Mulla on 2-t 50 hv Yamaha, mutta vuosimallia '92. Uskomattoman varmatoiminen moottori. En viritä myöskään. Vie pientä kiulua ihan kyllin hyvin noillakin hepoilla. Yhdysveneenä käytän.
Moottorit rules! Ensimmäiset veneilykokemukset tältä alkukesältä herättää.Sama, mutta vuosimalli on 97. Yhdysveneenä myös. Merellä on hyvä olla tuota tehoa, koska mökille tulee aina roudattua kaikkea roinaa... esim. ens lauantaina polttopuita... Bensaahan tuo kuluttaa aivan homona, mutta pakkoko sitä on kahva pohjassa ajaa.
Kattelin, että jotenkin aika tutun oloinen kuva. Koneeltani löytyi sitten tällainen perävanakuva vuodelta 2004:Moottorit rules! Ensimmäiset veneilykokemukset tältä alkukesältä herättää.
Melko kevyesti menee miltei 40 vuotta vanha W-runkoinen vanha botski (vm. 1972). Jälki mitä veteen jää ei ole kovin syvä. Ihan kyllin nopea yhdysveneeksi kumminkin, jos yksi hevonen antaa vähän yhden plus kilometrin vauhtia. Tällä ei pysty ajamaan kunnon vasta-aallokkoon mukavasti kuin runkonopeudella, tai hampaanpaikat irtoavat. Mut kestää koko kaasullakin hurjat rytinät. Eikä pysty kaatamaan mitenkään sisävesillä.
Vene on noin vanha ja sen rekisterilätkässä on max. 40 hv., mut kai ne koneet silloin myös 40 vuotta sitten ovat olleet paljon paljon painavampia. Ja trimmitkin on keksitty.
Joo ei ole mun kuva ja venekin on ihan liian uusi.Kattelin, että jotenkin aika tutun oloinen kuva. Koneeltani löytyi sitten tällainen perävanakuva vuodelta 2004:
Vene on vuodelta 1988 (Yamarin 430S) ja moottori vuodelta 1990.
Tiedetään, horisontti on vinossa!
Kattelin nyt paremmalla ajalla tarkemmin tuota vanakuvaa tosiaan ja kun on identtiset koneet, niin paljon saat tuolle normi v-rungolle vauhtia? Toi mun tuplavee on suhteellisen raskas botski kokoisekseen, alunperin retkeilyveneeksi myyty malli. Sen verran on vuosien varrella karsittu, että kaikki retkeilykamppeet lähti kaatikselle. Kaasupullotelineet, patjat, vettyneet superloonisatulat ympäriinsä jne. Tilalle tuli alumiinia, vaneria ja Biltemasta kaksi hyvin pehmustettua veneen kuppipenkkiä. Ei mitään rallituoleja sentäs. Välirunko on keulasta täytetty polyuretaanilla joskus 80-luvulla jo. Sitä on mahdoton poistaa. Jonkin verran on päässyt imemään kosteutta. Se tämän veneen sitten lopulta tuhoaa, tuskin minä. Mut tykkään ajella!Kattelin, että jotenkin aika tutun oloinen kuva. Koneeltani löytyi sitten tällainen perävanakuva vuodelta 2004:
Ihan tarkkaa lukemaa ei ole antaa kun veneessä ei ole nopeusmittaria. Kokemäenjoella joskus aikoinaan (80- ja 90-lukujen vaihteessa) taidettiin kokeilla auton kanssa rinnakkain mittaamista (joen haara menee pitkän matkaa ikäänkuin "ojana" tien vieressä) ja noin 40 solmun tuntumaan tuntui lukemat asettuvan. Siihen sitten mittarivirhe ja nopeusero auton ja veneen välillä mukaan.Kattelin nyt paremmalla ajalla tarkemmin tuota vanakuvaa tosiaan ja kun on identtiset koneet, niin paljon saat tuolle normi v-rungolle vauhtia? Toi mun tuplavee on suhteellisen raskas botski kokoisekseen, alunperin retkeilyveneeksi myyty malli. Sen verran on vuosien varrella karsittu, että kaikki retkeilykamppeet lähti kaatikselle. Kaasupullotelineet, patjat, vettyneet superloonisatulat ympäriinsä jne. Tilalle tuli alumiinia, vaneria ja Biltemasta kaksi hyvin pehmustettua veneen kuppipenkkiä. Ei mitään rallituoleja sentäs. Välirunko on keulasta täytetty polyuretaanilla joskus 80-luvulla jo. Sitä on mahdoton poistaa. Jonkin verran on päässyt imemään kosteutta. Se tämän veneen sitten lopulta tuhoaa, tuskin minä. Mut tykkään ajella!
Lienet ja olen ymmälläni että tuosta kuvasta pystyi bongaamaan veneen mallin just nappiin. Se on tosiaan vanha Flipper. Hienosti tunnistettu, ällistyttävää!Ihan tarkkaa lukemaa ei ole antaa kun veneessä ei ole nopeusmittaria. Kokemäenjoella joskus aikoinaan (80- ja 90-lukujen vaihteessa) taidettiin kokeilla auton kanssa rinnakkain mittaamista (joen haara menee pitkän matkaa ikäänkuin "ojana" tien vieressä) ja noin 40 solmun tuntumaan tuntui lukemat asettuvan. Siihen sitten mittarivirhe ja nopeusero auton ja veneen välillä mukaan.
Siinä meikäläisen kuvassa mennään apaut puolella kaasulla, mikä on mukavan taloudellisehkoa ja vauhtia on kuitenkin ihan riittävästi.
Jotenkin tulee sun perävanakuvasta sellainen mielikuva, että veneesi on tällainen:
Lienenkö oikeassa arveluineni?
Todennäköisesti mainitsemasi w-pohja piirsi tajuntaani Flipperin ja vanakuvassa näkyvä veneen väri sitten vielä vahvensi mielikuvaa. Eli siis jotenkin vaan tuli semmonen flipperi-fiilis!Lienet ja olen ymmälläni että tuosta kuvasta pystyi bongaamaan veneen mallin just nappiin. Se on tosiaan vanha Flipper. Hienosti tunnistettu, ällistyttävää!
Veneen (+kuorman) paino taitaa melkein eniten vaikuttaa nopeuteen. Ja potkuri kanssa melkoisesti. Mulla on ropellin nousu 14 tuumaa, tuuman verran enemmän saisi olla. Saattaa ilmavastuskin pikkasen alkaa noissa nopeuksissa vaikuttaa, Yamarin 430S on siis tän näköinen (kuvassa tosin 435S, mutta ero on lähinnä v-pohjan syvyydessä) ja ilmanvastuskerroin lienee aika pieni:... Sellaista 65 km/h vene vetää näillä laskutoimituksilla yksi päällä maksimissaan.
Mut sehän on pikkasen vähemmän kuin 40 solmua. Ja veneet on erilaisia vaik koneet on samoja. Olisin uskonut et toi w-pohja on nopeampi, mutta eipä haittaa, syheröä se on matka kumminkin järvisaaristossa ja todella nautinnollista.
Sulava on paatti!... ja ilmanvastuskerroin lienee aika pieni:
Kiva bongaus ja hyvä fiilis tännekin!Todennäköisesti mainitsemasi w-pohja piirsi tajuntaani Flipperin ja vanakuvassa näkyvä veneen väri sitten vielä vahvensi mielikuvaa. Eli siis jotenkin vaan tuli semmonen flipperi-fiilis!
Tietty näinhän se on kaikissa nopeasti liikuvissa laitteissa tuo keveys a-o. Potkurioppi on mulla vähän hakusassa vieläkin, kun olen ollut tuohon kyllin tyytyväinen, yhdysvene. Ropelli kuitenkin on vaihdettu tehdasversiosta tuohon. En tiedä noista nousuista ja laskuista, kunhan kuuntelin sellaista joka tiesi. Ei ainakaan alentanut nopeutta, niin siinä mielessä se viritys onnistui.JPP sanoi:Veneen (+kuorman) paino taitaa melkein eniten vaikuttaa nopeuteen. Ja potkuri kanssa melkoisesti.
Ainakin pitää muistaa viritellä koho housujen vetoketjun vetimeen, ettei tule hukuttua sepalus auki. :ahem:Maksimitehojen ulostamiseksi kun pitäisi edellisenä iltana kyetä olemaan mahdollisimman vähillä kaljoilla!
Näytä liitetiedosto 9273
Hyvin onnistunut kokeilu siis! Mites se periaate menikään? Jotain tyyliin: "Viritys on onnistunut jos teho ei ole pienentynyt yli 10%." tai vastaavaa. Ja polttoaineen kulutuksen pieneneminen vielä lisäksi! :thumbup:Tein seuraavan toimenpiteen.
Irroitin kaasuttimen ja suurensin kurkkua 22mm:stä 25mm:iin. Seosputken päässä olevaa pääsuutinta suurensin myös vähän.
Seuraukset: Imuäänet muutuivat selvemmäksi kuunnella. Yksin ajettaessa tuntuu vauntia tulleen hieman lisää. Bensankulutus putosi entisestään huomattavasti.
... Lisähevosvoimista en tiedä, voi olla että pari konia enemmän asuu nykyään kopan alla.
työnnä se foosen talliin.Miten 3,5 hv:n ilmajäädytteisestä Marinerista saisi tuollaset 100 hevosvoimaa?