Tällä kaudella uudet tallit ovat olleet suoritustasoltaan kaukana hitaimpienkin vakiintuneiden tallien takana. Lähimpänä Lotuksen edellä ovat olleet Ferrarin moottoreilla porskuttavat Toro Rosso ja Sauber, mutta näidenkin tallien tavoittaminen ensi kaudeksi edellyttää Lotukselta suurta kehitysharppausta. Edelleen askeleen Toro Rossosta ja Sauberista eteenpäin ovat Cosworthin F1-lippulaiva Williams ja Mersun koneilla jylläävä Force India. Näitä talleja Lotus lähtee siis ensi kaudella tavoittamaan Renaultin vauhdittamana.
Lotus vaihtanee Renaultin moottoreihin saadakseen heiltä samanlaisen täyden palvelun kokonaispakkauksen kuin Red Bullkin, jolloin Gascoynen poppoo voi keskittyä Lotuksen aerodynamiikan hiomiseen. Force Indialla samanlainen konsepti on tuonut kohtalaisia tuloksia lyhyessä ajassa, joten kyllä se saattaa toimia Lotuksellakin. Tony Fernandes upottaa näköjään rahaa jatkuvalla syötöllä tähän Lotuksen uuteen F1-inkarnaatioon mm. värväämällä huippusuunnittelijoita Force Indialta, ostamalla tallille oikeudet Team Lotus -brändiin ja maksamalla Cosworth-sopimuksen pois Renault-diilin tieltä.
Lotuksella on selvästikin pullat hyvin uunissa ensi kautta ajatellen, joten vesi tässä alkaa jo tulla kielelle sitä odotellessa.