Keijo "Keke" Rosberg

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen verran tästä vielä, että ei kai sitä nyt törkeitä huumausainerikoksia voi tehdä ellei ole jotenkin sekaantunut huumekauppaan tai mukana ole jotain huumesäkkiä. Jos sitä ainetta on pelkästään veressä, niin mikä muu se voi olla kuin käyttörikos, ja tietysti rattijuopumus(jonka törkeys riippunee pääosin kuskin kunnosta, ei usko substanssilla olevan paljoakaan merkitystä). Tässä taitaa tämä peikkosana 'huume' nyt olla Webslavelle pahemman luokan mörkö. Asioita on syytä tarkastella objektiivisesti, vaikka kyseessä olisikin jokin laiton asia, niin kuin tässä tietysti on olipa rattijuopumus tapahtunut huume- tai viinapäissään.
Avainsana ei ole "huume" vaan "kokaiini". Kyseessä on kova huume, joten asiaa ei kohdella yhtä helläkätisesti kuin vaikka kannabistapauksessa. Joka tapauksessa kyseessä on kaksi rikosta eikä yksi, joten tuomiokin on kovempi kuin pelkässä rattijuopumuksessa.
Niin, varsin yksiselitteisesti Wikipedian mukaan kyse ei siis olisi ainakaan törkeästä huumausainerikoksesta, ja näin melko varmasti häkki EI heilahtaisi.
Quottaamani tunnusmerkit (kova huume ja ihmisten vaarantaminen) se kyllä täyttää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Avainsana ei ole "huume" vaan "kokaiini". Kyseessä on kova huume, joten asiaa ei kohdella yhtä helläkätisesti kuin vaikka kannabistapauksessa. Joka tapauksessa kyseessä on kaksi rikosta eikä yksi, joten tuomiokin on kovempi kuin pelkässä rattijuopumuksessa.

Quottaamani tunnusmerkit (kova huume ja ihmisten vaarantaminen) se kyllä täyttää.
En silti jakelisi linnatuomioita ihan suoralta kädeltä kokaiinin(kaan) ollessa kyseessä. Osansa on myös nyky-yhteiskunnan asenneilmaston muutoksella. Tämä vaikuttanee myös jollain tasolla oikeuden päätöksiin. Mielestäni kokaiinia ei pidetä mitenkään supervaarallisena, vaikka se kovaksi huumeeksi luetaankin, koska tyypillisesti sen vaikutuksen alla olevat ihmiset eivät käyttäydy kovin sekavasti, toisin kuin alkoholin ja kannabiksen kanssa on. Kokaiinin vaarallisuus piilee sen addiktoivissa ominaisuuksissa. Siinä, että jatkuva käyttö vie ruoka-halun ja unenlahjat pois -joka on äärimmäisen epäterveellistä. Eli kokkelin vaarallisuus piilee pikemminkin sen lieve-ilmiöissä kuin suorassa vaikutuksessa käyttäjään tai sivullisiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En silti jakelisi linnatuomioita ihan suoralta kädeltä kokaiinin(kaan) ollessa kyseessä. Osansa on myös nyky-yhteiskunnan asenneilmaston muutoksella. Tämä vaikuttanee myös jollain tasolla oikeuden päätöksiin.
Asenneilmasto muuttuu etenkin kovien huumeiden osalta ankarammaksi. Myös rangaistuskäytäntö on tällä vuosituhannella kiristynyt (kuten tuolta Wikipediastakin saattoi lukea). Mutta eiköhän tämä riitä tästä offtopicista.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Toi Kyllösen Keke-dokumentti taisi olla se ensimmäinen kerta milloin Kyltsi tapasi Keken.Radio Rockilla tuli vuosi pari sitten Kyltsin puhelinhaastattelu jossa kertoi että soitti Kekelle ja kertoi että haluaa tehdä dokumentin miehestä jonka jälkeen linjalla oli vähän aikaa hiljaista ja Keke tokaisi;"Mistäs päin nyt tuulee?"Silloinhan Keke oli varsin haukuttu kait Suomessa,tai siis jotain negatiivista kirjoiteltiin koko ajan.Omat muistikuvat ei yllä ihan niin pitkälle.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Mä kirjotan huomenna Keken kolumnin Adelaiden kisasta vuodelta tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentäviisi. Lähdemateriaalina on Tuulilasi-lehden numero 12/85.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Asenneilmasto muuttuu etenkin kovien huumeiden osalta ankarammaksi. Myös rangaistuskäytäntö on tällä vuosituhannella kiristynyt (kuten tuolta Wikipediastakin saattoi lukea). Mutta eiköhän tämä riitä tästä offtopicista.
Ajanjakso 1980-luvun lopulta nykypäivään on ollut mullistava uusien huumeiden käyttökontekstien synnyssä. Sitä kutsutaankin toiseksi huumeaalloksi. Jaksolla huumeidenkäyttö on kasvanut kaikissa länsimaissa. Se alkoi marginaalisesta rave-alakulttuurista, mutta sen sijaan että ilmiö olisi edeltäjiensä tapaan hiipunut, se on - kuten ravekulttuuri kokonaisuudessaankin - kasvanut jatkuvasti ja tullut pysyväksi osaksi useiden nuorten tai nuorten aikuisten elämää. Useissa länsimaissa, kuten Isossa-Britanniassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa ja Espanjassa, huumeidenkäyttöä ei enää pidetä marginaalinuorten kulttuurina, vaan se on ns. normalisoitunut osaksi valtavirtanuorisokulttuuria. Myös Suomessa vastaava kehitys on hyvin mahdollinen ja odotettavakin, eikä trendi näillä näkymin ole kääntymässä laskuun.

VTM Pauliina Seppälä
kulttuurin tutkija

Dosentti Mikko Salasuo

http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/381-huumeidenkaytto-osana-kulttuuria
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
McLarenin jälkeen lopetan

Adelaide oli fantastinen kisa. Kova ja kuuma niin autolle, renkaille kuin kuljettajallekin. Juuri sellaisen kilpailun voitosta olen ylpeä. Kun Niki Lauda ja minä kävimme radalla vuosi sitten, kuulimme monenlaisia lupauksia järjestäjien suusta. Ajattelimme kuitenkin, että onhan näitä lupauksia kuultu ennenkin. Uskomme sitten kun näemme. Nyt olimme iloisesti yllättyneitä. Rata näytti hyvältä. Siellä oli tehty uskomattoman paljon töitä. Monet muut radat joutuvat häpeään Adelaiden rinnalla.

Järjestäjät olivat kuitenkin kiinnittäneet turhan paljon huomiota radan kestävyyteen. Niinpä he samalla tekivät pinnan lasimaisen kovaksi. Rata oli uskomattoman liukas. Vaikka se aikojen perusteella on yksi nopeimmista katuradoista, ei pitoa ollut nimeksikään. Ajo muistutti enemmän rallia kuin rata-ajoa. Autoille ei voinut teknisesti tehdä juuri mitään asian parantamiseksi. Eikä siinä kaikki. Nopea ajo vaati jatkuvaa kadun reunakivien ylitystä. Se rasitti niin alustaa kuin voimansiirtoakin ja vaihteistoa joutui rääkkäämään saman verran kuin Monacossakin. Vaihteen missaus olisi merkinnyt moottorin menoa ja luulisin meidän vaihtaneen n. 2600 kertaa kilpailun aikana. Pisin vaihdeväli lienee ollut 3 sekuntia.

Jarrut avainasemassa

Harjoitukset sujuivat hyvin, isompia pulmia ei ollut. Olin nopein ensimmäisissä harjoituksissa, mutta vain niukasti. Toiseen harjoitusajoon tuntui tehoa olevan liikaakin. Tulin luistattaneeksi takapyöriä niin paljon, että renkaat kuluivat ennen aikojaan loppuun. Etusiiveke hajosi harjoitusajon aikana pari kertaa, mutta en pitänyt sitä todellisena pulmana. Olimme sen sijaan Frank Dernien kanssa todenneet, että hiilikuitujarrut eivät näissä olosuhteissa kestä. Vaihdoimmekin autoon teräksiset levyjarrut. Ne tosin vaativat 75 kp:n poljinvoiman ja niinpä vain kahdentoista kierroksen jälkeen oli jalkani todella kipeä.

