Käsittääkseni kuskeilla on kabiinissa mekaaninen vipu jolla sitä jarrubalanssia pystyy säätämään. En lähtis tuohon sääntöön koskemaan.
Oikeastaan kyseessä on katsojan kannalta melko yhdentekevä jarruttamista helpottava tekijä. Sen kieltäminen toisi ehkä jonkun hieman epäonnistuneemman jarrutuksen per kisa, mutta sattuisiko ne tapahtumaan kameroiden edessä on toinen juttu. Ehkä joskus tiukoissa ohitustilanteissa. Voitaisiin hyvin kieltää.
Sääntömuutokset olisi syytä ottaa syyniin vähän pidemmälle aikavälille ja miettiä mihin lajia ollaan viemässä. Huipputeknologiaa ja sääntöjen vapautta, vaiko ehkäpä vähän tiukemmin rajattua ja yksinkertaisempaa kokonaisuutta. Ensin mainittu on enemmän sitä, mitä F1 joskus oli. Toisaalta tuntuu siltä että tuollainen lähestymistapa ei enää vaan toimisi.
Jos menneitä vuosia tarkastellaan samalla kriittisellä katseella kuin nykymenoa, ei se kovin hyvin "toiminut" silloinkaan. Poislukien Häkkisen ja Schumacherin pari tiukkaa vuotta yleensä yksi talli oli unettavan ylivoimainen.
Kustannusten ja vauhtien aisoissapitämiseksi säännöt tiukentuvat alati. Ainoat mieleentulevat tavat, joilla voitaisi jossain määrin vapauttaa innovointia ovat erittäin tiukka kulukatto tai polttoaineen kulutusrajoitus. Taloudellisuusajoa ei ole ennenkään pidetty F1:n luonteeseen sopivana (vaikka nykymaailmassa olisikin hyvin perusteltavissa). Uusiakin sääntöjä kritisoidaan moisesta, vaikka polttoainemäärä on vapaa. Kulukattoa taas kokeillaan jo ja pari seuraavaa vuotta näyttää miten homma toimii. Jos toimii hyvin, sääntöjä voitaisiinkin vapauttaa. Eri asia sitten on pääsevätkö tallit asiasta yksimielisyyteen.
Autojen yksinkertaistaminen ja enemmän yksityyppiluokkaan päin suuntautuminen toisi varmasti tiukempaa kisailua ynnä muuta, mutta se taas sotii "moottoriurheilun kuninkuusluokka" -ajatusta vastaan. Näkisin kuitenkin että tähän suuntaan ollaan tulevaisuudessa menossa. Aika näyttää.
Aerodynaamisesti F1 on edelleen kärjessä, mutta mekaanisella tai elektronisella puolella se ei ole ollut huippua vuosiin. Onhan esim. tuotantoautoissa käytetyt ajoavut ykkösissä kielletty. Koko luokkajaon pointtikin on tietyt
rajatut säännöt, joiden puitteissa toimia (siitä nimi "formula"). Kuninkuusluokan status tulee jostain muualta.
Jos "showta" halutaan parantaa, niin epäilemättä innovointia tullaan edelleen rajoittamaan. Jos autoista halutaan helpommin ohitettavia, niin ei se onnistu kuin säätämällä säännöillä autoista sellaisia. Eikä valtaosaa katsojista heilauta se mitä F1:n kuorien alla tapahtuu, kunhan kisat vain ovat viihdyttäviä.
Mitä taas niihin kuoriin tulee, eivät ne nykyisinkään kovin radikaalisti enää poikkea toisistaan. Pieniä eroja toki on, mutta kun yksi keksii jonkin hyvän idean, se on kohta kaikilla. Esimerkkinä nyt vaikka Red Bullin viimevuotisen keulan ulokkeet. Toki toivon, että jatkossakin nähdään erilaisia autoja, mutta esim. pohjan voisi aivan hyvin standardoida.
Joka tapauksessa lajin tekohengittäminen keinotekoisilla sääntömuutoksilla (kaksi pakollista stoppia, rengassekoilu, kisabensalla aika-ajot yms.) on vain todellisten ongelmien kieltämistä ja turhaa viivyttelyä. Lopulta on kuitenkin pakko tehdä jotain sille ongelman perimmäiselle syylle.
Bensa- ja rengassäännöt tehtiin lisäämään actionia radalla, koska ne sotkivat nopeusjärjestystä. Siihen paniikinomainen korjausehdotuskin (kaksi pakollista stoppia) tähtää, mutta johtaako se siihen on toinen juttu. Bahrainin perusteella rengasseossääntö ei enää johda, enkä usko, että toinen stoppi asiaa mitenkään auttaisi. Kaikki kärkiautot menisivät silti samalla taktiikalla. Mutta katsotaan nyt vielä kisa tai kaksi mikä on todellisuus.
"Perimmäinen syy" lienee se, että tallit saavat tehdä autoistaan vaikeasti ohitettavia. Helpompi ohitettavuuskaan ei kuitenkaan auta, jos ohitustilanteita ei synny. Ja niitä syntyy vain, jos nopeampi auto saavuttaa hitaamman. Pakan pitää siis olla sekaisin. Ja siihen taas vaaditaan "keinotekoisia sääntömuutoksia". Tai vielä keinotekoisempia push-to-pass-nappuloita, joiden avulla hitaampi auto voi ohittaa nopeamman.