaadita näissä kekkereissä. En väitä olevani mikään ammattilainen, mutta aina voi kysyä kummalla päällä jakarin kanssa mutteria kiertää, jos on epäselvää. Tätä viimeistä ei ole suoraan Jacquekselle tarkoitettu, vaan yleisesti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Sama 82kg pelkissä kalsareissa kuin vuosi sitten. Talvella paino tosin kävi 87ssa.
Ja pöh. Äsken uskalsin käydä kotivaa´alla ja näytti vielä 84,1 vaikka tämä viikko on jo paastottu. Äkkiä sitä kertyikin kun vähäksi aikaa petti itseään vain luulemalla oman painonsa. Noh, ´05 kun kevensin, ensimmäisenä viikkona ei vielä tapahtunut paljoa mutta jo seuraavalla lähti 2kg eli sinne 76-77ään mahkut päästä 4 viikon sisällä.

...JOS Cmoney olisi Nastyn mitoissa, niin kumpi olisi vikkelämpi taitojensa puolesta Forssassa.
(edelleen, jos auto siellä painaa kuskin kanssa 135kg, niin 10kg painoero tekee yhteismassaan jo liki 10% lisää)

En halua dissata ketään painon/pituuden puolesta, näillä mennään mitä on, muttamusta ei missään nimessä ole väärin jossitella kärkikuskien taidoista, ja kun kerran kärkikuskeilla on tuon verran pituudessa eroa, niin tietyillä radoilla siinäkin alkaa jo tulla eroa
(välillähän se käy itselläkin mielessä josko olisi intti-aikojen painossa että miten tuo auto kulkisi:rolleyes:)
Me ei olla taidettu juuri samalla autolla ajaa samassa kelissä. Forssa I:ssä Nasty oli a-ajossa mua tasan sekunnin nopeampi mutta mulla oli auto jolla PbBMW ei päässyt kisassa mihinkään. Kisassa mentiin abaut tasoissa, mutta eri autoilla taas tottakai (#5 on aina ollut mulle hyvä)

Forssa II:ssa olisin ollut selkeästi paalulla mutta #6 oli huippuautokin.

Myllypurossa uskoakseni olisin tasapainoillakin vain yrittänyt roikkua vauhdissa.

Menisit, Follo, aika paljon kovempaa 15 kiloa kevyempänä. Sisäradan 2 kymmenyksestä ulkoradan ehkä 0,5-0,75 sekuntiin / kierros. Kisamatkassa jo paljon.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis paino on hyvyyttä jota ei voi kehittää loputtomiin? Eli siis olet hyvä kun olet syntynyt lyhyenä?
Jos siitä ominaisuudesta on hyötyä jossain asiassa niin sitten se on hyvyyttä siina asiassa. Ihan yhtälailla jos sulla on lahjakkuutta johonkin asiaan, minkä ansiosta siitä on hyötyä niin onhan sekin hyvyyttä.. Ei tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eli siis tuossa olet sitä mieltä että painoon voi vaikuttaa, ja että se on kuskin ominaisuus jota voi kehittää.
Painoa voi kehittää tiettyyn rajaan asti ja pidemmillä se raja on korkeammalla kuin lyhyemmillä.

Ajotaitoa voi kehittää tiettyyn rajaan asti ja lahjakkaammilla se raja kauempana.

Täysin samankaltainen asia!

En halua dissata ketään painon/pituuden puolesta, näillä mennään mitä on, muttamusta ei missään nimessä ole väärin jossitella kärkikuskien taidoista, ja kun kerran kärkikuskeilla on tuon verran pituudessa eroa, niin tietyillä radoilla siinäkin alkaa jo tulla eroa
(välillähän se käy itselläkin mielessä josko olisi intti-aikojen painossa että miten tuo auto kulkisi:rolleyes:)
Ei se varmaan väärin ole, mutta se on ärsyttävää! En koe sitä dissauksena vaan typeränä ja turhana.. Jos joku ei pysty kehittämään painoaan enää matalammaksi, niin sitten keskitytään niihin muihin ominaisuuksiin jotka vaikuttavat nopeuteen radalla.. Hyvin yksinkertaista..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Tää on tätä kun joukossamme ajaa vasta vähän aikaa ajaneita ajamisen ilosta, ja sitten kärjessä kavereita jotka eivät mitään heittopusseja olisi oikeissa lisenssitason kisoissakaan. Suhtautumiset vaan vähän eri vakavuuden tasolla (itse taidan olla "pahimmasta" päästä, sori) tms. Silti kiva nähdä kuinka jotkut ovat niin selvästi kehittyneet ajotaidollisestikin, eikä vähiten juuri Jacques :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tarkennetaan nyt sen verran, että en tietysti koe ärsyttävänä asiallista (ja triviaalia) spekulaatioa painon vaikutuksesta jollain radalla.. Koen ärsyttävänä sitä että jonkun kuljettajan nopean ajan yhtenä perusteluna käytetään keveyttä. Ja samalla rivien välistä annetaan ymmärtää ettei hän oikeasti olisi niin hyvä kuski..
 
Ylös