Taas palasi Keken ura mieleen tuota Keke Rosbergin Elämä ja ajot kirjaa lukiessa. Samaan aikaan oli tosiaan monta suomalaista rata-autoilijaa samoissa sarjoissa, mutta lopulta on vaikea sanoa, miksi juuri Keke oli se joka pääsi eteenpäin? Kai osittain tuuria taitoa ja monen muun tekijän summa, kuten yleensäkin moottoriurheilussa. Välillä joku menestyy eikä silti saa rahoitusta eteenpäin, toisinaan taas joku ei menesty niin hyvin ja silti pystyy jatkamaan. Kirjassakin on tuotu esiin kuinka Kekelläkin rahoitus oli monesti katkolla, mutta sitten sitä aina jostain ilmestyi. Voidaan kai hyvin sanoa, että esim. Keken F2 kaudet eivät olleet kovin menestyksekkäitä, mutta silloin hänellä oli kuitenkin onnistunut löytämään talleja joissa rahoitus tuli tallinsponsseilta tai toiselta kuljettajalta. Lienee ilman tätä Keken ura olisi tyssännyt SuperVeehen? Lopulta itselleni on jäänyt hiukan hämäräksi kuinka rahoitus/sponssit meni Keken ensimmäisissä F1 kokeiluissa, mutta mitä ilmeisemmin Can-Am ja Tasman palkoilla/voittorahoilla yhdistettynä Marlboroon, ym. hänellä oli mahdollisuus ensimmäisiin F1 vuosiin. Liene voidaan sanoa, että hiukan alakanttiin menneiden F2 kausien jälkeen Keken ura olisi voinut jäädä siihen, ellei hän olisi saanut tilaisuutta tehdä rahaa Can-Amissa? Toisaalta Keken taidot hankkia sponsseja olivat jo huomattavasti paremmat kuin silloin kun hän joutui jatkamaan toisen vuoden Supereissa vaikka olisi halunut jo isompiin luokkiin, muttei löytänyt rahoitusta?
Olikos muuten jollain laittaa linkkiä Keke Kojima F1 testeihin? En ole koskaan nähnyt niistä kuvia. Muutkin harvinaisemmat kuvat toki kiinnostaa.