Sääntömuutokset 2010

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ei tuossa olisi mitään järkeä, paremminkin se kertoisi vain autojen kulutuksesta.

Mitä polttoaineenkulutukseen tulee, niin itselläni oli sellainen kuva, että ns. stop/go-radat ovat kaikkein pahimpia. Ilman noita lukemia olisin itse sijoittanut varmaankin top neloseen Sakhirin, Montrealin, Valencian ja Monzan, mutta ilmeisesti ihan niin asia ei ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bleu on jo tähän kejuun listan postannut. Tosiaan Spa ja Monza on pienimmät kulutukseltaan.
Aivan, eli Monaco on samassa kastissa muitten kanssa.

Ja kun kokonais matka on lyhyempi, on nuita 5km pätkiä vähemmän ja näin ollen lähes ylivoimaisesti pienin kulutus löytyy Monacosta.

Syynä lienee se, että kiihdytysten vastapainoksi Monacossa odotellaan sekunti tolkulla että auto kääntyy jonkun neulansilmän, ja kaasua ei sillon käytellä.. Eli ajallisesti kestää, mutta kaasun käytön suhteen normaali. Ja kun kokonaismatka pienempi, on myös kulutus pienempi.

Päivän selvä juttu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joku voi tarkistaa Williamsin antamat kulutuslukemat, mutta pitäisin kyllä loogisempana, että radalla jolla ollaan enemmän kaasu auki (Spa) kulutus on suurempi.
Asiaa voisi verrata ihan tavan autojen kulutukseen. Usein pienimmät kulutukset ovat autoissa, joissa on pisimmät vaihdevälitykset, olettaen että moottorit ovat likimain samantyyppisiä. Ei tähän mitään rakettitiedettä tarvita. Lisäksi kulutukseen vaikuttaa auton ilmanvastuskerroin. Mitä pienempi -> sitä pienempi kulutus. Spassa ja varsinkin Monzassa posotetaan pienillä siivillä, joten ilmanvastus on pienempi kuin Hungaro-asetuksilla. Joten kulutuskin on pienempi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Rengassäännöstä vielä, että periaatteessa ihan tosissaan nopeutta aika-ajoissa on mitattu viimeksi vuonna 1996. Seuraavana vuonna tuli voimaan sääntö, jolloin piti valita ennen aika-ajoja "pehmeät" tai "kovat" renkaat ja niillä mentiin sitten viikonloppu loppuun asti. Tämä sen takia, kun vuonna 1997 rengassota tuli takaisin ja haluttiin estää erityisten aika-ajorenkaiden käyttö.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eikös nuo erikoispehmeät aika-ajon renkaat ole olleet kiellettyjä jo vuodesta 1991? Sitä ennen ainakin vuosina 1978-1991 oli käytössä aika-ajossa todella pehmeitä 1-4 kierroksen renkaita joilla sitten mentiin todella kovaa ja normirenkaat ja Vapaiden Harjoitusten Puurenkaat jäivät todella etäälle... Vuonna 1982 aika-ajosta tehtiin naurettava sillä renkaita ei saanut kuin kaksi satsia ja kaksi kierrosta oli aikaa sillä autot olivat todella kepeitä ja kisarenkailla erot olivat järkyttäviä verrattuna aika-ajon renkaisiin...

Lisäksi Gillesin kuolema koitui tästä säännöstä sillä kuljettajan ainoa toivo oli, että rata olisi vapaana ja näin ei ollut:frown:. Aika-ajot olivat myös pitkiä... Sittemmin FIA (tuohon aikaan FISA) toi takaisin määrättömän rengasmäärän... Vuosina 86 ja 87 FISA halusi jälleen kieltää aika-ajon renkaat, mutta se päättyi tallien vastukseen ja siihen, että yhdistettynä rajoitettuun turboon ja muutenkin liian kovaan pitoon D-seoksissa huomattiin, että erot kasvoivat liian suureksi...

Vuonna 1991 lopultakin aika-ajon renkaat kiellettiin kokonaan koska aikaa oli kaksi tuntia ja autot ajoivat vain välttämättömät kierrokset säästääkseen kisarenkaita ja se aiheutti närää FISA:lle ja eniten kai TV-katsojille ja katsomon yleisölle... Tuohon aikaan Suomessa näytettiin vain aika-ajon koosteita joten haittaa siitä ei Suomessa ollut.

En tiedä palautettiinko ne aika-ajon renkaat takaisin vuosiksi 95 ja 96 vai olivatko renkaat kenties D-seoksia joiden rengaspainetta oli alennettu ja lisätty lisää pehmennettyä kumiseosta jotta kyettäisiin ajamaan nopeita kierroksia? Joku paremmin asiaan perehtynyt voisi selittää;).

Sitten asiaan eli uusi rengasehdotus FOTA:lta on melko mielenkiintoinen jokseenkin se tuo taas eroja kun kaikilla ei ne renkaat toimi ja on taas niinkuin välitankkausten aikana viime vuonna eli voidaan taas kikkailla kuskien välillä ja kisassa vaaratilanteet yhdistettyinä kuluneisiin renkaisiin ja 200 litran bensalastiin voivat olla melko yleisiä etenkin kisan alussa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lisäksi on tullut muutamia muita pikkumuutoksia sääntöihin.
Kun uutisen varmaan luit niin vois tietty edes pari muutosta referoida tänne...

Esim.
Regulation 23.1 c) states: "Powered devices which assist in lifting any part of a car are forbidden in the pit lane during a race."

ja moottorin vaihtoja 8. koneen jälkeen on täsmennetty:
The revised 28.4 a) regulation stats: "Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which each additional engine is used. If two such additional engines are used during a single Event the driver concerned will drop ten places on the starting grid at that Event and at the following Event."

ja kisan alkuun:
A new rule has also been imposed stating that if a driver is slow away on the formation lap and loses places, unless he gets back into his original start position by the first safety car line, he will have to start from the pitlane.

ja vielä luokitelluista autojen osista:
In addition, the FIA has confirmed the parts that must be homologated before the start of the 2010 season, and cannot be replaced unless there are proper reliability or safety reasons. They are the survival cell, the principal and second roll structures, front, rear and side impact structures, the front wheel, and the rear wheel.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Vaikka varsinaisesti sääntö ei ole muuttunut, niin kahdeksan koneen sääntö on astetta kovempi, kun kisoja on kaksi enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Moottorisääntö menee taas hieman tiukaksi... No toivottavasti tiimit selviävät vaikka kieltämättä on melkoinen lisämauste kisoihin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oman mausteensa kauteen tuo varikkostoppi skapatkin.
Aiheesta on tainnut olla jo puhetta sekalaisissa topikeissa, mutta ajattelin tämän olevan hyvä topikki aiheelle...kun en aiempia topikkejakaan muistanut. :)

Kisailu on jo alkanutkin...
Renu:
F1Technical sanoi:
So what’s the target time for a respectable stop? Well, three is the magic number, or three and a half seconds to be precise. That’s the goal Steve has set: “Three and a half seconds will be a decent stop, which has halved the time available for the crew to service the car compared to last year.”
Williams:
F1Technical sanoi:
Williams have stated a 3.5s stop will be "decent", but rumours from Red Bull claims pitstops of under 3 seconds.
Red Bull -pomo lupaa alle kahden sekunnin varikkostoppeja
Talli on kyennyt tekemään varikkopysähdyksen harjoitustilanteessa 1,8 sekunnissa.
Red Bullin 1,8 sekkaa kuullostaa jo melko kovalta. Ja sillä voittais yhden tai kaks sekkaa näihin jotka tähtää kolmen sekan pintaan...
Varmaa lienee ainakin se, että pienikin ongelma maksaa suhteessa paljon tällä kaudella. Ongelma pyörän kiinnityksessä ja stoppi on 10...15 sekkaa eli takkiin tulee runsaasti.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Mulla on pieni aavistus, että stoppien lähestyessä kahta sekuntia parissa kisassa tulee joku jyrätyksi ja renkaita lentelee pitkin ratoja. Tästä seurauksena FIA määrää minimikeston stopeille, esim. 5 sekuntia, jonka jälkeen varikkorumbastakin katoaa puolet mielenkiinnosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mulla on pieni aavistus, että stoppien lähestyessä kahta sekuntia parissa kisassa tulee joku jyrätyksi ja renkaita lentelee pitkin ratoja. Tästä seurauksena FIA määrää minimikeston stopeille, esim. 5 sekuntia, jonka jälkeen varikkorumbastakin katoaa puolet mielenkiinnosta.
Se on kyllä totta, että nyt kun tikkarimies tai lähtövalot temppuilee niin se ei ole bensaletku vaan pulttipyssy joka on kiinni autossa...
Toisaalta asia lienee vakavampi myös talleille, koska jos auto lähtee ilman rengasta liikkeelle niin se on sit luultavammin siinä. Eli siis varmuus on oltava 107 % ja homman pitää toimia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllähän tuo stoppien pituus on kyllä aika ihme juttu jos suunnitellaan 3 sekunnin tai jopa 2 sekunnin alitusta.:eek!: kyllä saa melkoinen kumiukko olla jos tuohon yltää sillä epävirallinen maailmanennätys varikkostopeissa on Benettonin 3,2 sekunnin stoppi Hockenheimissa 1993 ja sitäkään ei voi todistaa kun varikkokello ei toiminut.:D tai sitten se näytti 3,5 tai 3,87 sekuntia vaikka auto jo liikkui... taitaa keskivertaisesti mennä sinne 5-9 sekunnin stopille ja normipysähdys on 7 sekuntia tällä kaudella... todellakin jos ajetaan ja kiire tulee kuskille valojärjestelmän tai inhimillisen virheen seurauksena niin jälki ei tule olemaan hyvää vaikka nyt sentään on nopeusrajoitukset.:frown:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
taitaa keskivertaisesti mennä sinne 5-9 sekunnin stopille ja normipysähdys on 7 sekuntia tällä kaudella...
Aika huono varikkomiehistä jos ei parempaan pysty :) Kyllä ne siellä 3-5 sekunnissa liikkuu ennemminkin
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aika huono varikkomiehistä jos ei parempaan pysty :) Kyllä ne siellä 3-5 sekunnissa liikkuu ennemminkin
Ajat muuttuvat. Juuri katsoin vuoden 1986 finaalin, ja Walker sanoi Williamsin 7 sekunnin renkaanvaihtostopin olevan huippuluokkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No sittenhän suurin osa 90-luvun ja 80-luvun miehistöistä olisi ollut aika huonoja... ainahan yritetään toki pyrkiä nopeuteen ja nopeisiin stoppeihin ja alle 5 sekunnin yritettiin hoitaa viimeisinä välitankkauskieltojen vuosina ja yleensä hoidettiinkin noin 5 sekunnissa ja Adelaidessa 93 Senna tuli täysin yllättäen varikolle ja miehistö vaihtoi alle 5 sekunnissa taisi tarkka aika olla 4,3 tai jotain sinne päin... lähinnä vain tuo, että vaihdetaan alle 3 sekunnin ja 2 sekunnin niin en kyllä usko ennen kuin näen sitten missä se pyörii se aika.

Ja lopuksi tuota aikaa kasvattaa mahdollisesti jokin virhe tai halu odottaa tai tarkistaa jokin mahdollinen vika joten siksi ne tikkarimiehet usein odottaa sen 1-2 sekuntia tai sama homma valojärjestelmässä joten siksi keskiverto stoppi voi olla toimenpide sisällytettynä olla jopa 7 sekuntia. 9 sekuntia on ihan siinä ja siinä rajoilla ja yleensä sitä aikanaankin käsiteltiin huonona stoppina ja 10-14 sekunnin stopit ilman tankkausta tietää aina ongelmia tai on huono stoppi.
 
Ylös