Siis mikäli kaikki vuodeksi 2012 suunnitellut ehdotukset toteutuvat ja nykyinen kehitys jatkuu samanlaisena, niin eroa 90-luvun CART-sarjaan ei käynnössä ole enää lainkaan.
Ehkä kuitenkin runkovalmistajien ja moottoritoimittajien suhteen?
Et liene käynyt yhtä monta keskustelua tästä aiheesta kuin minä, jos noin arvelet.
En tosiaan ole käynyt kovin monta keskustelua F1-fanien kanssa, koska meitä on niin vähän. Useimmat joiden kanssa olen lajista keskustellut eivät tunne kummoisesti edes ykkösiä. Useimmat, jotka edes jotain tietävät seuraavat lähinnä suomalaisten takia. Täällä foorumilla meitä toki on, mutta aika harvaa olen näistä tavannut, kun en miiteissä käy. Parin kaverini kanssa pidimme F1-, CART- ja IRL-veikkauksia aikoinaan, ja sen tiedän, ettei heillä ainakaan ollut tuollaista näkemystä.
F1:ssä tätä aspektia ei vielä ole, mutta kyllä sekin on nykytrendin mukaisesti tulossa.
Autonostomahdollisuudesta siis oli kyse. Ei tule siinä muodossa kuin se jokkiksessa on. Toisen tallin valmistaman rungon voi ehkä tulevaisuudessa ostaa (se jo hetken oli säännöissä 2000-luvulla, mutta Williams torpedoi sen), eikä se ole muuta kuin paluuta menneisyyteen, 50-70-luvuille. Jokkiksessa homma menee "hieman" eri tavalla, kun kukaan ei valmista runkoja itse ja ostetaan juuri tietty auto, ei runkokonseptia.
Ajat muuttuvat, mutta arvot ja suunnitelmat tarvitsisi pystyä pitämään ja niiden tarvitsisi olla niin vahvalla pohjalla, ettei niitä tarvitse näin radikaalisti muuttaa. Jatkuvasti.
Jos ei pysty reagoimaan muutoksiin, kuolee ennen pitkää pystyyn. F1 ei ole missään vaiheessa (no, ainakaan minun seuraamani 30 vuoden aikana) ollut stabiili, vaan alati muuttuva sarja. Mitkä ne arvot sitten olisivat? Nopein moottoriradoilla ajettava monopostoluokka, jonne haluaa ja päätyy parhaiten pikkusarjoissa menestyneet kuskit? Nuo kriteerit täyttyvät.
Tämä ei tarkoita, etteikö jossain vaiheessa olisi tehty vääriäkin päätöksiä. Mutta hölmöähän se olisi pitää niistä kiinni, vaan kun asioita on tarpeen muuttaa, niin sitten niitä muutetaan.
Joten tässä ärsyttää suuresti se, että tietyt tahot tuuttaavat omaa torveaan ja pitävät itseään niin täydellisinä, mutta sitten kuitenkin vellit housuissa yritetään korjata kurssia omaksumalla kaikki "vääräoppisten" käytännöt ja sitten vielä selviävät siitä vain harvojen huomatessa touhussa mitään omituista. :nope:
Kaikki tuuttaavat omaa torveaan (sinänsä hauska käännös tuosta anglismista vaikkei ehkä avaudukaan täysin sitä tuntemattomille) busineksessa. Amerikkalaiset ovat siinä erityisen kunnostautuneita, ei siellä sen vaatimattomampia olla. Siinä ei ole mitään omituista, että pyritään säilyttämään oma markkina-asema.
Mitä tuohon muiden käytäntöjen omaksumiseen tulee, niin se taisi olla Bobakki, joka totesi, ettei F1:n (tai "kuninkuusluokan") pidäkään olla mikään testilaboratorio erilaisille uudistuksille. Se on ehkä vähän liikaa yrittänyt olla sitä joissain asioissa (huonolla menestyksellä). Turvallisuudessa se toki on tuonut uudistuksia myös muihin luokkiin, mutta on samalla omaksunut muualla keksityt toimivat ratkaisut (niin kuin pitääkin).