Sääntömuutokset 2010

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Paljon miellyttävämpiä sääntöjä ensi kaudeksi :thumbup:
Ainakin nuo kevyen auton aika-ajot ja auton ajettavuuden muuttuminen kisan aikana. Vielä kun varikkosuoran nopeusrajoitusaluetta saisi mahdollisimman lyhyeksi, voisi tulla hyviä kisoja radalla kisan lopussa kuluneilla renkailla ajavien puolustaessa sijaansa tuoreemmilla renkailla ajavia vastaan (vrt. Alesi&Schumacher Nürre 1995). Tosin renkaidenkin pitäisi sitten olla erilaisia, ainakin 1993 Schumacher teki monesti kisan nopeimpia kierroksia lopussa kun Williams meni kaukana edellä kuluneemmilla renkailla. Nykyrenkaat eivät niin samaan tahtiin hidastu kuluessaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Paljonko auton kokonaispaino kasvaa? Voisi kuvitella että kun lähdetään täysillä tankeilla niin jarrutkin ovat alussa kovemmilla.
No jos keskimäärin 3:n stintin kisassa yhdellä tankkauksella autoon lyödään se n. 100kg bensaa nii vois olettaa että startissa autossa on n. 250-300kg polttoainetta...
Mutuilua tosin, mutta luulis tuon olevan aika liki...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
No jos keskimäärin 3:n stintin kisassa yhdellä tankkauksella autoon lyödään se n. 100kg bensaa nii vois olettaa että startissa autossa on n. 250-300kg polttoainetta...
Mutuilua tosin, mutta luulis tuon olevan aika liki...
Joo on se aikamoinen muutos kun auto painaa kisan alussa 40% enemmän, kuin lopussa:ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo on se aikamoinen muutos kun auto painaa kisan alussa 40% enemmän, kuin lopussa:ahem:
jep, ja tuossa kohtaa alkaa jo koneen kulutuksellakin olemaan merkitystä.
voi alussa saada useemman kilon edun hyvällä säkällä :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minkähän takia eturenkaita ollaan kaventamassa? Itse kaventaisin etusiiven viime kauden tasolle leveyssuunnassa ja kasvattaisin takarenkaiden ja takasiiven leveyttä.

Etusiiven leveyden pienentäminen turvallisuusnäkökohdista: nykyisellään ulkona roikkuvat kärkikappaleen ilmanohjaimet tulevat rikkomaan paljon kilpailijoiden takarenkaita (esim. Webberin siipi Hamiltonilta Nürburgringillä). Ja onhan tuo lumiaura kyllä tökerön näköinenkin. Mikäli eturenkaita kavennettaisiin, nuo lumiauran kärjet olisivat vielä enemmän esillä valmiina silpomaan Bridgestoneja.

Takarenkaiden ja takasiiven leveyden kasvattamisella saadaan lisää vetopitoa, jotta suorille pääsee kiihdyttämään paremmin edelläajavan imussa. Edellä auto muodostaisi näiden levennysten ansiosta myös suuremman alipaineen auton taakse, jolloin imuapu olisi todellinen, toisin kuin nykyään tuntuu olevan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Minkähän takia eturenkaita ollaan kaventamassa? Itse kaventaisin etusiiven viime kauden tasolle leveyssuunnassa ja kasvattaisin takarenkaiden ja takasiiven leveyttä.

Etusiiven leveyden pienentäminen turvallisuusnäkökohdista: nykyisellään ulkona roikkuvat kärkikappaleen ilmanohjaimet tulevat rikkomaan paljon kilpailijoiden takarenkaita (esim. Webberin siipi Hamiltonilta Nürburgringillä). Ja onhan tuo lumiaura kyllä tökerön näköinenkin. Mikäli eturenkaita kavennettaisiin, nuo lumiauran kärjet olisivat vielä enemmän esillä valmiina silpomaan Bridgestoneja.

Takarenkaiden ja takasiiven leveyden kasvattamisella saadaan lisää vetopitoa, jotta suorille pääsee kiihdyttämään paremmin edelläajavan imussa. Edellä auto muodostaisi näiden levennysten ansiosta myös suuremman alipaineen auton taakse, jolloin imuapu olisi todellinen, toisin kuin nykyään tuntuu olevan.
Takarenkaiden leventämisen kyllä ymmärrän, mutta muutenhan näillä ehdotuksilla mentäisiin taas lähemmäs viime kauden sääntöjä, jolloin perässä ajaminen oli vielä vaikeampaa.

Pohjan muotoiluun sellaiset säännöt, että sen vaikutus olisi nykyistä huomattavasti pienempi. Takarenkaat hieman leveämmäksi, eturenkaiden leveydestä en ole itsekään niin varma. Renkaiden seoksia muuttamalla saataisiin huomattavasti suurempi mekaaninen pito aikaiseksi, kuin pienellä renkaan leventämisellä.

Rengaskilpailun aikaan seokset olivat ihan eri tasoa, kuin nykypäivän purkkaviritykset.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Sanoisin että autoissa on bensaa ehkä jonkun verran päälle 150 kg. Ei missään tapauksessa yli kahtasataa. Yksi litra painaa vissiin noin 0,75 kg. Ainakin silloin kun viimeksi ajettiin ilman tankkausta niin sellaiset 200-220 litraa polttoainetta taisi kulua.

Välitankkausten aikaan tietysti polttoaineen kulutukseen ei ole tarvinnut niin suurta huomiota käyttää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sanoisin että autoissa on bensaa ehkä jonkun verran päälle 150 kg. Ei missään tapauksessa yli kahtasataa. Yksi litra painaa vissiin noin 0,75 kg. Ainakin silloin kun viimeksi ajettiin ilman tankkausta niin sellaiset 200-220 litraa polttoainetta taisi kulua.

Välitankkausten aikaan tietysti polttoaineen kulutukseen ei ole tarvinnut niin suurta huomiota käyttää.
Ootko siis katsonut F1-lähetyksiä ollenkaan?
Jos bensansyöttölaite pamauttaa autoon tavaraa 12litraa sekunnissa ja pysähdys kestää n. 9sek niin päästään lukuun 108 litraa tankkiin...
(huom. kellohan starttaa ja stoppaa about saman aikaan kunbensaletku autossa on kiinni,
ja kahden stopin taktiikalla pysähdykset on olleet keskimäärin 9sek tasoa)
Jos taas sen kertoo tuolla 0,75kg niin tulee tulokseksi 81kg keskimäärin yhdelle stintille...
Tuo kerrottuna siis kolmella niin saadaan tulokseksi 243kg koko kisan mitalle...

Oma arvio tuolla edellä perustui tuohon laskukaavaan ja pelivaraa ylöspäin oli siksi kun ei tiedä paljonko
tankkeihin jää kisan jälkeen ja millaisia määriä siellä on ennen starttia...

edit. Jos nyt joku miettii pysähdyksen pituutta, niin lisätään vielä 8sek pysähdyksellä tehty laskutoimitus:
8x12 = 96 litraa, 96x0,75 = 72kg, 3x72kg = 216kg...
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Yritetäänköhän tällä eturenkaiden kaventamisella aikaansaada pidemmät jarrutusmatkat ja helpottaa ohituksia sitä kautta?

Mielestäni kuitenkin aerodynaamikan rajoittaminen olisi ohituksien kannalta huomattavasti tehokkaampi keino. Ja sitähän yritettiinkin tälle kaudelle, mutta mentiin jostain syystä hyväksymään järjetön diffuusorisääntö -> tuntuu että toisen auton takana ajaminen entistä vaikeampaa ja ohittaminen äärimmäisen vaikeaa vaikka olisi jopa sekunnin nopeampi kuin edellä ajava. vrt. Alonson edellinen kisa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Takarenkaiden leventämisen kyllä ymmärrän, mutta muutenhan näillä ehdotuksilla mentäisiin taas lähemmäs viime kauden sääntöjä, jolloin perässä ajaminen oli vielä vaikeampaa.

Pohjan muotoiluun sellaiset säännöt, että sen vaikutus olisi nykyistä huomattavasti pienempi. Takarenkaat hieman leveämmäksi, eturenkaiden leveydestä en ole itsekään niin varma. Renkaiden seoksia muuttamalla saataisiin huomattavasti suurempi mekaaninen pito aikaiseksi, kuin pienellä renkaan leventämisellä.
Etusiiven kokonaisleveys pienenisi, kyllä, mutta se voidaan kompensoida suurentamalla hieman varsinaisen siipielementin kokoa. Kokonaisleveyttä voidaan näin pienentää downforcen juurikaan kärsimättä.

Pohjan muotoilua pitäisi hieman vapauttaa, jotta maaefekti -vaikutusta voitaisiin hyödyntää hieman enemmän siipien kustannuksella. Tässä on toki otettava huomioon se vaikutus, että pomppuun tai reunakiveen osuminen heikentää tuntuvasti enemmän maaefektiauton downforcea verrattuna esim nykyisiin siipiautoon. Joku kompromissi tuolta väliltä niin ohitusten luulisi hieman helpottuvan.

Jarrutusmatkoja pitäisi myös pidentää vaihtamalla esim. teräksiset jarrulevyt takaisin autoihin...

EDIT*
Lisätään sen verran, että nykyaikana ei ole kokeiltu leveydeltään 2008 sääntöjen mukaista siipeä joka olisi tämänhetkisen kapean siiven korkuinen. Korkeammalla sijaitseva takasiipi ei kärsi niin paljoa edelläajavan virtauksista, kuin vielä 2008 kauden matalammalla ollut siipi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkähän takia eturenkaita ollaan kaventamassa?
Muistaakseni sillä parannetaan etupidon ja takapidon balanssia. Nyt takana on suhteessa "liian vähän" pitoa. En tosin välttämättä pidä järkevänä pienentää mekaanista pitoa, vaan olisin mielummin nähnyt takarenkaita levennettävän.

Seurauksena kaventamisesta on myös pienempi ilmanvastus.
Mikäli eturenkaita kavennettaisiin, nuo lumiauran kärjet olisivat vielä enemmän esillä valmiina silpomaan Bridgestoneja.
Nope. Ei ne renkaat ulkoreunastaan kapene, vaan sisäreunasta. Etusiipi ja renkaat ovat ulkoreunastaan käytännössä maksimileveyden levyisiä (renkaissa miinus "pölykapselit").
Torres sanoi:
Pohjan muotoiluun sellaiset säännöt, että sen vaikutus olisi nykyistä huomattavasti pienempi.
Ei kun päinvastoin. Mitä enemmän aerodynaamisesta pidosta saadaan aikaan pohjalla, sitä helpompi on peesata. Siivet ovat paljon alttiimpia virtauksille. Siksi GP2:ssa nähdään enemmän ohituksia, kun siellä on maaefekti käytössä ja suuri osa pidosta luodaan pohjalla.
Rengaskilpailun aikaan seokset olivat ihan eri tasoa, kuin nykypäivän purkkaviritykset.
Tuskinpa. Tietenkään Bridgestonella ei ole tarve kehittää seoksia niin raivokkaasti kuin rengassodan aikana, mutta ei ne takapakkia ole menneet. Valmistuskustannuksissa tietty hieman säästetään, mutta ei tietotaito minnekään katoa.

Syy ettei renkaat toimi tällä kaudella yhtä hyvin kuin aiemmin on autoissa ja kahden seoksen säännössä, ei seoksissa itsessään.
Bleu sanoi:
Ainakin silloin kun viimeksi ajettiin ilman tankkausta niin sellaiset 200-220 litraa polttoainetta taisi kulua.
Viimeisenä turbovuotena rajoitus oli 155 litraa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ootko siis katsonut F1-lähetyksiä ollenkaan?
Jos bensansyöttölaite pamauttaa autoon tavaraa 12litraa sekunnissa ja pysähdys kestää n. 9sek niin päästään lukuun 108 litraa tankkiin...
(huom. kellohan starttaa ja stoppaa about saman aikaan kunbensaletku autossa on kiinni,
ja kahden stopin taktiikalla pysähdykset on olleet keskimäärin 9sek tasoa)
Jos taas sen kertoo tuolla 0,75kg niin tulee tulokseksi 81kg keskimäärin yhdelle stintille...
Tuo kerrottuna siis kolmella niin saadaan tulokseksi 243kg koko kisan mitalle...

Oma arvio tuolla edellä perustui tuohon laskukaavaan ja pelivaraa ylöspäin oli siksi kun ei tiedä paljonko
tankkeihin jää kisan jälkeen ja millaisia määriä siellä on ennen starttia...

edit. Jos nyt joku miettii pysähdyksen pituutta, niin lisätään vielä 8sek pysähdyksellä tehty laskutoimitus:
8x12 = 96 litraa, 96x0,75 = 72kg, 3x72kg = 216kg...
Muuten ihan hyvä, mutta tuloksesi heittää noin 100 kg. Williamsin (kts. kohta Pitlane & refuelling strategy) mukaan keskimääräinen bensankulutus on 2,42 kg/5 km. 305 km kisassa tämä tekee 61 x 2,42kg = 147,62 kg.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muuten ihan hyvä, mutta tuloksesi heittää noin 100 kg. Williamsin (kts. kohta Pitlane & refuelling strategy) mukaan keskimääräinen bensankulutus on 2,42 kg/5 km. 305 km kisassa tämä tekee 61 x 2,42kg = 147,62 kg.
ahaa, eli jätkät tankkaavat autoihin sitten turhaan tavaraa?
jos letku on autossa kiinni 8sek (ja viimenen joka irti otetaan)
ja koneisto pumppaa sen 12l/sek bensaa autoon, niin ihmeen hyvin pojat sitten käyttää enempi löpöä kuin tiimi ilmoittaa :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Viimeisenä turbovuotena rajoitus oli 155 litraa.
Paljonkos sitä meni -93?
Muistasin että Fordin V8:n kulutus oli paljonkin alhaisempi kuin Ferrarilla (V12),
tai ainakin Kekeniin sanoi jossain lähetyksessä että eroa painoissa on runsaasti...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Paljonkos sitä meni -93?
Muistasin että Fordin V8:n kulutus oli paljonkin alhaisempi kuin Ferrarilla (V12),
tai ainakin Kekeniin sanoi jossain lähetyksessä että eroa painoissa on runsaasti...
Ferrarissa oli noin 220-230 litran tankki. Luin muistaakseni F1 Technicalista, mutta varmaksi en sano. Fordin V8:ssa varmaan semmonen 180 litraa (heitin vaan, ei mitään pohjaa mihinkään todelliseen).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Se pysähdyskello mittaa koko pysähdyksen aikaa, eli alkaen siitä kun auto pysähtyy siihen kun auto on taas liikkeellä. Siitä ajasta voi varmasti napsaista ainakin puolisen sekuntia molemmista päistä mikä menee tankkausletkun kiinnittämiseen ja irrottamiseen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Se pysähdyskello mittaa koko pysähdyksen aikaa, eli alkaen siitä kun auto pysähtyy siihen kun auto on taas liikkeellä. Siitä ajasta voi varmasti napsaista ainakin puolisen sekuntia molemmista päistä mikä menee tankkausletkun kiinnittämiseen ja irrottamiseen.
Jep, helposti 1.5:kin. Muistelisin että pelkät renkaat on vaihdettu sen varikkokellon mukaan viidessä sekunnissa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Testaaminen sen kun vähenee

Ferrarin tiedottaja Luca Colajanni kertoi perjantaina Mustalle lipulle, että F1-tallien yhdistys, FOTA, on päättänyt, että tämän kauden viimeisen osakilpailun jälkeen (1.11.2009 Abu Dhabi) yhdistykseen kuuluvat tallit eivät testaa ennen ensi vuoden helmikuun alkua. Sen jälkeen testaaminen tapahtuu Barcelonan ja Jerezin radoilla, neljässä yhteistestissä, yhteensä 15 päivän ajan. Kolme uutta tallia, Manor, Campos ja USF1 saavat kolme ylimääräistä testipäivää.

Se miten FOTA:sta erotetut tallit, Williams ja Forcde India, toimivat, ei ollut Colajannilla tiedossa. Todennäköisesti ne noudattavat samaa ohjelmaa FOTA-tallien kanssa.
http://blogit.mtv3.fi/mustalippu/

:thumbdown
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Perustelut tälle?

Ylettömän testaamisen vähentäminen parantaa niiden tiimien mahdollisuuksia, joilla ei ole riittäviä resursseja tehdä täysipainoista kehitystyötä kauden aikana. Mitä enemmän on mahdollista kehittää ja testata, sitä enemmän rikkaat tiimit hyötyvät. Vähäinen testaaminen tasoittaa tilannetta ja mahdollistaa yllätyksiä.

En näe isoja haittoja tästä. Tietysti, jos on rakentanut paskan auton, niin sitä on pah lähteä enää testien alettua korjaamaan, mutta tilanne on sama kaikille. Ja tämän takia juuri tilanne tasoittuu. Ferrarilla ja Mäkillä olisi varaa vaikka pykätä kokonaan uusi b-malli kauden toiselle puoliskolle, mutta pikkutallit ajavat sillä samalla kauden loppuun, oli se miten huono tahansa.

Lyhyesti sanottuna, resurssierot tasoittuvat.
 
Ylös