Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Minua ainakin kauhistuttaa tuollaiset itsemurhajutut aika paljon. :nope: Ei tuollainen henkilö sovi yhtiön johtohenkilöksi, jossa johdetaan omalla esimerkillä. Olisi hyvä jos tämä keskustelu siivottaisiin noiden itsemurhapuheiden osalta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En tiedä, en minä ainakaan. Silti tuo auton kulmikkuus vähän yllätti. Luulisi että olisivat enemmän kopioineet viimevuoden parhaita autoja.
Ei kannata kopioida sellaista mitä ei ymmärrä. Onko niistä viime vuoden RB:n muodoista mitään hyötyä, jos ei tajua mitä Newey&Co on niillä alun perin hakenut. Nyt on lähdetty liikkeelle vähän yksinkertaisemmasta muodosta, jonka aerodynaamiset ominaisuudet on vähän helpompi hahmottaa. Kun syy/seuraus -suhteet on selvillä, niin silloin autoa on helpompi kehittää. Muutoinkin Lotus on lähtenyt ihan järkevästi rakentamaan tiimiään. On hankittu kokeneet ja hyvät kuskit sekä hyvä tekninen johtaja ja lähdetty siitä ylöspäin.

Ja mitä tuon auton muotoihin tulee, niin yksinkertainen on kaunista. Näyttää paljon paremmalta kuin yksikään kyhmykeulalla ja loputtomalla hainevällä varustettu paskakottero.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Näinköhän unta mutta ihankuin jostain (telkkarin urheiluruutu tms.) olisin eilen illalla kuullut kovalaisen suusta että auton takapää on laatikko ja siellä on toistaiseksi tyhjää tilaa mutta että se takapää tullaan vielä muuttamaan virtaviivaisemmaksi?

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, ensin auto kasaan ilman turhia riskejä ja sitten hiomaan paremmaksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep ei tuosta kuin ponttoonit uusiks niin näyttää jo kummasti paremmalta.

Meitin Maikkarihan ehti myös jo kertoon, että varmaan tulee hainevääkin (toki Kovis itekin siitä vihjaili). Syynähän on se, että se on nyt trendi formuloissa. Ei oo vaan Maikkari tainnu huomata sellasia pieniä tekijöitä kuin Ferrari tai Mercedes, jotka Williamsin lisäks kurvailee ilman hainevää... :alppu:

Ei sillä, että toki hainevä lienee nyt suositumpi kuin koskaan, mutta on sitä myös melko vaihtelevasti nähty talleilla viime vuosien aikana...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Meitin Maikkarihan ehti myös jo kertoon, että varmaan tulee hainevääkin (toki Kovis itekin siitä vihjaili). Syynähän on se, että se on nyt trendi formuloissa. Ei oo vaan Maikkari tainnu huomata sellasia pieniä tekijöitä kuin Ferrari tai Mercedes, jotka Williamsin lisäks kurvailee ilman hainevää... :alppu:
Eiks se niin menny että maikkari kyseli heikiltä eikö siihen se hainevä kannattaisi vielä laittaa? Eli mitään varmuutta ei ole sen tulosta, ja Heikkikin vaan vastaili että varmaan inssit sitäkin harkitsee.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiks se niin menny että maikkari kyseli heikiltä eikö siihen se hainevä kannattaisi vielä laittaa? Eli mitään varmuutta ei ole sen tulosta, ja Heikkikin vaan vastaili että varmaan inssit sitäkin harkitsee.
Juu näin kyselivät, mutta Maikkarin omat puheet meni kuten kerroin...
Heikki vaan sano, että jos isot tiimit jotain käyttää niin pitäähän sitä miettiä jne.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Enempää spequleeraamatta Lotuksen tulevaa vauhtia on todettava auton miellyttävä väritys noissa julkaisukuvissa. Tilanteesta tekee triviaalin se, että miten Casgoyne ikäänkuin seestyy vuodesta toiseen vain noudattaekseen vallitsevia sääntöjä. Esimerkkinä äijän virtuositeetista mainittakoon Renault , toki esim. Bell oli varmasti muotoilemassa autoa myös. Mutta se oli 2004 jolloin Mike ja Reno näyttivät suuntaviivoja varsinkin ponttoonimuotoilun osalta:


Tuskin Mike lonkkaakaan vetää, mutta eikö f1:ssä ole kysymys edistyksestä, vai onko herra sisäistänyt Toyotan "mennään alkulähteelle -ajattelun" aukottomasti? Eihän hänen tarvitse kuitenkaan tyhjästä mitään taikoa. Pitäisi olla pikkuhiljaa hallussa mekaniikan ja elektroniikan sijoittelu sun muu jotta aeroa ei tarvitsisi alkaa vääntämään sieltä 10 vuotta sitten nähdystä hiekkalaatikosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos vertaa tuota Renua tähän Lotuksen niin yhdyn ihmettelemään ponttoonien muotoja...

Toki voihan olla, että ne tulee muuttuun joko heti ekaan kisaan tai hetikohta kauden alussa. Jollon nyt vaan ollaan joko keskitytty ankarasti etusiipeen/auton etupäähän plus kenties diffuun. Ja aika ei vaan oo riittäny muualle, jollonka ponttoonit olis nykästy ties mistä siten, että ilmavirrat menee edes jotenkin takasiivelle/auton takapäähän. Eli ei oo haluttu heittää hatusta muotoja ja riskeerata totaalista epäonnistumista...

No jaa, mutta toki suunnittelu kait kannattaa alottaa etusiivestä, kun ne ilmavirrat sieltä yleensä autoon suuntautuu...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Jos vertaa tuota Renua tähän Lotuksen niin yhdyn ihmettelemään ponttoonien muotoja...

Toki voihan olla, että ne tulee muuttuun joko heti ekaan kisaan tai hetikohta kauden alussa. Jollon nyt vaan ollaan joko keskitytty ankarasti etusiipeen/auton etupäähän plus kenties diffuun. Ja aika ei vaan oo riittäny muualle, jollonka ponttoonit olis nykästy ties mistä siten, että ilmavirrat menee edes jotenkin takasiivelle/auton takapäähän. Eli ei oo haluttu heittää hatusta muotoja ja riskeerata totaalista epäonnistumista...

No jaa, mutta toki suunnittelu kait kannattaa alottaa etusiivestä, kun ne ilmavirrat sieltä yleensä autoon suuntautuu...
Heikkikin jo sanoi, että auto on vetästy vaan kasaan ja mm. formulastaran mainitsemat ponttonit muuttuvat radikaalisti ja samoin muita aeromuutoksia.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Näinköhän unta mutta ihankuin jostain (telkkarin urheiluruutu tms.) olisin eilen illalla kuullut kovalaisen suusta että auton takapää on laatikko ja siellä on toistaiseksi tyhjää tilaa mutta että se takapää tullaan vielä muuttamaan virtaviivaisemmaksi?

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, ensin auto kasaan ilman turhia riskejä ja sitten hiomaan paremmaksi.
Etusiipihän Lotuksessa näyttää ihan modernilta, joten entäpä jos ne ovat aloittaneet auton suunnittelun etupäästä ja ovat saaneet tähän mennessä etuosan valmiiksi? Loppuosa fiksataan sitten kauden aikana kondikseen. :D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Oho! Maikkarin Tulosruudussa Gascoyne lupaili jo ensi vuodeksi Kovalaiselle palkintopallisijoitusta, kun Heikki haastatteli pomoaan Maikkarille suomalaisten Formulafanien puolesta. Tähän kauteen Lotus on (varmaankin täysin aiheellisesti) lähtemässä vaatimattomasti ja ilman turhaa uhoamista, mutta ensi vuoteen voi näköjään Gascoynen mielestä jo alkaa kasata odotuksia.

Eikä tätä Gascoynen haastattelukommenttia voi ihan kokonaan "kieli poskessa"-heittonakaan kuitata, koska myös Autosportin haastattelussa Mike Gascoyne näyttäisi puskevan suunnittelemaansa Lotusta podiumille kahdenkymmenen GP-kilpailun kuluessa.
[url=http://www.autosport.com/news/report.php/id/81474]Autosport.com[/url] sanoi:
Q. You worked for Toyota with unlimited resources, but never won a race. What are your prospects to do this here?

MG: From my point of view, I actually had a record that was broken at Force India, and I don't hold myself responsible for that, but up until then every team I joined in a senior position from 1994, we had been on the podium within 20 races. And the longest one it took was Toyota - so maybe that was a sign of how Toyota operated. That is probably a little bit of a challenge from where we sit today, but we like a challenge! So we will get on with it.
Periaatteessa olen tietysti samaa mieltä, ettei F-ykkösiin kannata lähteä mukaan, jos ei tähtää palkintosijoihin ja voittoihin. Lotuksen suoritustason kehitys kauden 2010 mittaan antaa varmaankin jo osviittaa siitä, onko Lotuksella toivoa tähdätä palkintopallille kaudella 2011.

Mutta kauden 2010 loppuunkin on vielä pitkä matka, kun Lotus ei toistaiseksi ole päässyt osallistumaan edes kautta edeltäviin harjoituksiin. Ensi viikollahan homman sitten pitäisi käynnistyä Lotuksenkin osalta, ja sittenpä nähdään miten matalalta Lotus joutuu kiipeämisensä aloittamaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Oskari Saari raportoi blogissaan, että Lotuksen "koko aeropaketti menee uusiksi" Barcelonan GP:hin suunnitellun päivityksen myötä. Saaren mukaan Lotus lähtee tähän F1-kauteen Mike Gascoynen Toyota- ja Force India -pestiensä aikana oppimien suunnitteluideoiden pohjalta, mutta Barcelonassa sitten nähtäisiin ensimmäinen Gascoynen nimenomaisesti Lotusta varten suunnittelema aerodynaaminen F1-auton muotoilu.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Minua ainakin kauhistuttaa tuollaiset itsemurhajutut aika paljon. :nope: Ei tuollainen henkilö sovi yhtiön johtohenkilöksi, jossa johdetaan omalla esimerkillä. Olisi hyvä jos tämä keskustelu siivottaisiin noiden itsemurhapuheiden osalta.
Mitä sä oikein höpiset? Vitsailet vissiin :rolleyes:?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lotus on liikkeellä ainakin minun silmiini varsin fiksulla asenteella. Tallin johto myöntää suoraan, että kyseessä on monivuotinen projekti ja uusien tallien kohdalla jo säännöksi muodostuneita palkintopallilla kolmessa vuodessa -höpöhöpöjä ei ole taidettu kuulla.
hippi sanoi:
Oho! Maikkarin Tulosruudussa Gascoyne lupaili jo ensi vuodeksi Kovalaiselle palkintopallisijoitusta, kun Heikki haastatteli pomoaan Maikkarille suomalaisten Formulafanien puolesta.
:)

Ja monivuotisista & realistisista projekteistahan näiden Pr-puheiden yhteydessä jauhetaan aina. Midlandin Alex Shnaider vuonna 2004:

“For a global-acting business conglomerate, the search for a global platform is mutual and Formula One is the perfect fit: it’s global, it’s competitive, it’s tactical and it’s high tech. I am surprised that no one has realized that having a Formula One team is like getting an NBA or NHL franchise for free, as it is one of the world’s most popular sports. The opportunity to create value is immense and it stuns me that there are not more companies that have identified this opportunity just as we have.”

“Everybody wants to win. Midland F1 will be no exception to that. But first we have to do our homework: put a team together – the right people, a competitive car. Then we can start thinking about winning. But I can assure you winning will be on our agenda.”

“We understand that basic survival in Formula One requires a budget of around US$ 100 million per annum, and we are prepared for that.”

Otteita Midlandin auton julkistamishöpinöistä vuodelta 2006:

Colin Kolles
"The M16 car is 100% a product of MF1 Racing - solid proof of our serious intentions. But even though we have invested a great deal into building a brand-new car, we remain realistic about the challenge we face as a private team against the world's top motor manufacturers.”

Alex Shnaider
"Everyone has worked extremely hard to make this car a reality and I am confident that if we maintain this level of commitment, we will continue to make further and more frequent leaps forward in the years to come."
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotus on liikkeellä ainakin minun silmiini varsin fiksulla asenteella. Tallin johto myöntää suoraan, että kyseessä on monivuotinen projekti ja uusien tallien kohdalla jo säännöksi muodostuneita palkintopallilla kolmessa vuodessa -höpöhöpöjä ei ole taidettu kuulla. Sen sijaan suhtautuminen on ollut nöyrä, mutta samalla omistautunut - Tony Fernandes on tähänastisella esiintymisellään saanut ainakin yhden fanin ja toivon todella, että hän jatkaa tallin johdossa.
Samaa mieltä :ahem:
Ja toisenkin fanin kyllä :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
MTV3:n Tulosruudun (2010.02.13) lähetys löytyy MTV3 Katsomosta siltä varalta, että joku haluaa tulevaisuudessa vaatia Mike Gascoynen tilille hänen Lotuksen menestystä koskevista lausunnoistaan. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös