Painon vaikutus kartingissa

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Miten arvioisit Turun ulkoradan kohdalla olevan? Itsestäni ainakin tuntuu, että siinä pääsuoralla kevyempi kuskui saa huomattavan edun, kun kiihdyttämään lähdetään "lähes seisaaltaan".
Jatkoa aiempaan listaukseen (jossa vain tämän kauden kisaradat pl. painotasaus-KIC):
Turun ulkorata 43sek: 40kg/sekunti.

En usko kovin pielessä olevan. +- muutama kilo.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Hyvinkäällä Raketilla 20kg on helposti 1,5 sekuntia. Se on testattu moneen kertaan. Haaparannan autoilla varmaan vähemmän mutta tuo Cmoneyn 0,5 kuullostaa aika pieneltä. 10 kiloa voisi olla lähempänä. Tiedä häntä. :rolleyes:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Toisilla vaan on luoja antanut lahjaksi ruumiinrakenteen joka sopii Kartingiin. Toisille jotain muuta. Toki vaikka olisi kuinka kevyt mies niin täytyyhän sen siltikin osataa ajaa, varsinkin tässä porukassa.
En pärjäisi sulle koripallossa, tai vaikkapa vauhdittomassa pituushypyssä. Leuanvedossa taas sulla ei oisi mitään jakoa. Tuli siis mieleen, että armeijan kuntotesti siis taitaa olla sellainen, että kaikilla on mahdollisuus loistaa jossain lajissa, ruumiinrakenteesta riippumatta.

Kartingissa taidoilla saa kompensoitua painoeroja. Kaanaassa ei todellakaan, mutta ajoithan kevään treenikisassa mua nopeamman aika-ajoajan. Ja kun olin keveyteni takia lähdössä ohittanut sut, painostit niin perkeleesti, enkä päässyt karkuun keveydestäni huolimatta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuossa laskeskelin jotain, kun muutenkin on aihe vähän niin kuin työn alla. Mutkaeroja nyt ainakin. Suoria en ehtinyt ja en jaksanu tänään. Näistähän voisi joskus jonkun softankin vääntää, johon voisi valmiiksi jotain ratoja hieman mallinnella.

Koodi:
Oletetaan, että mutka-ajossa auton "pitovoima" F on 1000 N.

Kuljettajan K1 ja auton yhteismassa K1m olkoon 160 kg.
Kuljettajan K2 ja auton yhteismassa K2m olkoon 180 kg.

Maksimi sivuttaiskiihtyvyys a, jolla kuljettajat voivat mutkan ajaa läpi on tällöin
K1a = F/K1m
    = 1000 N / 160 kg
    = 6,25 m/s^2
K2a = F/K2m
    = 1000 N / 180 kg
    = 5,56 m/s^2

__________________________________

Oletetaan, että radalla N määrä mutkia, joiden säde r on 10 m ja 20 m.
Nopeus v, jolla kuljettaja voi mutkan läpi ajaa on tällöin:
=> F = mv^2 / r
=> ma = mv^2 / r
=> a = v^2 / r
=> v = sqrt(ar)

Mutkanopeudet 10 m säteellä:

K1_v10 = sqrt( K1a * r )
    = sqrt( 6,25 m/s^2 * 10 m )
    = sqrt( 62,5 m^2/s^2 )
    = 7,91 m/s
    = 28,5 km/h

K2_v10 = sqrt( K2a * r )
    = sqrt( 5,56 m/s^2 * 10 m )
    = sqrt( 55,6 m^2/s^2 )
    = 7,46 m/s
    = 26,8 km/h

Kuljettajien ero nopeudessa 10 m säteen mutkissa:
dv = 1,62 km/h
___________________________________



Mutkanopeudet 20 m säteellä:

K1_v20 = sqrt( 6,25 m/s^2 * 20 m )
    = sqrt( 200 m^2/s^2 )
    = 11,18 m/s
    = 40,25 km/h

K2_v20 = sqrt( 5,56 m/s^2 * 20 m )
    = sqrt( 150 m^2/s^2 )
    = 10,55 m/s
    = 37,96 km/h


Kuljettajien ero nopeudessa 20 m säteen mutkissa:
dv = 2,29 km/h
___________________________________


Oletetaan, että 10 m säteellisten mutkien yhteenlaskettu matka/piiri s on 50 m, ja että 20 m säteellisten mutkien yhteenlaskettu matka/piiri s on 50 m.

Mutkien suoritusaika t on tällöin kuljettajille:
   v = s/t
=> t = s/v
=> t1 = s1 / K1_v10  + s2 / K1_v20
      = 50 m / 7,91 m/s + 50 m / 11,18 m/s
      = 6,32 s + 4,47 s
      = 10,79 s

   t2 = s1 / K2_v10  + s2 / K2_v20
      = 50 m / 7,46 m/s + 50 m / 10,55 m/s
      = 6,70 s + 4,74 s
      = 11,44 s

Kuljettajien ero mutkien läpiajoajassa:
[U]dt = [B]0,65 s[/B][/U]

Tämä luku siis 100 m mutka-ajolla ilman suoria, ilman ilmanvastusta. Ilmanvastus kaventaa eroa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Hyvinkäällä Raketilla 20kg on helposti 1,5 sekuntia. Se on testattu moneen kertaan. Haaparannan autoilla varmaan vähemmän mutta tuo Cmoneyn 0,5 kuullostaa aika pieneltä. 10 kiloa voisi olla lähempänä. Tiedä häntä. :rolleyes:
30kg/0,5 sekkaa Hyvinkäällä suhteutan sinnepäin siihen miten mulla tai Slugilla menee Nastya tai Haikkia vastaan (voi se ehkä 25kg:kin olla)... ja kyllähän 15kg jo monia metrejä tekee mutta niissä vauhdeissa se ei kovin montaa kymmenystä ole. Samaten arvioissa muille radoille huomioin myös tulokset tän sarjan kuskien avulla. Mutua vaan silti :)
Tuon raketin Hyvinkäällä uskon. Pitkä ratakin ja raketit on herkkiä painoeroille.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En pärjäisi sulle koripallossa, tai vaikkapa vauhdittomassa pituushypyssä. Leuanvedossa taas sulla ei oisi mitään jakoa. Tuli siis mieleen, että armeijan kuntotesti siis taitaa olla sellainen, että kaikilla on mahdollisuus loistaa jossain lajissa, ruumiinrakenteesta riippumatta.
Pitää paikkansa.. Silloin armeijassa ollessani rapakunnosta huolimatta sain kiitettävän selkäpunnerruksesta. Tosin siitä varmaan kaikki saa kiitettävän?

Nykyään kiitettävät tulisi luultavasti kaikista punnerruksista ja cooperista. Leuanveto olisi luultavasti heikoin laji (siinä saan ehkä 6-7, joskaan en ole aikoihin kokeillut). Vauhdittomaan pituushyppyyn mulla tuskin riittää tarpeeksi ns. räjähtävää voimaa, mutta toisaalta muistaakseni kiitettävä ei vaatinut mitään erikoista kenguruloikkaa..

Ja kun tätä höpinää verrataan kartingiin, niin voin vain todeta, että suurinpiirtein samat kehittymismahdollisuudet tässäkin pätee. Joitain itselle huonoja osa-alueita saa kehitettyä paljonkin. Joissain taas tulee limitti vastaan aiemmin.

Sekoitinko tarpeeksi? :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Tuossa laskeskelin jotain, kun muutenkin on aihe vähän niin kuin työn alla. Mutkaeroja nyt ainakin. Suoria en ehtinyt ja en jaksanu tänään. Näistähän voisi joskus jonkun softankin vääntää, johon voisi valmiiksi jotain ratoja hieman mallinnella.

Koodi:
Oletetaan, että mutka-ajossa auton "pitovoima" F on 1000 N.

Kuljettajan K1 ja auton yhteismassa K1m olkoon 160 kg.
Kuljettajan K2 ja auton yhteismassa K2m olkoon 180 kg.

Maksimi sivuttaiskiihtyvyys a, jolla kuljettajat voivat mutkan ajaa läpi on tällöin
K1a = F/K1m
    = 1000 N / 160 kg
    = 6,25 m/s^2
K2a = F/K2m
    = 1000 N / 180 kg
    = 5,56 m/s^2

__________________________________

Oletetaan, että radalla N määrä mutkia, joiden säde r on 10 m ja 20 m.
Nopeus v, jolla kuljettaja voi mutkan läpi ajaa on tällöin:
=> F = mv^2 / r
=> ma = mv^2 / r
=> a = v^2 / r
=> v = sqrt(ar)

Mutkanopeudet 10 m säteellä:

K1_v10 = sqrt( K1a * r )
    = sqrt( 6,25 m/s^2 * 10 m )
    = sqrt( 62,5 m^2/s^2 )
    = 7,91 m/s
    = 28,5 km/h

K2_v10 = sqrt( K2a * r )
    = sqrt( 5,56 m/s^2 * 10 m )
    = sqrt( 55,6 m^2/s^2 )
    = 7,46 m/s
    = 26,8 km/h

Kuljettajien ero nopeudessa 10 m säteen mutkissa:
dv = 1,62 km/h
___________________________________



Mutkanopeudet 20 m säteellä:

K1_v20 = sqrt( 6,25 m/s^2 * 20 m )
    = sqrt( 200 m^2/s^2 )
    = 11,18 m/s
    = 40,25 km/h

K2_v20 = sqrt( 5,56 m/s^2 * 20 m )
    = sqrt( 150 m^2/s^2 )
    = 10,55 m/s
    = 37,96 km/h


Kuljettajien ero nopeudessa 20 m säteen mutkissa:
dv = 2,29 km/h
___________________________________


Oletetaan, että 10 m säteellisten mutkien yhteenlaskettu matka/piiri s on 50 m, ja että 20 m säteellisten mutkien yhteenlaskettu matka/piiri s on 50 m.

Mutkien suoritusaika t on tällöin kuljettajille:
   v = s/t
=> t = s/v
=> t1 = s1 / K1_v10  + s2 / K1_v20
      = 50 m / 7,91 m/s + 50 m / 11,18 m/s
      = 6,32 s + 4,47 s
      = 10,79 s

   t2 = s1 / K2_v10  + s2 / K2_v20
      = 50 m / 7,46 m/s + 50 m / 10,55 m/s
      = 6,70 s + 4,74 s
      = 11,44 s

Kuljettajien ero mutkien läpiajoajassa:
[U]dt = [B]0,65 s[/B][/U]

Tämä luku siis 100 m mutka-ajolla ilman suoria, ilman ilmanvastusta. Ilmanvastus kaventaa eroa.
Eli mutka-ajossa auto+kuski 180kg 11,44 sekuntia. 160kg niin 10,79 sekuntia?
Ehkä matemaattisesti jos huomioidaan vain sivuttaiskiihtyvyys. Painavalla silti enemmän myös rataan kiinni painavaa voimaa joka taas tasaa. Mielestäni itse mutkassa eri painoiset voivat mennä melkolailla yhtä kovaa :)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Nykyään kiitettävät tulisi luultavasti kaikista punnerruksista ja cooperista. Leuanveto olisi luultavasti heikoin laji (siinä saan ehkä 6-7, joskaan en ole aikoihin kokeillut). Vauhdittomaan pituushyppyyn mulla tuskin riittää tarpeeksi ns. räjähtävää voimaa, mutta toisaalta muistaakseni kiitettävä ei vaatinut mitään erikoista kenguruloikkaa..
Nuo intin rajat oli tosiaan niin matalat, että kiitettävä on melkeen todennäkösempi arvosana lajissa kuin lajissa, jos on yhtään joskus liikkunut.

Mut eipä niistä tässä toikissa sen enempää.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eli mutka-ajossa auto+kuski 180kg 11,44 sekuntia. 160kg niin 10,79 sekuntia?
Ehkä matemaattisesti jos huomioidaan vain sivuttaiskiihtyvyys. Painavalla silti enemmän myös rataan kiinni painavaa voimaa joka taas tasaa. Mielestäni itse mutkassa eri painoiset voivat mennä melkolailla yhtä kovaa :)
Paino lisää pitovoimaa, kyllä, ja sekin pienentää tuota eroa. Toisaalta painon suunnaan muuttaminen vaatii aina enemmän samaa pitovoimaa, jotta auto kykenisi samaan sivuttaiskiihtyvyyteen mutkassa, kuin kevyempikin kuljettaja.

Toi 100 m pelkkää mutka-ajoa on aika absurdi käsite, koska käytännössä mutka-ajoa pitkälläkään karting-radalla ei noin paljoa tule. Varsinaiset mutkat ovat metreissä mitattanuna suhteellisen pieni osa radan kokonaispituudesta.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Ehkä paras vertailukohta on kic, missä painot on tasattu. Tällöin saa osviittaa itse kuljettajien eroista ja tätä eroa vertaa muihin ratoihin. Lopullista totuutta ei koskaan saa tietää. Aina voi jossitella..Autojen erot vs. paino jne. Kärjen osalta kicin rata on tuttu, mutta hieman kauempana kärjestä erot selittyy enemmän sillä kuka pääsee sinuiksi radan kanssa. Kummasti vaan kicissäkin kuskien järjestys oli suht sama kuin ennenkin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ehkä paras vertailukohta on kic, missä painot on tasattu. Tällöin saa osviittaa itse kuljettajien eroista ja tätä eroa vertaa muihin ratoihin. Lopullista totuutta ei koskaan saa tietää. Aina voi jossitella..Autojen erot vs. paino jne. Kärjen osalta kicin rata on tuttu, mutta hieman kauempana kärjestä erot selittyy enemmän sillä kuka pääsee sinuiksi radan kanssa. Kummasti vaan kicissäkin kuskien järjestys oli suht sama kuin ennenkin.
Höpsis. Kuumin kärki luonnollisesti kyllä, mutta esim. minähän olin aivan liekeissä KIC:ssa ja ajelin A-finaalissa ahdistellen kahta edelläkin olevaa. Nopeudenpuolesta jopa DickW:tä nopeampi ja ilman tulppia pelkästään nopeuteen katsoen ois ollu mahkuja 5-7 nopeimman joukkoon.

Että ei ne nyt ihan menny "kuin ennenkin". Tollasiin sijotuksiin mulle ei juuri missään muualla mitään toivoa ole, paitti Myllypurossa käsittämättömällä autotuurilla.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eli mutka-ajossa auto+kuski 180kg 11,44 sekuntia. 160kg niin 10,79 sekuntia?
Ehkä matemaattisesti jos huomioidaan vain sivuttaiskiihtyvyys. Painavalla silti enemmän myös rataan kiinni painavaa voimaa joka taas tasaa. Mielestäni itse mutkassa eri painoiset voivat mennä melkolailla yhtä kovaa :)
Laskeskelen illalla tuohon tuon pitovoiman renkaiden ja painon kitkakertoimen perusteella, niin saadaan vähän tarkemmat lukemat.

Voin laskeskella kans tuosta Turun ulkoradan oikealle kääntyvästä T2:sta (sen shikaanin jälkeen) esimerkki eroja eri painoilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Höpsis. Kuumin kärki luonnollisesti kyllä, mutta esim. minähän olin aivan liekeissä KIC:ssa ja ajelin A-finaalissa ahdistellen kahta edelläkin olevaa. Nopeudenpuolesta jopa DickW:tä nopeampi ja ilman tulppia pelkästään nopeuteen katsoen ois ollu mahkuja 5-7 nopeimman joukkoon.

Että ei ne nyt ihan menny "kuin ennenkin". Tollasiin sijotuksiin mulle ei juuri missään muualla mitään toivoa ole, paitti Myllypurossa käsittämättömällä autotuurilla.
DW:kin oli nopea aika-ajossa (3.) mutta sai mielestäni selkeästi heikomman kisa-auton. Itse en mitään miinaa saanut mutta kisassa Nasty työnsi vauhtia kiihdytyksissä eli eroja kyllä huomasi. Uskon että KICssäkin 10kg tekee kyllä yli kymmenyksen kierroksella. Ei mitään kahta kumminkaan.
 

Örfil

Guest
Uskon että KICssäkin 10kg tekee kyllä yli kymmenyksen kierroksella. Ei mitään kahta kumminkaan.
Samanlainen perstuntuma kanssa ollut kun ajellut aiempina vuosina KIC kisoja duunin kisoissa. Se 15 kg minkä olen sieltä yleensä lastikseni kannettavaksi, ei ole (silloisiin) treeneihin kovin kummostakaan aikaeroa tuottanut. Ihan stetsonmenetelmällä arvioituna 2-3 kymppää se on vaikuttanut. Mutta toisaalta tuollainen ero voi selittyä jo osin autosta, minkälainen päivä on kuskilla, radan ja ilman lämpötilalla, kisassa muiden kuskien vauhdista jne lukuisista eri tekijöistä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Toi mun postaama ero mutkissa painon vaikutuksesta oli virheellinen. Laskin tuohon mukaan kitkanvoiman lisääntymisen painon vaikutuksesta. Tulos oli, ettei paino vaikuta mutkanopeuksiin lainkaan. Eikä myöskään jarrutuksiin, koska paino samalla tavalla lisää siinä kitkavoimaa.

Erot tulee vain ja ainoastaan kiihdytyksistä. Oli ne sitten tehty suorilla tai kesken mutkan ohjausvirheen tuloksena.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Toi mun postaama ero mutkissa painon vaikutuksesta oli virheellinen. Laskin tuohon mukaan kitkanvoiman lisääntymisen painon vaikutuksesta. Tulos oli, ettei paino vaikuta mutkanopeuksiin lainkaan. Eikä myöskään jarrutuksiin, koska paino samalla tavalla lisää siinä kitkavoimaa.

Erot tulee vain ja ainoastaan kiihdytyksistä. Oli ne sitten tehty suorilla tai kesken mutkan ohjausvirheen tuloksena.
Näin yksinkertaistettuna! Pitää tietysti ottaa huomioon jarrujen tehot, painon siirtymä vaaka ja sivusuunnassa, renkaan elastisuus...Mutta,noin yksinkertaistettuana 60t tukkirekka pysähtyy samassa matkassa kuin tyhjänä 15t rekka! Nähnyt kokeenkin tästä. Samasta syystä myös auto VOI pysähtyä nopeammin kuin moottoripyörä (ja usein pysähtyykin). Mutkissa taas mutkiin meno ja ulostulo levenee painon myötä, vaikkei tuo kaava sitä näytäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
... tyhjänä 15t rekka! Nähnyt kokeenkin tästä. Samasta syystä myös auto VOI pysähtyä nopeammin kuin moottoripyörä (ja usein pysähtyykin).
Asiaa liipaten: tehnyt omakohtaisen "kokeen" asiassa, kun Mäntsälässä tuli auto kolmion takaa pyöräni eteen. Lukkojarrutus, ja pyörä liukui nahkoineen auton keulan ohi (hesarin verran jäi tilaa). Fillari liukui kuin kelkka eteenpäin, kuskin naama oli kuin pilakuvassa, mutta vaan valkoisempi.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Toi mun postaama ero mutkissa painon vaikutuksesta oli virheellinen. Laskin tuohon mukaan kitkanvoiman lisääntymisen painon vaikutuksesta. Tulos oli, ettei paino vaikuta mutkanopeuksiin lainkaan. Eikä myöskään jarrutuksiin, koska paino samalla tavalla lisää siinä kitkavoimaa.

Erot tulee vain ja ainoastaan kiihdytyksistä. Oli ne sitten tehty suorilla tai kesken mutkan ohjausvirheen tuloksena.
Tuo "lainkaan" pätee varmaankin luonnollisesti vain silloin, kun renkaissa ei ylitetä äärimmäistä pitoa?

Kartingissa veikkaisin harteikkaan kaverin saavan myös vähän etua kaarteissa siitä, että paino saadaan helpommin ulkopuolen renkaille (ja sisäpuolen takatassu ilmaan jarruttamasta ja estämästä kääntymistä). Kiihdytyksissä hävitäänkin sitten reilummin ja tätä tappiota tapahtuu aina seuraavaan jarrutukseen asti tai kunnes kone laulaa rajoittimella.


Ja vähän vielä off-topicia:
Tommonen pikkunen vatsatauti tekee painolle kyllä ihmeitä. Nimimerkillä "Kahdessa päivässä 75->70,5 kg ,josta kyllä valtaosa nestettä joka tulee aika nopeasti takaisin.*
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuo "lainkaan" pätee varmaankin luonnollisesti vain silloin, kun renkaissa ei ylitetä äärimmäistä pitoa?[/COLOR]*
Tässä keskityttiin vain optimitilanteeseen ja täydelliseen ajoon samanpainoisilla henkilöillä.

En osaa tähän hätään sanoa, miten lukkojarrutus tai pidon ylittäminen vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös