Urheilulehti pökälsi listan kaikkien aikojen naisautourheilijoista. Ei pitäisi tuohtua näistä urheilun seiskan pökäleistä, ja tiedossahan oli että moottoriurheilu tehdään ko. lehdessä kokonaan vasurilla - mutta tuohduin silti, sillä lista oli selvästi muodostettu metodilla "kenen nimi me täällä toimituksessa on joskus muinoin ikinö kuultu".
1. Michéle Mouton
2. Danica Patrick
3. Lella Lombardi
4. Anita Mäkelä
5. Jutta Kleinschmidt
6. Maria de Filippis, "naisten autourheilun uranuurtaja"
7. Taru Rinne
8. Eija Jurvanen
9. Sabine Schmitz
10. Minna Sillankorva
Pari kolme ylintä on suurin piirtein oikein, mutta alla olevien rankkaaminen jonkun Sabine Schmitzin tai noiden suomalaisten alle osoittaa melkoista asiantuntemuksen puutetta:
- Simona de Silvestro, meriitteinä mm. IndyCar-podium huonolla kalustolla parin vuoden takaa Houstonin katuradalta - edellisenä vuonna muuan Barrichello ei kyennyt samaan...myös menestyksekkäin naispuolinen pikkuformulakuski, kun Formula Atlantic-mestaruus meni törmäykseen Markus Niemelän kanssa.
- Ellen Lohr, yksinkertainen DTM-voittaja Hockenheimiltä 1992; kakkoseksi jäi Bernd Schneider ja kolmoseksi Keke Rosberg
- Desiré Wilson, ainut naispuolinen F1-kilpailun voittaja historiassa (toki heikosta brittien F1-sarjasta v. 1980); kestävyysajoissa rouvan meriitit kenties vieläkin paremmat
- Sarah Fisher, pari IRL-podiumia 2000-luvun alusta, tiimipäällikkönä enemmänkin menestystä
- Lyn St. James, hyviä suorituksia kestävyysajoissa ja myöhemmin Indy 500-kilpailussa
- Vanina Ickx, Le Mansista seitsemäs sija v. 2011
- Jannine Jennky, voitti erään kansallisen GP:n ennen sotia
- Janet Guthrie, menestyksekkäin naispuolinen Nascar-kuski ja ensimmäinen Indy500-kisaan selviytynyt
- Eliska Junkova aka Elizabeth Junek, Targa Florio, Bugatti ja 1928. Mutkaisilla, huippuvaarallisilla sisilialaisilla teillä 520 kilometria käsittänyt viiden kierroksen väliaikalähtökisa oli tuohon aikaan yksi Euroopan arvostetuimmista ellei arvostetuin, ja siihen otti osaa kaikki tuon ajan huipputehdastallit ja suurin osa huippukuskeista: Materassi, Chiron, Divo, Nuvolari, Campari....ja tsekkoslovakialainen nuori rouva Junek miehensä Cenekin omalla yksityisellä GP-autolla. Junek, vasta toisessa isossa kilpailussaan ikinä, oli silti lyödä kaikki ällikällä: hän johti toisen kierroksen jälkeen ja roikkui tiukasti Camparin perässä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä - ja Campari oli vaikeuksissa renkaansa kanssa. Näytti siltä, että Elizabeth voittaisi koko kisan täysin puskista - mutta Bugatin jäähdytyssysteemi oli toista mieltä, alkoi keittää ja Elizabeth lipui maaliin vasta viidentenä. Se jäi valitettavasti myös rouva Junekin viimeiseksi kisaksi, sillä mies Cenek sai surmansa myöhemmin samana vuonna Nürburgringillä, minkä johdosta Elizabeth lopetti autourheilun vain 28-vuotiaana.
Toki pari kisaa joukon perillä 50-luvulla ajellutta de Filippistä kuvataan "uranuurtajaksi naisten autourheilussa"...
---
Varmaan unohdinkin vielä jonkun. Mutta, niin. Torvelot siellä urheilulehdessä, älkääpä kirjoittako asioista joista ette tiedä mitään.