Uudet tiimit 2010

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oliks niin että noille uusille talleille tarjottiin niitä Cosworthin standardimoottoreita ja jotain vaihdelaatikkoa jo ensi vuodeksi? Ei varmaan riittäis noilla resursseja tai tietotaitoa rakentaa kilpailukykyisiä komponentteja itse. Parempi varmasti ottaa standardiosat jos on tarjolla tai ostaa kilpailijalta.
Cosworth-diili on kaikilla entry listan mukaan (eipä suuri ylläri).

Kaipa siinä hiilikuituautojen suunnittelussa ja rakentamisessakin on opettelemista? Palkkaavat muissa talleissa kokemusta keränneitä jämämiehiä hommia johtamaan?
Hiilikuitua käytetään muuallakin kuin F1-autoissa? Dallara on ainakin liitetty Camposiin ja USF1 tuskin on yksin sen tarpeessa Charlotten autourheiluteollisuuden alueella.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän tästä neuvoteltiin ensin, on ehkä hieman raflaavaa heittää että FOTA ei keskustellut asiasta vaan aloitti uhkailulla.
Kulukattosäännöt hyväksyttiin FIA:n hallituksessa 17.3 (silloin vielä tiukemmalla 30 miljoonan summalla). Korotetut kulukattosäännöt hyväksyttiin 29.4. Väliin jäävänä kuutena viikkona kulukatosta ei neuvoteltu (kunhan Montezemolo jyrisi lehdille) ja jälkimmäisen ilmoituksen jälkeen alkoi vetäytymisuhkauksia tulla. Itse asiassa Autosportin julkistamassa kirjeenvaihdossa Montezemolo kirjoittaa Mosleylle 28.4. ikään kuin ei olisi kulukatosta ikinä kuullutkaan. En löytänyt suoraa sitaattia Montezemolon ensimmäiseen lähtöuhkaukseen, mutta Mosley vastasi siihen jo 2.5, että F1 voi tulla toimeen ilman Ferraria. Jälkimmäisestä julkistuksesta ja Montezemolon heräämisestä todellisuuteen ei siis montaa päivää ehtinyt kulua.
Jossain vaiheessa tilanne kärjistyi puolin ja toisin. Kai FOTA:llakin on oikeus ottaa rajut aseet käyttöön, jos FIA teki samoin sanelemalla yksipuolisesti säännöt, ota tai jätä?
Öh, miten säännöt julkaistaan jollain muulla tavalla?
Vai onko tämä vain FIAn yksinoikeus?
FIA on virallinen sääntöjen laatija, muut voivat vain ehdottaa, kuten ovat tehneetkin. Joten kyllä, FIA:lla on yksinoikeus sääntöjen laadintaan ja julkaisuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiilikuitua käytetään muuallakin kuin F1-autoissa? Dallara on ainakin liitetty Camposiin ja USF1 tuskin on yksin sen tarpeessa Charlotten autourheiluteollisuuden alueella.
Niin ja kolmannen eli Manorin taustalla olevalta Wirthiltä löytyy osaaminen ja fasiliteetit niin designiin kuin monokokin valmistukseenkin.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
FIA on virallinen sääntöjen laatija, muut voivat vain ehdottaa, kuten ovat tehneetkin. Joten kyllä, FIA:lla on yksinoikeus sääntöjen laadintaan ja julkaisuun.
Paitsi että onhan Ferrarilla se suvereeni veto-oikeus kaikkiin sääntömuutoksiin mitä FIA sitten keksiikään :p
Niiden pitäisi vaan oppia käyttämään mokomaa...
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Paitsi että onhan Ferrarilla se suvereeni veto-oikeus kaikkiin sääntömuutoksiin mitä FIA sitten keksiikään :p
Niiden pitäisi vaan oppia käyttämään mokomaa...
Mutta kuten tiedämme niin tuo taktiikkapuoli ei ole Ferrarin vahvimpia osa-alueita ;)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Öh, miten säännöt julkaistaan jollain muulla tavalla?

FIA on virallinen sääntöjen laatija, muut voivat vain ehdottaa, kuten ovat tehneetkin. Joten kyllä, FIA:lla on yksinoikeus sääntöjen laadintaan ja julkaisuun.
En tässä viitannut julkaisuun vaan sisältöön. FIA:lla on yksinoikeus sääntöjen julkaisuun ja niin pitääkin olla. Kuitenkin mielestäni FIA on mennyt samalla tavalla ensin äärilaitaan kulukatossaan (tällä kertaa siinä... muitakin esimerkkejä löytyy), josta tämä koko suuri soppa tällä kertaa lopullisesti alkoi. Ja tämä tapahtui FIAn statementiä lainatakseni:

FIA/Autosport sanoi:
Mr. di Montezemolo promised to secure the necessary guarantees from the main car manufacturing companies (not to be confused with guarantees from the teams). He continued to promise this all through the winter, most recently at a meeting he had with the FIA's President on 23 February 2009. Not one such letter has been forthcoming – not even from Mr. di Montezemolo's own company FIAT.

At the same time FOTA and Mr. di Montezemolo rebuffed all attempts to hold meetings to discuss cost reduction. There was no need, the FIA were told. FOTA's own measures were adequate and they would make up for the shortage of cars by each running a third car. By March it was clear that FOTA had no intention of facilitating the entry of new teams, indeed were opposed.

It was also clear that if the FIA wanted new teams in 2010, it had to publish regulations, otherwise it would be too late for a new team to build a car. The FIA also had to consider what level of expenditure would work for a new team and how to ensure that a new team with relatively limited resources would not be dangerously slow.

This led to the World Motor Sport Council (WMSC) decision of 17 March which introduced a voluntary financial regulation and technical freedoms for the capped teams to enable their cars to achieve Formula One levels of performance. Ferrari voted against the financial regulation at that meeting but not against special technical freedoms for the new teams (i.e. Ferrari did not vote against the "two-tier" system).
Muistakaa, että tuossa edellä olevassa lainauksessa on myös mielipiteitä ja päätelmiä, jotka eivät välttämättä ole faktaa. Oli ilmeistä, että jne. jne Tekee asiatekstistä paatoksellisen ja jopa hieman epäuskottavan, vaikka totta varmaan onkin.

Oli asia hyväksytty kokouksissa tai ei ja oli FOTA ollut hidas tai haluton liikkeissään tai ei, niin FIA meni heti tässä ensimmäisessä ehdotuksessaan aika extreme-linjalle, josta siis koko sota sai oikeastaan alkunsa. FIA halusi näyttää FOTA:lle kaapin paikan, kun FOTA ei saanut omilla toimillaan FIA:n mielestä tarpeeksi aikaiseksi. Johan postissasi ilmaisit, kuinka asiaa on säädetty moneen otteeseen... ensin kulukatto hyväksytään pienemmällä summalla, sitten sitä nostetaan ja nyt viimeisenä sitä nostetaan vielä edelleen FIA:n viimeisenä tarjouksena. Johan tämäkin kertoo,että FIA aloitti heti extremellä ja sitten on löysyttänyt otettaan. Tämähän on viime aikoina ollut FIA:n neuvottelutaktiikka muutenkin. Ensin mennään äärilaitaan ja otetaan kunnon niskalenkki kaverista, sitten löysätään kuristusotetta, kunnes kaveri voi juuri ja juuri hengittää.

Ja toki, FIA:lla on tähän yksioikeus ja sen se on todella näyttänyt. Ja edelleen, FOTA on omilla toimillaan ihan yhtä syyllinen tähän sotaan. Riita vaatii kaksi kumppania ja lajissa jossa liikkuu valtavasti rahaa, täytyy asioista päästä sopimaan yhdessä kaikkien osapuolten kesken. Yleensä hyvällä neuvottelutaktiikalla yritetään luoda kestävät suhteet rakentavalla tavalla, niin että kaikki hyötyvät yhteisestä sopimuksesta. Neuvottelutaktiikoita on monia...a) pehmeä peipponen (eli jees jees mies), b) kova kyrpä (diktatuurimainen...) ja win-win. Ja tässä kukin osapuoli on käyttänyt neuvottelutaktiikkaa a), b) vai c) ottaen huomioon kaikki osapuolet? Lyhyesti...on menty perse edellä puuhun.

Edit: Lisätään tähän nyt vielä tämmönen tuon edellisen jatkoksi, kun on osaltaan samaa tarinaa mitä kirjoitin yllä.

Autosport 19.6.2009 sanoi:
Stewart: "The constant change of the values of what has been suggested, with Max saying first of all £30 million [for a budget cap], then £40 million, then £40 million and we won't put engines or motorhomes in that, it is constantly changing the goalposts. I don't think you can do that in a sport that is the largest capital investment sport in the world."
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Johan Branson tempun teki.
Samassa uutisessa alempanan on juttua YouTuben mahdollisesta sponssauksesta USF1:lle. Googleahahn huhuttiin aiemmin myös USF1:n sponsoriksi, joten aika vahvasti nettilinjalla menevät... Yksi sponssihan niillä jo on
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Johan Branson tempun teki.
Samassa uutisessa alempanan on juttua YouTuben mahdollisesta sponssauksesta USF1:lle. Googleahahn huhuttiin aiemmin myös USF1:n sponsoriksi, joten aika vahvasti nettilinjalla menevät... Yksi sponssihan niillä jo on
Eikös Google omista tätä nykyä YouTuben?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Virginin ensi kauden kuljettajiksi sopisivat erittäin hyvin Sebastien Buemi ja Kazuki Nakajima.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Jotenkin minulla on semmoinen tunne, että USF1 on kova sana ensi kaudella :eek!:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
MTV3 sanoi:
Cosworth tulokastallien ainoa vaihtoehto
06.07.2009 15:22

Kansainvälinen autoliitto FIA valitsi ensi kaudeksi F1-sarjaan vain sellaisia tulokastalleja, jotka olivat valmiita allekirjoittamaan kolmivuotisen sopimuksen moottoritoimittaja Cosworthin kanssa.

FIA:n tiedottaja vahvisti brittiläiselle Daily Telegraph -sanomalehdelle autonvalmistajista riippumattoman Cosworthin valinneiden tallien olleen valinnoissa etusijalla.

- Muussa tapauksessa koko lähtöruudukko olisi ollut autoteollisuuden armoilla eikä uusien tallien olisi mahdollisuutta päästä mukaan ilman heidän suostumustaan, kommentoi FIA:n tiedottaja.

Valinnoissa rannalle jääneiden tallien taholta FIA:n kriteerit saavat aikaan voimakasta kritiikkiä.

- Meillä oli todellinen mahdollisuus saada käyttöömme Renault'n, Mercedeksen tai Ferrarin moottorit. Meille tehtiin erittäin selväksi, että päättävät tahot katsoivat Cosworthin olevan moottoritoimittajana pakollinen valinta, kertoi eräs FIA:n valinnoissa ulkopuolelle jääneen talliprojektin vetäjä.

Cosworth kiistää olleensa millään tavalla vaikuttamassa FIA:n tekemiin valintoihin.

- Emme millään tavalla tai missään muodossa pyytäneet FIA:a esittämään puolestamme vaatimuksia potentiaalisille F1-tulokastalleille, kommentoi Cosworth.
Tuo on kyllä syvältä.:thumbfh:
Rannalle jätettiin potentiaalisesti vahvempia ehdokkaita, jotteivät kaikki tallit olisi jotenkin sidoksissa autotehtaisiin. Tuo cossun kone tuskin on täysin vertailukelpoinen esim. mersun tai rellun kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo on kyllä syvältä.:thumbfh:
Rannalle jätettiin potentiaalisesti vahvempia ehdokkaita, jotteivät kaikki tallit olisi jotenkin sidoksissa autotehtaisiin. Tuo cossun kone tuskin on täysin vertailukelpoinen esim. mersun tai rellun kanssa.
Varsin ymmärrettävää tilanteessa, jossa autotehtaat pyrkivät kaappaamaan koko sarjan. Toisaalta myös FIA:n sääntöjen mukaista juuri mainittujen moottorivalmistajien kohdalla. Tehdastallithan eivät saisi varustaa kuin yhden tallin itsensä lisäksi (paitsi erikoisluvalla). Vain BMW ei tällä hetkellä varusta kuin itsensä. Tiukasti sääntöjä tulkiten kolme tallia jäisi väkisin ilman tehdasmoottoria.

Mielenkiintoisempaa tuossa minusta on se, että millä moottoreilla Prodrive, Epsilon Euskadi ja Lola olivat ilmoittautuneet tai mitkä saaneet käyttöönsä. Prodriven tapauksessa kyse lienee Mersusta.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Tuo on kyllä syvältä.:thumbfh:
Rannalle jätettiin potentiaalisesti vahvempia ehdokkaita, jotteivät kaikki tallit olisi jotenkin sidoksissa autotehtaisiin. Tuo cossun kone tuskin on täysin vertailukelpoinen esim. mersun tai rellun kanssa.
Uutisesta on hieman pidempi versio pitpassissa, ja sillä erotuksella että toimittaja puhuu itsestään kolmannessa persoonassa (kyseinen toimittaja on kirjoittanut muutaman muunkin varsin pro-FOTA jutun tuonne samalla tavalla).

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=38333
 

Crisse

Active member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
33
Mitenköhän tilanne lähtee kehittymään nyt kum BMW vetäytyy F1:stä. Ottaako FIA mukaan jonkun tallihakemuksen jättäneen tiimin kuten Lolan tai Marchin (nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen)?
_______________________________
-Se on ihan fifty-sixty miten käy
 
Ylös