Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
No johan on puppua.
Kyllähän kaikki tiimit on käyttänyt CAD-pohjaisia järjestelmiä jo useita vuosia, tod.näk. SolidWorks/Vertex tmv. 3D-mallinnusta.
Kaikki suunnittleu tehdään jo valmiiksi 3D:nä joka sitten autom. luo 2D -version kuvasta myös.
Suunnittelu ja 3D-mallinnus on siis yksi ja sama asia, eikä ole riippuvainen siitä onko käytössä CFD vai ei.

Näin se toimii ihan pk-yrityksissäkin jo, miksi ei siis niinkin hightech alueella kuin F1-suunnittelussa?
Vai meinaatko että ensin suunnitellaan, sitten piirrtään 2D ja vasta sen jälkeen 3D?
ja CFD:llä vain muutetaan hieman 3D-mallia ja se on siinä? dont think so :rolleyes:
Johan puhut puppua sinäkin. Vertexit yms ei täytä F1-tason vaatimuksia!

Tarkoitin sitä, ettei enää nämä vanhanpolven suunnittelijat oio 3d-mallinnuksesta, kuten jostain luin. Eli enää ei onnistu tyyliin käsinjyrsimällä tuotteeksi ilman 3D-mallinnusta. Se taas tarkoittaa, että käytetäänkö CFD:tä tai ei, aina joudutaan mallintamaan laite/osa/kokonaisuus tietokoneella. Väitinkö ettei suunnitella 3D:llä vai mitä yritit ajaa takaa????
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Virginin videoita katsellessa kuulostaa siltä, että tuo Xtrac ei vaihda missään nimessä saumattomasti (rouheet äänet vaihtaessa voivat toki olla Cosworthinkin ansiota), joten oiskohan homma niin, että loota on ihan ok, mutta edustaa muutaman vuoden takaista tekniikkaa.
Kyllä siinä on mahdollisuus saumattomaan vaihtamiseen ihan varmuudella, Lotus kun kertoi tätä kokeilleensa. Mitä nyt ymmärsin, niin sekä Virginillä että Lotuksella on ollut ongelmia hydrauliikan kanssa nimenomaan vaihteistoon liittyen, eli kestävyys ei ole ollut kunnossa, mikä standardiboksilta on aika huonosti.

Heikin tulistumisesta sen verran, että olisi kai noista voinut ennenkin vähän huomauttaa. Sen toisen HK:n paha tapa on julkistaa huhut faktoina ja nimenomaan vääntää otsikoista vähän myyvempiä totuuden kustannuksella.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Heikin tulistumisesta sen verran, että olisi kai noista voinut ennenkin vähän huomauttaa. Sen toisen HK:n paha tapa on julkistaa huhut faktoina ja nimenomaan vääntää otsikoista vähän myyvempiä totuuden kustannuksella.
Onneksi meillä on tuo totuuden torvi, joka ei koskaan (toim. huom. EI koskaan) syyllisty moiseen. Aina niin luotettava ja puolueeton (toim. huom. kenellä olikaan taas sopimus ko. tahon kanssa).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Johan puhut puppua sinäkin. Vertexit yms ei täytä F1-tason vaatimuksia!
Totta että Veretex ei, mutta mainitsemani SW kylläkin on jopa käytössä siellä.

Tarkoitin sitä, ettei enää nämä vanhanpolven suunnittelijat oio 3d-mallinnuksesta, kuten jostain luin. Eli enää ei onnistu tyyliin käsinjyrsimällä tuotteeksi ilman 3D-mallinnusta. Se taas tarkoittaa, että käytetäänkö CFD:tä tai ei, aina joudutaan mallintamaan laite/osa/kokonaisuus tietokoneella. Väitinkö ettei suunnitella 3D:llä vai mitä yritit ajaa takaa????
Niin siis esim SW:n kautta pystytään automatisoimaan työstökone, joka taas valmistaa osan.
Toisinsanoen jos/kun suunnittelija käyttää SW:tä, niin suunnittelu tapahtuu 3D:nä suoraan ja tavarakin valmistuu suhteellisen rivakasti.

Sun kirjotuksesta siis (ainakin itse) sain sen käsityksen että ensin suunniteltaisiin, sitten 3D-mallinnus ja sitten käsintyöstöä yms....
Pointtina siis että kyllähän nykymenetelmillä vähän ripeämmin osan valmistus tulee kuitenkin.

Voi olla etä käsitin sun pointin ekassa postauksessa väärin kyllä...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Totta että Veretex ei, mutta mainitsemani SW kylläkin on jopa käytössä siellä.


Niin siis esim SW:n kautta pystytään automatisoimaan työstökone, joka taas valmistaa osan.
Toisinsanoen jos/kun suunnittelija käyttää SW:tä, niin suunnittelu tapahtuu 3D:nä suoraan ja tavarakin valmistuu suhteellisen rivakasti.

Sun kirjotuksesta siis (ainakin itse) sain sen käsityksen että ensin suunniteltaisiin, sitten 3D-mallinnus ja sitten käsintyöstöä yms....
Pointtina siis että kyllähän nykymenetelmillä vähän ripeämmin osan valmistus tulee kuitenkin.

Voi olla etä käsitin sun pointin ekassa postauksessa väärin kyllä...
Totta, että kappaleita voidaan SW:stä ja muista 3D-softista tuottaa (Työstökoneilla mallin tai piirustuksen avulla taikka pikamallinustekniikoilla suoraan mallista). Yleensä työstöradat tehdään muilla kuin itse SW:llä tai muilla 3D-ohjelmilla.

No menipä niin vahvasti ohi aiheen.....
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Mike Gascoynehan on Lotuksen tekninen johtaja ja myös pääsuunnittelija, mutta pisti silmään engineeringf1.free sivulla että nykyisin Miken sijasta päässunnittelija onkin Toyotalta kaapattu Mark Tatham?, hän vastaa ainakin täysin puhtaalta pöydältä suunnittelun ja projektinhallinta puolen Lotuksella.

Tosin tuo suunnittelu voi tarkoittaa muutakin osa-aluetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14282
Se tuntuu olevan niin monialaista nykyään tuo suunnittelun hoitaminenkin. Testauspuolellakin on näitä testauspääliköitä ja vaikka sun mitä ukkeleita...:eek:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Autosport.com julkaisi eilen Mike Gascoynen haastattelun. Gascoyne arvioi, että jos Lotus olisi ajanut Barcelonan testeissä kevyellä bensalastilla, niin sillä olisi ollut mahdollista päästä noin kolmen ja puolen sekunnin päähän testien nopeimmasta kierrosajasta. Toisaalta Gascoyne ei vielä toistaiseksi murehdi siitä miten kaukana Lotus on kärkipään vauhdista, vaan ensisijainen tavoite on saada Lotus maaliin asti ensimmäisissä kilpailuissa, koska vauhdista ei ole hyötyä jos auto ei kestä täyttä kilpamatkaa.

Gascoyne odottaa viidenteen osakilpailuun suunniteltujen päivitysosien parantavan Lotuksen vauhtia noin sekunnilla per kierros.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Näyttäis että tohon on kyllä uhrattu muutama ajatus. Miltäköhän se auto päivityspaketin jälkeen oikeen tulee näyttämään:eek!:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Yritän tihrustaa miten päin tuon siipi tuossa kuvassa oikein on.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Tuo siipi on kyllä pienen osuman saatuaan aivan hyödytön. Pikkutarkat viritelmät tuppaavat hajoamaan helposti :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo siipi on kyllä pienen osuman saatuaan aivan hyödytön. Pikkutarkat viritelmät tuppaavat hajoamaan helposti :dunno:
Sehän noissa hauskaa onkin. Brawnin siipi oli viime vuonna varmaan se monimutkaisin ja silti Rubens ajoi siipirikkona yhden kisan Buttonin perässä häviten jonkun puoli kymppää tai jotain... :)

Niin ja kuvassa on siiven vasen päätylevy. Eli etuviistosta kuva päätylevystä. Itse siipi lähtee vasemmalle viistoon kohti keulaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Etusiiven päätylevyt, takasiiven päätylevyt ja auton pohja ovat Koviksen mukaan muuttuneet hieman viime testeistä...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös