Uudet tiimit 2010

Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Melkein toivon että kaikki FOTAn tallit haistattavat pitkät noille kahdelle haaskalinnulle ja todella perustavat oman sarjan. Williamsia ja Intian ihmemiehiä en jää kaipaamaan. Sokerina pohjalla voisivat ottaa sitten vaikka Lolan tai joitain muita talleja mukaansa. Sais Maxi maistaa paskaa ja ruoskia itseään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Melkein toivon, että Renault, Toyota ja BMW pakkaisivat kimpsunsa ja saataisiin mukaan Prodrive, Lola ja jollain ilveellä EE. Kunhan nyt sotku ensin jotenkin selvitetään.
Pakko kysyä että miksi juuri/vain nuo 3? Miksei sitten samantien kaikki FOTA:n jäsenet kun kerran on parempi saada lola ja ee mukaan?
Henk.Koht. epäilen että FOTA tiimeistä lähtee kaikki 8kpl, tai ei yksikään...
Kumpi sitten olis parempi lopputulos niin jääminen jos Mosley perääntyy, jos ei peräänny niin sitten parempi että siirtyvät muualle...
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Itse taas veikkaan FOTA:n rivien repeilevän. Ainakin Maccasta on puhuttu, että siirtyisi kehittämään ensi kauden autoa.
Itsekin ihmetyin ettei EE päässyt. Heillähän on testirata, tuulitunnelit ja kaikki fasiliteetit.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse taas veikkaan FOTA:n rivien repeilevän.
Onneks mielipiteitä saa olla muitakin :)

Lähinnä perustelen tuon oman mielipiteeni/toiveeni sillä että monesti ei ole nähty autonvalmistajilta tällaista yhteen hiileen puhaltamista kuin nyt, päättyi sotku miten tahansa niin ihan hyvä että tiimit ennen kaikkea pystyvät pitämään yhtenäisen linjan :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pakko kysyä että miksi juuri/vain nuo 3? Miksei sitten samantien kaikki FOTA:n jäsenet kun kerran on parempi saada lola ja ee mukaan?
Koska nuo kolme ovat pääasiassa henkilöautovalmistajia. McLaren ja Ferrari ovat F1-talleja, joista on myöhemmin tullut myös urheiluautovalmistajia. Brawn, RBR ja STR ovat kilpatalleja eikä autotehtaita.

Kolme pois riittää tuomaan kolme sisään.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Jos 8 teamia vetäytyy niin voi olla että ens vuonna on kuitenkin 20 autoa. :eek:
Toivotaan nyt kuitenkin, että ruudukossa olisi 26 autoa. Näkisin kyllä mieluusti siellä Epsilonin ja Prodriven...
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Koska nuo kolme ovat pääasiassa henkilöautovalmistajia. McLaren ja Ferrari ovat F1-talleja, joista on myöhemmin tullut myös urheiluautovalmistajia. Brawn, RBR ja STR ovat kilpatalleja eikä autotehtaita.

Kolme pois riittää tuomaan kolme sisään.
Pitääpä vähän saivarrella. Kyllähän Ferrari on alun alkaenkin ollut urheiluautovalmistaja, jo vuosia ennen F1:kkösten ilmaantumista autourheiluun.

McLarenin tapauksessa asia on juurikin niin kun kirjoitit.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pitääpä vähän saivarrella. Kyllähän Ferrari on alun alkaenkin ollut urheiluautovalmistaja, jo vuosia ennen F1:kkösten ilmaantumista autourheiluun.

McLarenin tapauksessa asia on juurikin niin kun kirjoitit.
Noup. Kyllä se kilpatalli tuli ensin, jo ennen kuin toista maailmansotaa oltiin edes käyty (1929, urheiluautot tulivat vasta 1947).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitääpä vähän saivarrella. Kyllähän Ferrari on alun alkaenkin ollut urheiluautovalmistaja, jo vuosia ennen F1:kkösten ilmaantumista autourheiluun.
Saivarrellaan vain. Alun alkaen Ferrari oli kilpatalli (ja tosiaan jo aikana ennen F1:ä). Urheiluautovalmistus alkoi 1947, F1 ilmaantui autourheiluun 1946.

Wikipedia is your friend. ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Saivarrellaan vain. Alun alkaen Ferrari oli kilpatalli (ja tosiaan jo aikana ennen F1:ä). Urheiluautovalmistus alkoi 1947, F1 ilmaantui autourheiluun 1946.

Wikipedia is your friend. ;)
Eikös nimenomaan sanota ettei Wikipediaan kannata liikaa luottaa ;)

Sen verran pilkun pompottelua tähän väliin, että eikös F1 nimenomaan tullut vasta 1950 kun muutos World Championshippiin tuli?
Siihen astihan kyseessä taisi olla vain Grand Prix Cars tmv miksi tuota luokkaa kutsuttiin
(tosin kyllä, Ferrari ilmestyi silloin -47 viivalle ensimmäistä kertaa omalla autolla, paikkana Piacenza jos muistan oikein)

Malli 125 S katukäyttöön tuli ulos nimenomaan vuonna -47, mutta eikös se tehty aikalailla vain ja ainoastaan siksi että saatiin rahotusta GP tiimille?
Toisinsanoen, Ferrari omana tiiminään ja katuautona on tullut ulos about samaan aikaan
(toki kilpatalli oli ollut olemassa jo kauan ennen tuota)
mutta Formula 1 nimi tulikin sitten vasta selkeästi jälkeen ensimmäisen katuauton ;)
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Tämä topicci poikkeaa enemmän ja enemmän aiheesta...
No joo, mut onhan tässä herkkuakin. Suorastaan nautin kun saan lukea miten muitakin kyrsii tämä Mosley & Ecclestone imperiumi, ja miten jengi alkaa toivottelemaan tervetulleeksi autonvalmistajien omaa sarjaa tilalle.

Bernie on saanut ahmia vuosittaisesta rahakakusta kohtuuttoman lohkon monien muiden kustannuksella ja Mosley taas on tukehtumaisillaan oman valtakakkunsa kermavaahtoon. Niinkuin ihan kaikki tietävät. Äijät itse ovat halunneet personalisoida mölyämisen omaan egoonsa - eivätkä ole mitään vaatimattomia poikia ollenkaan. Henkilökohtaiseksi menee näin myös tällaista öykkäröintiä, pakottamista, uhkailua ja ahneutta kohtaan syntyvä vastenmielisyys. Näitä kahta kääpää tuskin moni ihminen maailmassa rakastaa.

Lajia pitää seurata todella aktiivisesti eri lähteitä lukien että pysyy yhtään kärryillä tässä(kin) inhottavassa sopassa. Jos nyt sattuu kiinnostamaan. Fanit katovat jo ihan tällä loputtomalla riitelyllä. Tämäkö on herrasmieslaji? Joopa-joo. Ihan kuin ei olisi riittänyt viime vuosien kähminnät ja sekopäiset sääntömuuttelut, rengasmonopoli, jälkikäteen tuomaroinnit ja kaikenlaiset jatkuvat oikeusjutut. Koko ajan joku on toisen rinnuksissa kiinni ihan muualla kuin radalla.

Siksipä onkin ihailtava autonvalmistajien suoraselkäisyyttä ja yhdenmukaista rintamaa. Kuolkoon F1. Eläköön GPWC!!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös nimenomaan sanota ettei Wikipediaan kannata liikaa luottaa ;)

Sen verran pilkun pompottelua tähän väliin, että eikös F1 nimenomaan tullut vasta 1950 kun muutos World Championshippiin tuli?
Siihen astihan kyseessä taisi olla vain Grand Prix Cars tmv miksi tuota luokkaa kutsuttiin
(tosin kyllä, Ferrari ilmestyi silloin -47 viivalle ensimmäistä kertaa omalla autolla, paikkana Piacenza jos muistan oikein)
Ei, kyllä luokka nimeltä Formula 1 luotiin 1946, kun sodan jälkeen nostettiin autourheilua taas jaloilleen. Ensimmäinen kisa tosin oli vasta seuraavana vuonna, mutta säännöt FIA loi tuolloin. Grand Prix-autoiluksi kisailua kutsuttiin ennen sotia.

Wikipedian artikkelien luotettavuus vaihtelee sen mukaan kuinka paljon ja mitä lähteitä on mainittu käytetyn.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Mitä jos Ferrari pistää vaan jonkun pikkutiimin F1:siin ja sitten isomman tiimin uuteen mahdolliseen luokkaan? Onkohan tuo sitten jotenkin sopparien vastaista?

Ihmetyttää kyllä minua tuommoset pitkät sopimukset joissa toinen osapuoli voi noin radikaalisti muuttaa sääntöjä ja yksipuolisesti. Jos alunalkujaan tiimi on tehnyt sopimuksen isoilla budjeteilla ja työntekijämäärällä ja sitten yhtäkkiä toinen osapuoli tekee rajuja muutoksia joiden takia täytyy antaa suurelle osalle tallin henkilökuntaa fudut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä jos Ferrari pistää vaan jonkun pikkutiimin F1:siin ja sitten isomman tiimin uuteen mahdolliseen luokkaan? Onkohan tuo sitten jotenkin sopparien vastaista?
Tämä on käynyt mielessä itselläkin. Jos joku taho (Ecclestone) vaatii että Ferrari ajaa 2012 asti, niin voisi hyvinkin olla mahdollista ajaa "minimimiehityksellä" ja miksei vaikka muuttaa tiimin nimeäkin jotta käy selväksi ettei se ole "täysi tehdastalli"...
Toisaalta, tulee varmaan halvemmaksi silti maksaa useita miljoonia bernielle ettei tarvi ajaa ollenkaan, kyllä se 2010-2012 kausien ajaminen vaatisi pienelläkin porukalla rahaa paljon...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Toisaalta, tulee varmaan halvemmaksi silti maksaa useita miljoonia bernielle ettei tarvi ajaa ollenkaan, kyllä se 2010-2012 kausien ajaminen vaatisi pienelläkin porukalla rahaa paljon...

Varmasti vaatisi panostuksia yli 150 miljoonan edestä. Lisäksi mahdollisuus saada rahaa FOM:lta voisi mennä, kuten kävi Brawnin osalta. Sponsorirahaa pitäisi saman aikaisesti kerätä sille pääprojektille, mikä tekisi tilanteesta varsin haastavan. Tuskinpa tuollaista ratkaisua siis nähdään. (ellei sitten ihan löydetä, joku taho pyörittämään projektia omalla rahoituksella, mutta sellaisen tahon löytäminen on vaikeaa)
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Varmasti vaatisi panostuksia yli 150 miljoonan edestä. Lisäksi mahdollisuus saada rahaa FOM:lta voisi mennä, kuten kävi Brawnin osalta. Sponsorirahaa pitäisi saman aikaisesti kerätä sille pääprojektille, mikä tekisi tilanteesta varsin haastavan. Tuskinpa tuollaista ratkaisua siis nähdään. (ellei sitten ihan löydetä, joku taho pyörittämään projektia omalla rahoituksella, mutta sellaisen tahon löytäminen on vaikeaa)
Kyllä Ferrarin porukka on niin kyrsiintynyt Max:in ja Bernien sekoiluun että eivät varmasti aja ens vuonna jos sopua ei synny. Siinä ajaa periaate, ei raha.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Kyllä Ferrarin porukka on niin kyrsiintynyt Max:in ja Bernien sekoiluun että eivät varmasti aja ens vuonna jos sopua ei synny. Siinä ajaa periaate, ei raha.
Kyllä tässä raha on kaiken takana, isot tallit vaativat enemmän rahaa bernieltä ja siksi uutta concordea ei ole allekirjoitettu (koska tiimit eivät ilmeisesti ole ehtoihin tyytyväisiä?), concorde-sopimus taas takaisi sen ettei sääntöjä voida muuttaa niin nopeassa tahdissa mitä viime aikoina on nähty.
 
Ylös