Kuinka hyvä kuski olet?

Olen kuskitaidoiltani tasoltaan


  • Äänestäjiä yhteensä
    78

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Sen olen huomannut, että moni pyöräilijä luulee oikeutensa paljon suuremmaksi kuin mitä ne ovatkaan. Eli siis kun varovasti ajan risteykseen jossa olen samalla ylittämässä pyörätietä niin kovaa vauhtia kaukaa lähestyvä pyöräilijä saattaa tuossa ehtiä kohdalle ennen kuin pääsee ohitse. Tuossa sitten moni töllää silleensä että vittuako siinä olet, mene pois. Mitä noille pitäisi tehdä, jakaa lappua siitä, että miten homma menee? Yksi on koputtanut ikkunaan ja haastanut riitaa, eikä tuollainen syvästi omassa uskossaan elävä pyöräilijä usko kun kertoo että miten asia oikeasti on. Jos hyvä säkä käy, niin motkottaa minusta häntä paremmin tietävälleen kaverilleen myöhemmin joka sitten oikaisee asian.


Dompparin viime öistä viestiä en alkanut siksi sen kummemmin äimistelemään mutta ihmetyttää nyt, että miten Micael asian näki niin kovin toisin. Olin siinä luulossa että olet (siis Micael) ollut näiden asioiden kanssa enemmänkin tekemisissä.

Ongelmahan on se, että pyörän selkään voi hypätä kuka tahansa tuosta noin vain ilman sääntöjä selvittämättä. Sitten kun tosiaan oletellaan vain niin voi käydä heikosti.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Hankala tuo Zaikomin esille tuoma risteys, todellakin. Sanoisin melkein, että pyöräilijän tulisi väistää.

edit: tai sanoisin ainakin, että pyöräilijänä kannattaa väistää, heh. kyllähän tuo risteyksen rakenne sen verran pahasti hämää että satunnainen autoilija ei välttämättä sisäistä sitä. suunnittelijalle satikutia.

edit 2: nyt kun tarkemmin miettii että miksi suojatie on tuossa missä se on, niin homma menee varmaankin niin, että on suunniteltu, että pyöräilijää väistävä autoilija voisi pysähtyä siihen tienpätkälle ilman että kaupungin ydinkeskustaan päin menevä liikenne (tonn oikeaan alaviistoon) ei häiriintyisi kyseisen auton pysähtymisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sen olen huomannut, että moni pyöräilijä luulee oikeutensa paljon suuremmaksi kuin mitä ne ovatkaan. Eli siis kun varovasti ajan risteykseen jossa olen samalla ylittämässä pyörätietä niin kovaa vauhtia kaukaa lähestyvä pyöräilijä saattaa tuossa ehtiä kohdalle ennen kuin pääsee ohitse. Tuossa sitten moni töllää silleensä että vittuako siinä olet, mene pois. Mitä noille pitäisi tehdä, jakaa lappua siitä, että miten homma menee? Yksi on koputtanut ikkunaan ja haastanut riitaa, eikä tuollainen syvästi omassa uskossaan elävä pyöräilijä usko kun kertoo että miten asia oikeasti on. Jos hyvä säkä käy, niin motkottaa minusta häntä paremmin tietävälleen kaverilleen myöhemmin joka sitten oikaisee asian.
En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoitatko tilannetta, jossa ajat kolmion takaa suojatien päälle odottamaan vuoroasi kääntyä risteyksestä toiselle tielle?
Jos tarkoitat, niin sun pitäisi odottaa suojatien takana eikä tukkia sitä pyörätietä. Vituttaa muakin välillä aivan älyttömästi autoilijat, jotka tukkivat pyörätiellä liikkumisen pysähtymällä pyörätien päälle.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hankala tuo Zaikomin esille tuoma risteys, todellakin. Sanoisin melkein, että pyöräilijän tulisi väistää.

edit: tai sanoisin ainakin, että pyöräilijänä kannattaa väistää, heh. kyllähän tuo risteyksen rakenne sen verran pahasti hämää että satunnainen autoilija ei välttämättä sisäistä sitä. suunnittelijalle satikutia.

edit 2: nyt kun tarkemmin miettii että miksi suojatie on tuossa missä se on, niin homma menee varmaankin niin, että on suunniteltu, että pyöräilijää väistävä autoilija voisi pysähtyä siihen tienpätkälle ilman että kaupungin ydinkeskustaan päin menevä liikenne (tonn oikeaan alaviistoon) ei häiriintyisi kyseisen auton pysähtymisestä.
Tsekkaa tuo oikea ilmakuva ko. paikasta ja spekuloi sitten. Päivänselvä juttu, kuten jo todettiin. Autoilija on väistämisvelvollinen (koska on kääntymässä, viittaukset liikennesääntöihin löydät jostain ylempää), mutta toki pyöräilijän kannattaa väistää, koska käytännössä kaikki autoilijat ajaa tuosta kohdasta kovaa ja katsomatta tuleeko suojatielle kukaan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoitatko tilannetta, jossa ajat kolmion takaa suojatien päälle odottamaan vuoroasi kääntyä risteyksestä toiselle tielle?
Jos tarkoitat, niin sun pitäisi odottaa suojatien takana eikä tukkia sitä pyörätietä. Vituttaa muakin välillä aivan älyttömästi autoilijat, jotka tukkivat pyörätiellä liikkumisen pysähtymällä pyörätien päälle.
Ei sitä suojatietä huvikseen tukita tietenkään. Mulla on kotoa lähdettäessä tuollainen sokkotilanne aina edessä. Suojatien takaa ei voi nähdä että tuleeko autoja sillä tiellä minne olen kääntymässä. Kyseisen tien rinnalla siis menee tuo pyörätie. Ja kun ajaa varovasti siihen suojatien ääreen kääntyäkseen tuolle päätielle, niin ei siitäkään heti sekunnissa näe että mikä on tilanne, täytyy katsoa tarkkaan. Jos auto on tulossa, niin mäennyppylän takaa näkyy hieman kattoa autosta siinä vaiheessa. Jos sitä ajelee että ei eilenkään tullut niin silloin pääsee lehtien sivuille aika nopeasti.

Lisähankaluutensa tuo se, että perässä tulee lyhytnäköisesti ajatteleva kuski joka estää peruuttamisen. Yksin ollessani valutan takaisinpäin alaspäin pois suojatieltä (ylämäki, sen kuin löysää jarrua niin onnistuu) jos käy ilmi että autoa lappaa eikä pääse liittymään mukaan ja pyöräilijöitä lähestyy.

Ei ole kolmiota pyörätien/suojatien edessä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei sitä suojatietä huvikseen tukita tietenkään. Mulla on kotoa lähdettäessä tuollainen sokkotilanne aina edessä. Suojatien takaa ei voi nähdä että tuleeko autoja sillä tiellä minne olen kääntymässä. Kyseisen tien rinnalla siis menee tuo pyörätie. Ja kun ajaa varovasti siihen suojatien ääreen kääntyäkseen tuolle päätielle, niin ei siitäkään heti sekunnissa näe että mikä on tilanne, täytyy katsoa tarkkaan. Jos auto on tulossa, niin mäennyppylän takaa näkyy hieman kattoa autosta siinä vaiheessa. Jos sitä ajelee että ei eilenkään tullut niin silloin pääsee lehtien sivuille aika nopeasti.

Lisähankaluutensa tuo se, että perässä tulee lyhytnäköisesti ajatteleva kuski joka estää peruuttamisen. Yksin ollessani valutan takaisinpäin alaspäin pois suojatieltä (ylämäki, sen kuin löysää jarrua niin onnistuu) jos käy ilmi että autoa lappaa eikä pääse liittymään mukaan ja pyöräilijöitä lähestyy.

Ei ole kolmiota pyörätien/suojatien edessä.
Nojoo, noissa tollaisissa paikoissa itse ajan fillarilla autotiellä turvallisuussyistä, jos ajan kovempaa. Tiesuunnitteluvirhe, noissa paikoissa pitäisi olla erillinen pyöräkaista (sellainen punaiseksi värjätty) autotien puolella.

Ymmärrän kuitenkin pyöräilijöiden kiukun tilanteessa, koska eivät hekään siinä tee mitään väärää, mutta joutuvat vaaratilanteeseen (jarrutusmatka on meinaan fillarilla vähän pidempi, ja tuollaisessa tilanteessa nousee herkästi sydän kurkkuun).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei sitä suojatietä huvikseen tukita tietenkään. Mulla on kotoa lähdettäessä tuollainen sokkotilanne aina edessä. Suojatien takaa ei voi nähdä että tuleeko autoja sillä tiellä minne olen kääntymässä. Kyseisen tien rinnalla siis menee tuo pyörätie. Ja kun ajaa varovasti siihen suojatien ääreen kääntyäkseen tuolle päätielle, niin ei siitäkään heti sekunnissa näe että mikä on tilanne, täytyy katsoa tarkkaan. Jos auto on tulossa, niin mäennyppylän takaa näkyy hieman kattoa autosta siinä vaiheessa. Jos sitä ajelee että ei eilenkään tullut niin silloin pääsee lehtien sivuille aika nopeasti.
Mun mielestä tuossa tilanteessa se virhe jonka useat autoilijat tekee, on että ajavat suoraan suojatien päälle. Ensin pitää väistää kevyttä liikennettä, ja jos ei sitä ole ihan lähellä tulossa, sitten voi ajaa siihen suojatien päälle.

Siinä ei ole paljonkaan järkeä alkaa peruuttelemaan pois suojatien päältä, jos on ensin jo kertaalleen väistänyt kevyttä liikennettä. Kyllä silloin se myöhemmin paikalle tullut pyöräilijä voi vähän odottaa. Turha siinä on ikkunaan koputella, kun väistämisvelvollisuus on jo suoritettu. Jos tilaa on, pyöräilijä voi kiertää auton takakautta ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä tuossa tilanteessa se virhe jonka useat autoilijat tekee, on että ajavat suoraan suojatien päälle. Ensin pitää väistää kevyttä liikennettä, ja jos ei sitä ole ihan lähellä tulossa, sitten voi ajaa siihen suojatien päälle.

Siinä ei ole paljonkaan järkeä alkaa peruuttelemaan pois suojatien päältä, jos on ensin jo kertaalleen väistänyt kevyttä liikennettä. Kyllä silloin se myöhemmin paikalle tullut pyöräilijä voi vähän odottaa. Turha siinä on ikkunaan koputella, kun väistämisvelvollisuus on jo suoritettu. Jos tilaa on, pyöräilijä voi kiertää auton takakautta ohi.
Näinpä! Usein autoilijoiden tuntuu olevan vaikea arvioida pyöräilijän nopeus. Pitäisi siis katsoa pidemmälle kuin siihen ihan viereen. Jos on näköeste, niin silloin pitäisi ajaa tosi hiljaa eteenpäin ja pysähtyä oikeastaan heti kun näkee pyöräilijän. Pyöräilijä voi oikeasti olla niin lähellä ettei fillarin jarrutus enää auta (väistöliike ainoa pelastus). Se nyt ei vaan pysähdy kuin seinään.

Mutta tosiaan kuten sanottua, noissa näköeste-tilanteissa pyöräilijän on turvallisempaa ajaa autotiellä, vaikka se olisikin kiellettyä. Itse teen niin tällaisissa paikoissa. Rikon ehkä liikennesääntöjä, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
(tietysti lähtökohtaisesti yritän välttää tällaisia tieosuuksia viimeiseen asti, jos on tarve ajaa lujaa).

Edit: ja siis tosiaan tuo tilanne on eri, että jos on selvä hankala paikka (näköeste yms) ja pyöräilijä ehtii pysähtyä, niin silloin fine, pyöräilijä voisi pysähtyä.. Mutta jos tilanne on ettei pyöräilijä ehdi pysähtymään, tai joutuu tekemään viimehetken äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen, niin silloin autoilijan voisi lennättää maan kiertoradalle.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tiistaiaamuna oli Zaikomin tapainen joustava autoilija Micrallaan koskelantie ja mäkelänkadun risteyksessä. Micra oli jatkamassa suoraan Mäkelänkatua, mutta oli ajanut vapaampaa Mäkelänkadulle Tuusulantielle kääntyvää kaistaa. Laittanut sitten vilkun päälle ja odotteli tilaa annettavan. Micra oli pysäyttänyt juuri ennen kuin kääntyvien kaista haarautui kahdeksi, joten seurauksena oli se, että Mäkelänkadulle kääntyvien piti koukata vastaantulevien kaistan kautta, jotta pääsi jatkamaan omaa kaistaansa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tarkemmin kun asiaa mietin, niin tuollaisia suojateitä, missä ei muuten ole risteävää toista ajotietä on aika harvassa. Siis sellaisia, että nille ois myös mopoilu sallittu.

Mut jotenkin vaan mun mielessä vesittää koko suojatie-nimikkeen, kun kyseessä on paremminkin "jos ajat kulkuneuvolla, niin tulet tapetuksi"-tie.

Ehkä tää homma munki mielessä lähtee liikkeelle niistä peruskoulun opeista joissa on saanut käsityksen, että on autotielläkulkevat ja sitten on muut ja suojatie on oikeasti suojatie, menit sitten yli lähes millä hyvänsä.

Suojatienimen sais vaihtaa vaikkapa "ehkä-joskus-on-ollut-suojatie-mutta-HÄHÄ-eipä-oo-enää-TAUKKI"-tieksi.

Vielä vois keksii lisää juttuja, mutta nyt lähden terrorisoimaan tapaitsesi-teille ja ostamaan tupariviinaksia.

kik
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Ei sitä suojatietä huvikseen tukita tietenkään. Mulla on kotoa lähdettäessä tuollainen sokkotilanne aina edessä. Suojatien takaa ei voi nähdä että tuleeko autoja sillä tiellä minne olen kääntymässä. Kyseisen tien rinnalla siis menee tuo pyörätie.
Hyvin pitkälti samanlainen tilanne on tässä viestissä olevassa risteyksessä. Vihreän nuolen suuntaan kun kääntyy niin on neljän kaistan liikenne vahdittavana sen jälkeen kun on katsonut tuleeko kummastakaan suunnasta kävelijöitä tai pyöräilijöitä.

Vastaava ongelma on toisin paikoin pihasta tielle ajettaessa. Aikoinaan asuin talossa jonka portista tielle ajaessa oli etupuskuri pitkällä jalkakäytävällä ennen kuin näki onko kävelijöitä tai pyöräilijöitä tulossa. Tapasin ajaa portista siten, että ensin ajin noin puoli metriä auton keulaa näkyville ja pysähdyin. Sitten pienen odotuksen jälkeen lähdin hissukseen liikkeelle. Silti kerran yhdellä papparaisella oli vaikeuksia tajuta, että jos nurkan takaa näkyy metri auton etulokasuojaa eikä mitään muuta niin auton kuljettaja ei voi nähdä onko joku tulossa vai ei.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Törppöilin tänään, kun epähuomiossa vaihdon oikealle kaistalle, kun muistelin jatkavan pari risteystä eteenpäin. Tällä tavoin menin ensimmäisissä valoissa yhdestä autosta ohi ja sitten toisiin valoihin saapuessa tajusin, että kaista kääntyykin, joten täytyi vaihtaa takasin suoraan menevällä tämän "ohittamani" auton eteen. No se meni sitten valojen jälkeen ohitse.

Ei ollut TARKOITUS!
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Ajattelen täsmälleen samoin. Vaikka voi olla ihan totta, että on objektiivisesti arvioiden tyhmää olla näytämättä vilkkua vasemmalle ympyrässä kun kerta kiertoliittymien luvatuissa maissa niin tehdään, niin Suomessa se on virhe. Se myös Melissan kuvaamalla tavalla vie luottamuksen vilkkua käyttävän kuljettajan kykyyn toimia liikenneympyrässä. Tämä puolestaan vesittää koko liikenneympyräsysteemin toimivuuden.
Näinpä, Melissan linjoilla minäkin. Kiertoliittymissä vasemmalle vilkuttajat luokittelen arveluttaviksi kuljettajiksi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Näinpä, Melissan linjoilla minäkin. Kiertoliittymissä vasemmalle vilkuttajat luokittelen arveluttaviksi kuljettajiksi.
Juu ja looginen syy tähän on se, että jos hahmo soveltaa yhtä sääntöä, on todennäköistä että soveltamista tapahtuu myös muissa säännöissä - ja tämä tekee hahmosta arvaamattoman.

PS. Turussa Pernon telakan liikenneympyrässä tätä sisäänpäin vilkuttelua näkee aika paljon. Siellä on aika monta eri kansallisuutta töissä nykypäivinä. Pernon uuden S-Marketin parkkapaikan rekisterikilvistä mutulla noin 50% on muualta kuin Suomesta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2006
Itse olen nuoresta iästäni huolimatta käyny vain kevarikurssin, kurssin aikana ajeltiin liikenteessa sellaset 2 tuntia, moposta olikin jo reilun vuoden kokemus kunnes vaihdoin isompaan. Mielestäni olen ihan hyväkin kuski, joskus ihmettelen että "miten tuokin tuosta noin ajoi," jos joku törppö on taas huidellut menemään miten sattuu. Liikennesäännöt on hyvin hallussa kun ei ole noista teorioistakaan kauheammin aikaa, ens italvella sitten autokouluun ja katsomaan miten sillä onnistuu (2-pyöräset ovat kuitenkin SE juttu minulle, tiedän sen jo nyt :ahem:)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tänään havaitsin aivan uskomattomia liikennesuorituksia, kun olin liikenteenvalvojana Helsinki City Triathlon tapahtumassa. Siellä oltiin suljettu kokonaan Mäntymäentien toinen kaista Hesarilta Stadionille (mellakka-aidoilla ja kielletty ajosuunta -liikennemerkille). Silti etenkin alussa vähän väliä meinasi joku autoilija mennä sinne vastaantulevien kaistalle. Ja pari pääsikin livahtamaan, kun piti samalla valvoa suojateitä..

Pari autoilijaa sanoi "mutta kun mä oon kilpailija.." jooh.. kyllä kilpailijankin pitää kiertää kisapaikalle kuten muutkin, koska kisa on jo käynnissä.. :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Ihan suhteellisen hyvä kuljettaja olen, tykkään ajaa vain isoilla autoilla (rekoilla jne), vihaan henkilöautolla ajamista jotenkin vaan isommalla on helpompi minusta ajaa. Taajamassa rajoitusten mukaan, mutta syrjä teillä tulee kyl ajettua vauhdillisesti usein ylinopeutta. Alussa jotenkin hankaluutta teki kärrin kanssa rekalla ajaa, tiukempaan mutkaan hirvitti pistellä/aina oli jokin luulo että kohta ojassa kärri.
 
Ylös