Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lotus Ferrari, tuskin.
Miksei? Voiskos nämä Lotuksen moottorikuviot olla osasyyllinen välirikkoon Group Lotukseen ja Protoniin? Siihen päälle vielä Team Lotus -nimi alleviivaamaan eroa emoryhmästä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomat erittelee Lotuksen Red Bull -sopimuksesta saamaa hyötyä. Red Bullin toimittamat osat helpottavat ensi kauden Lotuksen siirtymistä työntötankojousituksesta vetotankojousitukseen. Muutos jousituksessa puolestaan mahdollistaa auton takaosan pakkaamisen pienempään tilaan, jolloin diffuusoriin saadaan paremmat ilmavirtaukset ja enemmän tehoa. Lotuksella löytyy osaamista tällaisen jousituksen rakentamiseen, sillä Lotuksen Elliot Dason-Barber kertoo twitterissä työskennelleensä Red Bullilla takajousituksen parissa vuoteen 2009 saakka.

Jarno Trulli taas on paljastanut Autosportille, että hän odottaa jatkavansa Lotus-kuskina ja Heikki Kovalaisen tallikaverina myös ensi vuonna. Jarno arvelee, että virallinenkin vahvistus Lotuksen ensi kauden kuljettajista julkistetaan piakkoin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kaikki ovat puhuneet Renaultin moottoreista. Red Bullin vaihdelaatikko puoltaa Renaultin suuntaan, mutta ei pidä unohtaa Toro Rosso - Ferrari yhdistelmää. Olisko Ferrari vaihtoehto? Tosin itse näkisin mieluummin Rellun kuin Ferrarin luotettavauusongelmien takia.
Heitetään hatusta oma veikkaus Lotus Mugen
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Motorsport.com raportoi ranskalaisen Auto Plus -lehden kommentaattorin kirjoittavan kolumnissaan, että Chapmanin perhe olisi lopettanut tukensa Tony Fernandesin Lotus Racing -tiimille. Tämähän olisi merkittävä PR-tappio Fernandesille, sillä Chapmanin perheen tuki on ollut Fernandesin tärkein linkki historiallisen Team Lotuksen perinteeseen ja se on tuonut Lotus Racingille uskottavuutta monien Lotus-fanien silmissä.

Ehkä on kuitenkin syytä odottaa tälle huhulle vahvistusta (tai kumoamista) Chapmanin perheeltä itseltään. Ranskalaistoimittaja nimittäin mainitsee tietolähteekseen Lotus Carsin, joka käy parhaillaan oikeustaistelua Fernandesia vastaan, pyrkien parhaansa mukaan kiistämään Fernandesin oikeudet Lotus-nimen käyttöön.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikä asialla ole myöskään meritystä Chapmanien myytä oikeutensa.Ihann vastaavaa kuin uutelu tulipa thetya tymät kaupat, ostajan vika.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jean-Louis Moncet on varsin arvostettu ja luotettava toimittaja ja hänhän oli ensimmäisiä F1-toimittajia, joka jo Monzassa raportoi Lotuksen ja Fernandesin kahakasta. Enemmän minä luottaisin Moncet'n sanaan kuin esimerkiksi Adam Cooperin ja Joe Sawardin kirjoituksiin. Molemmat ovat tässä tapauksessa osoittaneet kuinka puolueellisia ja F1-keskeisiä he ovat. Olisi heiltä mahtavaa, mikäli he muodostaisivat juttunsa jonkun muunkin kuin vain Fernandesin mieltymyksille.

Moncet toi blogissaan esille, että Clive Chapman oli viime viikolla hyvin näkyvänä vieraana Pariissa, jossa Lotus julkaisi uuden tulevaisuuden automallistonsa. Chapmaneilla on varsin olemassaoleva yhteys Lotukseen jo Classic Team Lotuksen sijainnin puolesta ja sen lisäksi Moncet väläyttää, että Clive saattaa edelleen olla isänsä perustaman yhtiön osakas. Tässä valossa ei olisi mitenkään ihmeellistä, että perhe vetäytyisi tukemasta Fernandesin harhakuvaa. En olisi yllättynyt, vaikka Classic Team Lotus olisi alunperinkin lähtenyt mukaan vain taloudellisten syiden vuoksi. Fernandes kun tunnetusti ei ole mikään tyhjätasku ja hän pystyi varmasti maksamaan Chapmaneille historic-kaluston käyttämisestä osana yritystään ostaa Lotuksen historia itselleen. Toivottavasti se todellakin jää vain yritykseksi ja jäämmekin odottamaan Chapmanilta virallista lehdistötiedotetta. Kirje Ecclestonelle tästä asiasta on kuitenkin ranskalaisen lähteiden mukaan jo lähtenyt.

Mielenkiintoista muuten, että Renault on ilmeisesti kieltäytynyt viimeistelemästä sopimusta Fernandesin kanssa, koska se haluaa toimittaa moottorit vain tiimille nimeltä Lotus. Mikäli jälleen yksi Tony-ressu häviää kamppailunsa, niin saattaa myös hän jäädä täysin tyhjän päälle. Omien yrityksiensä lisäksi on vaikeaa uskoa, että Proton ja muut sponsorit enää ensi vuonna olisivat kiinnostuneita tästä valeoperaatiosta, vaikka se kuinka tänä vuonna olisi parhaiten menestynyt tiimi kuuden peräpään tallin joukossa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mielenkiintoista muuten, että Renault on ilmeisesti kieltäytynyt viimeistelemästä sopimusta Fernandesin kanssa, koska se haluaa toimittaa moottorit vain tiimille nimeltä Lotus. Mikäli jälleen yksi Tony-ressu häviää kamppailunsa, niin saattaa myös hän jäädä täysin tyhjän päälle. Omien yrityksiensä lisäksi on vaikeaa uskoa, että Proton ja muut sponsorit enää ensi vuonna olisivat kiinnostuneita tästä valeoperaatiosta, vaikka se kuinka tänä vuonna olisi parhaiten menestynyt tiimi kuuden peräpään tallin joukossa.
Nyt haluan lähdettä näille. Voisitko ystävällisesti laittaa linkkia? Renaultille lienee ihan sama ketä vauhdittaa, kuhan saa rahaa... Tekeehän Mersukin sekä Ferrari häntäpään tallille moottoreita.

Tämä Group Lotuksen F1-projekti on vielä feikimpi, koska sillä ei ole edes 90-luvun puolessa välissä loppuneen toiminnan virallista nimeä. Kummallakin on yhtä heikot historiat henkilökunnan suuntaan paitsi Fernandesilla on sentään henkilökuntaa vanhasta Lotuksen F1-tallista.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielenkiintoista muuten, että Renault on ilmeisesti kieltäytynyt viimeistelemästä sopimusta Fernandesin kanssa, koska se haluaa toimittaa moottorit vain tiimille nimeltä Lotus. Mikäli jälleen yksi Tony-ressu häviää kamppailunsa, niin saattaa myös hän jäädä täysin tyhjän päälle. Omien yrityksiensä lisäksi on vaikeaa uskoa, että Proton ja muut sponsorit enää ensi vuonna olisivat kiinnostuneita tästä valeoperaatiosta, vaikka se kuinka tänä vuonna olisi parhaiten menestynyt tiimi kuuden peräpään tallin joukossa.
Se ei olisi niin valtava menetys, vaikka joutuisi jatkamaan Coswortheilla. Moottoria tärkempää oli saada vaihdelaatikko ja hydrauliikka-asiat kuntoon. Säästyisipähän nekin pennit sitten aerodynamiikkaan.

Ja Team Lotus Cosworth kuulostaa aika hyvältä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Se ei olisi niin valtava menetys, vaikka joutuisi jatkamaan Coswortheilla. Moottoria tärkempää oli saada vaihdelaatikko ja hydrauliikka-asiat kuntoon. Säästyisipähän nekin pennit sitten aerodynamiikkaan.

Ja Team Lotus Cosworth kuulostaa aika hyvältä.
Williamsin suorituskyky osoittaa, ettei moottori aivan luokaton ole. Tiedä onko jopa Renaultin tasoa, mutta etu lienee yhtenäisessa vaihdelaatikko-kombinaatiossa (Redbull Renault)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt haluan lähdettä näille. Voisitko ystävällisesti laittaa linkkia
Toki. Alkuperäinen lähde on Jean-Lousin blogi. Luulin sen tulleen selväksi useista viittauksista, mutta ei kai sitten...
Tämä Group Lotuksen F1-projekti on vielä feikimpi, koska sillä ei ole edes 90-luvun puolessa välissä loppuneen toiminnan virallista nimeä. Kummallakin on yhtä heikot historiat henkilökunnan suuntaan paitsi Fernandesilla on sentään henkilökuntaa vanhasta Lotuksen F1-tallista.
Ihanaa kuinka tässä yksinkertaistetaan asia jälleen ykkösiin. Kysehän ei lähtökohtaisesti ole siitä, vaan siitä, että Fernandes yrittää omia itselleen jotain, joka hänelle ei mitenkään kuulu. Lotuksen kanssa tehty sopimus rajoittui ykkösiin ja FOM tunnisti Fernandesin tallin uutena tiiminä. Silti Fernandes juhli Valenciassa Lotuksen 600 Grand Prix'ta, myi "Lotus-vaatteita" sekä energiajuomaa ja "edusti" Lotusta kommentoimalla merkin osallistumista IndyCar-sarjaan. Näistä mikään ei kuulunut tai sisältynyt Lotuksen kanssa tehtyyn lisenssöintisopimukseen ja siksi on minusta täysin käsittämätöntä miten joku voi puolustaa moista toimintaa sekä pitää Chapmanin perustamaan, edelleen ainoaa jäljellä olevaa ja alkuperäistä osaa Chapmanin Lotus-perinnöstä jotenkin tämän tarinan pahiksena.
Zaikom sanoi:
Se ei olisi niin valtava menetys, vaikka joutuisi jatkamaan Coswortheilla.
Lotus on jo purkanut sopimuksensa Cosworthin kanssa. Yhteistyö loppuu virallisesti marraskuun viimeinen päivä, joten Cosworthin kanssa 1Malaysia ei ainakaan jatka. Ja tuskin Fernandes oli ennen sopimuksen purkamistakaan Cosworthilla suuressa huudossa, sillä Cosworthan tekee urheiluautopuolella Lotuksen kanssa yhteistyötä virittämällä sen autoissa käytettäviä Toyotan moottoreita. Lisäksi Cosworthin osaomistaja Kevin Kalkhovenhan ajatti tänä vuonna Takuma Satoa IndyCar-sarjassa juurikin Lotuksen väreissä...
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotuksen kanssa tehty sopimus rajoittui ykkösiin ja FOM tunnisti Fernandesin tallin uutena tiiminä. Silti Fernandes juhli Valenciassa Lotuksen 600 Grand Prix'ta, myi "Lotus-vaatteita" sekä energiajuomaa ja "edusti" Lotusta kommentoimalla merkin osallistumista IndyCar-sarjaan. Näistä mikään ei kuulunut tai sisältynyt Lotuksen kanssa tehtyyn lisenssöintisopimukseen ja siksi on minusta täysin käsittämätöntä miten joku voi puolustaa moista toimintaa sekä pitää Chapmanin perustamaan, edelleen ainoaa jäljellä olevaa ja alkuperäistä osaa Chapmanin Lotus-perinnöstä jotenkin tämän tarinan pahiksena.
Onpa kamalia rikoksia. :D

Se taisi muuten olla Lotuksen viidessadas GP, ei kuudessadas. Ja edelleenkin toivoisin muutakin vahvistusta Moncetin blogikirjoitukselle kuin hänen mainitsemansa nimettömänä pysyttelevän Lotus Carsin työntekijän.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onpa kamalia rikoksia. :D
Suhtaudut melko kevyesti Lotuksen myöntämän lisenssin väärinkäyttöön ja sopimusrikkoon. Haluat varmasti kommentoida asiaa hieman laajemmin kuin yhdellä toteamuksella?
Se taisi muuten olla Lotuksen viidessadas GP, ei kuudessadas.
Sikäli samantekevää, koska juridista totuuspohjaa niille juhlille ei ollut. Mutta olet oikeassa, Fernandes siis esitti kyseessä olleen GP numero 500.
Ja edelleenkin toivoisin muutakin vahvistusta Moncetin blogikirjoitukselle kuin hänen mainitsemansa nimettömänä pysyttelevän Lotus Carsin työntekijän.
Tuo tieto tuli kyllä Moncetin mukaan ihan Renault'n omilta edustajilta... :rolleyes:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Suhtaudut melko kevyesti Lotuksen myöntämän lisenssin väärinkäyttöön ja sopimusrikkoon. Haluat varmasti kommentoida asiaa hieman laajemmin kuin yhdellä toteamuksella?
Lotuksen viidennensadannen GP:n juhlimiseen osallistui näkyvästi myös Clive Chapman, enkä muutenkaan usko tämän juhlinnan rikkoneen lisenssisopimuksia. T-paitojen myynnin osalta Lotus Racing on myöntänyt Group Lotuksen syyttäneen heitä sopimusrikkomuksesta. LR8-energiajuomaa ei olla tietääkseni markkinoitu missään vaiheessa Lotuksen nimellä. Lisäksi epäilen, ettei Fernandes ole oikeasti esiintynyt IndyCar-Lotuksen virallisena edustajana, kuten väität.

Tuo tieto tuli kyllä Moncetin mukaan ihan Renault'n omilta edustajilta... :rolleyes:
Moottorintoimituksen osalta Moncet todellakin kertoo bloginsa perustuvan Renaultin virkailijoiden lausuntoon, mutta muilta osin Moncet kertoo saaneensa blogikirjoituksessa esitetyt asiat tietoonsa tekstiviestinä nimeltä mainitsemattomalta lähteeltään Lotus Carsista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lotuksen viidennensadannen GP:n juhlimiseen osallistui näkyvästi myös Clive Chapman, enkä muutenkaan usko tämän juhlinnan rikkoneen lisenssisopimuksia.
Sama Clive Chapman, jonka osallisuutta Fernandesin F1-tiimiin ei enää eräät foorumin keskustelijat pidä lainkaan tärkeänä? Ja ihan oikeasti haluan nyt edes jonkun selvityksen siitä, miten Fernandes voi niiden joiden mielestä Lotuksella ei ole moottoriurheiluperinnettä juhlia Lotus Groupilta saaman lisenssin alla Lotuksen 500 starttia? Tämänhän ei pitäisi olla mitenkään mahdollista, jos ja kun kerran Lotuksella ei ole Lotuksen moottoriurheiluhistoriaa ja siten sitä ei voinut vielä kesällä olla myöskään Fernandesilla. Edes aina niin opportunistinen FOM ei tunnusta Fernandesin tiimiä ja laskee sen aloittaneen historiansa tämän kilpailukauden alussa.

Lotus tietenkään ei missään vaiheessa tällaisia juhlia halunnut pitää, vaan kyseessä oli Fernandesin oma halu ja siksi paikalle lennätettiin peräti yksi Classic Team Lotuksen autoista. Kukakohan senkin lystin maksoi?
LR8-energiajuomaa ei olla tietääkseni markkinoitu missään vaiheessa Lotuksen nimellä.

Tölkeissä on Lotuksen ainoastaan F1:teen Fernandesille myöntämän Lotus Racingin merkki. Lisäksi tuskin on sattumaa, että tämän nimikiistan tultua julkiseksi (tai kyllähän se moottoriurheilua seuraaville on ollut julkista jo tammikuusta asti) LR8:n internet-sivut ajettiin alas ja viittaukset Lotus Racingiin poistettiin.

Ja eipä ollut enää Singaporessa Lotuksen autossa LR8:n tölkkiäkään, vaan sen tilalle oli ilmestynyt pelkkä kysymysmerkki, joka on myös Suzukassa käytössä. Jotain hämärää tässä(kin) kyllä on...
Lisäksi epäilen, ettei Fernandes ole oikeasti esiintynyt IndyCar-Lotuksen virallisena edustajana, kuten väität.
Median on ainakin helppo tulkita Fernandesin puheista asia niin:
Autoevolution.com
“Lotus Racing congratulates the IndyCar Series on this exciting news and supports the revolutionary concept of a standard safety cell with various manufacturers producing aero kits. We look forward to seeing more details on this future car strategy, and hopefully, allow our involvement in the series,” added Fernandes, whose Lotus Group is the first one to publicly show interest in joining the series in 2012.
Lisäksi Fernandesilla ei uskoisi olevan mitään aikeita lähteä rakentamaan 1Malaysia-tiiminsä kanssa aerokittiä IndyCar-sarjaan, joten miksi hän koki tarpeelliseksi asiaa kommentoida? Kai Lotus Groupin edustajat itsekin osaavat puhua?
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mielenkiintoista muuten, että Renault on ilmeisesti kieltäytynyt viimeistelemästä sopimusta Fernandesin kanssa, koska se haluaa toimittaa moottorit vain tiimille nimeltä Lotus. Mikäli jälleen yksi Tony-ressu häviää kamppailunsa, niin saattaa myös hän jäädä täysin tyhjän päälle. Omien yrityksiensä lisäksi on vaikeaa uskoa, että Proton ja muut sponsorit enää ensi vuonna olisivat kiinnostuneita tästä valeoperaatiosta, vaikka se kuinka tänä vuonna olisi parhaiten menestynyt tiimi kuuden peräpään tallin joukossa.
Vai että tony ressukka :) Peiliin olisi syytä välillä katsoa on melkosta tekstiä välillä tässä topicis tullu siult mielestäni.

ja millos se oikeus tekee päätöksensä ? Saadaan vihdoin asiasta päätös vaikka johan se on kerran päätetty sieläkii. Fernandes tulee viemään tämän ja hyvä niin...
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tölkeissä on Lotuksen ainoastaan F1:teen Fernandesille myöntämän Lotus Racingin merkki.
No tässä olin selvästikin väärässä, vaikka luulen kuvasi olevan aika vanha. Vierailin nimittäin jokunen kuukausi sitten uteliaisuudesta LR8:n verkkosivulla eikä silmiini sattunut missään Lotus Racing -nimeä, mikä tuolloin ihmetytti minua. Joko en katsonut riittävän tarkasti tai sitten Lotus Racing -nimi oli jo tuolloin poistettu. Nimen poistaminen tuotteista onkin oikea menettelytapa ja todistaa sen puolesta, ettei rikkomus ollut tahallinen vaan johtui erehdyksestä.

En ole lainoppinut, mutta uskoisin kuitenkin Lotus Racingilla olevan oikeuden tilata LR8:lta tiimin omaan käyttöön juomia, joissa mainitaan tallin nimi.

Ja eipä ollut enää Singaporessa Lotuksen autossa LR8:n tölkkiäkään, vaan sen tilalle oli ilmestynyt pelkkä kysymysmerkki, joka on myös Suzukassa käytössä. Jotain hämärää tässä(kin) kyllä on...
Nyt kun Group Lotus on riitauttanut lisenssisopimuksensa Lotus Racingin kanssa, niin tämän energiajuomankin suhteen ollaan ilmeisesti varovaisia, ettei anneta aihetta lisäkärhämille. ;)

Median on ainakin helppo tulkita Fernandesin puheista asia niin
Fernandes puhuu tuossa varsin selvästi Lotus Racingin nimissä. Yhteys Group Lotukseen on toimittajan lisäys, joka on lainausmerkkien ulkopuolella.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Vai että tony ressukka :) Peiliin olisi syytä välillä katsoa on melkosta tekstiä välillä tässä topicis tullu siult mielestäni.
Mut tää topic on ollu mun suosikki viimmeisten viikkojen ajan, kiva seurata kuinka tosissaan jätkät kinaa Lotuksen tiimistä... :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tehän saatte mun puolesta hyväksyä vaikka kiinalaisen piraatti-Lotus-tallin, mutta minusta nämä kuuluvat yhteen kuin paita & p...:

joten siksi olen tässä kiistassa ehkä aavistuksen Group Lotuksen puolella, vaikka silläkin on malesialainen omistaja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös