Painon vaikutus kartingissa

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ja tuohon kiihdytyksissä tulevaan eroon vielä lisäys, että niin kauan kuin auton teho riittää sudittamaan vetäviä pyöriä ei eroa raskaan ja kevyen kuljettajan välillä ole, vaan kiihdytys on teoriassa kummallakin samassa maksimissa. Vasta sitten kun raskaammalla kuljettajalla pito renkaille tulee painon johdosta aikaisemmin, alkaa hän hävitä, koska kevyempi kuljettaja pystyy edelleen tekemään maksimikiihdytystä pidon rajalla. Raskaamalla on tässä kohtaa jo talla pohjassa, eikä renkaat voi päästä enää pidon rajoille.

Kun kumpikin on ylittänyt hetken, jolloin teho ei pysty enää viemään renkaita pidon rajalle (eivät voi sutia), alkaa kevyempi kaveri kerätä eroa lisää. Näin on, koska eteenpäin vievä voima on kummallakin sama, moottorin tuottama teho/vääntö => Kiihtyvyys a on täten F/m. Raskaampi kiihtyy hitaammin. Kiihtyvyys on eteenpäin vievän voiman suhde painoon.
 
Viimeksi muokattu:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Tässä keskityttiin vain optimitilanteeseen ja täydelliseen ajoon samanpainoisilla henkilöillä.

En osaa tähän hätään sanoa, miten lukkojarrutus tai pidon ylittäminen vaikuttaa.
Lukkojarrutuksessa ainakin kitkakerroin vaihtuu liukitkaksi, mutta massojen liike-energiat säilyvät. Toki kevyempi kuski taas lukitsee renkaat jo aiemmassa vaiheessa, joten fysiikkamallin teko voipi ainakin ruutupaperimenetelmällä olla kohtuullisen haastavaa ellei sukunimi satu olemaan Hawking. Painonsiirtymä on raskaammalla kuskilla myös suurempi, ja kun peruskartti jarruttaa vain takaa, niin yhtälö mutkistuu aina vain lisää.

Edit: (menee tää meikäläisen lätinä jo turhan paljon off-topiciksi.)
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Samasta syystä myös auto VOI pysähtyä nopeammin kuin moottoripyörä (ja usein pysähtyykin).
Paljon enemmän kumipintaa kiinni tiessäkin.

Kartingissa veikkaisin harteikkaan kaverin saavan myös vähän etua kaarteissa siitä, että paino saadaan helpommin ulkopuolen renkaille (ja sisäpuolen takatassu ilmaan jarruttamasta ja estämästä kääntymistä). Kiihdytyksissä hävitäänkin sitten reilummin ja tätä tappiota tapahtuu aina seuraavaan jarrutukseen asti tai kunnes kone laulaa rajoittimella.
Sitten tulee jo ajotyylierot. Mulla toimii sisärenkaiden pidonkin huomioiminen.
Pitkää kaarretta (jota ei pääse täysillä) 60 kiloinen menee perässä suunnilleen samaa vauhtia kuin 100 kiloinen. Sitten vaan rinnallekiihdytys kun päästään kaasulle. Sama toisinpäin niin ero repeää kun päästään kaasulle.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Tämä painokeskustelu alkaa oikeesti olla jo aika hauskaa ja viihdyttävää luettavaa.:thumbup: KIC:ssä viime vuonna painotasoituksin minustakin sijoitukset muuttuivat yllättävän vähän. Näin kävi myös omalta osaltani. Jos olisin ollut nuori ja innokas olisi vitututtanut. Nyt vanhempana kelasi vaan että ei auttanut sekään.:wink:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Mua se auttoi. Auttamatta nelosruutu olisi tullut muuten. Niin pienet erot.
Mutta joku Forssa tai Kaanaa niin vaikutus tietty paljon isompi.
Ja mites, ö, eikö se ollu sulle outo mesta ennestään se KIC?
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Ehkä paras vertailukohta on kic, missä painot on tasattu. Tällöin saa osviittaa itse kuljettajien eroista ja tätä eroa vertaa muihin ratoihin. Lopullista totuutta ei koskaan saa tietää. Aina voi jossitella..Autojen erot vs. paino jne. Kärjen osalta kicin rata on tuttu, mutta hieman kauempana kärjestä erot selittyy enemmän sillä kuka pääsee sinuiksi radan kanssa. Kummasti vaan kicissäkin kuskien järjestys oli suht sama kuin ennenkin.
KIC:in painoilla on vaan se paha vika että ne kaikki laitetaan vain vasemmalle puolelle. Esim jos kevyt kuski ottaisi 30Kg lisäpainoja niin auton painojakauma ja ajettavuus on jotain aivan järkyttävää. Näin ollen yhtä nopea 90kg kuski voittasi mennentullen 60kg kuskin koska hänellä paino on keskellä eikä auto pompota mutkissa. Ihan hyvä ideahan toi on mutta paljon parempi olisi jos painoja voisi jakaa eri puolelle..
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Vauhdin maailmassa oli monta vuotta sitten mielenkiintoinen juttu juuri tästä aiheesta. En nyt enää tarkasti muista tuloksia mutta kuitenkin niin testasivat tätä VMCenter:issä kevyehköllä kartingkuskilla. Tulos oli että siellä ihannepaino olisi kuskille esim. 70kg jonka jälkeen enemmällä lisäpainolla kierrosajat oli hiukan hitaampia mutta alle 70kg kierrosajat oli myös hitaampia. Voisikohan tuollainen tulos johtua siitä kun ratahan on melkein yhtä mutkaa mutkan perään, vain pieni suora ennen shikaania niin kevyempi kuski ei pääse hyötymään missään vaiheessa paremmasta kiihtyvyydestä?
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Mua se auttoi. Auttamatta nelosruutu olisi tullut muuten. Niin pienet erot.
Mutta joku Forssa tai Kaanaa niin vaikutus tietty paljon isompi.
Ja mites, ö, eikö se ollu sulle outo mesta ennestään se KIC?
Olin mä siellä kerran käynyt mutta siellä oli eri rata silloin. Tuo painohommahan olisi aika helppo kokeilla radalla kuin radalla laittamalla jollekin varmalle kuskille välillä +10kg. Forssan ja Hyvinkään autoissa vaan ei taida olla paikkoja lisäpainoille.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Tuossa selailin JuuTuubia kesäloman ratoksi ja törmäsin Ruutulipun tekemään testiin vuodelta 2002. Rata ja autot on tietysti muuttuneet tämän jälkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=Rm0W1_NasjQ
(Toivottavasti osasin laittaa toimivan linkin)

Nykyisellä rataprofiililla on painolla todella suuri merkitys, kun taas edellinen profiili oli todella nopea ja siinä painon merkitys oli huomattavasti vähäisempi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Nykyisellä rataprofiililla on painolla todella suuri merkitys, kun taas edellinen profiili oli todella nopea ja siinä painon merkitys oli huomattavasti vähäisempi.
Sellainen kuva myös että nopeampi ja jouhevampi nopeiden/keskinopeiden mutkien rata on helpompi ja kevyempi on siksi helposti edellä. Jos vaan on ajolinjat suhteellisen hyvin kondiksessa. Hitaammat mutkat ja mutkayhdistelmät taas antavat mahdollisuuden tehdä ajamallakin enemmän eroja. Juuri sitä että autonmitan voittaminen hitaissa vauhdeissa edullisempaa, kuin nopeissa. Turussa oli kerran tällainen mieleenpainuva suht´ vauhdikas mutta todella helppo rata. Parissa kohtaa korkeintaan hipaistiin jarrua.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Rungon jäykkyys on mielestäni melko merkitsevä tekijä sen lisäksi, onko neli- vai kaksitahtikone käytössä. Jos otetaan KIC:n panzerwaageni, niin painavampi kaveri saa todennäköisesti helpommin sen joustamaan kaarteissa, jolloin mutka-ajo sujuu luonnikkaammin. Kun pistää näihin painot tasan, niin eipä erot sitten hirveesti muuttuneet, kuten nähtiin.
Toinen ääripää lienee Forssa, jossa rungot on vanhoja A-luokan pelejä. Rautaa niissä ei hirveesti ole, joten ne on tosi kevyitä, jolloin kuskin painon osuus kasvaa suhteessa enemmän. Lisäksi kevyempikin kuski saa nämä varmasti helpommin joustamaan, niinkuin Totkekin aikasemmin mainitsi "takatassu ilmaan".

Ei kukaan tainnut rungoista puhua mitään vielä. Oli vain tehot ja rengaspito mikä huomioitiin.

Paskat minä näistä mittään tiedä. Oikaiskaa jos olen väärässä....ilman nyrkkiä kiitos.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Joskus juu painot ja painopisteet merkkaa eri kuskien kokemusten perusteella oudon paljon. öö ruz muistaakseni puhui parin sentin painopistemuutoksesta Hyvinkäällä niin iso ero takasiksakeissa. Haikki toteaa että voi olla hirveä ajettavuus 30 kiloa extrarautaa kyydissä, ja sitten Nasty ajoi viime vuonna nopeimman kiekan 27,5kg kyydissä. Joskus Turku kartingissa muistan (oisko ollu silloin vielä vanhat autot) kun jäin DW:lle samalla autolla 6 kymmenystä ja puski ihan helvetisti. yli 100-kiloinen mekaanikkokin oli sillä mua kymmenyksen nopeampi. Viime kisatapahtumassa sama auto puski/yliohjasi riippuen kumpi ajoi, WoPe vai 4stroke... On noita joskus vaan muitakin merkittäviä eroja kuin kiihtyvyys.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Rungon jäykkyys on mielestäni melko merkitsevä tekijä sen lisäksi, onko neli- vai kaksitahtikone käytössä. Jos otetaan KIC:n panzerwaageni, niin painavampi kaveri saa todennäköisesti helpommin sen joustamaan kaarteissa, jolloin mutka-ajo sujuu luonnikkaammin. Kun pistää näihin painot tasan, niin eipä erot sitten hirveesti muuttuneet, kuten nähtiin.
Toinen ääripää lienee Forssa, jossa rungot on vanhoja A-luokan pelejä. Rautaa niissä ei hirveesti ole, joten ne on tosi kevyitä, jolloin kuskin painon osuus kasvaa suhteessa enemmän. Lisäksi kevyempikin kuski saa nämä varmasti helpommin joustamaan, niinkuin Totkekin aikasemmin mainitsi "takatassu ilmaan".

Ei kukaan tainnut rungoista puhua mitään vielä. Oli vain tehot ja rengaspito mikä huomioitiin.

Paskat minä näistä mittään tiedä. Oikaiskaa jos olen väärässä....ilman nyrkkiä kiitos.
Rungon jäykkyydellä on uskomaton vaikutus, ja varsinkin sateella. Kisoissa jos sulla on auto väärissä säädöissä niin et ehdi muiden mukaan.
Tuohon Cmoneyn kommenttiin liityen. Me pudotettiin 125 vaihteellisen auton penkkiä vajaa 2 cm ja se ensimmäinen "takasiksakki" meni helposti nostamatta kun aiemmin ei ollut mitään jakoa. Kierrosaika parani muistaakseni 0,5 sekuntia.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
On totta että painosta/pituudesta voi olla hyötyäkin.
Painavampi/pidempi kuljettaja pystyy ehkä hieman paremmin vaikuttamaan auton ajettavuus"ominaisuuksiin" ylävartalon liikkeillä. Kun taas pienempikokoinen ei siihen välttämättä pysty ja ajettavuusongelma on korjattava enempi hanskalla.
Toisaalta isommalla kaverilla ei välttämättä ongelma ilmene edes niin pahana koska auton runko joustaa enemmän ja auto voi olla aivan erilainen ajaa.

Olen myös törmännyt sisäradalla nopeaan mutkayhdistelmään jossa pienemmällä kuljettajalla oli ongelmana että perä lähti irti keskellä mutkaa lähes aina. Kun taas minulla isompi kokoisena ei tuota ongelmaa ollut koskaan. Eli koosta voi olla myös hyötyäkin :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Olen myös törmännyt sisäradalla nopeaan mutkayhdistelmään jossa pienemmällä kuljettajalla oli ongelmana että perä lähti irti keskellä mutkaa lähes aina. Kun taas minulla isompi kokoisena ei tuota ongelmaa ollut koskaan. Eli koosta voi olla myös hyötyäkin :ahem:
Ehkä pienempikokoinen olisi voinut vain ottaa hiukan rauhallisemmin ja parannus entiseen tosiasia :) Mutta siis, isomman varmaan hiukan helpompi päästä lähemmäs optimia. Näkisin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Juttelin tänään miehen kanssa joka on ajanut menstykseekkäästi kartingia ja isompiakin formuloita. He tekivät Lahdessa 15v sitten testin silloisella A-autolla (100cm3). Koska painojen sijoittamisellakin pystyy pelaamaan niin he käyttivät 10kg painoliiviä. Kierrosaikaan tuli lisää 0,9 sekuntia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Juttelin tänään miehen kanssa joka on ajanut menstykseekkäästi kartingia ja isompiakin formuloita. He tekivät Lahdessa 15v sitten testin silloisella A-autolla (100cm3). Koska painojen sijoittamisellakin pystyy pelaamaan niin he käyttivät 10kg painoliiviä. Kierrosaikaan tuli lisää 0,9 sekuntia.
Paljon tehoa (en tiedä noista, tykkään vaan ajella)? Jossain Raketin ja ROKin välillä vissiin...
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Noh, kohta on KIC ja nähdään totuus kun painot tasataan, ei sillä että se olis oma kotirata mitä kauden radoista sahannu eniten :tongue:

Mut kyllähän hyvinkäälläki tuollanen 10kg tuntuu jo kierrosajassa
 
Ylös