Järjestimme hiukan viilennystä: konstruoimme erikoisputken autoon ja leikkasimme kenkään reiän isovarpaan kohdalle. Sunnuntai valkeni kauniina, kirkkaana ja kuumana. Ihmettelin sitä, etteivät kovinkaan monet tallit olleet vaihtaneet teräsjarruihin. Muutamat tosin - kuten McLaren - eivät olisi pystyneetkään. Suurin osa ajajista oli myös päättänyt lähteä radalle symmetrisin jarrupainein. Olihan kaarteita niin oikeaan kuin vasempaankin lähes yhtä paljon.

Nigel sai parhaan lähdön

Tallikaverini Mansell sai parhaan lähdön ja johti ennen Sennaa ja minua. Senna kuitenkin halusi - tapansa mukaan - voittaa kilpailun ensimmäisellä kierroksella ja niinpä hän, yrittäessään ohittaa, työnsi Nigelin soralle katkaisten samalla hänen autonsa jousituksen. Silloin livahdin karkuun. Onnistuin hankkimaan n. yhdeksän sekunnin johdon ensimmäisten 25 kierroksen aikana 82 kierroksen kilpailussa, mutta sitten Senna alkoi saavuttaa minua. Hän kuitenkin teki virheitä joutuen ajamaan jatkuvasti katureunuksien päälle. Kierroksella 37 hän saavutti minut. En ollut huolissani. Tiesin, että hänellä on hiilikuitujarrut ja olin varma, etteivät ne kestäisi loppuun saakka. Joka kerran kun näin hänen saavuttavan minua suoran päässä, tiesin mitä se tekee hänen jarruilleen.

Itse asiassa tapahtui 42. kierroksella vielä muutakin. Ajoin varikolle vaihtamaan renkaita. Hidastaessani vauhtia Ayrton nähtävästi törmäsi takasiivekkeeseeni. Huomasin vasta kilpailun jälkeen osan kadonneen. Suurin ongelma oli kuitenkin se, että 53. kierroksella olin taas kuluttamassa loppuun takarenkaitani ja niinpä Sennan ja Laudan taistellessa toisesta sijasta, oli jälleen poikettava varikolle. Varikolta palattuani olin kolmantena, mutta kun Lauda rikkoi autonsa nousin toiseksi. Samassa oli Senna edessäni ja takanani ajanut Alboreto oli häipynyt näkymättömiin. Tämän jälkeen oli helppo pysähtyä vielä kerran renkaiden vaihtoon. Tiesin, että en enää menettäisi johtopaikkaani.

Nyt on tauko

Lähden nyt lomalle. Toivotan Tuulilasin lukijoille hyvää joulua ja talvea. Palaan alkutalvesta asioihin McLarenin puitteissa. Uskoisin, että McLaren on viimeinen talli, jolle ajan. Tulin nyt kolmanneksi ja niinpä minun on lennettävä - omalla kustannuksellani - palkintojen jakoon Pariisiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Adelaide oli fantastinen kisa. Kova ja kuuma niin autolle, renkaille kuin kuljettajallekin. Juuri sellaisen kilpailun voitosta olen ylpeä. Kun Niki Lauda ja minä kävimme radalla vuosi sitten, kuulimme monenlaisia lupauksia järjestäjien suusta. Ajattelimme kuitenkin, että onhan näitä lupauksia kuultu ennenkin. Uskomme sitten kun näemme. Nyt olimme iloisesti yllättyneitä. Rata näytti hyvältä. Siellä oli tehty uskomattoman paljon töitä. Monet muut radat joutuvat häpeään Adelaiden rinnalla.
Adelaide oli MM-sarjan parhaimpia ratoja. Kekekin sen tietää.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kiitos tuosta kolumnista. Tämmöisiä kun saisi lukea vielä tänä päivänäkin jostain. :thumbup:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sika-Senna taas vauhdissa. Junnu pilasi ensin toisen Williamsin ja sitten yritti taklata mestarismiestä pihalle, mutta eipä onnistunut. Ja täällä porukka jaksaa marmattaa Kobayashin toimista. Koba ei sentään rysäyttänyt Buttonin kontista sisään.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Olkaapa hyvät vaan, mukava kun kelpasi. :) Tuulilasi-lehden numerossa 5/86 on sisällysluettelossa tällainen teksti:

Keken 100 Grand Prix -kilpailua

Miehemme formula ykkösten huipulla, Keke Rosberg, ajoi Espanjassa 13.4. sadannen MM-kilpailunsa. Kertaamme Keken pitkän tien huipulle ensimmäisestä kisasta alkaen sivuilla 104-111.
Kelpaisko tollainen artikkeli? ;)
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Sait ylipuhuttua. Mä kirjoitan ton jutun tänne. Aikataulusta en osaa tarkasti sanoa, mutta sanoisin, että ainakin pari päivää menee. Viikonloppuna kannattaa odotella.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Avainsana ei ole "huume" vaan "kokaiini". Kyseessä on kova huume, joten asiaa ei kohdella yhtä helläkätisesti kuin vaikka kannabistapauksessa. Joka tapauksessa kyseessä on kaksi rikosta eikä yksi, joten tuomiokin on kovempi kuin pelkässä rattijuopumuksessa.

Quottaamani tunnusmerkit (kova huume ja ihmisten vaarantaminen) se kyllä täyttää.
Voisi siihen tulla vielä lisääkin rikosnimikkeitä, huumausaineen osto yms. Mutta huumeet myy yleensä maailman etsityin rikollinen tuntematon neekeri, kun tuo tuntematon kiinni saataisiin selviäisi kerrala puolet maailman rikoksista:D

Kyllä lainsäädäntö suomessa mahdollistaa ehdottoman tuomion, mutta käytäntö on toinen. Kokaiini on sen verran arvokas huume, että yleensä siitä oikeuteen joutuvat eivät ole niitä narkkarin stereotypioita ja heillä on asianajaja käytössä. Jos kokaiinin tilalle vaihdetaan amfetamiini ja siitä käryää esim. Olli Saarela onkin aine joutunut vereen yskänlääkkeen mukana vaikka olisitkin tulossa Helvetin Enkeleiden tapatumasta:doubtful:

Poliisin käytämä pikatesteri on siitä huono juttu, että siinä aine pitoisuuksia mitataan hajoamistuotteista eli testi antaa ymmärtää, että olet aineen vaikutuksen alaisena vaikka kyse on siitä, että olet ollut aineen vaikutuksen alaisena. Tiedän tapauksen joka pääsi linnasta pois ja veti muutamaa ainetta samana päivänä, illalla poliisi pysäytti kyseisen henkilön liikenneratsian yhteydessä. Tapaus oli sen verran vaikutuksen alaisena, että päätti tunnustaa heti lähtöön poliisille, että on ottanut ainetta X, tarkoituksena peitää aineen Y ja Z käyttö. No poliisi tottakai löi testerin suuhun -> testeri ei näyttänyt mitään, koska aineet eivät olleet vielä hajoamistuotteiden puolella. Poliisi toisti vielä testin, kun epäili tulosta ja tulos oli edelleen negatiivinen, ei auttanut poliisin, kuin toivottaa hyvää illan jatkoa ja turvallista ajoa.

Mutta eiköhän tämä riitä Rosbergista tällä erää:D
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Pitkä pikinen tie

Tämän vuoden toisessa formula 1-kilpailussa Espanjassa tuli Keke Rosberg ajaneeksi sadannen Grand Prix’nsä. On aika tarkastella vaiheita, joiden kautta Keke on kehittynyt huipputallin huippukuljettajaksi.


Palataanpa ajassa kymmenen vuotta taaksepäin: Keväällä 1976 27-vuotias Keke Rosberg palkattiin länsisaksalaisen Team Obermoserin kuljettajaksi formula 2:n euroopanmestaruussarjaan. Takana oli kaksi vuotta ammattimaista autourheilua. Länsi-Saksan mestaruussarjan, kansainvälisen Castrol GTX-trophyn ja Solex-cupin voitot olivat auttaneet miehen lähemmäksi lopullista tavoitetta formula ykköstä. Tuona vuonna Keke asetti päämääränsä lopullisesti autourheilun kuninkuusluokkaan. Muut ratkaisut olisivat merkinneet kehityksen pysähtymistä tai taantumista.

Vain Keken läheiset ja jotkut todelliset asiantuntijat saattoivat tuolloin aavistaa miehen pitkän tähtäimen suunnitelmat. Suuri yleisö ei tuntenut formula 2 -luokkaa. F1:stä sentään silloin tällöin puhuttiin lehdissäkin kilpa-autoilun huippuilmiönä, suomalaisia ei ollut aikaisemmin siihen sirkukseen osallistunut. Niinpä nousevan kilpa-autoilijan puheet olisikin kuitattu vinosti hymyillen: Kuinka suomesta voisi tulla F1-kuljettaja kun siellä ei ennenkään ole ollut meikäläisiä.

1978: Alku

Hongkongilainen miljonääri Teddy Yip palkkasi Keken talliinsa kolmannesta kilpailusta alkaen. Theodore TR1 ei ollut voittaja-auto - pikemminkin päin vastoin - mutta Keke näki tilaisuutensa siinä: “ Halusin kokemusta F1:stä eikä sitä saa kuin ajamalla. Halusin myös tutustua F1-ympyröihin sisältä päin. Karsinnoista selviytyminen riitti minulle.” Alku olikin Keken odotusten mukainen: Hän selviytyi Etelä-Afrikan GP:n lähtöruudukkoon, mutta kisa päättyi jarrujen petettyä 250 km/h nopeudessa suojaverkon kautta päin pylvästä. Kaksi viikkoa myöhemmin Keke voitti Englannissa MM-sarjan ulkopuolisen Mestareiden ajon kurjissa olosuhteissa. Tämä herätti huomiota jo kotimaassakin.

Seuraavat neljä kilpailua Theodore Racing Teamissa päättyivät esikarsintoihin. Ruotsin GP:ssä Keke pääsi siirtymään länsisaksalaiseen ATS-talliin tuloksena 15 sija. Sopimus jatkui Ranskassa sijalla 16. ja Englannissa keskeytyksellä taka-akselin katkettua. Keke palasi Teddy Yipin talliin tämän hankittua kilpailukykyisemmän Wolf-auton. Hän kuljetti sen kahdessa seuraavassa GP:ssä 10. sijalle. Kolmannessa kaasu hirtti kiinni ja Keke poistui radalta. Neljännessä GP:ssä hän karsiutui koneen lauettua. Keke siirtyi taas ATS:n puikkoihin kahteen viimeiseen kilpailuun Kanadassa ja Yhdysvalloissa. USA:ssa katkesi vaihdekeppi ja Kanadassakin tuli keskeytys.

1979: Keskeytykset

Keke sai hyvältä vaikuttavan sopimuksen itävaltalais-kanadalaisen öljymiljonääri Walter Wolfin talliin, kun vuoden -76 maailmanmestari James Hunt sai yhtäkkiä tarpeekseen kilvanajosta. Edellisenä vuonna Wolfia ajoi Jody Scheckter, joka oli nyt matkalla mestaruuteen Ferrarilla. Keke pääsi siis varsin arvostetun kilpurimerkin rattiin. Keke aloitti kohtuullisen lupaavasti Ranskan GP:ssä sijoittumalla yhdeksänneksi. Kauden loput Grand Prix’t olivatkin sitten pelkkiä keskeytyksiä enimmäkseen teknisten vikojen vuoksi. Walter Wolf luopui leikistä ja myi tallinsa vuosien -72 ja -74 maailmanmestarille Emerson Fittipaldille ja Keke meni mukaan Fittipaldin kakkoskuskiksi.

1980: MM-pisteitä

Emerson Fittipaldi halusi rinnalleen talliinsa nuoremman ajajan. Sehän sopi Kekelle. Kausi alkoi erinomaisesti. Keke ajoi Argentiinassa kolmanneksi ja kuittasi näin elämänsä ensimmäiset neljä MM-pistettä F1-luokassa. Myös seuraavassa kisassa Keke tuli maaliin, tällä kertaa yhdeksännelle sijalle. Sitten alkoivat hankaluudet, joita voi kuvata parhaiten työn tuloksilla: keskeytys, 11., 7., karsiutuminen, keskeytys, karsiutuminen, keskeytys, 16., karsiutuminen, 5., 9., ja 10. Italian Grand Prix’n viides sija toi Kekelle kaksi MM-pistettä. Suomalainen F1-kuljettaja esiintyi nyt ensi kerran MM-pistetilastossa kauden päättyessä vieläpä kymmenennellä sijalla. Osittain tylyistä tuloksista huolimatta Kekellä riitti luottamusta työnantajaansa kohtaan niin paljon, että hän allekirjoitti sopimuksen myös seuraavaksi kaudeksi.

1981: Alamäkeä

Toinen kausi Fittipaldin leivissä oli varsinkin loppuosaltaan Kekelle masentava kokemus. Fittipaldi F8 -auto oli suunniteltu ns. maaefektiä hyväksikäyttäväksi helma-autoksi, mikä kiellettiin tässä vaiheessa sääntöjä korjaamalla. Fittipaldia ei saatu enää kilpailukykyiseksi. Sitä paitsi tuiki tärkeällä rahoituspuolella oli hankaluuksia tallin sponsorien kanssa. Kuten ennenkin, kausi alkoi mukavasti. Etelä-Afrikan Grand Prix’ssa Keke ajoi kolmanneksi. Edellämainittujen helmariitojen seurauksena FISA riisti kisalta MM-arvon, joten pisteitä ei tullut. Seuraavissa kilpailuissa olisi ollut pisteitä tarjolla, mutta tulokset alkoivat taas heiketä: keskeytys moottorivaurion vuoksi, 9. ja kolme keskeytystä. Sitten Keke karsiutui, ajoi kahdenneksitoista, keskeytti kaksi kertaa takapyörän ripustuksen hajottua ja karsiutui neljä kertaa. Kauden päätöskilpailussa Las Vegasissa hän tuli sentään maaliin kymmenentenä. Ei ihme, että Keke näki kovasti vaivaa vuoden -81 jälkipuoliskolla toimivamman tallin löytämiseksi.

1982: Maailmanmestaruus

Näihin aikoihin suomalaisella ns. suurella yleisöllä alkoi olla jo aika valmis mielikuva K. Rosbergista ikuisena keskeyttäjänä. Tiedotusvälineethän välittivät lähinnä lopputuloksia F1-kilpailuista. Tällöin ei osattu kertoa Keken ajosuorituksista ennen noita keskeytyksiä. Suuressa maailmassa ja varsinkin F1-tallipäälliköiden keskuudessa asiat nähtiin toisin. Keke oli jo pitkään osoittautunut aggressiiviseksi ajajalahjakkuudeksi, jolle vain ei ollut toistaiseksi osunut alle riittävän korkeatasoista kilpailukalustoa. Frank Williamsille nämä olivat olleet hyviä vuosia: alan Jones voitti Williamsilla maailmanmestaruuden vuonna 1980. Carlos Reutemann oli samanlaisella autolla kakkossijalla. Vuonna -81 Jones oli kolmas MM-pisteissä Williamsin ratissa. Williams voitti molempina vuosina tallien maailmanmestaruuden.

Jones ilmoitti vuoden 1981lopussa jättävänsä kilpa-ajot ja Carlos Reutemannilla oli samansuuntaisia puheita. Tallissa vapautui työpaikkoja nuoremmille kyvyille. Keke osasi tarttua tilaisuuteen. Perusteellisten testiajojen jälkeen hänet palkattiinkin Williamsin rattiin. Ja tulostahan alkoi syntyä: 5., 2., 2., 2., keskeytys, 4., keskeytys, 3., keskeytys, 5., 3., 2., 1., 8., 5. Siis vain yksi voitto, mutta sitäkin enemmän tasaisia suorituksia kärjen tuntumassa. Jännitys säilyi kauden viimeisen osakilpailun maalilipun heilahdukseen asti tasaisen pistetilanteen vuoksi. Sen jälkeen Las Vegasissa juhlittiin ensimmäistä suomalaista formula 1 -maailmanmestaria. Viiden vuoden puurtaminen F1-maailmassa johti lopputulokseen, jota muutamaa vuotta aikaisemmin pidettiin lähinnä haihatteluna.

1983: Turboton

Tällä kaudella turbomoottorein varustetut formulat alkoivat olla voimissaan. Keke taisteli niitä vastaan vapaastihengittävällä eli turbottomalla Cosworth-moottorilla minkä taisi. Turbojen vastustuksesta huolimatta kausi alkoi komeasti kakkossijalla, joka tosin hylättiin sääntötulkinnan avulla. Long Beachin keskeytystä seurasi sarja huippusijoituksia: 5., 4., voitto Monacossa, 5., 2. ja 4. Näillä tuloksilla Keke hätyytteli vakavasti MM-tilaston kärkeä ilman turboakin. Sitten pistesaalis loppui: 11., 10., 8., keskeytys, 11. ja keskeytys. Kauden viimeiseen osakilpailuun Etelä-Afrikassa Honda toimitti turbomoottorinsa, josta Keke kiitti ajamalla viidenneksi. Viides sija MM-pisteissä oli oiva saavutus ilman turboa. Keke ei katsonut aiheelliseksi etsiä uutta työpaikkaa. Olihan talli saanut käyttöönsä viimeisestä osakilpailusta lähtien ajanmukaisen voimanlähteen.

1984: Tuotekehitystä

Formula 1 -autojen moottoritekniikka on nykyisin niin korkealla tasolla, ettei huipulle päästä uudella moottorilla ensimmäisten kilpailujen aikana. Tämä ei onnistunut myöskään Hondalta. Kekeltä kului kausi -84 lähinnä Hondan F1-moottorin tuotekehityksen parissa. Kymmenen kuudestatoista kilpailusta keskeytyi yleensä teknisiin vikoihin. Valopilkkuja olivat Dallasin GP:n voitto ja Brasilian toinen sija. Neljännelle sijalle Keke ajoi Belgiassa ja Monacossa. Yksi piste herui vielä Ranskasta ja kahdeksas sija Hollannista. Harmeista huolimatta hän tuli MM-pisteissä kahdeksanneksi. Williamsin tallissa oli henki huonontunut. Keke näki silti hyväksi jatkaa Frankin palveluksessa. Ajamisen vaikeutta lisäsivät myös auton hankalat ajo-ominaisuudet.

1985: Loppunousu

Viime vuosi alkoi vaihteeksi kurjasti kolmella keskeytyksellä. Sitten seurasi kahdeksas sija Monacossa ja neljäs Kanadassa. Detroitin katuradalla Keke vihdoin voitti. Ranskastakin tuli vielä toinen sija. Seuraavat viisi kisaa menivätkin kehnosti: keskeytys, 12. ja taas kolme keskeytystä. Nousukierre alkoi Belgiassa neljännellä sijalla. Vuoden kolme viimeistä kisaa Keke selvitti sijoille 3., 2. ja 1. Hyvän lopun ansiosta Kekelle kirjattiin MM-pistetaulukon kolmossija. Tässä vaiheessa Keke olisi sopinut valmiiksi tallin vaihdon. Jopa sillä uhalla, että Hondan kilpamoottori olisi vihdoinkin valmis. Uusi työpaikka McLarenilla houkutteli, eikä kukaan epäillytkään, etteikö McLaren olisi huippuauto siinä missä Williamskin.

1986: Jännittävä

Mikäli edellisistä vuosista on mitään opittavaa, niin kehno alku johtaa toivottavasti parempaan lopputulokseen: McLaren pysähtyi Brasiliassa kesken kilpailun. Uudella Jerezin moottoriradalla Keke ajoi jo neljänneksi. Useimmat turbomoottorit alkavat olla jo aika luotettavassa kunnossa. On siis odotettavissa näkemisen arvoisia kamppailuja MM-pisteistä. Kekellä on nyt mielestään käytössä huippuauto. Näistä asetelmista on hyvä lähteä ajamaan Grand Prix -ajoja järjestysluvultaan toisella sadalla.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Oleppa hyvä vaan, mukavaa kun kelpasi. :) Pitääpä selailla noita 80-luvun loppupuolen Tuulilaseja, josko niistä löytyisi lisääkin artikkeleita Kekestä. Jos löytyy, niin tulen ne tänne kirjoittamaan.
 
Ylös