Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kuten jo kerran sanoin, Grosjean ei ole MM-sarjan kärkinimi eikä myöskään käytännössä enää tällä kaudella aja mestaruudesta. En tiedä, mitä ajat tuolla toteamuksellasi takaa kun laitoit sen vastaukseksi minulle.
Kai Lotus ajaa MM-tittelistä siinä missä ko. muutkin tallit ja Grosjean tuo tai on tuomatta Lotukselle tallipisteitä. Eli ihan oli kärkinimi siinä mielessä ja jäi nyt Lotukselta tärkeitä tallipisteitä saamatta. Näin minä tuon viittauksen ymmärrän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kai Lotus ajaa MM-tittelistä siinä missä ko. muutkin tallit ja Grosjean tuo tai on tuomatta Lotukselle tallipisteitä. Eli ihan oli kärkinimi siinä mielessä ja jäi nyt Lotukselta tärkeitä tallipisteitä saamatta. Näin minä tuon viittauksen ymmärrän.
Ja vie tai on viemättä niitä pisteitä muilta. Ja on Romain sen toisenkin Lotus-kuskin MM-taistelussa mukana viemässä kilpailijoilta pisteitä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olisiko Alonso tai Räikkönen mennyt suosilla nurmikolle?
Tilaahan siinä oli vielä ainakin renkaanmitan verran. ;)
En vieläkään sano, että Hamilton olisi syyllinen ollut, mutta kylmästi tulkiten RG jätti yhden Mclaren auton verran tilaa asfaltille...
Kimi nyt ainakin olisi ehtinyt reagoimaan ja väistämään siihen tilaan. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Yks mahdollinen selitys toistemme ymmärtämättömyyteen on se, että mun mielestä kuski ei voi olla toista edellä, jos toiselle täytyy jättää tilaa. Silloin ne ovat (ajolinjojen kannalta) rinnakkain, vaikka toisella keula olisikin vähän toista pidemmällä. IMHO Romain ei siis ollut edellä.
Hyvin paljon mahdollista. ;) Voit katsoa toki tilanteen uudestaan. Kun osuma tuli, niin Romain todellakin oli edellä... Sitä et voi kiistä. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tilaahan siinä oli vielä ainakin renkaanmitan verran. ;)
En vieläkään sano, että Hamilton olisi syyllinen ollut, mutta kylmästi tulkiten RG jätti yhden Mclaren auton verran tilaa asfaltille...
Kimi nyt ainakin olisi ehtinyt reagoimaan ja väistämään siihen tilaan. :rolleyes:
Mielestäni ei "jättänyt". Osumahetkellä vielä oli tilaa, mutta sekin olisi kymmenys-kaksi myöhemmin kutistunut olemattomiin noin viistolla ajolinjalla suhteessa radanreunaan. Eli ei näyttänyt aikovankaan jättää autontilaa koska luuli ettei siinä ole ketään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Herrasmies-meiningillä voitiin mennä, kun kuskit ajoi nahkalakissa mutta siitä on jo aikaa. Olisi FIA:n jo aika tunnustaa, että radalla ulosmitataan kaikki sääntöjen sallima ja vähän yli. Ei nykysäännöissä ole selkänojaa tuomaroinnille puuttua esim. Maldonadon kolarointeihin. Grosjeania uskallettiin rangaista, kun kärsijöitä oli kerralla niin paljon.

Ei Maldon kolarit ole ikinä mitenkään selkeästi tahallisia. Se vaan, että Maldo ottaa jatkuvasti sen 5% liikaa riskiä ja sitten lentää hiilikuitu. Nykyisellä rangaistuskäytännöllä oletetaan, että pieni nuhtelu muka auttaisi. Ei siellä enää mitään herrasmieskuskeja ole gridi täynnä. Maldonado ajaa lähinnä itsemurhapommittajan menttaliteetilla...
Hyviä pointteja. ;) Jatkan vaikka offiksi hiukan meneekin...

Maldonadon toilailuista nostaisin esille sen Valencian mällin Hamiltonin kanssa. Miksei siitä annetu isompaa rankkua? (muistaakseni jotain sai kuitenkin, kait?) Maldo tuli kuitenkin radan ulkopuolelta Hamiltonin kylkeen olettaen, että hänelle pitää jättää se sääntöjen mukainen "auton mentävä tila radalle". Minusta ei pidä sen jälkeen, kun Maldo oli ajanut radalta ulos.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielestäni ei "jättänyt". Osumahetkellä vielä oli tilaa, mutta sekin olisi kymmenys-kaksi myöhemmin kutistunut olemattomiin noin viistolla ajolinjalla suhteessa radanreunaan. Eli ei näyttänyt aikovankaan jättää autontilaa koska luuli ettei siinä ole ketään.
Osumahetken jälkeen on hiukan kömpelöä mitään arvioida, kun molempien linjat menivät ns. "uusiksi" renkaidenkontaktin jälkeen. ;)
Jos osumahetkellä oli tilaa, niin Hamilton olisi siis ennen osumaa voinut välttää tilanteen. Kuten edellisellä sivulla joku totesi, niin jotkut tietävät totuuden, että kisaa ei voi voittaa lähdössä, mutta kaiken voi hävitä.

Tilanteeseen mahtoi vaikuttaa myös Hamin aika-ajomenestys ja twitter-hölmöilyt... Alkaa taas Lewisin paletti hajoon viime vuotiseen tyyliin... Nämä seikat saattoivat vaikuttaa tai olla vaikuttamatta, kunhan nyt lisään pisteitä kartalle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Noita nyt vaan paljon viljelet. Tiedän mitä Grosjean on sanonut, ja kuinka viisto oli ajolinjansa.
Jos jatketaan vielä, niin kerro mullakin mitä RG on sanonut. Myös evidenssin linjan viistoudesta kelpaa. En pääse nyt juutuubiin kattoon Hamin incaria, mutta itselleni on muodostunut kuva yhdensuuntaisista ajolinjoista.

Kenties tuomaristokin olisi käyttänyt argumenttia "kiilaus", jos niin olisi tapahtunut. GPUpdatesta lukemani perustelun mukaan sitä ei kuitenkaan käytetty. "Vaarallinen" ja "kaksi MM-kandidaattia" ilmeisesti riitti...

Maldohan on muuten jo osunut yhteen ainakin kerran näiden molempien "kandien" kanssa. Voisiko siis hänellekin antaa jälkijättöiesesti samoilla perusteilla rankkua? :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voit katsoa toki tilanteen uudestaan. Kun osuma tuli, niin Romain todellakin oli edellä... Sitä et voi kiistä. ;)
Oli osittain edellä. Grosjeanin takarengas osui Hamiltonin eturenkaaseen takaapäin. Koska ei ollut kokonaan edellä, niin Romain luonnollisestikaan ei saanut valita ajolinjaansa Hamiltonista riippumatta. Tilaan, jossa toinen auto jo on ei saa ohjata.

Mitä ajolinjoihin tulee, niin Grosjean kyllä hieman oikaisi linjaansa ennen osumaa, mutta ei radan suuntaiseksi (tämä näkyy parhaiten edestä kuvatusta materiaalista). Hamilton, huomattuaan että joku tulee kylkeen ohjasi enemmän kohti radan reunaa. Hyvin pieni liike radan suuntaan tapahtui ennen kuin Lewisillä oli mitään mahdollisuutta nähdä Grosjeania.

Katsoin lähdön boxilta uudelleen moneen kertaan ja myös kuva kuvalta eri kamerakulmista.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eiköhän Grosjeanin anteeksipyyntö aiheuttamastaan kolarista kerro aika paljon. Näin Grosjean itsekin myöntää aiheuttaneensa vakavan vaaratilanteen starttihetkellä ja pyytää anteeksi "tohelointiaan".
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Jos jatketaan vielä, niin kerro mullakin mitä RG on sanonut.
Sanoi kisan jälkeen luulleensa olleen Hamiltonin edessä, eikä tarkoituksellisesti puristanut häntä radalta. http://www.crash.net/f1/news/183493/1/grosjean_i_honestly_thought_i_was_ahead_of_hamilton.html
Tästä vois arvailla, että riippumatta siitä, oliko Hamiltonilla vielä juuri autonmentävä tila radan laidassa vai ei, niin Grosjean ei olisi sitäkään vertaa tilaa jättänyt, koska luuli olevansa Hamiltonin edessä, joten tilaa ei tarvitsisi jättää. Disclaimer: arvaukseni voi olla väärä.

Myös evidenssin linjan viistoudesta kelpaa.
(Linkki kuvaan) Liike on viisto ja oikenee radan suuntaiseksi vasta kosketuksen tapahtuessa.

WebSlave tuossa ajatukseni jo toisin sanoin totesikin.
"Edellä oleva saa valita ajolinjansa." Sanan tässä merkityksessä Romain ei ollut edellä vaan rinnakkain Lewiksen kanssa, vaikka keula olikin häntä edempänä.

Ainahan kolareista löytyy spekuloitavaa, mutta syyllisyyden puolesta tästä ei sellaista paljoa liene. Yleisön enemmistön mielestä (käsittääkseni) vika oli Grosjeanin, tuomareiden mielestä samoin ja määräsivät rangaistuksen, Grosjean itse on pyytänyt anteeksi kolariin joutuneilta kuljettajilta ja on tallin kanssa hyväksynyt saamansa rangaistuksen. Tämä on moottoriurheilua.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Jos joku nero oikeasti päättäisi että lähdössä saisi vaihtaa linjaa keskellä päkkiä mikäli on etusiiven verran edellä niin sittenhän siinä jumalauta taistelukenttä olisi. Ajolinjansa saa (tai kaikenjärjen mukaan pitäisi saada) tuoda toisen auton eteen vain ja ainoastaan silloin kun omat takarenkaat on kokonaan kaverin eturenkaitten edellä ja sekin jarrutusalueella aika kyseenalaista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jos jatketaan vielä, niin kerro mullakin mitä RG on sanonut. Myös evidenssin linjan viistoudesta kelpaa. En pääse nyt juutuubiin kattoon Hamin incaria, mutta itselleni on muodostunut kuva yhdensuuntaisista ajolinjoista.

Kenties tuomaristokin olisi käyttänyt argumenttia "kiilaus", jos niin olisi tapahtunut. GPUpdatesta lukemani perustelun mukaan sitä ei kuitenkaan käytetty. "Vaarallinen" ja "kaksi MM-kandidaattia" ilmeisesti riitti...

Maldohan on muuten jo osunut yhteen ainakin kerran näiden molempien "kandien" kanssa. Voisiko siis hänellekin antaa jälkijättöiesesti samoilla perusteilla rankkua? :rolleyes:
Siis vaaratilanteenhan aiheuttaa tuo aivan päätön - yli kahden autonmitan levyinen - sivuttaissiirtymä joka on kaikkia kilpa-autoilussa aina vaalittuja terveen järjen sääntöjä vastaan. Eikös se niin mennyt, että "jos startin jälkeen näkyy jossain yllättävä avoin tila, siihen ei saa ajaa"?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ajolinjansa saa (tai kaikenjärjen mukaan pitäisi saada) tuoda toisen auton eteen vain ja ainoastaan silloin kun omat takarenkaat on kokonaan kaverin eturenkaitten edellä ja sekin jarrutusalueella aika kyseenalaista.
Silloinkin vielä kolisee, koska takarenkaat ottavat etusiipeen kiinni.

Jos osumahetkellä oli tilaa, niin Hamilton olisi siis ennen osumaa voinut välttää tilanteen. Kuten edellisellä sivulla joku totesi, niin jotkut tietävät totuuden, että kisaa ei voi voittaa lähdössä, mutta kaiken voi hävitä.
Se on huono perustelu jos väittää, että Hamiltonilla oli vielä renkaan verran tilaa oikealla. Ihan sama. Vaikka Hamilton ajaisi keskellä tietä jääräpäisesti eikä ohjaisi milliäkään mihinkään suuntaan niin ei se oikeuta ketään ajamaan häntä päin vaikka olisi edelläkin, jos ei ole kokonaan ohittanut.

Se on sitten eri asia, että olisko Hamilton voinut välttää kolarin. Ehkä olisi, mutta se ei tee hänestä syyllistä. Vähän sama homma kun joku saisi turpaansa ja uhrille sanottaisiin, että olisit väistänyt.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos joku nero oikeasti päättäisi että lähdössä saisi vaihtaa linjaa keskellä päkkiä mikäli on etusiiven verran edellä niin sittenhän siinä jumalauta taistelukenttä olisi. Ajolinjansa saa (tai kaikenjärjen mukaan pitäisi saada) tuoda toisen auton eteen vain ja ainoastaan silloin kun omat takarenkaat on kokonaan kaverin eturenkaitten edellä ja sekin jarrutusalueella aika kyseenalaista.
Naurettavaa. Ihan normaali kisatilanne ja Grosjeanin rangaistus on niin ja näin, pakkoko Hamiltonin oli tunkea tilaan johon Grosjeankin oli menossa. Hamiltonin pää ei kestänyt nostaa vaikka muita järkeviä vaihtoehtoja toimia ei enää ollut. Kertaakaan en ole nähnyt Kimin työntävän vastaavissa tilanteissa päälle vaan antaa suosiolla tietä jos kolarointi on toinen vaihtoehto.

Kimin ohitus Eau Rougeen oli aívan vastaava tilanne, olisi siinäkin umpitollo kuski voinut tunkea kupeeseen eikä nostaa jos olisi ajanut asenteella että viis kolarista ja hengenlähdöstä, kantti ei kestä nostaa. Kilpailusta ei jää mitään jäljelle jos kilvanajo kielletään kuten tuomarointi nykyään tilanteet katsoo.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Vaikka Hamilton ajaisi keskellä tietä jääräpäisesti eikä ohjaisi milliäkään mihinkään suuntaan niin ei se oikeuta ketään ajamaan häntä päin vaikka olisi edelläkin, jos ei ole kokonaan ohittanut.
Se on kuitenkin ainakin olevinaan kilvanajoa eli joissain tilanteissa on vain pakko tunnustaa että kaveri meni edelle ja väistää tai kolaroi, Hamiltonin kantti ei kestänyt parempaa vaihtoehtoa tälläkään kertaa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Se on kuitenkin ainakin olevinaan kilvanajoa eli joissain tilanteissa on vain pakko tunnustaa että kaveri meni edelle ja väistää tai kolaroi, Hamiltonin kantti ei kestänyt parempaa vaihtoehtoa tälläkään kertaa.
Se on tietysti totta, että Hamiltonin olisi kannattanut jarruttaa tai vähintäänkin nostaa. Otin kantaa vain tuohon syyllisyys keskusteluun. Mutta näidän kolarien takia Hamilton on kärki viisikosta viimeisenä, vaikka tänä vuonna hän ei olekaan yleensä pääsyyllinen ollut niihin, toisin kuin viime vuonna.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Naurettavaa. Ihan normaali kisatilanne ja Grosjeanin rangaistus on niin ja näin, pakkoko Hamiltonin oli tunkea tilaan johon Grosjeankin oli menossa.
Täh? Hämis ajoi suoraan eteenpäin ja RG kiilasi kylkeen. Mikä siinä on epäselvää?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Se on tietysti totta, että Hamiltonin olisi kannattanut jarruttaa tai vähintäänkin nostaa.
Eipä se mitään olisi hyödyttänyt kun RG:n auton takarengas oli Hämiksen auton eturenkaan takana. Sitä ennenhän Hämis ei edes nähnyt RG:tä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös