Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
On aivan tyhjänpäiväistä puhua mitä Hämis näki ja mitä ei. Hämiksen syyttäminen tuosta kolarista on sama kuin sanoisi, että Hämiksen olisi pitänyt parkkeerata tien sivuun ja antaa Grossun mennä kun se kuitenkin ajaa päälle. Eli oma vika kun ei mennyt pois alta.:wall:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
On aivan tyhjänpäiväistä puhua mitä Hämis näki ja mitä ei. Hämiksen syyttäminen tuosta kolarista on sama kuin sanoisi, että Hämiksen olisi pitänyt parkkeerata tien sivuun ja antaa Grossun mennä kun se kuitenkin ajaa päälle. Eli oma vika kun ei mennyt pois alta.:wall:
Hämis ajaa itse aivan samalla tyylillä. Eli muut väistävät tai kolaroidaan, kerrankin sai olla ottavalla puolella.

Kisakolari josta olisi aivan turha syyttää ketään edes Alonson näkökannalla, sellaista vain sattuu jos ajetaan kilpaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
On se kyllä ihan mahdollista, että Hamilton huomasi Grosjeanin auton vierellään suurinpiirtein siinä vaiheessa kun tämän takarengas oli jo Hamiltonin auton etu- ja takarenkaan välissä. Siinä ei sitten enää voi kolarointia vaihtia hiljentämällä estää. Ja kun Grosjean suht hiljalleen lähestyi Hamiltonia sivusuunnassa niin on voinut peilistäkin jäädä huomaamatta, kun startissa varmaan pääasiassa eteenpäin katsellaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hämis ajaa itse aivan samalla tyylillä. Eli muut väistävät tai kolaroidaan, kerrankin sai olla ottavalla puolella.
Itse asiassa Hamiltoni on jatkuvasti kolareissa ottava osapuoli. Väistämällä keräisi aika paljon enemmän pisteitä, kun ei ole ihan se surkein ohittajakaan paikkaamaan menetettyjä sijoja.

Periksiantamattomuuden hinta on kova. Pää ei ole ihan ajotaitojensa tasalla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Hamiltonin kyytikamera voisi kertoa aika paljon tilanteesta. Ei tuossa mielestäni paljon aikaa ollut alkaa reagoida kun toinen kiilaa eteen, olettaen näkökentän kapeuden.
Sellainen live-lähetyksessä näytettiinkin. Ei ole tullut netissä vastaan, niin en ole voinut tarkastaa.

Mulle jäi mieleen, että Grosjean hetkeä ennen osumaa oikaisi ja jatkoi sitten siirtymäänsä heti uudestaan. Hamiltonin kamerasta se näytti siltä, että Grosjean jättää sen tilan mutta jatkoikin miltei välittömästi lisää oikealle. Tuo on varmaan se syy, miksei Hamilton vetänyt keulaa pois sieltä raosta.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Normaali kilpailutilanne mielestäni, ihan älytön rangaistus grosjeanille. Pitkästä aikaa rytisi kunnolla.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Normaali kilpailutilanne mielestäni, ihan älytön rangaistus grosjeanille. Pitkästä aikaa rytisi kunnolla.
Juu, startissahan pitäisi saada ajaa ihan miten haluaa muista piittaamatta.
Myöskin pitäisi saada leikkiä Muiden kuljettajien turvallisuuden kanssa miten haluaa niin eiköhän kaikki mene silloin ok. :p
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ei Hamiltonkaan täysin puusilmänä olisi tuolla ajamassa, kyse on nimenomaan psykologiasta ja siitä vaikeudesta luovuttaa toivottomassa tilanteessa kasvojen menetyksen pelossa.
Hamilton saattaa olla kyllä ihan puusilmäkin. Onhan siitä näyttöä.

http://www.youtube.com/watch?v=oRndkmPHRk0&feature=related

Ja kyllä kuskeilla refleksit löytyy, jos niin halutaan. Hamilton olisi kyllä olisi tässäkin kolaroinut.

http://www.youtube.com/watch?v=pc9eUpUP3z8
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Normaali kilpailutilanne mielestäni, ihan älytön rangaistus grosjeanille. Pitkästä aikaa rytisi kunnolla.
Onko normaali kilpailutilanne sun mielestä se, että autoja lentelee ilmassa?

Siihen nähden me nähdään sitten helketin vähän normaalia kilpailua.:thumbfh:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko normaali kilpailutilanne sun mielestä se, että autoja lentelee ilmassa?

Siihen nähden me nähdään sitten helketin vähän normaalia kilpailua.:thumbfh:
Kyl tuolla ruudukon häntäpäässä melkein joka vuosi sattuu lähdössä kolareita, jossa joku kaveri ottaa ilmaa alleen. Kärjessä harvemmin, ja varsinkaan niin että mestariandidaatteja joutuu ulos useampi. Jos se on ilmalento, penalteja pitäisi jakaa enemmän, jos se on mestarikandidaatin kisan pilaaminen, niitäkin on sattunut joka kausi. Mut ehkä toi kun kaikki yhdessä ja useempi auto? Huonon paikan valitsi Grosjean törppöilylleen, ekan mutkan, neulansilmän jarrutuspaikassa, sisälinjalla. Ei kovin epätavallinen virhe, mutta sattui ihan väärässä paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
minun mielestä syyllisestä ei ole epäselvyyttä, mutta silti minustakin Hamilton ajoi jääräpäisesti itsensä ulos kisasta. Laiha lohtu on että ei ollut Hamiltonin oma vika. Tuo jääräpäisyys on vienyt Lewiksen ulos mestaruus taistelusta. Luulisi että olisi hyvällä autolla mielummin ajamassa mestaruudesta kuin radan vieressä toteamassa että kolari oli jonkun muun vika, mutta jos olisin itse ollut viisas ja antanut vähän periksi niin olisin mukana mestaruus taistelussa.
Näin on. Itse kun ulkoilen, vaikkapa pyöräilen tai juoksen, väistän aina autoja silloinkin kun olen itse sääntöjen mukaan oikeassa ja auto väistämisvelvollinen. Ei se oikeassa oleminen auta jos tulee kolari, varsinkaan fillari-auto -tapauksessa, ja tiedän kuinka luupäitä suomalaiset autoilijat ovat eivätkä tunne sääntöjä (olen itsekin toki autoilija ja tunnen kyllä sännöt) eivätkä missään tapauksessa noudata niitä vaikka tuntisivatkin.

Hamilton saattaa olla kyllä ihan puusilmäkin. Onhan siitä näyttöä.

http://www.youtube.com/watch?v=oRndkmPHRk0&feature=related

Ja kyllä kuskeilla refleksit löytyy, jos niin halutaan. Hamilton olisi kyllä olisi tässäkin kolaroinut.

http://www.youtube.com/watch?v=pc9eUpUP3z8

Juuri näin. Kilpailutilanne, ei Grosjeanin virhe ollut mitenkään erityinen tai poikkeuksellinen siihen nähden mitä nähdään monta kertaa kaudessa eri kuskien toimesta. Nyt vain tuli isompi kolari ja pari nimimiestä ulos kisasta niin tuomareiden oli "pakko" rangaista.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Romainilla jo oma ohjelmaosio SKY:n lähetyksessä, nimeltään Romain Ruins. Jatko-osia odotellessa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyl tuolla ruudukon häntäpäässä melkein joka vuosi sattuu lähdössä kolareita, jossa joku kaveri ottaa ilmaa alleen. Kärjessä harvemmin, ja varsinkaan niin että mestariandidaatteja joutuu ulos useampi. Jos se on ilmalento, penalteja pitäisi jakaa enemmän, jos se on mestarikandidaatin kisan pilaaminen, niitäkin on sattunut joka kausi. Mut ehkä toi kun kaikki yhdessä ja useempi auto? Huonon paikan valitsi Grosjean törppöilylleen, ekan mutkan, neulansilmän jarrutuspaikassa, sisälinjalla. Ei kovin epätavallinen virhe, mutta sattui ihan väärässä paikassa.
Sattuu sattuu, mutta ei se ole normaalia kilpailutilannetta. Jos olisi, niin sitähän sattuis joka kierroksella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kenties tilanteesta tuli antaa rankkua, koska jälki oli mitä oli.
En täysin kiellä etteikö RG olisi ansainnut rankkua. Kyllähän hän tilanteen syntymisen aiheutti. Olen itse halunnut tuoda muita näkökulmia asiaan ja ilahduttavaa huomata etten olekaan yksin. Kiitos toverit! :cool:

Jos joku nero oikeasti päättäisi että lähdössä saisi vaihtaa linjaa keskellä päkkiä mikäli on etusiiven verran edellä niin sittenhän siinä jumalauta taistelukenttä olisi. Ajolinjansa saa (tai kaikenjärjen mukaan pitäisi saada) tuoda toisen auton eteen vain ja ainoastaan silloin kun omat takarenkaat on kokonaan kaverin eturenkaitten edellä ja sekin jarrutusalueella aika kyseenalaista.
Voihan sen noinkin ajatella, mutta mietis nyt miten lähdöissä yleensä toimitaan. Jos odoteltais, että pääsee toisen edelle, niin lähes kaikkien pitäisi ajaa suoraan. Sen sijaan RG:n suorittama manööveri on kohtuullisen tuttu. Yleensä sellainen toki nähdään neljän kärkiruudun lähtijöiden kesken. Tasan joka vuosi on samanlaisia nähty. Yleensä niissä vain se kakkoseksi jäänyt tajuaa luovuttaa. Sehän se toisen nurkkaan ahdistamisen idea yleensäkään on - saada toinen nostamaan, jotta itse pääsee edelle. Ja siksi se "pitää jättää auton verran tilaa" täsmennyt myös tehtiin tänä vuonna, jotta on paremmat pykälät valvoa moisia "kiilailuja".

Ei tietenkään ole suotavaa laittaa omaa takarengastaankaan toisen renkaiden väliin, mutta yhtälailla se taakse jäävä tietää tilanteen. Itse asiassa taakse jäävä tietää sen paremmin, koska varmasti näkee eturenkaansa. Sen sijaan ohittava ei välttämättä, lähtötilanteessa varsinkaan, enää katso peiliinsä.

Siis vaaratilanteenhan aiheuttaa tuo aivan päätön - yli kahden autonmitan levyinen - sivuttaissiirtymä joka on kaikkia kilpa-autoilussa aina vaalittuja terveen järjen sääntöjä vastaan. Eikös se niin mennyt, että "jos startin jälkeen näkyy jossain yllättävä avoin tila, siihen ei saa ajaa"?
Kuten jo todettua, ennen tätäkin viestiä, samanlaisia "aivan päättömiä" siirtymiä nähdään lähdöissä useamman kerran vuodessa. Olet toki voinut pitää niitä päättöminä jo ennenkin...

Se on huono perustelu jos väittää, että Hamiltonilla oli vielä renkaan verran tilaa oikealla. Ihan sama. Vaikka Hamilton ajaisi keskellä tietä jääräpäisesti eikä ohjaisi milliäkään mihinkään suuntaan niin ei se oikeuta ketään ajamaan häntä päin vaikka olisi edelläkin, jos ei ole kokonaan ohittanut.

Se on sitten eri asia, että olisko Hamilton voinut välttää kolarin. Ehkä olisi, mutta se ei tee hänestä syyllistä. Vähän sama homma kun joku saisi turpaansa ja uhrille sanottaisiin, että olisit väistänyt.
Kuten yllä mainitsin, niin tuolla logiikalla lähdöt olisi pelkkää jääräpäistä raiteilla ajoa, jos vastuu olisi täysin vain ohittavalla. ;)
Ohitustilanteiden osumiin, ja myös niihin rinnastamillasi nyrkkitappeluihin, vaaditaan aina kaksi. Suoraan toiseen törmääminen ja turpaanveto ovat täysin eri asioita. Jos Hamilton olisi varmuudella halunnut välttää kolarin, olisi hän voinut nostaa tai vaikka kurvata nopeasti hiukan nurmikolle. Jälkimmäisellä olisi kenties hankkinut RG:lle läpiajorangaistuksen myös.
Toki ei tämä sitä poista, että olisi RG:kin voinut varmistaa ja ajaa kauempana LH:sta. Silloin vain LH olisi kuitannut RG:n ekassa mutkassa. Nyt RG:n vauhti riitti LH:n rinnalta ohi nousemiseen ja koitti saada LH:n luovuttamaan. Sitä ei tapahtunut ja tulos on kaikkien tiedossa.

Voi vittu :D:D:D

Täällä paikallispoliisit huutaa omia tuomioita .. ei tehnyt.. hyvin mahtu.. jne jne

Eiköhän ne hieman asiantuntevammat piirit antanu jo sen rangaistuksen tutkittuaan tilanteen.


"tilaa oli.. olis väistäny.. vaikka norjaan...stana.."
Eli sinusta on parempi kuin ei pohdi ollenkaan. Mennään sillä minkä joku "asiantunteva" päättää vai?
Toki kisan tuomaristolla oli kaikki mahdollinen tieto käytössä, mutta jos siitä huolimatta perustelut olivat "vaarallisen tilanteen aiheuttaminen" ja "kahden mestarikandidaatin mukana olo", niin kyllä on jännät perusteet. Eikö vain?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu, startissahan pitäisi saada ajaa ihan miten haluaa muista piittaamatta.
Myöskin pitäisi saada leikkiä Muiden kuljettajien turvallisuuden kanssa miten haluaa niin eiköhän kaikki mene silloin ok. :p
Anteeks vaan, mutta jos tuo olisi ollut tilanne, niin Grossi olis voinut kiilata Hamin betoniseinään samoin tein. Tai ajaa vain siihen nipun perään ekassa mutkassa. ;)
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Se vain nykyään tahtoopi olla sillä takana ajavalla enemmän oikeuksia kuin edessä ajavalla:wall:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse asiassa Hamiltoni on jatkuvasti kolareissa ottava osapuoli. Väistämällä keräisi aika paljon enemmän pisteitä, kun ei ole ihan se surkein ohittajakaan paikkaamaan menetettyjä sijoja.

Periksiantamattomuuden hinta on kova. Pää ei ole ihan ajotaitojensa tasalla.
Nopealla laskutoimituksella Hamilla olisi nyt ainakin noin 20 pistettä enemmän, jos olisi ajanut maaliin kolaroinnin sijasta Valenciassa ja Spassa. Ero Alonsoon voisi siis olla paljon pienempi...
Enkä nyt sano, että Valencian keskeytys olisi ollut lainkaan Hamiltonin vika, mutta selvää sieläkin oli, että Maldo olisi tullut joka tapauksessa ohi Hamiltonin renkaiden huonon kunnon takia. Ei päästänyt suosilla ja pääty seinään. Ja Spassa toki ilman tota kolaria olisi myös Alonso luultavasti ajanut maaliin, mutta Mäkin nopeudella (Button voitti kisan) Hamilton olisi luultavammin ohittanut Alonson kisassa.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Nopealla laskutoimituksella Hamilla olisi nyt ainakin noin 20 pistettä enemmän, jos olisi ajanut maaliin kolaroinnin sijasta Valenciassa ja Spassa. Ero Alonsoon voisi siis olla paljon pienempi...
Enkä nyt sano, että Valencian keskeytys olisi ollut lainkaan Hamiltonin vika, mutta selvää sieläkin oli, että Maldo olisi tullut joka tapauksessa ohi Hamiltonin renkaiden huonon kunnon takia. Ei päästänyt suosilla ja pääty seinään. Ja Spassa toki ilman tota kolaria olisi myös Alonso luultavasti ajanut maaliin, mutta Mäkin nopeudella (Button voitti kisan) Hamilton olisi luultavammin ohittanut Alonson kisassa.
Hämis on nopea, mutta kyllä rautaiseen ammattitaitoon kuuluis osata nostaa oikeissa paikoissa. Vaan tuleehan tuolla radalla nuo tilanteet niin nopeasti eteen ettei sitä tällanen sohvaperuna edes pysty käsittämään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös