Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En minä mitään pelkkää nopeinta kierrosta katso, vaan kokonaiskuvaa. Täysi kunnia Grossulle. Lähinnä vaan sapettaa tuo Kimin kisakunto kun aika-ajo on karmeaa katseltavaa. Toisaalta onko Kimi ikinä McLarenin jälkeen vienyt tallikaveriaan aika-ajoissa kuin satunnaisesti?
Esimerkiksi tämän kauden alkupuoliskon Kimi dominoi Romainia aika selvästi aika-ajossa. Ja viime kauden loppupuoliskollakin taisi olla keskimäärin edellä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Esimerkiksi tämän kauden alkupuoliskon Kimi dominoi Romainia aika selvästi aika-ajossa. Ja viime kauden loppupuoliskollakin taisi olla keskimäärin edellä.

Täällähä näitä
http://grandprixrankings.com/compare/2012-f1/raikkonen-versus-grosjean/
http://grandprixrankings.com/compare/2013-f1/raikkonen-versus-grosjean/

Vielä on kimille 18-16 aika-ajot. 16-5 kisat. Tosiaan mennyt juurikin noin miten sanoit. Romain oli viimekauden alun dominoija ja nyt Kimi oli kauden alun dominoinu(aika-ajoissa).

edit: melko silmiinpistävä tuo 2012 Grosjeanin kisatulos-lista.. dnf,dnf,dnf...:D
edit: ei näemmä ole noita keskeytyksia laskettu listoissa kummallekkaan eli ero on kisatuloksissa huimaava, ottaen vielä huomioon, että Romainin keskeytykset on ollut suurimmaksi osaksi hänen omaa syytään.
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Minusta ainoa asia missä Kimi on Grossia parempi, on kilpa-autoilu F1:ssä. Asian voi todeta myös katsomalla pistetaulukkoa.
Japanissa Grossi oli parempi ja tunnustus siitä hänelle.
Jos nyt kuitenkin Kimi ajoi nopeamman nopeimman kierroksen niin ei siitä minusta kannata itkupillastua vaikka se täällä mainittaisiinkin - vaikka kuinka vihaisi Kimiä.
Kun minua lainattiin oletan että voin tarttua vastineeseen. Itselläni ei ole fanitettavia sen paremmin kuin inhokkejakaan formuloissa ( ei enää edes Alonso, vaikka Kimin Ferrarilta lähdön jälkeen hetken näin olikin). Sen verran tunnustan kuitenkin sinivalkoista että mieluummin näkisin Räikkösen voittavan kuin Grossun.

Se vain nyppii kun argumentoidaan tyyliin jos kuski X on ajankohtana A kuskia Y parempi, on kyseessä yksioikoinen todiste X:n taidosta ja Y:n huonoudesta; jos taas kuski Y on ajankohtana B kuskia X parempi, alkaa selitys: tuuria, X:n säädöt ei toimineet, auto ei tuntunut hyvältä, ei edes haettu aa-vauhtia... Eikä voida hväksyä että kukaan ei ole ultimaalisesti aina kaikkialla kaikissa olosuhteissa paras.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Toki, mutta miksi ihmeessä optimoida kisa vauhtia, kun tavoitteena nimenomaan on kohentaa lähtöruutua edelliskisoista?

Paljon lämmittää olla viimeisellä stintillä parisekuntia tallikaveria nopeampi jos kahdella ensimmäisellä on jäänyt yli puoli minuuttia hitaampien takana junnatessa?
Siis missä logiikka?
Jos Kimille laitettaisiin paremmat aika-ajosäädöt, lähtöruutu toki paranisi. Jos startti menee putkeen, ok. Mutta, jos takatulevilla onkin paremmat suoranopeudet, niin voi käydä kisassa niin, että Kimi ei pysy puolustamaan sijaansa DRS-vyöhykkeillä.
jos startti sen sijaan menisi vähänkin pieleen, kisa olisi totaalisesti pilalla, koska silloin ei pääsisi edellämenenvistä ohi mitenkään, ksoa siipeä olisi liikaa, että pääsisi DRS-osuuksilla ohi.

Kisasssa ei hieman paremmila mutkanopeuksilla ole paljoakaan arvoa. Ei varsinkaan, jos joutuu ajamaan toisen perässä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Siis missä logiikka?
Jos Kimille laitettaisiin paremmat aika-ajosäädöt, lähtöruutu toki paranisi. Jos startti menee putkeen, ok. Mutta, jos takatulevilla onkin paremmat suoranopeudet, niin voi käydä kisassa niin, että Kimi ei pysy puolustamaan sijaansa DRS-vyöhykkeillä.
jos startti sen sijaan menisi vähänkin pieleen, kisa olisi totaalisesti pilalla, koska silloin ei pääsisi edellämenenvistä ohi mitenkään, ksoa siipeä olisi liikaa, että pääsisi DRS-osuuksilla ohi.

Kisasssa ei hieman paremmila mutkanopeuksilla ole paljoakaan arvoa. Ei varsinkaan, jos joutuu ajamaan toisen perässä.
Noin se varmaan aika pitkälti on. Sitten olisi jotain pointtiakin parantaa aika-ajonopeutta, jos sen pystyisi tekemään rokotamatta kisanopeutta. Tietysti radasta riippuen voisi vaihdella painotuksia, että satsataanko nyt aika-ajoon vai kisaan. Japanissahan taisi rata olla sellainen, että ohitukset ei samaan malliin tapahdu kuin jollain muulla radalla, joten olisi voitu siirtää painotusta aika-ajon suuntaan. Mutta siinäkin on sitten tosiaan riskinä se startin epäonnistuminen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tekeekö joillakin näin tiukkaa tunnustaa Grosjeanin olleen parempi kuin Kimi Japanissa? Hieno ja virheetön viikonloppu, ansaitsi kehut.
Ei tee tiukkaa. Gro oli kokonaisuutena parempi tällä kerralla, selvä se. Oli aikakin. Seuraavaksi Gron pitäisi näyttää että pystyy olemaan Kimin edellä maalissa vaikka lähtee Kimin takaa kisaan, ja siis tietysti molemmilla ongelmaton kisa. Tuskin onnistuu kylläkään, mutta se olisi se seuraava näyttö.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Siis missä logiikka?
Jos Kimille laitettaisiin paremmat aika-ajosäädöt, lähtöruutu toki paranisi. Jos startti menee putkeen, ok. Mutta, jos takatulevilla onkin paremmat suoranopeudet, niin voi käydä kisassa niin, että Kimi ei pysy puolustamaan sijaansa DRS-vyöhykkeillä.
jos startti sen sijaan menisi vähänkin pieleen, kisa olisi totaalisesti pilalla, koska silloin ei pääsisi edellämenenvistä ohi mitenkään, ksoa siipeä olisi liikaa, että pääsisi DRS-osuuksilla ohi.

Kisasssa ei hieman paremmila mutkanopeuksilla ole paljoakaan arvoa. Ei varsinkaan, jos joutuu ajamaan toisen perässä.
Tämä nyt varmaan kuuluisi olla jossain muussa ketjussa, mutta logiikka yrittää olla siinä että jos Kimin kohdalla on kyse säädöistä joita TÄLLÄ HETKELLÄ TARKOITUKSELLISESTI painotetaan kisasäätöjen puolelle aikaajovauhdin kustannuksella, niin balanssi on väärä. Aika-ajoissa ollaan kympinkieppeillä ja hyvä kisavauhti menee hukkaan jonkun Buttonin tai Massan takana körötellessä, kun nopeutta ei kuitenkaan ole niin paljoa enempää että pääsisi heittämällä toisesta ohi.

Oliko Kimi Suzukassa jossain vaiheessa hitaamman auton takana? Entä montako kertaa Kimi oli ongelmissa puolustaa sijoitustaan takaa tulevaa nopeampaa autoa vastaan?

Voidaan tietysti ajatella että tämä on seurausta säädöistä ja harkittu valinta, riskien minimoimista ja varman päälle pelaamista, mutta en oikein jaksa uskoa että tätä haetaan, ennemmin luulen että Romain on löytänyt omalle ajotyylilleen ja nykyrenkaille sopivat säädöt (aika-ajo painotuksella) ja Kimillä sopiva balanssi on vielä hakusessa.
 
Viimeksi muokattu:

toklah

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
60
Jotenkin on Grossusta tullut Massamainen kuva, eli kilpailussa on liikaa kierroksia. Alku menee tosi hyvin. Mutta mitä pitemälle kisa menee, alkaa vauhti katoamaan. Enkä nytten tarkoita pelkkää japania. Vaan on ollut sellainen ( mutu ) jo kauan. Joku tilasto nikkari voisi tälläistä tarkistella.?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Harmi vaan, että toisenlainen kaveri on osoittautunut aika-ajoissa kausi toisensa jälkeen naurettavan hitaaksi.
Tämähän siis ei itse asiassa pidä paikkaansa muuten kuin tulosten osalta. Kimi ei tietenkään ole aika-ajoissakaan hidas sinänsä, ainoastaan melko virheherkkä. Toki lopputulos on tosiaan aikalailla sama, mutta kyllä siinä ihan selkeä ero silti on. Hidas kuski on sellainen, joka tekee ns. virheettömän kierroksen ja ei silti pärjää. Useimmitenhan Kimillä on sillä nopealla kierroksella ne yksi tai kaksi virhettä, jotka sitten ratkaisevat asian. Tähän kun lisätään tämän hetkinen tasaisuus sijoilla 2-10., on homma aika selvä.

Oikeastihan on vähän vaikea kuvitella kuskia, joka olisi aika-ajoissa hidas mutta kisassa nopea. Suhteellisten tulosten ero selittyy useimmiten paineiden sietokyvyllä ja juuri virheherkkyydellä. Toki on sitten myös erilaisia säätöihin ja renkaisiin liittyviä tekijöitä myös mukana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämähän siis ei itse asiassa pidä paikkaansa muuten kuin tulosten osalta. Kimi ei tietenkään ole aika-ajoissakaan hidas sinänsä, ainoastaan melko virheherkkä. Toki lopputulos on tosiaan aikalailla sama, mutta kyllä siinä ihan selkeä ero silti on. Hidas kuski on sellainen, joka tekee ns. virheettömän kierroksen ja ei silti pärjää. Useimmitenhan Kimillä on sillä nopealla kierroksella ne yksi tai kaksi virhettä, jotka sitten ratkaisevat asian.
Jos katsotaan miten Kimi on pärjännyt aika-ajoissa Grosjeania (tai yhtä hyvin Massaa) vastaan, johtopäätös on että Kimi on vähintään yhtä nopea, mutta tasaisempi. Totaalisia epäonnistumisia on vähemmän, mutta ne myös ne maagiset tulokset puuttuvat. Voiko tämän perusteella sanoa että Kimi on hitaampi jos keskiarvon perusteella on nopeampi, mutta parhaat onnistumiset on hitaampia? Outoa myös kun puhutaan siitä miten paljon Kimi tekee virheitä aika-ajossa, vaikka hänen tulokset ovat ennemminkin tasaisen varmoja ainakin tilastojen valossa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos katsotaan miten Kimi on pärjännyt aika-ajoissa Grosjeania (tai yhtä hyvin Massaa) vastaan, johtopäätös on että Kimi on vähintään yhtä nopea, mutta tasaisempi. Totaalisia epäonnistumisia on vähemmän, mutta ne myös ne maagiset tulokset puuttuvat. Voiko tämän perusteella sanoa että Kimi on hitaampi jos keskiarvon perusteella on nopeampi, mutta parhaat onnistumiset on hitaampia? Outoa myös kun puhutaan siitä miten paljon Kimi tekee virheitä aika-ajossa, vaikka hänen tulokset ovat ennemminkin tasaisen varmoja ainakin tilastojen valossa.
Joo, mulla ei tuossa ollutkaan mitään sen kummempaa dataa taustalla, en siis väitä vastaan, jos näin tosiaan on.

Jotenkin vain jäänyt sellainen kuva ainakin Lotus-kausilta, että usein Kimi jää tallikaverinsa taakse tehtyään itse selkeitä virheitä, ei niinkään siksi, että tallikaveri vain olisi nopeampi. Tokihan tähän voi alkaa saivartelemaan, että eikö aina jos jää taakse, ole tehnyt joitain virheitä. Itse viittaan kuitenkin virheillä lähinnä sellaisiin selkeisiin yksittäisiin asioihin, jotka näkee ihan paljaalla silmälläkin.

Silloin kun Kimi taas on nopeampi, ei mielestäni tallikaveri ole läheskään aina tehnyt selkeitä virheitä kierroksellaan, vaan kyse on nimenomaan siitä, että Kimi vain on nopeampi.

Eli summa summarum: kun Kimi saa aikaan virheettömän (= ei näkyviä virheitä) kierroksen, on hän mutuni perusteella aika varmasti tallikaveriaan nopeampi. Tämä nimenomaan puhuu sen puolesta, että Kimi on selkeästi nopeampi kuljettaja.

Esim. joku Webber tai Rosberg saattavat hyvinkin ajaa näennäisesti täydellisen kierroksen, mutta yhtäkkiä Vettel tai Hamilton sitten tööttäävät puun takaa tauluun pari kymppää nopeamman ajan. Kimille ei näin mielestäni juurikaan ole käynyt vaikka tallikavereina on aika kovia rattimiehiä ollutkin (ei nyt tosin ehkä ihan Vettelin ja Hamiltonin tasoisia, mikä tietysti osittain vesittää tätä teoriaa).
 
Viimeksi muokattu:

Hammersmith

Banned
Liittynyt
3.11.2011
Viestit
159
Loistavaa ajoa taas ranskalaiselta. Kaiken kruunasi Räikkösen alistaminen kaukaa lähtöruudukosta. Mahtavaa nähdä mihin tämä kuski pystyy, kun molemmat kuskit saavat tasavertaisen kohtelun tallilta. Iloista ja positiivista asennetta Lotus tarvitseekin parin kauden murjottamisen jälkeen. Tämä jätkä on ensi kaudella timanttia ja Vettelin ykköshaastaja!
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Lotari nyt ei ole ensi kaudella neljän nopeimman tallin joukossa. :ahem:
E: No neljännestä sijasta voi taistella jos pastori kantaa tarpeeksi rahaa eikä mclaren onnistu taaskaan.
 
Viimeksi muokattu:

f1.

Well-known member
Liittynyt
17.3.2006
Viestit
899
Sijainti
Different World
Loistavaa ajoa taas ranskalaiselta. Kaiken kruunasi Räikkösen alistaminen kaukaa lähtöruudukosta. Mahtavaa nähdä mihin tämä kuski pystyy, kun molemmat kuskit saavat tasavertaisen kohtelun tallilta. Iloista ja positiivista asennetta Lotus tarvitseekin parin kauden murjottamisen jälkeen. Tämä jätkä on ensi kaudella timanttia ja Vettelin ykköshaastaja!
Trollhammer kömpii luolasta aina kun Kimillä menee vituiksi. Oot kyllä todella säälittävä ihmisperse.
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Loistavaa ajoa taas ranskalaiselta. Kaiken kruunasi Räikkösen alistaminen kaukaa lähtöruudukosta. Mahtavaa nähdä mihin tämä kuski pystyy, kun molemmat kuskit saavat tasavertaisen kohtelun tallilta. Iloista ja positiivista asennetta Lotus tarvitseekin parin kauden murjottamisen jälkeen. Tämä jätkä on ensi kaudella timanttia ja Vettelin ykköshaastaja!
Rajan takaa ostettu rapala-kopio on heitetty. Roskakalat tarttukoon koukkuun.

:alppu:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Aika varma sukellus tulossa tallilla ensi kaudella. Ei ranskiksella pitkälle pötkitä ja tulee toiseen autoon nyt kuka vaan ni tulokset eivät tule olemaan yhtä hyviä kuin nyt tällä ja viime kaudella olivat. Tämä yks kaveri saa trollailla ihan rauhassa. Ensi kaudella ei kirjota sanaakaa ku ei lotus kulje ku ei ole kunnon kuskia tiimissä enää
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Mahtavaa nähdä mihin tämä kuski pystyy, kun molemmat kuskit saavat tasavertaisen kohtelun tallilta.
Viittaatko tällä siihen, että Räikkönen saisi jotain erityiskohtelua vai että Romain saa vihdoin samaa kohtelua kuin Kimi? Eiköhän se liene selvää, että Lotus antaa Grosjeanille sitä erityiskohtelua useamman syyn takia ja niin kauan kuin Boullier on tallipäällikkönä, on Romain tallin kultapoika.

Tallin ja Kimin väleistä näkee, että tallia ei kiinnosta Kimi juuri ollenkaan.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Viittaatko tällä siihen, että Räikkönen saisi jotain erityiskohtelua vai että Romain saa vihdoin samaa kohtelua kuin Kimi? Eiköhän se liene selvää, että Lotus antaa Grosjeanille sitä erityiskohtelua useamman syyn takia ja niin kauan kuin Boullier on tallipäällikkönä, on Romain tallin kultapoika.
Tarkoittanee sitä että Romain pääsee näyttämään mihin pystyy. Tähän saakka Kimi on ollut Vettelin / Alonson tasoinen ykköskuski tallissa. Sääli että rahaongelmien takia auto tuskin on viimeisen kahden kauden tasolla ensi vuonna.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Grosjean on kyllä aloittanut molemmat Lotari-kautensa niin surkeasti, että on vaan ollut kannattavampaa antaa Kimille tietä, kun hän kuitenkin on mestaruudesta taistellut.

Eli itseään saa syyttää. Nämä kakkoskuskijutut on ihan teidän omia keksintöjä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös