Kuinka hyvä kuski olet?

Olen kuskitaidoiltani tasoltaan

• Äänestäjiä yhteensä
    78

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Niin juu, vähintään kärkikolmion vaati, että pyöräilijää väistettävä.

Mangelo

Well-known member
Pyöräilijä väistää.

- Pyörätieltä ajoradalle tuleva pyöräilijä väistää muita. Muut väistävät pyöräilijää vain silloin, kun he tulevat kärkikolmion tai stop-merkin takaa tai ovat kääntymässä tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä.

Näin kertoo Liikenneturva.

Tässä tarvis nyt tietää onko tuo auto kääntyvä, ja jos on, tulkitaanko tuo suojatie olemaan osa samaa risteystä jossa auto kääntyy. Itsellä on sellainen kutina että auto on väistämisvelvollinen. Yleensä tätä selventämään on lisätty kolmio.

Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tämä pitää kyllä allekirjoittaa. Ympyrässä sisäänpäin vilkuttaminen on jotenkin niin 'alkeellinen' moka, että jos kuski käyttää sitä, niin en uskalla reagoida kyseisen henkilön näyttämiin muihinkaan merkkeihin millään tavalla, olin itse sitten autolla tai jollain kevyemmällä liikenteessä. Jotenkin sitä automaattisesti ajattelee, että tuossa on kaveri joka saattaa vaikka rysäyttää yksisuuntaiselle väärään suuntaan.
Ajattelen täsmälleen samoin. Vaikka voi olla ihan totta, että on objektiivisesti arvioiden tyhmää olla näytämättä vilkkua vasemmalle ympyrässä kun kerta kiertoliittymien luvatuissa maissa niin tehdään, niin Suomessa se on virhe. Se myös Melissan kuvaamalla tavalla vie luottamuksen vilkkua käyttävän kuljettajan kykyyn toimia liikenneympyrässä. Tämä puolestaan vesittää koko liikenneympyräsysteemin toimivuuden.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Pyöräilijänä: Pysähdyn, koska auto ei kuitenkaan väistä riippumatta siitä onko sillä siihen velvollisuus vai ei.

Autoilijana: Pysähdyn, koska kyseessä on suojatie ja kevyenliikenteen edustaja on aikeissa ylittää sitä. Tietysti pyöräilijän pitäisi tällöin taluttaa, mutta siitä huolimatta pysähtyisin.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mitähän se olisi.. välialueen korkeus varmaan alle 5m tuosta suojatien reunasta ylöspäin siinä risteyksessä Pitäjänmäellä, johon tapauksen perustan. Kuva on pelkistetty, jätin tuosta sivutiestä toisen kaistan piirtämättä.
Pyöräilijä väistää.

- Pyörätieltä ajoradalle tuleva pyöräilijä väistää muita. Muut väistävät pyöräilijää vain silloin, kun he tulevat kärkikolmion tai stop-merkin takaa tai ovat kääntymässä tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä.

- Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin.
Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat samat väistämissäännöt kuin tavallisessa risteyksessä.

Näin kertoo Liikenneturva.
Tässä tarvis nyt tietää onko tuo auto kääntyvä, ja jos on, tulkitaanko tuo suojatie olemaan osa samaa risteystä jossa auto kääntyy. Itsellä on sellainen kutina että auto on väistämisvelvollinen. Yleensä tätä selventämään on lisätty kolmio.
Auto on kääntyvä. Ja on väistämisvelvollinen. Kuljen tuosta aika usein ja tiedän paikan (asun siis tuon pitäjänmäentien toisella puolella pyöräilijän sijainnista katsoen). Ikinä mikään auto ei siinä kuitenkaan pysähdy riippumatta siitä kummalta puolelta tulen fillarilla tai jalan.

Niin ja kyseessä on siis yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Edit: ja suojatie on risteysalueella.

Toiselta puolelta tullessa autoilijoille on kolmio, mutta tuossa kuvassa ei tosiaan näy vastaantulijoiden kaistaa Pajamäentieltä. Sitä kolmioa kuitenkin aika usein autoilijat noudattavat.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ihan täysin ei tämä homma vieläkään uppoa.

Onko nyt siis oikeasti niin, että jos kyseessä on esimerkiksi mopoille sallittu kevyenliikenteen väylä ja vastaan tulee suojatie, joka on KUTEN AINA liikennemerkein merkitty, niin minun mopoilijana tai pyöräilijänä tulee väistää oikealta tulevaa autoa?! :eek!:

Kuulostaa meinaan semmoselta säädökseltä, että ihmettelen ettei ruumiita ole noihin paikkoihin jo enemmänkin kertynyt!

Eihän tämä voi pitää paikkaansa, koska autoilijakin väistää oikealle kääntyessään suojatietä ylittävää pyöräilijää. Tästä taisi olla täälläkin juttua, että pyöräilijä on syyllinen vain siinä tapauksessa kolariin, jos ajaa auton KYLKEEN.

Kuka täällä ny vedättää?

Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ehkä tämä linkki selventää, mistä paikasta on kyse. Juskasen pitäisi ainakin tietää tuo paikka. ;)

Ja siis.. tuossa kohtaa ei saa ajaa mopolla. :)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Täytyy vielä marmattaa lisää. Eihän se nyt VOI jumalauta olla niin, että suojatiestä riippuen väistämisvelvollisuus vaihtelee.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tuossa Dompaprille toi Liikenneturvan pyöräilyosio http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/pyorailija_liikenteessa/pyorailija_liikenteessa.php. Mopoista ei tietoa. Kieltämättä noi väistämissäänöt autojen ja pyörien välillä ovat äkkiseltään hieman epäjohdonmukaiset. Mutta kun pyörää ajattelee ajoneuvona, niin johan selkenee. Pyöräilijän asema on siis samanlainen kuin ajoneuvonkuljettajan, eikä samanlainen kuin jalankulkijan.
Pyörä ja mopo on mun käsittääkseni noissa väistämisjutuissa tasavertaisia.

Mangelo

Well-known member
Mopoista ei tietoa.
Mopoa ja pyörää koskevat säännöt ovat muuten samat, paitsi että mopolla saa ajaa vain lisäkilvellä merkityillä kevyenliikenteenväylillä, ja mopolla saa ajaa tien reunassa vaikka vieressä olisikin mopoille sallittu kevyenliikenteenväylä.

Ryhmittymistä lukuunottamatta mopolla eikä pyörälläkään saa ajaa kaistan vasemmassa reunassa, niinkuin suurin osa mopoilijoista tekee.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ehkä tämä linkki selventää, mistä paikasta on kyse. Juskasen pitäisi ainakin tietää tuo paikka. ;)

Ja siis.. tuossa kohtaa ei saa ajaa mopolla. :)
Sillei oo merkitystä saako vai eikö saa ajaa mopolla, koska ovat samanarvoisia pyörän kanssa väistämisasioissa.

Tosin koskaan en ole kuullut missään mainittavan että mopoa tulisi taluttaa kevyenliikenteen yli. Ts. mopo sitten olisi lähes poikkeuksetta väistämisvelvollinen oikealta tulevaan nähden. Mut sen mitä olen itse liikenteessä nähnyt, niin kyllä autoilijat selkeästi tilaa antaa ihan kaikille, jotka suojatietä ovat ylittämässä.

Jotenkin alkoi pelottaa nyte.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kyllä se tosiaan näyttäis noin olevan, niin kuin Juskanen esitti.

Empä viiti muuta sanoa, kuin että voi vittu. Noh, näillä mennään...toivottavasti muutkin pyöräilijät ja mopoilijat tietäis tämän.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mut sen mitä olen itse liikenteessä nähnyt, niin kyllä autoilijat selkeästi tilaa antaa ihan kaikille, jotka suojatietä ovat ylittämässä.
Ehkä yksi tuhannesta antaa tilaa ihan kaikille, mutta ehkä olet ollut vain sopivaan aikaan liikenteessä tai näytät niin pelottavalta, että jengi väistää ihan kaikkea kun näkee sut. :D

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ehkä yksi tuhannesta antaa tilaa ihan kaikille, mutta ehkä olet ollut vain sopivaan aikaan liikenteessä tai näytät niin pelottavalta, että jengi väistää ihan kaikkea kun näkee sut. :D
Kyllä, koska tilanteessa avittaa se että mulla on keskisormi pystyssä autoilijaan päin jo 100m päässä!

Jacques

Sijainti
Helsinki
Kyllä, koska tilanteessa avittaa se että mulla on keskisormi pystyssä autoilijaan päin jo 100m päässä!
Huomaavaisuus kasvaa myös silloin, jos talvella pyörittelee lumipalloa käsissään ylittäessään suojatietä jalan. ;)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Sain muuten pari vuotta sitten edellisestä firmasta läksiäislahjaksi tarraheijastimen, joka oli muotoiltu kädeksi, jossa keskisormi oli pystyssä. :D Värimaailman perusteella olisi sopinut tosi hyvin esimerkiksi skootterin rekisterikilven yläpuolelle tai kypärän takapuolelle.

Jätin kuitenkin asentamatta....