Nopeus ei ole itselle ongelma, mukava on ajaa nopeasti, välillä tuele harrastettua kyllä "laittomiakin" nopeuksia....
Ylinopeuksista pitää ranaista sakolla, sen myönnän ja ymmärrän, siinä ei ole ihmeitä, hyväksyn ragaistuksen jos jään kiinni.
Mutta se mitä en ymmärrä:
- Suomen tapa verottaa ylinopeudesta paljon rajummin kuin muissa maissa, täällä tuntuu toi rahankäsitys olevan ihan hukassa silloin kun saajana on valtio...
- Suomen idea sakottaa pienistäkin ylinopeuksista, mittarivirheen takia jo pitäis olla bufferia se 3-5km/h
(nythän se on ok, mutta syksystä lähtien ei enää)
- Keskinopeuskameroiden käyttöönotto, kyllä ne on vähentäneet ylinopeuksia esim. Britanniassa, mutta entäs onnettomuudet?
Onko kukaan laskenut mikä vaikutus on sillä että kuskien huomiot siirretään tiestä sinne kojelautaan, varsinkin kun Suomen vuodenajat on petollisemmat,
puhumattakaan hirvistä, poroista yms. tielle mahd. hyppäävistä elukoista...
Se mikä toimii Englannissa ei välttämättä toimi täällä, vaan käyttöönhän se silti otetaan kun tuntuu tuottavan raahaa valtiolle :thumbdown
Itsehän maantiellä (vanha 2-kaistanen tie siis) laitan yleensä aina mittarin rajotuksen kohtaan, sen jälkeen keskityn ajamiseen... En siis seuraa välttämättä
mittaria ihan älyttömästi, ja tästä syystä esim. 80 alueella mittari voi hyvinkin seilata 75-90kmh välillä, josta sitten jo napsahtaa sakkoa ikävästi pahimmillaan...
Sinänsä se ei haittaa, mieluummin seuraan turvallisuuden vuoksi tien piennarta kuin kojelautaa, mutta hieman kismittää tuo valtion
tapa määrittää hinta sille ylinopeudelle, ja se yltiöpäinen valvominen kameroiden kautta
(Englannissahan kameroita on lisätty alueille jossa on normaalia enemmän onnettomuuksia,
suomessa taas alueille jossa on normaalia enemmän ylinopeuksia = ts. ei siis risteyksiä vaan maantiepätkiä)
edit. ja pollaukseen toiseksi alin vaihtoehto mullakin....