Kuinka hyvä kuski olet?

Olen kuskitaidoiltani tasoltaan


  • Äänestäjiä yhteensä
    78
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Sanotaan sen verran että auton käsittelytasoni on varmasti keskivälin (50) yläpuolella (sehän ei varmaan Suomen keskiarvo kuitenkaan ole). Niin huono kuljettaja en ole.

Sitten jos ajatellaan liikennettä niin luultavasti tulisi paniikki kun ekan kerran tulee auto vastaan tiellä. Keskittyisin siihen enkä siihen että auto pysyy keskellä omaa kaistaa tai mahdollisiin kevyen liikenteen-ja jalankulkijoihin. Ilman muita tiellä liikkujia liikennesääntöjen noudattaminen olisi varmaan 80 luokkaa, osaisin jopa liikenneympyrän ilman kyseistä polliakin.

Jotain osaan korjata autossa. Esimerkiksi osaisin vaihtaa omassa autossani renkaat tai pumpata ne täyteen ilmaa. Osaisin myös vaihtaa pyyhkijät tai etu-tai takavalot. Osaisin myös vaihtaa sytytystulpat ja muutakin moottorista jos tarvetta tulisi. Sekä jarrupalat. Osaisin myös nesteet vaihtaa/täyttää ("pissapoika", öljyt, jarrunesteet, jäähdytysvesi yms). Pyyhkijän sulat osaisin myös vaihtaa. Hitsauksen periaatteen osaan (teknisen työn tunneilta), käytännössä auton hitsaaminen varmaan vaatii harjoittelua.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mä luulen että tässä pollissa tosi moni on snadisti yliarvioinut taitonsa. Toisaalta se on luonnollista. Mitä huonommat ovat omat tiedot autolla ajamisesta ja liikenteestä, sitä huonommin omat puutteensa huomaa.

Tarkoitus ei ole nyt yhtyä Zaikom-vainoon (vaikka mielestäni perustelut Zaikomia vastaan ovat paremmat kuin puolesta), mutta vaikea uskoa esimerkiksi Zaikomin olevan todellisuudessa taitosarakkeessa 70-79, kun muinoin tekemässäni liikenneympyräajopollissa hahmo vastasi täsmälleen väärin. En usko että muutkaan ajo- tai liikennetaidot voivat olla noin korkealla tasolla jos vilkun käyttäminen kiertoliittymässä ei onnistu oikein.

Olen itse ollut tasan yhden sellaisen henkilön kyydissä, jonka voin oikeasti sanoa ajavan hyvin (arvosana 70 tai yli) - niin että itse pohtii kyydissä ollessaan jotta näin pitää itsekin joskus vielä kyetä ajamaan. Kaikenlaista suhaajaa on, toiset sulavampia kuin toiset, mutta harva oikeasti käsittelee autoa turvallisesti, sujuvasti, joustavasti ja taloudellisesti kaikissa tilanteissa.
Muista pekpoy että tässä kysyttiin suhdetta muiden autoilijoiden ajotaitoon. jos yksi sinun kavereista ajaa hyvin, niin kyllä silti useampikin ajaa sun kaveripiirin keskiarvoa paremmin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nyt menee monimutkaiseksi.
Sulla on 4 kaveria:
a
b
c
d
joista A on tämä hyvin ajava kaveri.

Kyllä silti b:n voi ajaa keskiarvoa paremmin, vaikka pelkäisit hänen kyydissä, c ja d:n kyytiin et uskallakaan :rolleyeS:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanotaan sen verran että auton käsittelytasoni on varmasti keskivälin (50) yläpuolella (sehän ei varmaan Suomen keskiarvo kuitenkaan ole). Niin huono kuljettaja en ole.
Minä ainakin oletin, että arvosteluasteikko on juuri siten, että keskiarvo on 50 kohdalla. Vai meinaatko, että on todella totta, että valtaosa suomalaisista on keskiarvoa parempia? :D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olen itse ollut tasan yhden sellaisen henkilön kyydissä, jonka voin oikeasti sanoa ajavan hyvin (arvosana 70 tai yli) - niin että itse pohtii kyydissä ollessaan jotta näin pitää itsekin joskus vielä kyetä ajamaan. Kaikenlaista suhaajaa on, toiset sulavampia kuin toiset, mutta harva oikeasti käsittelee autoa turvallisesti, sujuvasti, joustavasti ja taloudellisesti kaikissa tilanteissa.
Kun asteikko on kymmenen portaan välein, niin kukin väli edustaa kymmentä prosenttia autoilijoista. Mikäli pystyttäisiin kehittämään objektiivinen mittari ja testaamaan sillä kaikki suomalaiset autoilijat, niin kussakin sarakkeessa olisi sama määrä.

Forumisteissa taas on hyvin paljon ajaneita, joiden tolkkutaso on vielä täysin liikenteeseen sopiva, joten en pidä lainkaan mahdottomana osan foorumisteista kuulumista parhaaseen kymmenykseen. Kokonaan toinen asia on henkilän kuuluminen siihen kymmenykseen taitojensa puolesta, mihin hän itse kuvittelee kuuluvansa.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Olen nainen. :rolleyes:

En mielestäni ole kovin ihmeellinen kuski, sellanen 30-39. Eipä se korttikaan ole vielä ihan kahta vuotta ollut, ja tuostakin ajasta ~puolet (alkukesä 08 - loppukevät 09) olen ajanut aika harvoin.
Kaupunkiajoa tulee aika vähän, joten siinä lienen tosi huono.
Taskuparkkaareus ei oikein onnistu.
Autoista en itsessään ymmärrä mitään.
Liikennesääntöjä pyrin noudattamaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24329
Sijainti
lappeen Ranta
Ei millään, mutta noin hän aiheuttaa kiukustumista omalla itsekkäällä loppuhetken kiilaamisella monessa muussa autoilijassa :thumbup:
itse asiassa tuon luulisi aiheuttavan heiluriliikettä, kun joku joutuu jarruttamaan jotta toinen mahtuu jonoon ja näin pitenevää jonoa!

Mutta ilm näin ei ole :thumbup: :ahem:
Jos kaikki edelleen jatkaisivat samalla suunnitelmalla kuin siihenkin asti niin heiluria ei todennäköisesti syntyisi. Nyt on vaan niin, että kun itse on siirtynyt sille jatkuvalle kaistalle ja joku ajaa vierestä ohi, syhtyy :mad: :mad_old: :mad: -reaktio. Sitten kiihdytetään, ettei se vitun mulkku ainakaan mun eteeni tule ja samalla takana tulijat kiihdyttävät ettei kontakti edellä menevän takavaloihin pääse katkeamaan. Jossain vaiheessa ohittaja vaihtaa tietyömaan ohi jatkuvalle kaistalle ja samoihin aikoihin kiihdyttänyt ja kyrpiintynyt ohitettava huomaa että edessä ajaa hitaampia autoja ja joutuu jarruttamaan. Seuraavaksi takana tulleet perävalojen tuijottajat suorittavat omat jarrutuksensa pienillä viiveillä ja haitariliike on valmis.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Luokittelin itseni kohtaan 40-49. Muuten ajan mielestäni hyvin, mutta kokemattomuus (kortti on ollut taskussa 8 kk) näkyy vielä hieman ajossa. Teen satunnaisesti erilaisia pikkuvirheitä, joskin ne ovat vähentyneet huomattavasti viime kuukausina, ja noita virheitä sattuu nykyään harvoin. Myöskään kytkimen käyttö ei ole aina aivan huippua. Nyt jälkikäteen tuntuu, että olisin sittenkin voinut luokitella itseni pykälää ylemmäksi. :eek:
Älähän höntyile, jos korti on ollut 8 kk niin ei kannata ajatella olevansa keskitasoa parempi kuski liikenteessä ajamisessa. Riippuu tietysti yksilöstä ja siitä, paljonko ajaa. Uskon että vaaditaan ainakin 3 vuotta aika paljon ajamista siten että opettaa aktiivisesti oikeita toimintatapoja selkäytimeen erilaisissa liikennetilanteissa ja olosuhteissa, ja miettii erilaisten tilanteiden jälkeen mitä tapahtui ja olisiko kannattanut toimia toisin. Jos sitä ei tee niin niitä ei ikinä opikaan.
Muutama talvi on syytä harjoitella myös ja peräänajokolaria odotellessa miettiä mitä tehdä kun jarru on pohjassa ja näkee että ei pysähdy vaan kohta kolahtaa, ja että kestääkö hermo.

Hyvä kuski osaa tietysti käsitellä autoa riittävän hyvin, mutta oleellisempaa on liikennetilanteiden ja kelin lukeminen. Parhaat kuskit huomioivat heti jollekin kadulle kääntyessään kaikki liikennemerkit ja seuraavat liikennevalot, ne etsitään heti. Hyvän kuskin kyydissä olevat eivät edes tajua miten hyvä kuski on vaan meinaavat nukahtaa.
Kun aktiivinen tilanteiden ja oikeiden toimintatapojen opettelu tuottaa tulosta niin vähitellen kiire ja touhu helpottaa ja ja varsinkin hajamielisillä voi ongelmaksi tulla tarkkaavaisuuden puute.

Kannattaa myös opetella ns. puolustuksellinen ajotapa, agressiivinen haastaminen jääköön radoille tai junteille.

40-49..

Vähän oli epäselvää, mitä tässä ajotaidolla tarkoitetaan.. Ajattelin kuitenkin kokonaisuutta (autonkäsittelytaidot, auton huolto, liikennekäyttäytyminen).
Ensimmäisessä postauksessa täsmennettiin että "Tässä tarkoitetaan ennen kaikkea liikenteessä ajamista". En laske siihen kuuluvan ollenkaan autoremonttia tai huoltoja.

Vetoketju kun ei satu käytännössä toimimaan, teoriassa kylläkin.
Uskoisin että yksi jono menee aina kapenevaan kohtaan nopeimmin koska siinä ei ole mitään häiriöitä. Jos vetoketjua suljetaan juuri kaventumaan mennessä niin siinä on aina jahkailua, kisaillaan kohteliaisuudessa tai meinataan ajaa yhteen ja kumpikin pysähtyy, sitten ihmetellään että kumpi meneekään ensin.

Mä luulen että tässä pollissa tosi moni on snadisti yliarvioinut taitonsa.
Samoin. Epäilen että halu uskoa olevansa hyvä on ylikorostunut, lisäksi ollaan autonhallinnan lumoissa.

Olen itse ollut tasan yhden sellaisen henkilön kyydissä, jonka voin oikeasti sanoa ajavan hyvin (arvosana 70 tai yli) - niin että itse pohtii kyydissä ollessaan jotta näin pitää itsekin joskus vielä kyetä ajamaan. Kaikenlaista suhaajaa on, toiset sulavampia kuin toiset, mutta harva oikeasti käsittelee autoa turvallisesti, sujuvasti, joustavasti ja taloudellisesti kaikissa tilanteissa.
Hyvää tekstiä.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Kun asteikko on kymmenen portaan välein, niin kukin väli edustaa kymmentä prosenttia autoilijoista. Mikäli pystyttäisiin kehittämään objektiivinen mittari ja testaamaan sillä kaikki suomalaiset autoilijat, niin kussakin sarakkeessa olisi sama määrä.
Minä ymmärsin asteikon siten että prosentit ovat parhaan mahdollisen kuskin taidoista ja taidot jakaantuvat normaalisti. Pitäisi siis syntyä Gaussin kellokäyrä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Sulla on 4 kaveria:
a
b
c
d
joista A on tämä hyvin ajava kaveri.

Kyllä silti b:n voi ajaa keskiarvoa paremmin, vaikka pelkäisit hänen kyydissä, c ja d:n kyytiin et uskallakaan :rolleyeS:
No toki. Ei mun mielestä tässä ollutkaan mitään epäselvää. Mulla oli ilmeisesti mennyt vähän ohi tuo vertailu kaikkiin muihin tienkäyttäjiin. Ajattelin asiaa lähinnä asteikolla nollasta sataan, niin että sadassa osaa kaiken todella hyvin riippumatta siitä mitä muut osaa ja 50 kohdalla homma on jotakuinkin hallinnassa. Tein erheen!
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kun asteikko on kymmenen portaan välein, niin kukin väli edustaa kymmentä prosenttia autoilijoista. Mikäli pystyttäisiin kehittämään objektiivinen mittari ja testaamaan sillä kaikki suomalaiset autoilijat, niin kussakin sarakkeessa olisi sama määrä.

Forumisteissa taas on hyvin paljon ajaneita, joiden tolkkutaso on vielä täysin liikenteeseen sopiva, joten en pidä lainkaan mahdottomana osan foorumisteista kuulumista parhaaseen kymmenykseen. Kokonaan toinen asia on henkilän kuuluminen siihen kymmenykseen taitojensa puolesta, mihin hän itse kuvittelee kuuluvansa.
Tämä on aivan totta. Kuten ilmeisesti joillekin muillekin, mulle tuotti vaikeuksia hahmottaa että mikä tuo asteikon varsinainen vertailukohta on.

EDIT: Itse asiassa tuossa avausviestissä ei mun mielestä käy sen tarkemmin edes ilmi, mikä on tuon asteikon varsinainen vertailukohta. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Epäilen että halu uskoa olevansa hyvä on ylikorostunut, lisäksi ollaan autonhallinnan lumoissa.
Epäilen myös, että muiden liikennekäyttäytymistä aliarvostetaan. Mieleen kun jää lähinnä ne törpöt, ei ne, jotka tekevät kaiken oikein.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Laitoin itseni tuonne puoliväliin, jättäen kärkeen tilaa huippukuskeille. Pitää tunnustaa, notta ajoin viime viikolla vahingossa päin punaisia Savonkadun ja Karjalankadun risteyksessä.

Ainakin Iisalmessa on tuollainen risteys, varmaan jossain muuallakin... ?


Aiheeseen liittyen totean vaan olevani keskimääräistä parempi kuski.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tasoni on oltava 60-69. Liikennevakuutuksen Bonusten taso 70, joten sen yli se ei voi mennä....no huomenna tietty kolisee:doubtful:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Tasoni on oltava 60-69. Liikennevakuutuksen Bonusten taso 70, joten sen yli se ei voi mennä....no huomenna tietty kolisee:doubtful:
Kyl tää on näitä koputa puuta juttuja...

Mitään ei ole sattunut ja kilometrejä on noin 15 vuodessa tullut ihan hyvä määrä miltei silkkaa kaupunkiajoa ilman mitään kopsuja. Ennakoivan ajotavan omaksuin ajat sitten. Joskus tuossa vuosituhannen vaihteessa lopullisesti kun alkoi, en tiedä, jotenkin vaan menemään siihen suuntaan tyyli.

Ehkä haastavinta onnettomuuksien välttämisessä on ollut opetella ajamaan pakettiautoa (vain b-kortti) kuluvan vuoden aikana, kun sitä ennen en ollut ajanut yhtään peltiladolla. Tarkoitan siis peruuttelua pelkästään peilien avulla ikävissä parkkihalliloukoissa, jossa heti tulee omavastuu eteen jos peltiin osuu. Siinä on kieli keskellä suuta vieläkin aina välillä. Ja annan sen piipin piipata hetken ennenkuin alan peruuttamaan. Kävelijät kerkeävät alta pois, jos ovat kuolleessa kulmassa sivupeileissä. Taustapeiliä ei tietty ole.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mä luulen että tässä pollissa tosi moni on snadisti yliarvioinut taitonsa. Toisaalta se on luonnollista. Mitä huonommat ovat omat tiedot autolla ajamisesta ja liikenteestä, sitä huonommin omat puutteensa huomaa.

Tarkoitus ei ole nyt yhtyä Zaikom-vainoon (vaikka mielestäni perustelut Zaikomia vastaan ovat paremmat kuin puolesta), mutta vaikea uskoa esimerkiksi Zaikomin olevan todellisuudessa taitosarakkeessa 70-79, kun muinoin tekemässäni liikenneympyräajopollissa hahmo vastasi täsmälleen väärin. En usko että muutkaan ajo- tai liikennetaidot voivat olla noin korkealla tasolla jos vilkun käyttäminen kiertoliittymässä ei onnistu oikein.

Olen itse ollut tasan yhden sellaisen henkilön kyydissä, jonka voin oikeasti sanoa ajavan hyvin (arvosana 70 tai yli) - niin että itse pohtii kyydissä ollessaan jotta näin pitää itsekin joskus vielä kyetä ajamaan. Kaikenlaista suhaajaa on, toiset sulavampia kuin toiset, mutta harva oikeasti käsittelee autoa turvallisesti, sujuvasti, joustavasti ja taloudellisesti kaikissa tilanteissa.
Pakko mainita, että kriittinen suhtautuminen Zaikomin suhtautumiseen alkoi tästä. J

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=29485&page=21
a täytyy kyllä sanoa, että muitakin syitä on. Enkä usko, että tuo sun mainitsema liikenneympyräajopolli on sen "pahempi"...
Tämä on aivan totta. Kuten ilmeisesti joillekin muillekin, mulle tuotti vaikeuksia hahmottaa että mikä tuo asteikon varsinainen vertailukohta on.

EDIT: Itse asiassa tuossa avausviestissä ei mun mielestä käy sen tarkemmin edes ilmi, mikä on tuon asteikon varsinainen vertailukohta.
No kyllähän itsearviointia pitää harrastaa monessa asiassa. Itseasiassa jopa ennen inssiä pitää arvioida omat taidot ja opettaja arvio kuljettajakokelaan taidot.

Jos nolla prosenttia tarkoittaa totaalista osaamuutta, niin 100 prosenttia tarkoittaa sitten täydellistä osaamista. Ei siihen mitään vertailukohtia tarvita vaan oman taidon sijoittamista johonkin välille 0-100.

Ehkäpä helpointa on yrittää tehdä arvio jakamalla asia (kuten tässä tapauksessa liikenteeseen liittyviä osa-alueita) osiin ja arvioida osa-alue kohtaisesti omaa pärjäämistään.
Originally Posted by PuoliPöhkö View Post
- Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys
- Turvallisuus ja ennakointi
- Liikennepelisilmä, joustavuus ja muiden huomiointi
- Liikennesääntöjen täsmällinen noudattaminen
- Ajoneuvon hallinta yllättävissä hätätilanteissa
Oma kommentti: En katso, että huolto yms. kuuluvat tähän...
Toki tässä on hankaluutena se, että eri henkilöt mitoittavat asiat eri tavalla. On ankarammin omiin taitoihinsa suhtautuvia ja hiukan höllemmin tai "ei-niin-tosissaan" tehtyjä heittoja. Ihan turha sinänsä kuvitella (ja ottaa tätä niin vakavasti), että tästä voidaan oikeasti tehdä kovin paljon johtopäätöksiä. ;)
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Hieman alle keskitason eli 40-49. Itsearvio alla.

- keskitasoa vähäisempi ajokokemus.
- vähäinen kokemus erikois- ja ääritilanteista.
- pitkät tauot ajamisessa.
- liikennesääntöjen päivittämättömyys.
- omiin ajatuksiin "vaipuminen" joskus eli ajon tietoisen tason lasku.

+ erinomainen fyysinen kunto (varma tieto).
+ erinomainen yleinen sekä silmän ja käden motoriikka (testattu).
+ suhteellisen rauhallinen ajotapa.
+ yleinen turvallisuushakuisuus.
+ hyvä ja monipuolinen itsetuntemus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kannattaa linkittää suoraan kyseiseen viestiin, koska sivutus ei ole kaikilla samanlainen (vaan asetuksista riippuva). Esim. minulla ei tuon linkin takaa löydy yhtään Zaikomin viestiä.

-Edit- Minulla siis on 20 viestiä per sivu, sinulla oletettavasti jokin muu määrä.
Aivan....ja oikea ja ainut mahdollinen jakohan on 50 viestiä per sivu. ;) Tässä on oleellista nähdä toi koko keskusteluketju.
 
Ylös