Painon vaikutus kartingissa

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Mä en suosittelisi Hyvinkäätä ensikertalaiselle aloitusradaksi, vaikka elopaino ei siellä niin paljon merkitsekään. Nimim. kokemusta on. Forssa ois paree, tai joku sisäratakisa, mutta niitä tulee vasta syksymmällä.
Joo olen samaa mieltä. Hyvinkään rata ei oikein sovi ensikertalaisille! Parempi treenata mahdollisimman paljon, että voi olla varma omasta ajostaan mihin kyvyt riittää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Hyvinkää voi silti yllättää vaikka treenailisikin 10-heppasilla :D
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Minä se vaan treenailen tuplatehoilla Hyvinkään autoihin nähden, mutta mun automallilla on sentäs voitettu pari rallin maailmanmestaruutta!
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ei ole tarkoitus mitään sotaa herättää, tiukka aihe kun on. Vanhoja väittelyitä tuskin tarttee käydä uudestaan.

Mutta kysymykseen. Olisiko kellään valistuneita arvauksia painon vaikutuksesta Forssan radalla? Esim. 15kg tai 20kg painoeron välillä. Perusteitakin saa olla, jos sellaisia pystyy esittämään.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Itsehän olen kanssa suurempikokoinen kuin tässä porukassa usein kilpailevat keskimäärin. Musta on silti aina mukavaa tulla kisailemaan, vaikka tiedän, että meikäläisen elopainolla ja kokemuksella tekee aina tiukkaa edes keskikastiin. Kokemusta saa lisää ajamalla, jo pelkästään sillä saisin varmasti pudotettua vauhdista kymmenyksiä (ennen viime vuotta ja tätä sarjaa takana oli vain jotain 2 tai 3 kertaa sisäradalla) ja se saattaisi olla helpoin ja ennen kaikkea mielekkäin tapa nostaa omaa vauhtiaan. Painoakin mulla olisi toki varaa pudottaa nykyisestä (vähän päälle 90 kiloa vaatteet päällä), mutta en pidä sitä itselleni yhtä sopivana tapana parantaa kilpailukykyä tässä sarjassa, koska

a) en aja näissä skaboissa veren maku suussa ja menestyksen takia, varsinkaan kun...

b) ...taistelu sijoituksista on kärjen takanakin aivan tajuttoman hauskaa, ja

c) en keksi oikein muuta motivaatiota ko. toiminnalle kuin semivakavissaan ajettava karting-sarja.

Paino on täältä lukemieni juttujen perusteellakin harmillisen merkittävässä osassa kartingissa, mutta fysiikan lait ovat sellaiset kevyillä menopeleillä kilpailtaessa. Sanoin "harmillisen" siksi, että moottoriurheilumuodot, joissa painon merkitys on vähäisempi, ovat ensinnäkin niin älyttömän paljon kalliimpia harrastaa tällaiselle satunnaiselle päristelijälle, ja varsinkin, koska olisi kaikesta huolimatta aina kivempi saada tietää, kuka on porukasta puhtaasti lahjakkain, nopein ja kovin kuski. Siitä moottoriurheilussa on mun mielestä loppujen lopuksi kyse.

Tämä ei tässä sarjassa tietysti ole muutenkaan mahdollista, vuokravehkeillä ajettaessa jo autojen erot estävät suoran vertailun. Eikä tässäkään viestissä ole tarkoituksena paheksua ja dissata kevyitä kuskeja ja väheksyä heidän suorituksiaan, varsinkaan, kun osa kisaajista on pudottanut painoaan ihan kartingskaboja varten, mikä on hieno juttu :thumbup:

Siinäpä kiteytettynä meikäläisen ajatukset tästä aiheesta.
Helppo kompata "pitkätukkaa". Kivaa ajella ilman paineita ja useinmiten sieltä löytyy kaveri jonka kanssa voi ajaa kisaa. Painosta on täälläkin puhuttu vaikka kuinka pitkän eikä loppua näytä tulevan. Kyllä noilla kevytrakenteissilla miehillä on aina pieni etu puolellaan. Vaikka tasoitettaisiin painojakin. En muista olenko heittänyt sen että miten sattuikin että Forssassa loppui A-finaalissa ne apupenkit kesken. Mutta mitä sitten? Toisilla vaan on luoja antanut lahjaksi ruumiinrakenteen joka sopii Kartingiin. Toisille jotain muuta. Toki vaikka olisi kuinka kevyt mies niin täytyyhän sen siltikin osataa ajaa, varsinkin tässä porukassa.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Toisilla vaan on luoja antanut lahjaksi ruumiinrakenteen joka sopii Kartingiin. Toisille jotain muuta. Toki vaikka olisi kuinka kevyt mies niin täytyyhän sen siltikin osataa ajaa, varsinkin tässä porukassa.
Joo täysin samaa mieltä.

Edit: Ja sanottakoon nyt taustaa sen verran kysymykseen, että minua kevyempi jannu asiasta kysyi ja kun monella forumilaisella on kokemusta radasta, niin miksipä en kysyisi mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ehdotin kyllä Forssassa Follolle sarjaan painorajaa. Osallistuakseen kilpailuun kuljettajan on painettava ilman ajovarusteita vähintään 90 kiloa. Siinä saattaisi muutamalla kaverilla olla pikkaisen pekonidieettiä edessä.

Eli odotellaan rauhassa mitä ensi vuoden säännöt tuovat tullessaan...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Ei ole tarkoitus mitään sotaa herättää, tiukka aihe kun on. Vanhoja väittelyitä tuskin tarttee käydä uudestaan.

Mutta kysymykseen. Olisiko kellään valistuneita arvauksia painon vaikutuksesta Forssan radalla? Esim. 15kg tai 20kg painoeron välillä. Perusteitakin saa olla, jos sellaisia pystyy esittämään.
Vahva käsitys että nuo lukemat (15 ja 20) tekevät jo ainakin puoli sekkaa muttei ehkä ihan sekuntia kierroksella. Joskus kun olin DW:tä lähemmäs 20kg painavampi, hän veti muutaman kiekan (meiän omalla 120:llä) Turun radalla ja sitten minä tosissani perään yrittämään niin vaikka hyvin tuntui menevän, eroa oli 6-7 kymppää mun tappioksi.
Forssan hlökunta itse sanoo 20kg/noin sekunti, itse arvioin lähemmäs 25 kg. Nastyn kaveri, Slug on iso kaveri (90-100kg) ja jäi kesäkuun alun treenikisailussa jumboksi parhaallakin autolla. Kaverin tasosta muutoin niin on kova vastus Hyvinkään tehoilla.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ja hyvä ajoitus :) Mutta kiitos Cmoney arviostasi, vähän samalla suunnalla mennään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Vanhoja tuloksia katsellessa (ja muiden painoja arvaillessa) mietin, että 0.5s/15kg voisi olla suht realistinen arvio.
Voisi. Nää on mun arvioita ja uskon että aika lähellä:

Turun sisärata noin 20sek: 10kg/reilu kymmenys
Forssa 41sek: 25-27kg/sekunti
Kaanaa 53sek: 30kg/sekunti
Hyvinkää 49sek: 30kg/puolisen sekkaa
Myllypuro 29sek: 10kg/noin 0,15 sekkaa
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Miten nämä porukan painot meni. Kärki (pl. Wope?) painaa 6x kg, elefanttiosasto 9x kg. Muut siinä välillä? Eli mulla on sarjan keskiarvoon joku 15kg ylimääräistä ja kärkeen 30kg.
 

Örfil

Guest
Tuosta Cmoneyn luvuista kun laskee painotetun keskiarvon niin saapi 0,25 sek/10 kg.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mitä sillä tekee kun kisapaikat niin erilaisia?
Näppituntumalta väittäisin, että esim. Cottonringillä painosta kärsii profiilin vuoksi enemmän kuin monilla pidemmillä radoilla, koska radan kummassakin päässä on neulansilmä jota seuraa pitkä kiihdytys. Siinä kiihdytys alkaa niin alhaisesta nopeudesta, että suoran aikana painavampi kuski häviää helposti "paljon" aikaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Näppituntumalta väittäisin, että esim. Cottonringillä painosta kärsii profiilin vuoksi enemmän kuin monilla pidemmillä radoilla, koska radan kummassakin päässä on neulansilmä jota seuraa pitkä kiihdytys. Siinä kiihdytys alkaa niin alhaisesta nopeudesta, että suoran aikana painavampi kuski häviää helposti "paljon" aikaa.
Juu erittäinkin mestakohtaisia. Ja jep, metrin tappio 30km/h vauhdissa on paljon enemmän kuin 50km/h vauhdissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Juu erittäinkin mestakohtaisia. Ja jep, metrin tappio 30km/h vauhdissa on paljon enemmän kuin 50km/h vauhdissa.
Miten arvioisit Turun ulkoradan kohdalla olevan? Itsestäni ainakin tuntuu, että siinä pääsuoralla kevyempi kuskui saa huomattavan edun, kun kiihdyttämään lähdetään "lähes seisaaltaan".
 
Ylös