Nopeusrajoituspoll

Miten suhtaudut nopeusrajoituksiin?

  • Nopeusrajoitusten noudattaminen ei tuota vaikeuksia, ovat riittävän korkeita.

    Äänet: 7 9,9%
  • Nopeusrajoituksia noudatan, koska ylinopeus on vaarallista.

    Äänet: 5 7,0%
  • Nopeusrajoituksia noudatan, koska ylinopeus on rikos.

    Äänet: 8 11,3%
  • Nopeusrajoitus käy vihjeestä, mutta osaan itse valita sopivamman nopeuden.

    Äänet: 12 16,9%
  • Nopeusrajoituksista joustan sen verran, etten luultavasti saa sakkoja.

    Äänet: 36 50,7%
  • Nopeusrajoitukset ovat niin alhaisia, että ajan aina ylinopeutta seurauksista välittämättä.

    Äänet: 3 4,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    71
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Tuossa sitä taas nähtiin asennepuolta. Ollaan niin perin taitavia itse. ;)
Niin, tuon lausunnon perusteella on ihan turhaa laittaa niitä nopeusrajoitusmerkkejä sinne teiden varsille. Jokaiselle tielläliikkujalle pitäisi määritellä oma henkilökohtainen nopeusrajoitus, jota pitää sitten noudattaa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
http://www.terveyskirjasto.fi/tervey...kkeli=suo00040
Masentaa tällaiset tutkimukset sen verran, että ajattelin olla puuttumatta, mutta kirjoitan nyt kuitenkin, että tuohon tutkimukseen on varmasti otettu mukaan törkeät ylinopeudet. Ne ovat sitten nostaneet korrelaatiota huomattavasti kuolemien ja ylinopeuksien kesken. Jos otos on jotain n=150 niin aika pieni se on kuitenkin tehdä tilastollisia tutkimuksia. Jos tutkimuksesta jätettäisi pois ne törkeät ylinopeudet, niin otos olisi niin pieni, ettei siitä saisi laskettua tilastollisesti merkitseviä tuloksia millään. Toisin sanoen: tavallisia ihmisiä rangaistaan taas kerran harvojen törkeästi piittaamattomien ihmisten teoista, jos nopeusrajoituksia lasketaan
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eipä ole noin, toki näitä hurjastelukolareita nuorilta tulee säännöllisesti, mutta se on kokonaisuudessa vain pienimäärä. Suurin osa liian suuren tilannenopeuden aiheuttamista kuolemista (joita on kokonaisuudesta muistaakseni n. 10% = 40kpl) olisi esim. ESP:llä estettävissä. Koska tilanteeseen liittyy usein auton hallinnan menetys virheohjauksen takia.
Jos kukaan ei hölmöilis niin liikennekuolemia tulis kyllä aika vähän.
Enkä tarkoita asenteilla pelkästään ylinopeutta vaan ihan sitä yleistä minäminäminä-asennetta joka aiheuttaa paljon vaaratilanteita. Siitä se ylinopeuskin johtuu, mutta samoin suurin osa muistakin onnettomuuksista.. :tongue:

Tollaiset ESP:t ei ratkaise sitä ongelmaa, vaikka se varmasti turvallisuutta edistävä asia onkin. Se ei kuitenkaan mielestäni riitä!

Edit: Ja sanotaan nyt sekin, että myöskään nopeusrajoitukset ei vaikuta asiaan millään tavalla. Kyllä tässä pitäisi lähteä asennekasvatuksesta. Vaikeaa se on koska lapset hakevat oppinsa usein vanhemmiltaan ja vanhempiensa asenteista..

Edit2: Ja jotta kukaan ei aloita tästä pyöräjarnakakkosta, niin sama asennevamma löytyy myös kevyen liikenteen käyttäjiltä! Myös minulla itselläni on asenteissa puutteita käytännössä! Myönnän sen suoraan..
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Yksi ongelma joka tuollaisesta supertarkasta vahtimisesta seuraa on se, että kohta ei ehdi katselemaan ollenkaan ulos auton ikkunoista kun pitää vahtia nopeusmittaria. Näin hiukan kärjistäen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Yksi ongelma joka tuollaisesta supertarkasta vahtimisesta seuraa on se, että kohta ei ehdi katselemaan ollenkaan ulos auton ikkunoista kun pitää vahtia nopeusmittaria. Näin hiukan kärjistäen.
Uskallan olla lievimmästi eri mieltä.
Jos henkilö kykenee nykyisin vahtimaan, että ajaa just sen 9-10% yli rajoituksen, niin ko. hölölle ei tee lainkaan tiukkaa vahtia myöskään sitä, että nopeus ei nouse yli sen mitä liikennemerkissä todellisesti lukee.
Ainoa mitä pitää tehdä, on laskea nopeutta aiemmasta - laillisiin lukemiin.

Keskinopeudet toki todennäköisesti hieman laskevat. Minua sekään ei haittaa.


MAAAALIIIIIIIIIIIIIII! Suomi - Kanada 1-0
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Uskallan olla lievästi eri mieltä.
Jos henkilö kykenee nykyisin vahtimaan, että ajaa just sen 9-10% yli rajoituksen, niin ko. hölölle ei tee lainkaan tiukkaa vahtia myöskään sitä, että nopeus ei nouse yli sen mitä liikennemerkissä todellisesti lukee.
Ainoa mitä pitää tehdä, on laskea nopeutta aiemmasta - laillisiin lukemiin.
No tietysti joo, varsinkin jos nykyäänkin vahtii silmä tarkkana nopeusmittaria. Itselläni nopeus seilaa esim. satasen alueella noin 90-110km/h hiukan tilanteesta riippuen. Jos joku ajaa perässä niin koitan välttää alinopeutta. Paitsi jos tulee eihan takapuskurissa kiinni niin päästän vauhdin vaihtelemaan jotta ajaisi ohi ja katoaisi horisonttiin.

Se tarkemmasta valvonnasta voi kanssa olla seurauksena, että ne jotka nykyään ajaa satasen alueella yhdeksää kymppiä siirtyvät kahdeksaan kymppiin "Ettei vaan tule huomautusta!".

Tuolla aikaisemmin oli maininta tyyliin "1km/h nousu keksinopeudessa lisää onnettomuusriskiä jotain-%". Kyllä varmaan nostaakin kun todennäköisesti 99 kuskia sadasta ajaa sitä samaa vauhtia kuin ennenkin ja sitten seassa on yksi hyökypää, joka ajaa sen verran vauhdikkaasti että kaikkien keskinopeus nousee sen kilsan tunnissa. Jos kaikki ajaisivat 1km/h kovempaa niin rohkenen epäillä sen näkymistä onnettomuustilastoissa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No tietysti joo, varsinkin jos nykyäänkin vahtii silmä tarkkana nopeusmittaria. Itselläni nopeus seilaa esim. satasen alueella noin 90-110km/h hiukan tilanteesta riippuen.
Sun täytyy vaan vaihtaa ajotyyliä sellaiseksi, että seilaus tapahtuu jatkossa välillä 80-100 tai 85-100

Se tarkemmasta valvonnasta voi kanssa olla seurauksena, että ne jotka nykyään ajaa satasen alueella yhdeksää kymppiä siirtyvät kahdeksaan kymppiin "Ettei vaan tule huomautusta!".
mm. juuri tähän viittasin aiemmassa viestissäni, keskinopeudet teillä tulevat todennäköisesti laskemaan.

Jos kaikki ajaisivat 1km/h kovempaa niin rohkenen epäillä sen näkymistä onnettomuustilastoissa.
Tosi on näin. Mutta kun siellä on seassa niitä itse keksittyjen marginaalien hyödyntäjiä, niin "liukuvat rajoitukset" ei näy oikein toimivan.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Sun täytyy vaan vaihtaa ajotyyliä sellaiseksi, että seilaus tapahtuu jatkossa välillä 80-100 tai 85-100
Miten niin mun? :mad: Minä olen keskimääräistä parempi kuljettaja. :cool: Lähinnä muiden, huonompien, kuljettajien eteen mahdollisesti tulevia ongelmia tässä vain spekuloin.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Viikonloppuna piti jopa hiljennellä kun ajelin sellaista kantatietä jossa 100 rajoitus oli mielestäni liian kova tien kuntoon ja mutkien jyrkkyyteen nähden. Kerrankin noin päin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jos kukaan ei hölmöilis niin liikennekuolemia tulis kyllä aika vähän.
Enkä tarkoita asenteilla pelkästään ylinopeutta vaan ihan sitä yleistä minäminäminä-asennetta joka aiheuttaa paljon vaaratilanteita. Siitä se ylinopeuskin johtuu, mutta samoin suurin osa muistakin onnettomuuksista.. :tongue:
tota tota, lueppa vaikka noita JR:n postaamia kuolonkolareita ja kerro missä tuommoista on näkyvissä :rolleyes:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Miten niin mun? :mad: Minä olen keskimääräistä parempi kuljettaja. :cool: Lähinnä muiden, huonompien, kuljettajien eteen mahdollisesti tulevia ongelmia tässä vain spekuloin.
:thumbup:
Keskimääräistä parempia autonkuljettajia on suomessa paljon.
Ne keskitasoa heikommat ovat kaiketi mm. kiinalaista työväestöä jotka ovat menneet tehtaalle ja riisipellolle fillarilla vuosikymmenet.
Siksi näitä keskivertoa parempia sijoja riittää tänne pohjolaankin vielä varsin avokätisesti. Niin kauan kunnes Kiina autoistuu todenteolla...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Jotenkin muuten olis sopivampi toi hymiösi ilme vastauksena mun viestiin kuin :thumbup:. Siis jos olisin viestini tosissani kirjoittanut.

Itse asiassa kaikki suomalaiset taitaa olla keskimääräistä (suomalaista) kuskia parempia ajajia. :idea:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eihän tuossa taaskaan mitään uutta ole. "Ylinopeushan" se on aina vakiosyyllinen jos liikenneongelmia ylimmän valtiovallan taholta lähdetään ratkomaan. Jos liikenteestä oikeasti haluttaisiin tehdä turvallisempaa ja myös oikeasti sujuvampaa, niin hyviä keinoja olisivat mm. seuraavat:

A) Kunnollinen panostus Suomen tiestön parantamiseen
B) Autokannan nuorentaminen
C) Joukkoliikenteen parantaminen kautta maan
D) Huomattavasti tiukempi linja rattijuoppouden kitkemisessä
E) Ikäihmisten ja "epävarmojen" kuljettajien saaminen taksien ja muun joukkoliikenteen käyttäjiksi pois yksityisautoilun puolelta.

EDIT: Ja niin, henk. koht pollivastaus on toiseksi alin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nopeus ei ole itselle ongelma, mukava on ajaa nopeasti, välillä tuele harrastettua kyllä "laittomiakin" nopeuksia....
Ylinopeuksista pitää ranaista sakolla, sen myönnän ja ymmärrän, siinä ei ole ihmeitä, hyväksyn ragaistuksen jos jään kiinni.

Mutta se mitä en ymmärrä:
- Suomen tapa verottaa ylinopeudesta paljon rajummin kuin muissa maissa, täällä tuntuu toi rahankäsitys olevan ihan hukassa silloin kun saajana on valtio...
- Suomen idea sakottaa pienistäkin ylinopeuksista, mittarivirheen takia jo pitäis olla bufferia se 3-5km/h
(nythän se on ok, mutta syksystä lähtien ei enää)
- Keskinopeuskameroiden käyttöönotto, kyllä ne on vähentäneet ylinopeuksia esim. Britanniassa, mutta entäs onnettomuudet?

Onko kukaan laskenut mikä vaikutus on sillä että kuskien huomiot siirretään tiestä sinne kojelautaan, varsinkin kun Suomen vuodenajat on petollisemmat,
puhumattakaan hirvistä, poroista yms. tielle mahd. hyppäävistä elukoista...
Se mikä toimii Englannissa ei välttämättä toimi täällä, vaan käyttöönhän se silti otetaan kun tuntuu tuottavan raahaa valtiolle :thumbdown

Itsehän maantiellä (vanha 2-kaistanen tie siis) laitan yleensä aina mittarin rajotuksen kohtaan, sen jälkeen keskityn ajamiseen... En siis seuraa välttämättä
mittaria ihan älyttömästi, ja tästä syystä esim. 80 alueella mittari voi hyvinkin seilata 75-90kmh välillä, josta sitten jo napsahtaa sakkoa ikävästi pahimmillaan...
Sinänsä se ei haittaa, mieluummin seuraan turvallisuuden vuoksi tien piennarta kuin kojelautaa, mutta hieman kismittää tuo valtion
tapa määrittää hinta sille ylinopeudelle, ja se yltiöpäinen valvominen kameroiden kautta
(Englannissahan kameroita on lisätty alueille jossa on normaalia enemmän onnettomuuksia,
suomessa taas alueille jossa on normaalia enemmän ylinopeuksia = ts. ei siis risteyksiä vaan maantiepätkiä)

edit. ja pollaukseen toiseksi alin vaihtoehto mullakin....
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
mittarivirheen takia jo pitäis olla bufferia se 3-5km/h
Miksi ihmeessä?
Auton mittari ei saa ajoneuvoasetusten mukaan näyttää todellista vauhtia pienempää nopeutta.
Jos ajat mittarivirheen vuoksi ylinopeutta, ajat autolla joka ei ole asetusten mukainen. Eikö asetusten vastaisella autolla ylinopeutta ajamisesta pitäisi saada rangaistusta? Vai mikä sulla oli pointtina tuossa?

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä kitinää "ylinopeusmarginaalien" poistosta.
Nythän tilanne on se, että poliisi voi mielivaltaisesti, harkintaansa käyttäen mätkäistä sulle sakot - oli ylinopeutta 2 km/h tai 10 km/h. Et siis tiedä missä raja kulkee. Aika epäselvää.
Jatkossa sentään TIEDÄT että jos ylität kylttiin kirjoitetun rajoituksen, sakko tulee jos jäät haaviin. Hommahan muuttuu vain entistä selkeämmäksi. Kiva.

Nopeusmittaria ei tarvitse vahtia yhtään sen enempää kuin aiemminkaan kunhan laskee ajonopeuttaan lailliselle tasolle Ei tämä oikeasti ole kauhean vaikeaa. Vaikuttaa tavanomaiselta muutosvastarinnalta kaikki kitinä.

Laskette vain ajonopeuttanne ja kaikki on hyvin. Siirrätte sen nopeusmarginaalin vain sallitun nopeuden alapuolelle (totutun yläpuolen sijaan), niin ei tarvitse vahdata mittaria yhtään enempää kuin aiemminkaan eikä sakkovaaraa ole.
Keskinopeudethan siinä tippuu aiemmasta, mutta tämähän on aivan selvää. Koko homma on vain asennekysymys. Joko sitä jää kitisemään tai muuttaa ajotapojansa uuden tilanteen mukaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
tota tota, lueppa vaikka noita JR:n postaamia kuolonkolareita ja kerro missä tuommoista on näkyvissä :rolleyes:
No ihan tosta sun omasta postauksesta löytyi vähintään 252 asennevammaa (boldatut):

-kuljettajan tila (es. alkoholi, sairaus, väsymys, mielentila, kiireisyys) 314 kpl
-ajoasenteet (mm. piittaamattomuus, ei ajo-oikeutta) 98 kpl
-ajonopeus (es. ylinopeus, olosuhteisiin nähden liian suuri) 154 kpl

-ajoneuvojärjestelmien puutteet (es. ei ajonvakautusta) 13
Lisäksi kuljettajan tilastakin kaikki muut paitsi sairaus menee asenteen piikkiin. Esim. liian väsyneenä ei saisi ajaa ollenkaan..

Jr:n postaamaa listaa vilkaisin nopeasti.. siellä oli pyöräilijä kuollut kun ei käyttänyt kypärää.. niin.. ei muka vikaa asenteissa jos ei käytä pyöräilyssä kypärää?:thumbfh:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Edelleen.. mun mielestä esp:t sun muut on hyviä juttuja ja ne varmasti parantaa turvallisuutta, mutta suurin vika on silti edelleen ihmisissä! Ja sitä vikaa voi parantaa!
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Eipäs nyt nushita sitä pilkkua. Tosiaan eilen uutisessa sanottiin:
Syynä tiukempaan huomautuslinjaan on onnettomuuksien ehkäisy. Toissa vuonna menetelmää kokeiltiin Kirkkonummen ja Karjaan välisellä tieosuudella. Kokeilun tulosten perusteella tiukka huomautuskäytäntö laskisi keskinopeuksia ja säästäisi joka kymmenennen liikenteessä kuolleen hengen.
Nopeuksien laskun tässä kyllä ymmärrän, mutten sitä että millä tavalla se säästäisi ihmishenkiä. Kuten todettua yleensä kuolemaan johtavat onnettomuudet johtuvat aivan muista syistä ja niihin pitäis virkavallan puuttua kaikin keinoin. Antais tollasten turhien huomautusten jakamisen olla ja käyttäisivät sen ajan vaikka puhallusratsioiden pitämiseen. Tosin ei se ratsiakaan poista rattijuoppoja, autot tarvis tuomita valtiolle ja alkolukot joka autoon.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tuosta tieosuudestahan johtuu mun signature.

... ilmeisesti huomautukset ei muhun päde, kun pidän tuota lähinnä vitsinä :rolleyes:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eipäs nyt nushita sitä pilkkua. Tosiaan eilen uutisessa sanottiin:


Nopeuksien laskun tässä kyllä ymmärrän, mutten sitä että millä tavalla se säästäisi ihmishenkiä. Kuten todettua yleensä kuolemaan johtavat onnettomuudet johtuvat aivan muista syistä ja niihin pitäis virkavallan puuttua kaikin keinoin. Antais tollasten turhien huomautusten jakamisen olla ja käyttäisivät sen ajan vaikka puhallusratsioiden pitämiseen. Tosin ei se ratsiakaan poista rattijuoppoja, autot tarvis tuomita valtiolle ja alkolukot joka autoon.
Juu olen samaa mieltä.. Tosiaan kuten jo aiemmin mainitsinkin niin mun mielestä nopeusrajoitukset ei niihin riskiryhmiin tehoa. He ajavat ylinopeutta jokatapauksessa. Sen sijaan jos joku keksisi jonkun tehokkaan keinon ehkäistä syitä, jotka altistavat ylinopeuksiin ja muihin rikkeisiin, niin se voisi jopa tehotakin. Toki tuo on helpommin sanottu kuin tehty.. Se lähtee ehkä kasvatuksesta, mutta se on hankalaa jos vanhempien asenteet on mitä on..

Tuollainen pikkuylinopeuksista sakottaminen lisää poliisin duunia kohtuuttomasti hyötyyn nähden. En kannata.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös