Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä nuo Williamsit näytti ihan kiitettävästi liikahtavan myös Cossun koneella. Eikä voi Lotuksen tai Virgininkään suoranopeuksia moittia. Enemmän tulee varmaan hyötyä Rellun vaihteistosta ja voimansiirrosta, kun toivottavasti pysyy nipussa vähän paremmin kuin Lotuksen omat viritelmät. Mitenkäs se hydrauliikka?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kyllä nuo Williamsit näytti ihan kiitettävästi liikahtavan myös Cossun koneella. Eikä voi Lotuksen tai Virgininkään suoranopeuksia moittia. Enemmän tulee varmaan hyötyä Rellun vaihteistosta ja voimansiirrosta, kun toivottavasti pysyy nipussa vähän paremmin kuin Lotuksen omat viritelmät. Mitenkäs se hydrauliikka?
Mikään näistä ei ollut tänä vuonna Lotuksen omaa, vaan kaikki oli ostettu suoraan Xtracilta (tunnetuin seurauksin :dunno:)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tällä kaudella uudet tallit ovat olleet suoritustasoltaan kaukana hitaimpienkin vakiintuneiden tallien takana. Lähimpänä Lotuksen edellä ovat olleet Ferrarin moottoreilla porskuttavat Toro Rosso ja Sauber, mutta näidenkin tallien tavoittaminen ensi kaudeksi edellyttää Lotukselta suurta kehitysharppausta. Edelleen askeleen Toro Rossosta ja Sauberista eteenpäin ovat Cosworthin F1-lippulaiva Williams ja Mersun koneilla jylläävä Force India. Näitä talleja Lotus lähtee siis ensi kaudella tavoittamaan Renaultin vauhdittamana.

Lotus vaihtanee Renaultin moottoreihin saadakseen heiltä samanlaisen täyden palvelun kokonaispakkauksen kuin Red Bullkin, jolloin Gascoynen poppoo voi keskittyä Lotuksen aerodynamiikan hiomiseen. Force Indialla samanlainen konsepti on tuonut kohtalaisia tuloksia lyhyessä ajassa, joten kyllä se saattaa toimia Lotuksellakin. Tony Fernandes upottaa näköjään rahaa jatkuvalla syötöllä tähän Lotuksen uuteen F1-inkarnaatioon mm. värväämällä huippusuunnittelijoita Force Indialta, ostamalla tallille oikeudet Team Lotus -brändiin ja maksamalla Cosworth-sopimuksen pois Renault-diilin tieltä.

Lotuksella on selvästikin pullat hyvin uunissa ensi kautta ajatellen, joten vesi tässä alkaa jo tulla kielelle sitä odotellessa. :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Raha ei takaa menestystä

Toyota upotti aikoinaan sievoiset summat rahaa talliinsa saamatta kuitenkaan juuri minkäänlaista menestystä.
Viime kauden yllättäjä Brawn kituutteli lähes konkurssin partaalla koko vuoden saavuttaen kuitenkin mastaruuden. :dunno:
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Toyota upotti aikoinaan sievoiset summat rahaa talliinsa saamatta kuitenkaan juuri minkäänlaista menestystä.
Viime kauden yllättäjä Brawn kituutteli lähes konkurssin partaalla koko vuoden saavuttaen kuitenkin mastaruuden. :dunno:

Mutta Brawnin auto tehtiin varmasti isolla rahalla Honda-nimen alaisuudessa. Löivät vain hanskat tiskiin ehkä vähän liiankin aikaisin. Kauden alussa Brawnin etumatka oli niin iso muihin, että mestaruus "varmistettiin" jo siinä vaiheessa.
Loppukaudesta ero tasoittui, mihin saattoi yhtenä syynä olla myös se rahanpuute.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Tony Fernandes ja Mike Gascoyne ovat henkseleitten paukuttelijoita kunnes toisin todistetaan. Rahat loppuu niin touhu loppuu. Tuskin se Tony omiansa pistää. Siinä mielessä Heikin kannattais vaihtaa Rellulle vaikka 0e palkalla. Olisi tehdaskone ja rahotus automerkiltä. Saattaa Renault tietysti pistää pillit pussihinsa koska haluaa tehdastallina.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotuksella on selvästikin pullat hyvin uunissa ensi kautta ajatellen, joten vesi tässä alkaa jo tulla kielelle sitä odotellessa. :)
Samaa mieltä. Nyt kun klassinen Team Lotus nimi palaa oikeasti ykkösiin, ja tiimin tuotteetkin alkaa viljeleen tota oikeaa logoa niin poakko kai on sortua jossain kohtaa ostamaan jotakin :D
Mutta Gascoynen auto, Rellun koneet ja hyvä tiimihenki + Kovalainen kuskina = tästä voi tulla hyväkin juttu vielä :ahem:
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Mutta Brawnin auto tehtiin varmasti isolla rahalla Honda-nimen alaisuudessa. Löivät vain hanskat tiskiin ehkä vähän liiankin aikaisin. Kauden alussa Brawnin etumatka oli niin iso muihin, että mestaruus "varmistettiin" jo siinä vaiheessa.
Loppukaudesta ero tasoittui, mihin saattoi yhtenä syynä olla myös se rahanpuute.
Niin tuo Brawnin auto se vasta kallis olikin. Miten mä muistelen, että jossain sanottiin, että tota autoa alettin valmistella jo vuoden 2007 puolella? Eli melkein pari vuotta tuota autoa oltiin jollain asteella suunniteltu, kun eikö nuo 2009 kauden sääntömuutokset ollut jo aika hyvissä ajoin tiedossa? Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta joka tapauksessa kauan tota suunniteltiin eikä todellakaan ollut halpa projekti.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin tuo Brawnin auto se vasta kallis olikin. Miten mä muistelen, että jossain sanottiin, että tota autoa alettin valmistella jo vuoden 2007 puolella? Eli melkein pari vuotta tuota autoa oltiin jollain asteella suunniteltu, kun eikö nuo 2009 kauden sääntömuutokset ollut jo aika hyvissä ajoin tiedossa? Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta joka tapauksessa kauan tota suunniteltiin eikä todellakaan ollut halpa projekti.
Mestaruusauton suunnittelu aloitettiin muistaakseni 2008 alkukaudesta, kun sen vuoden auto oli niin toivoton tapaus. Ja rahaa ei tosiaankaan säästelty. Brawn oli myös hyvin tietoinen sääntöjen tarjoamasta porsaanreiästä tupladiffuusorin suhteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mestaruusauton suunnittelu aloitettiin muistaakseni 2008 alkukaudesta, kun sen vuoden auto oli niin toivoton tapaus. Ja rahaa ei tosiaankaan säästelty. Brawn oli myös hyvin tietoinen sääntöjen tarjoamasta porsaanreiästä tupladiffuusorin suhteen.
Hyvin tietoinen vai onnekas. FIA olis voinut halutessaan päättää asiasta miten päin tahansa. Nyt kävi näin. Sen lisäksi Hondan moottoreiden vaihtaminen Mersun myllyihin auttoi varmaan puoli sekuntia kierroksella. Hondan moottorille ei ollut ratkaisevaa parannusta tehtävissä kehityksen jäädytyksen vuoksi.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Niin tuo Brawnin auto se vasta kallis olikin. Miten mä muistelen, että jossain sanottiin, että tota autoa alettin valmistella jo vuoden 2007 puolella? Eli melkein pari vuotta tuota autoa oltiin jollain asteella suunniteltu, kun eikö nuo 2009 kauden sääntömuutokset ollut jo aika hyvissä ajoin tiedossa? Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta joka tapauksessa kauan tota suunniteltiin eikä todellakaan ollut halpa projekti.
Ja taisivat käyttää neljää peräti tuulitunnelia.

Zaikom sanoi:
Hyvin tietoinen vai onnekas. FIA olis voinut halutessaan päättää asiasta miten päin tahansa. Nyt kävi näin. Sen lisäksi Hondan moottoreiden vaihtaminen Mersun myllyihin auttoi varmaan puoli sekuntia kierroksella. Hondan moottorille ei ollut ratkaisevaa parannusta tehtävissä kehityksen jäädytyksen vuoksi.
Hondahan sai Rellun kanssa poikkeusluvan kehittää mottejaan. http://194.215.205.136/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/745372
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hyvin tietoinen vai onnekas. FIA olis voinut halutessaan päättää asiasta miten päin tahansa. Nyt kävi näin. Sen lisäksi Hondan moottoreiden vaihtaminen Mersun myllyihin auttoi varmaan puoli sekuntia kierroksella. Hondan moottorille ei ollut ratkaisevaa parannusta tehtävissä kehityksen jäädytyksen vuoksi.
Mul on sellanen muistikuva, että Brawn olisi itse tuonut kyseisen porsaanreiän esille, ja kysellyt että pitäskö moinen kieltää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomat kertoo, että Lotuksessa ei Renault-sopimuksesta huolimatta ole ensi kaudella KERS:iä. Gascoynehan on muistaakseni jo pari kuukautta sitten todennut, että ensi kauden Lotus T128:n suunnittelu menisi uusiksi KERS:in myötä, joten he eivät aio käyttää sitä kaudella 2011.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Turun Sanomat kertoo, että Lotuksessa ei Renault-sopimuksesta huolimatta ole ensi kaudella KERS:iä. Gascoynehan on muistaakseni jo pari kuukautta sitten todennut, että ensi kauden Lotus T128:n suunnittelu menisi uusiksi KERS:in myötä, joten he eivät aio käyttää sitä kaudella 2011.
Ensi kaudella tulee taas mielenkiintosia aikoja noiden autojen kanssa missä on ja missä ei ole KERSiä... Toki tämä kausi jännäillään nyt ensiksi loppuun. :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jokohan ensi kaudella tämä Lotus-nimikiista alkaa olla selvä Pacific, Litespeed & 1Malesia F1 Team -toilailujen jälkeen? :confused:
Lotus-Toyota, sekö se onkin? Eli Heikki sit kuitenki tavallaan päätyi Toyotalle :D
-Mitenkäs tuo nyt on mahdollista; Renault´han on kimpassa erään Toyotan pahimman kilpailijan, Nissanin kanssa, puhumattakaan yhteistyöstä, Mercedeksen ja sen emoyhtiön, Daimlerin kanssa?

-Nythän tämä vasta kimurantiksi taitaa mennä! :confused: :doubtful: :confused:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mites nuo Miken huhutut hyvät välit Toyota poppoon kans? Ku ite muistelen, että yhteistyö loppu lähinnä ovet paukkuen. :confused:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös