Sääntömuutokset 2010

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko tuo muuten jo lukkoon lyöty homma että ilman Kerssiä mennään ensi kausi?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nämä tulevat sääntömuutokset tulevat tuomaan takuulla mielenkiintoa ensi kauden kisoihin etenkin lähdöissä kun bensaa on Vähintään 150 l tankissa. Tosin kylläkin 200 l tai jopa yli on todennäköisempää koska muutoin bensa ei riitä ja nyt ei ajeta Meksikossa tai missään korkealla jossa moottorin tehoja ja bensankulutusta voisi säädellä. Kisataktiikka on siis yksiselitteinen bensan osalta joten ihmetekoa a la Gerhard Berger Meksiko 1986 jolloin mies ajoi puolella tankilla kierroksella 36 varikolla käyden ihtensä voittoon niin tuskin nähdään ja tankissa oli bensaa vain 195 litrasta puolet eli noin 97,5 litraa mikä on uskomatonta 1500 hv kehittävältä turboautolta.

Renkaat taas ovat aivan eri juttu ja takuulla nähdään rengaspysäkkejä kun rengassarjan vaihtopakko on voimassa. Rengasseosten kovuus tulee vaihtelemaan paljon ja eri kovuusasteita tullaan varmasti näkemään kun aikanaan oli aina A-D seoksia joiden rengaskulutus oli hyvin erilainen ja se tekee kisoista mielenkiintoisia.:alppu:
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Kapeammat eturenkaat= entistä aliohjaavampi auto = vaikeuksia eräällä suomalaiselle maailmanmestarille...pahoja vaikeuksia
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niinno kapeammat renkaat voi aiheuttaa samantyylisen ongelman Kimille kuten aikoinaan tuli Kekelle bensan vähentymisen takia...:thumbfh:
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Kapeammat eturenkaat= entistä aliohjaavampi auto = vaikeuksia eräällä suomalaiselle maailmanmestarille...pahoja vaikeuksia
Kyllä minä sanoisin mitään tietämättömänä, että kapeammat renkaat = yliohjaavampi auto.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Periaatteessa kapeammissa renkaissa on huonompi pito, mutta esim. Räikkösellä on ollut ongelmia eturenkaiden lämpöjen kanssa, eli niitä ei ole saatu riittävän lämpiksi jolloin pito ei ole paras mahdollinen. Kapeammilla renkailla tämä ongelma on pienempi, jolloin kapeampi rengas saattaa sittenkin pitää paremmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Etusiiven koosta johtuen autot puskenevat enempi hitaammissa mutkissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kapeammassa renkaassa on ikävä kyllä myös vähemmän kulutuspintaa joten renkaat kun ne ovat kuluneet on hankalaa ajaa mutta tämän voi ratkaista GP2:sta tutulla tyylillä eli käyttää ja vaihtaa vain eturenkaita mikäli etupyörät kuluvat liikaa suhteessa takapyöriin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niinno mielestäni kyllä kaikki pyörät pitää vaihtaa joo ,mutta mikäli sitä pykälää ei ole/olisi niin siten pystyisi ainakin jotenkin kepluilemaan. Toinen kiistakapula renkaissa voi olla liian pehmeät rengasseokset jotka voivat aiheuttaa poruja. Vuonna 1991 D-seoksethan eivät jollain radoilla kuten Magny-Coursilla kestäneet paljoa mitään ja jotkut valittivat myös sitä että painava bensakuorma heikentää renkaita liikaa ja aiheuttaa hengenvaarallisia kolarin mahdollisuuksia... Seuraavalla kaudella FIA (tuolloin FISA) poisti D-seokset kokonaan eikä niitä taidettu nähdäkkään ennen vuotta 1994 jolloin ne taas sallittiin... Tuli kerran yhdellä Brasilialaisella sivustolla joka vilisi Sennan onnettomuuden salaliittoteorioita niin semmoinenkin nähtyä ,että Sennan autoon tuli jokin vika ja alla Sennalla taisi juuri olla D-seokset jotka eivät ainakaan näiden herrojen mielestä olisi mitenkään kestäneet turva-auto tilanteen jälkeistä kiihdytystä liian kovalla vauhdilla ja kylmillä renkailla ajoa...:eek:

Mielenkiintoinen juttu oli myös se ,että tiimit eivät kaudelle 1994 aluksi edes halunneet välitankkausta ja taipuivat vain koska FIA takasi bensajärjestelmien tankkausnopeuden. Vuonna 1994 bensataktiikka oli kuitenkin vielä sikäli omituista ,että tiimit ainakin vielä kauden alussa suunnitteli lähtevänsä vain aloitusbensoilla ja vain yhden bensatankin tankkauksella ja muilla renkanvaihdoilla sillä renkaat etenkin vähän kuluttavilla usein ainakin telemetrian mukaan kestivät maaliin asti ja jos niitä vaihdettiin niin bensaa ei tarvittu ylimääräistä määrää sillä tankkien koot vaihtelivat noin 240 litraan asti (Ferrarilla). Tankkaus ja varikkokäynnin nopeus vaihteli eri tiimien välillä paljon sillä Benettonin pysähdys oli noin 8 sekunnin luokkaa ja joskus laittomasta bensantankkuulaitteesta syytetty tiimi sai auton täyteen kuudessa sekunnissa. Pisimpään kesti yleensä Ferrarilla ,sillä V12-kone oli iso ja janoinen ja tankkaus kesti jopa 12 sekunttia.

Toinen juttu on tietysti myös automallin muuttuminen Safety Carissa. SC täyttää kolmen vuoden kuluttua ja mikäli Ranskan GP ajetaan Magny Coursissa tai missä vain niin siellä tulee 20 vuotta täyteen kuin ekan kerran nykyajan formuloissa näkyi Safety Car. Ranskan GP:ssä 1992 Perjantain harjoituksissa nähtiin SC ja muutoin sitä ei näkynyt ja kilpailutilanteessa se esiintyi vasta vuoden 93 Brasiliassa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siitä ei mielestäni ole sääntöä, mutta sekarengastuksella (esim. edessä kovat ja takana pehmeät) ei saa ajaa.
Kai se on pakko ainakin yhdellä stopilla, koska on pakko ajaa molemmilla seoksilla. GP2kakkosissa taitaa olla vain pakollinen varikkopysähdys, ja mikäs varikkopysähdys se on, ellei pysähdytä yhtäkään rengasta vaihtamaan :confused:

Kapeat eturenkaat on siitä kivat, että aliohjaavalla autolla ajavat joutuvat muuttamaan ajotyyliään, etteivät kuluta niitä loppuun ennen aikojaan. Takarenkaiden kulutus on sutimisen sallivassa tehokkaassa formulassa yleisempi ongelma.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
'kivasti' näitä rengas- ja bensasääntöjä muutellaan

2005: renkaita ei saa vaihtaa, tankata saa
2006: renkaat saa vaihtaa, tankata saa
2007/08/09: renkaat pitää vaihtaa, tankata saa
2010: renkaat pitää vaihtaa, tankata ei saa
:rolleyes:

Seuraavaksi varmaan: renkaita ei saa vaihtaa, tankata ei saa?? :tongue:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kapeammassa renkaassa on ikävä kyllä myös vähemmän kulutuspintaa joten renkaat kun ne ovat kuluneet on hankalaa ajaa mutta tämän voi ratkaista GP2:sta tutulla tyylillä eli käyttää ja vaihtaa vain eturenkaita mikäli etupyörät kuluvat liikaa suhteessa takapyöriin...
Tämänhän voisi ajatella aiheuttavan ongelmia silloin niille, jonka tyyli liu'uttaa eturenkaita, joka siis kuluttaa niitä. Eli aliohjaavan tyylin omaaville. Kimin yliohjaavampi tyyli ymmärtääkseni ei liu'uta eturenkata (jos auto vain sen sallii), kylläkin takarenkaita.

Eipä näistä kyllä varmasti tiedä suuntaan tai toiseen näin etukäteen, ken elää se näkee. :rolleyes:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
'kivasti' näitä rengas- ja bensasääntöjä muutellaan

2005: renkaita ei saa vaihtaa, tankata saa
2006: renkaat saa vaihtaa, tankata saa
2007/08/09: renkaat pitää vaihtaa, tankata saa
2010: renkaat pitää vaihtaa, tankata ei saa
:rolleyes:

Seuraavaksi varmaan: renkaita ei saa vaihtaa, tankata ei saa?? :tongue:
Niin, tai sitten renkaita ei saa vaihtaa ja bensaa pitää käyttää kahta eri seosta kisan aikana. Vaikka 95:sta ja Dieseliä.
Hyvä huomio kyllä tuo listaus, kertoo paljon siitä peräänkuulutetusta jatkuvuudesta säännöissä, tai siis lähinnä sen puuttesta.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
'kivasti' näitä rengas- ja bensasääntöjä muutellaan

2005: renkaita ei saa vaihtaa, tankata saa
2006: renkaat saa vaihtaa, tankata saa
2007/08/09: renkaat pitää vaihtaa, tankata saa
2010: renkaat pitää vaihtaa, tankata ei saa
:rolleyes:

Seuraavaksi varmaan: renkaita ei saa vaihtaa, tankata ei saa?? :tongue:
Näillä muutoksilla on vissiin haettu ohitusten lisääntymistä ja mielenkiintoisempia kisoja, hyvin on onnistuttu:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näillä muutoksilla on vissiin haettu ohitusten lisääntymistä ja mielenkiintoisempia kisoja, hyvin on onnistuttu:rolleyes:
2005 kun renkaanvaihdot kiellettiin nähtiin kyllä joitakin mielenkiintoisia kisojen loppuja, mutta ohitusten puolesta tuo kausi on ollut tämän vuosituhannen huonoin. Ei siis ihme, että siitä ideasta nopeasti luovuttiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aika-ajoissa tullaan ainakin näkemään mielenkiintoista vääntöä kun ei bensaa ole tankissa kuin muutama litra... Näin ainakin oli ennen vanhaan (kaudella 1992) jolloin autoon ei laitettu kuin keskivertona 5-9 litraa tai korkeintaan joku 14 litraa bensaa ja ajettiin yksi ainoa nopea kierros tai maksimissaan 2-3 kierrosta ja aika-ajo oli siinä.;) Tosin tuolloin oli kyllä jo käytössä 12 kierrosta tunnin sisään menetelmä joten kyllähän sitä välillä käytiin tankilla...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aiemmin olen ehkä kritisoinut tuota renkaanvaihtopakkoa, mutta ei se ehkä niin paha juttu olekaan. Renkaanvaihtopakko tekee kisoista aggressiivisempia, eikä niitä ehkä voiteta pelkällä puolustusajolla paalulta. Taktiikoissa on enemmän valinnanvaraa aiempaan verrattuna, kun ei ole pakko tulla tankille just sillon kun bensa on loppumassa :thumbup:
 
Ylös