Kisaraportti
Oman ryhmän aika-ajovuoroa odotellessa jännitti, tulisiko juuri silloin se pahin sade. Peli vaikutti olevan jo menetetty kun ykkösryhmä pääsi ajamaan kuivalla ja kolmosryhmän ajovuorolla alkoi sataa. Odotuksissa alkoi jo olla B-ajoryhmän välinen oma kisa C-finaalissa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan C-ryhmälle sattui huonoin rako aika-ajoihin. Arvonnassa sain kolmosauton. Vaikka Forssa ykkösessä sain saman, ja se oli silloin susi, en odottanut sen olevan surkea koska kesäkuun harjoituskisassa ajoin sillä paalulle, ennen CM:ia, DW:tä ja X:ää. Hieman auto arvelutti kuitenkin koska Wope näytti luistelevan sillä aika-ajoissa melkoisesti. Ajaessa auto ei tuntunut ollenkaan niin huonolta, kuin ekassa Forssan kisassa jolloin se ei tuntunut kääntyvän mutkiin ollenkaan. Nyt se yliohjasi tai aliohjasi aivan ilman logiikkaa. Ekassa kisassa se loogisesti vain aliohjasi, mikä mielestäni huonompi juttu. Ajaessa alkoi hiipiä pelko perseeseen etten ole se nopein mies kakkosryhmässä. Ja kun ykkösryhmällä oli ihan snadisti paremmat sääolosuhteet, alkoi näyttää huonolta. Ajaksi tuli käsittämätön 43.22 ja lähtöpaikaksi B-finaalin toiseksi viimeinen ruutu. Ekassa Forssan kisassa sentään taistelin kolmosella B-finaalin paalulle ajalla, jota muut kolmosella ajaneet eivät päässeet lähimaillekaan. Auton syyksi huonoa aika-ajosijoitusta ei voi laittaa, koska Wope ajoi samalla autolla ihan kelvollisen ajan. Säätäkään ei voi täysin syyttää, koska kakkosryhmän ajaessa rata oli melkein kuiva (verrattuna ykkösryhmän kuivaan rataan). Olisi vain pitänyt yrittää kovemmin.
B-finaaliin nyt siis toisen kerran peräkkäin, ja lähtökohdat eivät olleet hyvät. Toivoin, että B-finaaliin tulisi kunnon sadekeli, jotta pakka sekoittuisi. Muutoin häntäpäästä olisi kova urakka nousta. Sadekeli tulikin, ja autoksi viitonen. Eli mahdollisuuksia olisi sitten kuitenkin. PeePee huikkasi ennen starttia, että kyllä tuolla autolla A-finaaliin asti nousen. Itse epäilin, mutta ehkä mahdollisuuksia sitten olisi. Mukavaa muuten, että PeePee:n kanssa tsemataan toisiamme jos jompikumpi joutuu B-finaaliin. Lämmittelykierroksella huomasin, että ei sateella sen kummempaa ole ajaa. Auto on helppo hallita. Lähdössä luisteltiin kaikki ykkösmutkan läpi miten kuten, mutta sain auton ihan hyvin ulos sieltä ja hyvän vaudin kakkosmutkaa kohti. Sinne otin härskisti sisälinjan ja sieltä pääsi paljon nopeammin ulos, kuin mutkaa lähestyvät. Leikkauspisteen jälkeen painoin heti ohi jostakusta. Taas kun keskittyy vain ajamiseen, alkukierrosten tapahtumista ei kovin tarkkaa muistikuvaa. Muiden raporteista varmasti kattavammat tiedot niistä. Melko nopeasti laskeskelin, että olen toisena. Edelläni näkyi harmaa ajopuku, Racer. Tietenkin. Kovin luu oli siis vielä jäljellä. Tuntui, että saan X:ää kiinni, mutta jos vauhti hidastui riittäväksi, auto ei kiihtynyt ollenkaan. Parissa mutkassa sateella väkisinkin kävi niin. Näyttelin etelämaalaisia käsimerkkejä, pudistelin päätäni ja hakkasin rattia, aivan kuin auto niistä ottaisi opikseen ja alkaisi vetää matalilla kierroksilla
. Huomasin, että löysin paremmin pitopaikkoja radalta, kuin X. Muistissa oli vuoden -94 Suzukan sadekisa ( Hill muuten voitti), jossa
Nigel Mansell etsi pitoa ajaen laajoja ajolinjoja. Kerran olinkin ohi, mutta hitaan kiihtyvyyden takia menetin paikan takaisin Racerille. Racer vaikutti pikkuhiljaa löytävän paremmin pitävät ajolinjat, joten urakka vaikeutui siltäkin osin. Jotenkin tuntui, että menen kyllä jotenkin ohi kun ö-luokan lähtöpaikasta näin pitkälle olin jo päässyt. Tähyilin etusuoralle ja lippumiestäkään ei vielä näkynyt valmistautumassa. Sitten tuli eteen kierroksellaohitettava. En olisi ikinä muuten uskonut, että se on BMW. Valitettavasti näköjään autoissa oli sateella niin isot erot, että samantasoinen kuski voi jäädä toiselle kierroksella. En ota kantaa siihen, huomasiko BMW Racerin riittävän ajoissa, koska en keskittynyt siihen. Keskityin etsimään rakoa, mihin voisin auton tuikata ja mennä ohi. Sellainen löytyi vasurin sisäpuolelta ja menin. Sen jälkeen muutaman kerran vilkuilin taakseni pääseekö X iskuetäisyydelle, mutta pian lippumies tulikin. Helpotus A-finaalipaikasta oli melkoinen ja tuuletukset sen mukaiset.
A-finaaliin sain sitten parhaan auton eli kuutosen. Alkaa muuten tuntua siltä, että aika-ajossa ei kannatakaan olla vielä hereillä; ei-ihan-kärjessä saa parhaat autot ja ajaa enemmän! Ekan mutkan luisteluiden jälkeen kuutosen pito ei tuntunutkaan B-finaalissa ajamaani autoon verrattuna ainakaan paremmalta. Ykkös- ja kakkosmutkien välisellä loivasti kääntyvällä suoralla auto oli sladissa toisin kuin viitonen. No ei sellainen tosin haittaa, ei se aikaa juuri vie. Mutta auto kiihtyi ihan eri tavalla hitaista mutkista. Auto siis kilpailukykyinen, ja jotenkin pääsin Cm:stä ja Nastysta ohi, ja kun katsoin taakseni, Nasty (!) oli jäänyt rypemään jonnekin. Olin sitten DW:n perässä ja tunnuin saavani miestä kiinni. Huomasin, että radalta löytyy vielä lisää pitäviä kohtia, kuin ne jotka löysin B-finaalissa. Ahnehdin, ja kuvittelin löytäväni ykkosmutkasta jonkin jipon, miten sen saa ajettua nopeammin. Tuloksena kolme perunapenkinkyntämistä ja päätelmä, että sitä mutkaa ei vain saa kulkemaan sateella ilman kunnon jarrutusta ja pitkää odotusta ennen kuin auton puskeminen loppuu ja voi hypätä kaasulle takaisin. Ei silti, perunamaan möyhennystä on ihan hyvä treenata syksyä varten. Saavutin DW:n aina takaisin, mutta ruutulippu tuli kun oltiin suoralla rinnakkain. Silmällä näki selvästi, että jäin kolmanneksi. Täytyy sanoa, että parempi mies nappasi kakkostilan koska DickW sai huonommalla autolla pidettyä paremmalla autolla ajaneen kuljettajan takanaan. Ja tapa siihen oli, että ajaa huonosta autosta huolimatta kilpailukykyisiä kierroksia. Kolmostila oli parempi, kuin odotin. Ratkaisevaa oli se, että sain hyvät autot A- ja B-finaaleihin, mutta aina en ole pystynyt hyvää autonarvontatuuria hyödyntämään vaan olen kämmännyt jotenkin. Nyt en tehnyt pahoja virheitä, että ihan tyytyväinen olen omaan suoritukseenikin.
Kokonaisuudessaan Forssa ykkönen, Hyvinkää ja erityisesti nyt Forssa kakkonen ovat olleet hauskimmat kisat kaudella. Toivottavasti Kaanaassa sama meininki jatkuu. Onnittelut Wopelle suvereenista suorituksesta!
Niin, ja toivotaan että Forssan tilanne kääntyy vielä sellaiseksi, että vuokraustoiminta tulisi kannattamaan jatkossakin