Uudet tiimit 2010

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Voisitko jakaa kappaleisiin, niin lukeminen ois selvempää :p

March ja Campos eivät kyllä tippuneet 93. March tippui jo kaudella 92 ja Camposia ei olut tuolloin edes pikkuformulaluokissa. Itse asiassa kaudella 94 oli enemmän tiimejä kuin kaudella 93.
No miten sen nyt ottaa...Marchin autot rahdattiin kyllä Kyalamiin 1993 mutta siihen ne rahat sitten loppuivatkin. :wink: Tää Campos-juttu on mennyt multa ihan täysin ohi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No kaudella 93 March oli vielä Kyalamissa mukana ja kaikki oli valmista paitsi tallilta puuttuivat moottorit autoista ja autot rahdattiin Brasiliaankin ,mutta sitte tuli loppu...:( Campoksen ensimmäinen vakava yritys formuloihin tiimipomona kaatui Ecclestonen vaatimuksiin ja kun rahat riitti kanssa vain Kyalamin rahtilentoon niin tiimi kaatui siihen.

Tosin kummatkin tiimit olisivat onnistuessaan saaneet saman sveitsiläisen pankin sponsoroimaan tiimejä... Campos oli yrittänyt jo kaudella 90 perustaa omaa tiimiä mm-sarjaan ,mutta Eurobrunin ja Life-tiimien surkeat kohtalot ja yleinen rahoitusvaikeus tuon ajan Espanjan autourheilupiireissä saivat hänet luopumaan yrityksestä. Sittemmin vasta vuonna 98 Campos perusti tiimin joka tulee starttaamaan toivottavasti Bahrainista ensi kaudella.

Mikäli olosuhteet olisivat olleet suotuiset olisivat myös Pacific ja Simtek olleet jo kaudella 93 mukana ,mutta ne ilmestyivät vasta ensi vuodelle. Sikäli mielenkiintoista on se ,että mikäli kaudeksi 94 eivät säännöt olisi radikaallisti muuttuneet niin kyseiset kaksi tiimiä olisivat ehkä ajaneet jopa keskikastissa sillä autot olivat alunperin suunniteltu aktiivijousitus, sutimiseneston tms. kanssa. Autojen radikaalit muutokset yhdessä sääntöjen kanssa tiputtivat nämä lopulta häntäpään tiimeiksi...:dunno:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
En tiennytkään tuosta Campoksen aiemmasta projektista, mistä olet tietosi onkinut? :)

Ps.Kiitos erittäin paljon kappaleista, paljon kevyemmän näköinen teksti :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiennytkään tuosta Campoksen aiemmasta projektista, mistä olet tietosi onkinut? :)
Varmaan päästään, sillä tuo ei pidä paikkaansa. Adrian Camposin oikeista suunnitelmista noihin aikoihin voi lukea täältä: http://www.f1rejects.com/interviews/campos/index.html

Vuonna 1990 Camposin uralle kuului haastattelun mukaan seuraavaa:
Because when I decided to finish the part of my career in Formula One, I had three years when I wanted to know nothing about racing [Campos lopetti F1:ssä kesken kauden 1988]. I was very tired of racing and the pressures of the press and the comments of the people, and I was very, very burnt out.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No vuoden 90 projekti ei nyt kovin kummoinen ollutkaan... Se oli tasoa Subarun yritys tulla mm-sarjaan...:yuck:

Ja kun Campoksella ei mennyt ajot muutenkaan tuona kautena hyvin ja taisi sen sanoa vain sen silloin kesällä jossain haastattelussa...

Sitten taas vuoden 93 projekti oli jo onnistumassa ,mutta kun Bernie taisi laittaa jonkin minimisumman minkä jokaisen sarjaan yrittäjän piti maksaa jotta pääsee ajamaan niin siihen se homma kaatui ja kummankin kuskiehdokkaan sponssit jäivät tulematta ja sitten kun rahtilento meni pieleen niin se oli sitten siinnä...:dunno: Siksipä sitä ei ole merkitty useisiin aikakirjoihin koska kyse on kahdesta suht nolosta yrityksestä tulla mm-sarjaan...

Ja onhan niitä sattunut vaikka sun mitä yrityksiä päästä mm-sarjaan... Vuonna 92 oli esimerkiksi semmonen rekka-lakko mikä sotki aika paljon ajoja Ranskassa kun tuli vääränlaisia polttoaineita ja pahimmin taisi kärsiä Lotuksen Johnny Herbert minkä auton motti kosahti ja leimahti tuleen ja ihme kun ei lentäny ilmaan kun siihen aikaanhan f1-autoissa oli vielä tuota rakettibensaa:alppu: tai ainakin lievästi sanottuna korkeampaa seosta kuin nykyään kun oli vaikka mitä barreliumia ja rikkidioksidia ja lisäaineita...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laitetaanpa tänne, kun tämä liittyy vähän muuhunkin kuin BMW Sauberiin, jonka ketjussa asiasta on keskusteltu.

Huhut siis kertovat, että Toyotan F1-projekti olisi myyty tai aiotaan myydä serbeille.

Kyseessä ei ole ihan tuntematon tekijä, sillä Zoran Stefanovicin Stefan Grand Prix oli jo keväällä mukana F1-paikan hakijoiden joukossa, mutta jäi rannalle. Se ainakin aikoi valittaa valintaprosessista EU:lle, kun ihmetteli miksi kaikki ne, joilla oli jo valmiita fasiliteetteja (Lola, Prodrive, EE ja he) tiputettiin, ja alkutekijöissään olevia talleja otettiin mukaan. Samainen firma oli myös mukana tarjouskilpailussa F2:n pyörittämisestä.

Hieman epäselvyyttä on ollut siitä, mitä itse asiassa ollaan oltu ostamassa/myymässä. tämän jutun mukaan Toyota on jo luopunut ilmoittautumisestaan ja vaikkei olisikaan, ei se sinällään ole yksin ostettavissa, vaan pitäisi ostaa koko ilmoittautumisen tehnyt firma.

Toyotan F1-teknologia sen sijaan on ollut myynnissä ja sen Stefan GP ilmeisesti onkin ostamassa oman projektinsa vahvistukseksi. Stefanovic vahvistaa Autosportin jutussa, ettei Toyotan entry ollut enää ostettavissakaan.

Sauberin tilannetta tämä ei muuta. Stefan GP ei pääse jonossa sen edelle, vaan Sauber on edelleen jonossa oleva "14. tiimi". Serbien täytyy löytää tiensä ykkösiin toista kautta. Joko ostamalla jokin muu tiimi tai odottelemalla, että joku vielä tippuu pois (eli lähinnä Renault tai joku uusista). Tai sitten odotellaan seuraavaa kautta
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ok. Eli Toyota jo luopunut entrystään, niin Sauberin tilanne hyvä. Ilmeisesti Todt on Sauberille lupaillut paikkaa, joten ihan todennäköiseltä Sauberin mukaantulo näyttää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keväällä F1-paikkaa hakenut, mutta toisesta kierroksesta (BMW:n paikkaajaa haettaessa) jättäytynyt Lola pitää sittenkin F1-toiveita yllä. Ehkä F1:n ulko-oven tiuha käyminen on herättänyt toiveet uudelleen. Projekti olisi nopeasti herätettävissä henkiin tämänhetkisestä horroksestaan.

Kaudelle 2011 tulee henkilökuntarajoitus (280 henkeä), mikä kuulema sopii Lolan kuvioihin mainiosti.

GPUpdaten juttu
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lolan F1-projektin ei alunperinkään ollut tarkoitus olla Lola Carsin, vaan merkin nykyisin omistavan Martin Birranen projekti. Birranen tarkoitus oli perustaa F1-tiimiä varten oma yhtiö, jonka osuuksia hän voisi myydä mukaan haluaville liikemiehillä ja näin pitää Lola ja Lola Formula 1 Team erillisinä kokonaisuuksina.
Birrane kun ei halua toistaa Lolan perustajan Eric Broadleyn virheitä ja melkein tuhota legendaarista yhtiötä F1-toiveiden saavuttamiseksi.

Jos tuo henkilökuntarajoitus astuu tosiaan voimaan, niin kyllä sitten muuttuu F1 varsinaiseksi jokamiesluokaksi. Glamour ja arvokkuus häviää autotehtaiden kanssa niin nopeasti kuin tulikin. Ja maailman moottori rikkoo perustukset vielä entisestään. Kunhan talous lähtee tästä nousuun, niin kyllä kokevat FIA:n pojat Todtinkin alaisenakin hyvin pian jälleen itsensä uhatuiksi, kun ympäröivät itsensä Stefan, USF1:n ja Camposin kaltaisilla menestystarinoilla. :cool:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei taida jokkistiimeissä ihan 280 ihmistä olla töissä.
NASCAR-tiimeissä on ja eikös se F1-väen keskuudessa näin universaalisesti ole jokamiestouhuksi mielletty?
Paljonkos CART-tiimeissä muuten oli?
Kolmestakymmenestä yli sataan ihmiseen. JJ:n ajellessa Hoganilla muistaisin tiimin työllistäneen noin 30 ihmistä. Samaan aikaan Penskellä oli yli sata, mutta hän rakensikin omat autonsa. Forsythellä oli vielä Champ Car - aikaankin 50 täyspäivästä työntekijää ja saman verran työskentelee nykyisin Penskellä ja Ganassilla IRL-ohjelmien parissa.

Kalkhovenin ja Forsythen ostettua Cosworthin heillä käytännössä oli palkkalistoillaan yli 600 henkeä moottoriurheiluyhteyksiensä kautta. Walker puolestaan ajatti Alex Taglianin Long Beachin viimeisen Champ Car - osakilpailun eturiviin viidellä työntekijällä ja Atlantic-tiimistä tulleiden vahvistusten jälkeenkin henkilökuntaa löytyi tallipäällikön lisäksi vain 12 mekaanikon ja yhden lehdistönaisen verran.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
NASCAR-tiimeissä on ja eikös se F1-väen keskuudessa näin universaalisesti ole jokamiestouhuksi mielletty?
Tuskin, tai sitten on aika hakusessa paitsi NASCAR niin myös jokamiesluokka.
Kolmestakymmenestä yli sataan ihmiseen.
No oliko se sinun mielestäsi jokamiesluokka? Yllähän esitit omana mielipiteenäsi F1:n muuttumisen jokamiesluokaksi rajoitetulla henkilöstömäärällä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No oliko se sinun mielestäsi jokamiesluokka? Yllähän esitit omana mielipiteenäsi F1:n muuttumisen jokamiesluokaksi rajoitetulla henkilöstömäärällä.
En oikein pysy perässä siinä mitä mieltä näistä oikein pitäisi olla. F1-fanit pitivät CART-sarjaa arvottomana ö-luokkana, koska siellä pidettiin kustannukset ja henkilöstömäärät kurissa. Williamsin F1-auton ja Newman Haasin Lolan välillä on ehkä viitisen sekuntia, mutta myös 400 ihmistä vähemmän. 180 miljoonan dollarin ja 10 miljoonan dollarin välissä on viitisen sekuntia. Kyllähän Champ Car suhteutettuna F1:n kustannuksiin ja siitä seuranneeseen varsin mitättömään nopeuseroon oli jokamiesluokka ja jokamiesluokan auto eikä siinä mitään. Oikeastaanhan se on kohteliaisuus.

2000:n alussa F1-fanit kuitenkin nielivät Mosleyn heille syöttämän ideologian siitä, että F1 on jotenkin ylivertaisempi, koska siellä kilpailevat maailman suurimmat autotehtaat omilla talleillaan ja Mosley julisti kuinka pienten yksityistiimien aika tällä tasolla oli tullut päätökseen. Tämä oli tietenkin tarkoitettu kuittina muille suurille formulasarjoille, joista CART nyt sattui olemaan kaikkein suurin ja perustumaan pitkälti tälle aatteelle vaikka Porsche ja Alfa Romeo siellä periaatteessa tehdastiimeinä vierailivatkin. Kun näin oppi ajattelemaan, niin vaikeaahan sitä oli kiinnostua tai seurata kakkosdivaria, joka oli kaikilla tavoin toisarvoinen kuninkuusluokan rinnalla.

Nyt kuitenkin yhtäkkiä sarja ilman autonvalmistajia ja yksityistiimeillä ja Cosworthin yksityyppimoottoreilla ja kolmella muulla asiakasmoottorilla onkin paras keksintö sitten voidellun leivän ja kiinnostava, tarpeellinen sekä terveellinen muutos sarjalle, joka vain vähän aikaa sitten oli juurikin toista mieltä. Jos Penskeä kiinnostaisi, niin hänen tiiminsä voisi vuonna 2012 siirtyä vaivatta IRL:stä ykkösiin ja minulle se on hieman hämmäntävä yhtälö, koska luulin ettei kuninkuuluokan kuulunut olla tällainen vaan paljon parempi ja suurempi... :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En oikein pysy perässä siinä mitä mieltä näistä oikein pitäisi olla. F1-fanit pitivät CART-sarjaa arvottomana ö-luokkana, koska siellä pidettiin kustannukset ja henkilöstömäärät kurissa.
No ei kai sinun mielipiteisiisi F1-fanien mielipiteet vaikuta? Eikä tuo yleistyksesi kovin yleispätevä edes liene.
Kyllähän Champ Car suhteutettuna F1:n kustannuksiin ja siitä seuranneeseen varsin mitättömään nopeuseroon oli jokamiesluokka ja jokamiesluokan auto eikä siinä mitään. Oikeastaanhan se on kohteliaisuus.
Kun kerran haluat tuota vertailua tehdä, niin viitsitkö mainita ne piirteet, jotka mielestäsi erityisesti ovat samanlaisia CARTissa ja jokamiesluokassa? Jos siihen riittää pyrkimys edullisuuteen, niin tällä hetkellä joka ainut autourheilusarja on jokamiesluokka.
2000:n alussa... [--] Nyt kuitenkin yhtäkkiä...
Ajat muuttuvat. Sinunhan se nimimerkkisi perusteella pitäisi hyvin tietää.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No ei kai sinun mielipiteisiisi F1-fanien mielipiteet vaikuta?
Mielipiteeseeni ei vaikuta, mutta kummastusta kyllä herättää. Tosin tuohan oli sarkastinen kommentti siitä kuinka F1:kin on nyt alistumassa CARTin kaltaisen "tavallisen kuolevaisen" kanssa samaan kategoriaan. Siis mikäli kaikki vuodeksi 2012 suunnitellut ehdotukset toteutuvat ja nykyinen kehitys jatkuu samanlaisena, niin eroa 90-luvun CART-sarjaan ei käynnössä ole enää lainkaan.
Eikä tuo yleistyksesi kovin yleispätevä edes liene.
Et liene käynyt yhtä monta keskustelua tästä aiheesta kuin minä, jos noin arvelet. Aina kun joku on arvostellut formulakilpailujen tylsyyttä, olen suositellut katsomaan CART-kilpailuja, jotka eivät muuten eroa ykkösistä kuin vain paremmalta viihdearvoltaan. Ensimmäisenä ei ole tullut vastaukseksi, ettei sarjassa aja suomalaisia tai miltä kanavalta voisi kisoja katsastaa, vaan varsin yleispätevä vastaanotto on ollut juuri kuvailemani kaltainen: Se on joku halpis ö-luokka ja "ei se ole F1."
Kun kerran haluat tuota vertailua tehdä, niin viitsitkö mainita ne piirteet, jotka mielestäsi erityisesti ovat samanlaisia CARTissa ja jokamiesluokassa? Jos siihen riittää pyrkimys edullisuuteen, niin tällä hetkellä joka ainut autourheilusarja on jokamiesluokka.
Wikipedia sanoi:
Jokamiesluokka pyritään pitämään edullisena. Yksi jokamiesluokan erikoistekijä on autonmyynti.
F1:ssä tätä aspektia ei vielä ole, mutta kyllä sekin on nykytrendin mukaisesti tulossa. Jokamiesluokka on myös tehty niin, että siihen osallistuminen on helppoa. F1:n Piraaja-klubi ei ole 2000-luvulla ollut lähelläkään sitä, vaan yksityistiimien osallistuminen tehtiin tarkoitushakuisesti erittäin vaikeaksi juuri silloin kun taloudessa elettiin nousukautta ja osallistujia olisi saatu mukaan paljon.
WebSlave sanoi:
Ajat muuttuvat. Sinunhan se nimimerkkisi perusteella pitäisi hyvin tietää.
Ajat muuttuvat, mutta arvot ja suunnitelmat tarvitsisi pystyä pitämään ja niiden tarvitsisi olla niin vahvalla pohjalla, ettei niitä tarvitse näin radikaalisti muuttaa. Jatkuvasti. Ja aivan kuten WRC-IRC-kamppailun kohdallakin FIA päätyy imitoimaan heikompaa, alempiarvoisempaa sajaa, koska he ovat itse päästäneet oman sarjansa karkaamaan käsistä.

Joten tässä ärsyttää suuresti se, että tietyt tahot tuuttaavat omaa torveaan ja pitävät itseään niin täydellisinä, mutta sitten kuitenkin vellit housuissa yritetään korjata kurssia omaksumalla kaikki "vääräoppisten" käytännöt ja sitten vielä selviävät siitä vain harvojen huomatessa touhussa mitään omituista. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis mikäli kaikki vuodeksi 2012 suunnitellut ehdotukset toteutuvat ja nykyinen kehitys jatkuu samanlaisena, niin eroa 90-luvun CART-sarjaan ei käynnössä ole enää lainkaan.
Ehkä kuitenkin runkovalmistajien ja moottoritoimittajien suhteen?
Et liene käynyt yhtä monta keskustelua tästä aiheesta kuin minä, jos noin arvelet.
En tosiaan ole käynyt kovin monta keskustelua F1-fanien kanssa, koska meitä on niin vähän. Useimmat joiden kanssa olen lajista keskustellut eivät tunne kummoisesti edes ykkösiä. Useimmat, jotka edes jotain tietävät seuraavat lähinnä suomalaisten takia. Täällä foorumilla meitä toki on, mutta aika harvaa olen näistä tavannut, kun en miiteissä käy. Parin kaverini kanssa pidimme F1-, CART- ja IRL-veikkauksia aikoinaan, ja sen tiedän, ettei heillä ainakaan ollut tuollaista näkemystä.
F1:ssä tätä aspektia ei vielä ole, mutta kyllä sekin on nykytrendin mukaisesti tulossa.
Autonostomahdollisuudesta siis oli kyse. Ei tule siinä muodossa kuin se jokkiksessa on. Toisen tallin valmistaman rungon voi ehkä tulevaisuudessa ostaa (se jo hetken oli säännöissä 2000-luvulla, mutta Williams torpedoi sen), eikä se ole muuta kuin paluuta menneisyyteen, 50-70-luvuille. Jokkiksessa homma menee "hieman" eri tavalla, kun kukaan ei valmista runkoja itse ja ostetaan juuri tietty auto, ei runkokonseptia.
Ajat muuttuvat, mutta arvot ja suunnitelmat tarvitsisi pystyä pitämään ja niiden tarvitsisi olla niin vahvalla pohjalla, ettei niitä tarvitse näin radikaalisti muuttaa. Jatkuvasti.
Jos ei pysty reagoimaan muutoksiin, kuolee ennen pitkää pystyyn. F1 ei ole missään vaiheessa (no, ainakaan minun seuraamani 30 vuoden aikana) ollut stabiili, vaan alati muuttuva sarja. Mitkä ne arvot sitten olisivat? Nopein moottoriradoilla ajettava monopostoluokka, jonne haluaa ja päätyy parhaiten pikkusarjoissa menestyneet kuskit? Nuo kriteerit täyttyvät.

Tämä ei tarkoita, etteikö jossain vaiheessa olisi tehty vääriäkin päätöksiä. Mutta hölmöähän se olisi pitää niistä kiinni, vaan kun asioita on tarpeen muuttaa, niin sitten niitä muutetaan.
Joten tässä ärsyttää suuresti se, että tietyt tahot tuuttaavat omaa torveaan ja pitävät itseään niin täydellisinä, mutta sitten kuitenkin vellit housuissa yritetään korjata kurssia omaksumalla kaikki "vääräoppisten" käytännöt ja sitten vielä selviävät siitä vain harvojen huomatessa touhussa mitään omituista. :nope:
Kaikki tuuttaavat omaa torveaan (sinänsä hauska käännös tuosta anglismista vaikkei ehkä avaudukaan täysin sitä tuntemattomille) busineksessa. Amerikkalaiset ovat siinä erityisen kunnostautuneita, ei siellä sen vaatimattomampia olla. Siinä ei ole mitään omituista, että pyritään säilyttämään oma markkina-asema.

Mitä tuohon muiden käytäntöjen omaksumiseen tulee, niin se taisi olla Bobakki, joka totesi, ettei F1:n (tai "kuninkuusluokan") pidäkään olla mikään testilaboratorio erilaisille uudistuksille. Se on ehkä vähän liikaa yrittänyt olla sitä joissain asioissa (huonolla menestyksellä). Turvallisuudessa se toki on tuonut uudistuksia myös muihin luokkiin, mutta on samalla omaksunut muualla keksityt toimivat ratkaisut (niin kuin pitääkin).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt kuitenkin yhtäkkiä sarja ilman autonvalmistajia ja yksityistiimeillä ja Cosworthin yksityyppimoottoreilla ja kolmella muulla asiakasmoottorilla onkin paras keksintö sitten voidellun leivän ja kiinnostava, tarpeellinen sekä terveellinen muutos sarjalle, joka vain vähän aikaa sitten oli juurikin toista mieltä. Jos Penskeä kiinnostaisi, niin hänen tiiminsä voisi vuonna 2012 siirtyä vaivatta IRL:stä ykkösiin ja minulle se on hieman hämmäntävä yhtälö, koska luulin ettei kuninkuuluokan kuulunut olla tällainen vaan paljon parempi ja suurempi... :dunno:
Formuloissa (1) joutuu kumminkin periaatteessa suunnittelemaan ja rakentamaan autonsa itse, vaikka voimansiirtolinja onkin ostettavissa (kuten on aina ollut, jos myyjiä vaan on löytynyt).
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Lotus on saanut nettisivunsa julki: http://www.lotusf1racing.my/
Siis mitä hemmettiä... tuolla kuvagalleriassa on kuvia Lotuksen Malesian tehtaalta, ja siellä näyttää olevan toimistolla useita vanhoja Lotuksen F1-autoja näytillä, ja vitriinit pursuaa vanhoja Senna-kuvia ja muuta sen sellaista muistokamaa. Eivät sentään ole kehdanneet pistää palkintokaappeja joka seinälle täynnä vanhoja pokaaleja.

 
Ylös