Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Chapmanin perhe myi 1990-luvun alussa pois oikeutensa Team Lotus -nimeen, eikä Clive Chapman taida omistaa myöskään Classic Team Lotus -nimen käyttöoikeutta. Taitaa nimittäin tuo Classic Team Lotus olla Cliven käytössä Group Lotuksen luvalla elikkä lisenssillä. Jos oikeus vahvistaa Tony Fernandesin oikeuden Team Lotus -nimeen joillakin liiketoiminnan alueilla, niin Group Lotus saattaa pian menettää oikeutensa vuokrata Classic Team Lotus -nimeä Clivelle.

Mutta mitäpä Clivea tässä tilanteessa auttaa asettua julkisesti vastustamaan Fernandesin Team Lotusta? Ei varmaankaan mitään -- paitsi saattaa siitä koitua hetkiseksi helpotusta, jos Group Lotuksen puolelta on tökitty terävällä kepillä Cliven takamukseen ja kannustettu ottamaan kantaa.

On muuten tyyliltään kamalan pöhöttynyttä pönötyskieltä ja epämääräisten passiivilauseiden pyörittelyä tuo Cliven julkinen rakkaudentunnustus Group Lotukselle. Clive Chapmanin ihastelu Group Lotuksen alullepanemista kiehtovista kehitysnäkymistä kuulostaa yhtä luontevalta kuin muinaisen YYA-sopimuksen vakuuttelut Suomen ja Neuvostoliiton ystävyydestä. Toivottavasti Clive antaa julistuksensa tiimoilta pari haastattelua, joissa selittää omin sanoin näkemyksiään ja niiden perusteluja.

Eipä silti, ei Chapmanin perheen kanta vaikuta minun tilannearviooni, koska olen jo riittävän aikuinen ajattelemaan omilla aivoillani. Clive Chapmanilla on oikeus sanoa ääneen oma mielipiteensä, mutta minä en ole vielä toistaiseksi havainnut Group Lotuksen F1-hankkeessa paljonkaan ylistämisen aihetta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Chapmanin perhe myi 1990-luvun alussa pois oikeutensa Team Lotus -nimeen, eikä Clive Chapman taida omistaa myöskään Classic Team Lotus -nimen käyttöoikeutta. Taitaa nimittäin tuo Classic Team Lotus olla Cliven käytössä Group Lotuksen luvalla elikkä lisenssillä. Jos oikeus vahvistaa Tony Fernandesin oikeuden Team Lotus -nimeen joillakin liiketoiminnan alueilla, niin Group Lotus saattaa pian menettää oikeutensa vuokrata Classic Team Lotus -nimeä Clivelle.

Mutta mitäpä Clivea tässä tilanteessa auttaa asettua julkisesti vastustamaan Fernandesin Team Lotusta? Ei varmaankaan mitään -- paitsi saattaa siitä koitua hetkiseksi helpotusta, jos Group Lotuksen puolelta on tökitty terävällä kepillä Cliven takamukseen ja kannustettu ottamaan kantaa.

On muuten tyyliltään kamalan pöhöttynyttä pönötyskieltä ja epämääräisten passiivilauseiden pyörittelyä tuo Cliven julkinen rakkaudentunnustus Group Lotukselle. Clive Chapmanin ihastelu Group Lotuksen alullepanemista kiehtovista kehitysnäkymistä kuulostaa yhtä luontevalta kuin muinaisen YYA-sopimuksen vakuuttelut Suomen ja Neuvostoliiton ystävyydestä. Toivottavasti Clive antaa julistuksensa tiimoilta pari haastattelua, joissa selittää omin sanoin näkemyksiään ja niiden perusteluja.

Eipä silti, ei Chapmanin perheen kanta vaikuta minun tilannearviooni, koska olen jo riittävän aikuinen ajattelemaan omilla aivoillani. Clive Chapmanilla on oikeus sanoa ääneen oma mielipiteensä, mutta minä en ole vielä toistaiseksi havainnut Group Lotuksen F1-hankkeessa paljonkaan ylistämisen aihetta.
En voisi paremmin sanoa tuota itsekkään. Tuntuu siltä että tässä on käynyt baha aivopesu tahi rahasiirtely. Mutta CARTer:in orgasmeille siitä huolimatta malja :alppu:
 

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Kun joku tuossa aiemmin muisteli, että Lotus T127 olisi rakennettu kolmessa kuukaudessa, niin tässä videossa Mike Gascoyne ja Tony Fernandes puhuvat viidessä kuukaudessa rakennetusta autosta.
Muistikuvani perustui johonkin aikaisempaan haastatteluun, en nyt muista oliko Gascoynen vai Fernandesin haastattelu ja muistelisin että siinä sanottiin jotain vastaavaa: "Talli rakennettiin viidessä kuukaudessa ja auto kolmessa". Tätä pätkää en ole löytänyt kovista etsinnöistä huolimatta. :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
K.August sanoi:
Tämä CARTerin viesti oli kyllä jo rimanalitus ja hieman tekopyhäkin, kun tässä vaaditaan sääntöjen tarkkaa noudattamista, mutta CARTerin mielestä 1Malaysia Racing Team ei saisi käyttää Team Lotus -nimeä, johon sillä on laillinen oikeus.
Ihanaa, että pysyn näin joulunaikaankin keskustelun ytimessä, vaikken liity aiheeseen millään lailla.

Team Lotus Venturesin omistuskuvioita selvitellään oikeudessa, mutta oikeudessa pitäisi minusta myös selvittää onko julkisen kilpailun sääntöjen rikkominen ihan laillista puuhaa?

Mutta pidät nyt siis tuon perusteella myös Clive Chapmania tekopyhänä, vaikka aiemmin sanoit kunnioittavasi hänen tahtoaan?

Hyvää joulua kuitenkin myös sinulle. Olet ollut piristävä uusi lisäys tähän muuten niin velttoon massaan! :thumbup:
Mutta CARTer:in orgasmeille siitä huolimatta malja :alppu:
Hyvää ja asianmukaista joulua myös sinulle! ;)

Clive Chapmanin puheenvuoro oli siitä odotettu, että monet Fernandesin touhujen kannattajat ovat jaksaneet kovaan ääneen puolustaa näkökulmaansa, koska Clive luovutti hänelle isänsä hatun. Olen yrittänyt turhautumiseen asti osoittaa, että Chapmanit tukevat autotehdas-Lotusta, eivät Fernandesia, mutta en ole saanut niskaani mitään muuta kuin lokaa. Kommentteja on myös kirjoitettu, että mikäli Fernandesin tiimi kelpaa Chapmaneille, niin silloin se kelpaa myös heille. Noh, nyt kävi ainakin selväksi, että 1Malaysia Racing ei kelpaa heille, ei ainakaan Lotuksen kustannuksella. Nyt myös vahvistui, että Moncet oli tässäkin asiassa oikeassa ja kuinka luotettavia Lotuksen lähteet ovat. Ottaen huomioon kuinka häikäilemättä Fernandesin kannattajat pelasivat Chapman-korttia ja vähättelivät arvostetun ranskalaistoimittajan kirjoituksia, odottaisin heiltä jonkinlaista vastinetta pyhien aikana tai jälkeen, koska kommentointi molemmista oli varsin alaluokkaista.

Tämä puheenvuoro siis lopettaa Fernandesin ja hänen seuraajiensa hurskastelut Chapmanien tuesta ja myös siitä kuinka Fernandesin yhden version mukaan halusi jonain päivänä luovuttaa Team Lotuksen takaisin Chapmanien perheelle.

Kun ensimmäisen kerran ehdotin, että Fernandes siirtäisi Team Lotus Venturesin Tune Groupilta Chapmanin nimiin, joku kommentoi, ettei Fernandes ole harrastamassa hyväntekeväisyyttä. Haluaisin kertoa tarinan eräästä toisesta legendaarisesta merkistä, joka melkein katosi huonojen päätösten myötä. Lopetettuaan komean kilpa-autoilu-uransa vuonna 2000 F1:ssäkin aikanaan ajanut Henri Pescarolo perusti oman Le Mans-tiimin Pescarolo Sportin, joka vahvan johtajansa ansiosta nousi välittömästi yhdeksi kotiyleisön suurista suosikeista legendaarisessa kestävyysajojen klassikossa. Vuonna 2008 Pescarolo myi tiiminsä japanilaiselle Sora Groupille, mutta jatkoi tallipäällikkönä tiimissä. He saivat kunnian olla ensimmäinen Peugeot’n asiakastiimi Le Mansissa ja kaikki näytti loistavalta, kunnes Benoit Treluyer’n ulosajo murskasi auton lisäksi tallin talouden. Pescarolo ei ollut vakuuttanut autoa ja samaan aikaan jotakin tapahtui Japanissa, eivätkä uudet omistajat enää olleet halukkaita pumppaamaan rahaa toimintaan ja maksamaan Peugeot’lle korvauksia romuttuneesta prototyypistä. Tiimi hakeutui konkurssiin ja kaikki olettivat konkurssipesän kohteiden jakautuvan ympäri maailmaa eri omistajille.

Pescarolon entiset yhteistyö- ja kilpakumppanit OAK Racingin Jacques Nicolet ja Joel Riviere olivat kuitenkin eri mieltä. He ostivat huutokaupassa kaiken kilpatallin pyörittämiseen vaadittavat varat, mm. kaksi Pescarolon kilpa-autoa ja tiimin päämajan Le Mansissa. Sen sijaan että Nicolet ja Riviere olisivat ottaneet ne oman tallinsa käyttöön, he luovuttivat kaiken takaisin Henri Pescarololle ja niin ranskalaisten oma mr. Le Mans on jälleen valmistautumassa yhden välivuoden jälkeen 24 tunnin kestävyysajoon omalla tiimillään. Kyseinen teko oli mielestäni vuoden 2010 sydäntä lämmittävin hyväntekeväisyyden osoitus ja siksi kertomisen arvoinen myös F1-faneille. Jos Fernandes olisi yhtä aito ja nöyrä puheissaan, hän olisi jo toiminut sanojensa mukaisesti ja todellakin luovuttanut Team Lotuksen takaisin Chapmanin hallintaan. Kysehän on lopulta vain rahasta ja sitä Fernandesin, Nicolet’n ja Rivieren kaltaisilla miljonääreillä kyllä riittää.

Vauraudestaan huolimatta Fernandes on kuitenkin näin joulun henkeen sopivasti hävinnyt tämän julkisuuspelin. Uusimmista nettivideoista on nähtävissä, että Classic Team Lotus on käynyt hakemassa autonsa pois RTN:n vastaanottotiloista. 1Malaysia Racing ei voi siis tulevaisuudessa käyttää lainkaan Chapmanin kilpa- tai urheiluautoja, koska tiimi ei omista niistä ensimmäistäkään. Eilisen lausunnon pohjalta on myös melko selvää, ettei Fernandesia enää kutsuta Classic Team Lotus-päiville, jossa hän voisi sekoittaa moottoriurheilufaneja entisestään.
Tuntuu siltä että tässä on käynyt baha aivopesu tahi rahasiirtely.
Odotinkin, koska ensimmäiset vetävät tämän kortin taas esille.
Eihän se tässä F1-faneille Sawardin ja muutaman muun toimittajan valmiiksi pureksimaan tarinarakenteeseen sovi, että Chapmanit tukevat mieluummin isänsä perustamaa yhtiötä, jonka kanssa heillä on ollut hyvin ymmärrettävistä syistä johtuen yli 60-vuotinen suhde. Fernandes tuli leikkiin mukaan vasta kun kuuli Malesian valtion antavan Lotukselle sen uuteen tulemiseen runsaasti pääomaa viime vuonna.

Chapman mainitsee yhdeksi syyksi tukea Lotusta tässä kiistassa, koska Baharin johdolla autotehdas aikoo panostaa merkin moottoriurheiluhistorian esittelyyn. Baharin suunnitelmiinhan kuuluu Lotuksen testiradan päivittämisen lisäksi Lotus-museon rakentaminen Norfolkiin, jossa klassikko Lotus-autot olisivat nähtävillä. Chapmanit omistavat edelleen Team Lotuksen entisen päämajan Ketteringham Hallin kartanon, joten mikä olisikaan parempi paikka Lotus-museolle kuin se? Bobakin mukaanhan Fernandes olisi yrittänyt tunkeutua sinnekin, mutta itse pidän todennäköisempänä, että Fernandes puhui jälleen ohi suunsa Lotuksen edustajana, kuten hän teki myös merkin IndyCar-suunnitelmista.

Olen kuitenkin todella hämmästynyt, mikäli Fernandes tästäkin huolimatta vielä yrittää jatkaa. Hän on menettänyt fanien silmissä ensinnäkin luottamusta koko värityskilpailufarssin ja nyt tämän suhteellisen suuren epäluottamuslauseen myötä. Hänellä ei ole moraalista etulyöntiasemaa Lotusta kohtaan, minun silmissäni sitä ei tosin ole koskaan ollut, mutta onneksi myös muiden on pakko lopettaa jauhaminen Chapmanin hatusta. Fernandes kuitenkin vaikuttaa sen verran suurelta egomaanikolta, että hän lakaisee tämänkin maton alle ja kehittää uuden tarinan. Ja hänen faninsa seuraavat. Hän luultavasti jopa vielä pitää Chapmanin hattuakin varikolla, koska niin jotkut hänen kannattajistaan ovat hämmästyksekseni häneltä jo vaatineet.

Olen kyllä kanssanne siitä täysin samaa mieltä, että tämä on äärettömän typerä farssi. Mutta näin käy, kun joku tulee uuteen maahan ja julistaa suureen ääneen olevansa kuningas, messias ja pelastaja.

Mutta hyvää ja rauhallista joulua sotarintamien molemmille osapuolille. Hyvää joulua myös Nigel Mansellille ja koko Chapmanin perheelle, jotka tulivat Lotus-fanien puolelle ja antoivat heille parhaan joululahjan tänä vuonna! :alppu:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Ihanaa, että pysyn näin joulunaikaankin keskustelun ytimessä, vaikken liity aiheeseen millään lailla.

Team Lotus Venturesin omistuskuvioita selvitellään oikeudessa, mutta oikeudessa pitäisi minusta myös selvittää onko julkisen kilpailun sääntöjen rikkominen ihan laillista puuhaa?

Mutta pidät nyt siis tuon perusteella myös Clive Chapmania tekopyhänä, vaikka aiemmin sanoit kunnioittavasi hänen tahtoaan?

Hyvää joulua kuitenkin myös sinulle. Olet ollut piristävä uusi lisäys tähän muuten niin velttoon massaan! :thumbup:
Hyvää ja asianmukaista joulua myös sinulle! ;)

Clive Chapmanin puheenvuoro oli siitä odotettu, että monet Fernandesin touhujen kannattajat ovat jaksaneet kovaan ääneen puolustaa näkökulmaansa, koska Clive luovutti hänelle isänsä hatun. Olen yrittänyt turhautumiseen asti osoittaa, että Chapmanit tukevat autotehdas-Lotusta, eivät Fernandesia, mutta en ole saanut niskaani mitään muuta kuin lokaa. Kommentteja on myös kirjoitettu, että mikäli Fernandesin tiimi kelpaa Chapmaneille, niin silloin se kelpaa myös heille. Noh, nyt kävi ainakin selväksi, että 1Malaysia Racing ei kelpaa heille, ei ainakaan Lotuksen kustannuksella. Nyt myös vahvistui, että Moncet oli tässäkin asiassa oikeassa ja kuinka luotettavia Lotuksen lähteet ovat. Ottaen huomioon kuinka häikäilemättä Fernandesin kannattajat pelasivat Chapman-korttia ja vähättelivät arvostetun ranskalaistoimittajan kirjoituksia, odottaisin heiltä jonkinlaista vastinetta pyhien aikana tai jälkeen, koska kommentointi molemmista oli varsin alaluokkaista.

Tämä puheenvuoro siis lopettaa Fernandesin ja hänen seuraajiensa hurskastelut Chapmanien tuesta ja myös siitä kuinka Fernandesin yhden version mukaan halusi jonain päivänä luovuttaa Team Lotuksen takaisin Chapmanien perheelle.

Kun ensimmäisen kerran ehdotin, että Fernandes siirtäisi Team Lotus Venturesin Tune Groupilta Chapmanin nimiin, joku kommentoi, ettei Fernandes ole harrastamassa hyväntekeväisyyttä. Haluaisin kertoa tarinan eräästä toisesta legendaarisesta merkistä, joka melkein katosi huonojen päätösten myötä. Lopetettuaan komean kilpa-autoilu-uransa vuonna 2000 F1:ssäkin aikanaan ajanut Henri Pescarolo perusti oman Le Mans-tiimin Pescarolo Sportin, joka vahvan johtajansa ansiosta nousi välittömästi yhdeksi kotiyleisön suurista suosikeista legendaarisessa kestävyysajojen klassikossa. Vuonna 2008 Pescarolo myi tiiminsä japanilaiselle Sora Groupille, mutta jatkoi tallipäällikkönä tiimissä. He saivat kunnian olla ensimmäinen Peugeot’n asiakastiimi Le Mansissa ja kaikki näytti loistavalta, kunnes Benoit Treluyer’n ulosajo murskasi auton lisäksi tallin talouden. Pescarolo ei ollut vakuuttanut autoa ja samaan aikaan jotakin tapahtui Japanissa, eivätkä uudet omistajat enää olleet halukkaita pumppaamaan rahaa toimintaan ja maksamaan Peugeot’lle korvauksia romuttuneesta prototyypistä. Tiimi hakeutui konkurssiin ja kaikki olettivat konkurssipesän kohteiden jakautuvan ympäri maailmaa eri omistajille.

Pescarolon entiset yhteistyö- ja kilpakumppanit OAK Racingin Jacques Nicolet ja Joel Riviere olivat kuitenkin eri mieltä. He ostivat huutokaupassa kaiken kilpatallin pyörittämiseen vaadittavat varat, mm. kaksi Pescarolon kilpa-autoa ja tiimin päämajan Le Mansissa. Sen sijaan että Nicolet ja Riviere olisivat ottaneet ne oman tallinsa käyttöön, he luovuttivat kaiken takaisin Henri Pescarololle ja niin ranskalaisten oma mr. Le Mans on jälleen valmistautumassa yhden välivuoden jälkeen 24 tunnin kestävyysajoon omalla tiimillään. Kyseinen teko oli mielestäni vuoden 2010 sydäntä lämmittävin hyväntekeväisyyden osoitus ja siksi kertomisen arvoinen myös F1-faneille. Jos Fernandes olisi yhtä aito ja nöyrä puheissaan, hän olisi jo toiminut sanojensa mukaisesti ja todellakin luovuttanut Team Lotuksen takaisin Chapmanin hallintaan. Kysehän on lopulta vain rahasta ja sitä Fernandesin, Nicolet’n ja Rivieren kaltaisilla miljonääreillä kyllä riittää.

Vauraudestaan huolimatta Fernandes on kuitenkin näin joulun henkeen sopivasti hävinnyt tämän julkisuuspelin. Uusimmista nettivideoista on nähtävissä, että Classic Team Lotus on käynyt hakemassa autonsa pois RTN:n vastaanottotiloista. 1Malaysia Racing ei voi siis tulevaisuudessa käyttää lainkaan Chapmanin kilpa- tai urheiluautoja, koska tiimi ei omista niistä ensimmäistäkään. Eilisen lausunnon pohjalta on myös melko selvää, ettei Fernandesia enää kutsuta Classic Team Lotus-päiville, jossa hän voisi sekoittaa moottoriurheilufaneja entisestään.
Odotinkin, koska ensimmäiset vetävät tämän kortin taas esille.
Eihän se tässä F1-faneille Sawardin ja muutaman muun toimittajan valmiiksi pureksimaan tarinarakenteeseen sovi, että Chapmanit tukevat mieluummin isänsä perustamaa yhtiötä, jonka kanssa heillä on ollut hyvin ymmärrettävistä syistä johtuen yli 60-vuotinen suhde. Fernandes tuli leikkiin mukaan vasta kun kuuli Malesian valtion antavan Lotukselle sen uuteen tulemiseen runsaasti pääomaa viime vuonna.

Chapman mainitsee yhdeksi syyksi tukea Lotusta tässä kiistassa, koska Baharin johdolla autotehdas aikoo panostaa merkin moottoriurheiluhistorian esittelyyn. Baharin suunnitelmiinhan kuuluu Lotuksen testiradan päivittämisen lisäksi Lotus-museon rakentaminen Norfolkiin, jossa klassikko Lotus-autot olisivat nähtävillä. Chapmanit omistavat edelleen Team Lotuksen entisen päämajan Ketteringham Hallin kartanon, joten mikä olisikaan parempi paikka Lotus-museolle kuin se? Bobakin mukaanhan Fernandes olisi yrittänyt tunkeutua sinnekin, mutta itse pidän todennäköisempänä, että Fernandes puhui jälleen ohi suunsa Lotuksen edustajana, kuten hän teki myös merkin IndyCar-suunnitelmista.

Olen kuitenkin todella hämmästynyt, mikäli Fernandes tästäkin huolimatta vielä yrittää jatkaa. Hän on menettänyt fanien silmissä ensinnäkin luottamusta koko värityskilpailufarssin ja nyt tämän suhteellisen suuren epäluottamuslauseen myötä. Hänellä ei ole moraalista etulyöntiasemaa Lotusta kohtaan, minun silmissäni sitä ei tosin ole koskaan ollut, mutta onneksi myös muiden on pakko lopettaa jauhaminen Chapmanin hatusta. Fernandes kuitenkin vaikuttaa sen verran suurelta egomaanikolta, että hän lakaisee tämänkin maton alle ja kehittää uuden tarinan. Ja hänen faninsa seuraavat. Hän luultavasti jopa vielä pitää Chapmanin hattuakin varikolla, koska niin jotkut hänen kannattajistaan ovat hämmästyksekseni häneltä jo vaatineet.

Olen kyllä kanssanne siitä täysin samaa mieltä, että tämä on äärettömän typerä farssi. Mutta näin käy, kun joku tulee uuteen maahan ja julistaa suureen ääneen olevansa kuningas, messias ja pelastaja.

Mutta hyvää ja rauhallista joulua sotarintamien molemmille osapuolille. Hyvää joulua myös Nigel Mansellille ja koko Chapmanin perheelle, jotka tulivat Lotus-fanien puolelle ja antoivat heille parhaan joululahjan tänä vuonna! :alppu:
Lotus Cars -fanien puolelle.

Muttajoo en jaksa tänne foorumille enää postailla kaikenmaailman röllien, idoottien ja molopäiden ja muiden takia (ennenaikainen uudenvuodenlupaus).

Kaikille asiallisille keskustelijoille hyvää joulua! Samoin myös "Kovalaisen tallin" jäsenille, jotka ovat totuudenpuhumisessa lyöneet tuon pällitallin 600-0. En voi vieläkään ja tuskin koskaan ymmärränkään, miten joku voi puoltaa Protonin ja Mr. Molopää 2010:n päätelmiä siitä mikä on reilua ja oikein ja mikä ei.

Mutta koska joulurauha on jo julistettu toivotan ihan kaikille hyvää joulua! Ja hyvää jatkoa kaikille järkeville ihmisille
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
väärennöksiä... juuri puhuin puhelimessa herran kanssa ja kiisti kaiken tuon mitä kirjoitit.
No ohhoh, meilläpä on sitten ainutlaatuinen syväkurkku forumilla. Kerro Clivelle terveisiä seuraavassa puhelinkeskustelussanne!

CARTer sivaltaa vyön alle. Kyllä tässä Fernandes-Tomppa jää aika yksin tukijoiden siirtyessä Lotus Renault GP -leiriin tai vetäytyessä kokonaan leikistä. Jos meediota tarvitsee leikkiä, niin todennäköisesti Fernandes-Lotusta ei enää kauden 2011 jälkeen lähtöruudukossa näy. Loppujen lopuksi tämä Clive Chapmanin toimittama "joululahja" taitaa olla nöyryyttävämpi isku Tonylle kuin lentoemäntänä hääriminen tulee ikinä olemaan Richard Bransonille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotus Cars -fanien puolelle.

Muttajoo en jaksa tänne foorumille enää postailla kaikenmaailman röllien, idoottien ja molopäiden ja muiden takia (ennenaikainen uudenvuodenlupaus).

Kaikille asiallisille keskustelijoille hyvää joulua! Samoin myös "Kovalaisen tallin" jäsenille, jotka ovat totuudenpuhumisessa lyöneet tuon pällitallin 600-0. En voi vieläkään ja tuskin koskaan ymmärränkään, miten joku voi puoltaa Protonin ja Mr. Molopää 2010:n päätelmiä siitä mikä on reilua ja oikein ja mikä ei.

Mutta koska joulurauha on jo julistettu toivotan ihan kaikille hyvää joulua! Ja hyvää jatkoa kaikille järkeville ihmisille
Kiitos, ja samaa toivotan sinne!
Yritän toteuttaa saman mistä itse tuossa ylempänä puhut, oli sen verran hyvä lupaus kuitenkin....

Onena ja menestystä Team Lotukselle kaudelle 2011!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bobakin mukaanhan Fernandes olisi yrittänyt tunkeutua sinnekin, mutta itse pidän todennäköisempänä, että Fernandes puhui jälleen ohi suunsa Lotuksen edustajana, kuten hän teki myös merkin IndyCar-suunnitelmista.

Olen kuitenkin todella hämmästynyt, mikäli Fernandes tästäkin huolimatta vielä yrittää jatkaa. Hän on menettänyt fanien silmissä ensinnäkin luottamusta koko värityskilpailufarssin ja nyt tämän suhteellisen suuren epäluottamuslauseen myötä. Hänellä ei ole moraalista etulyöntiasemaa Lotusta kohtaan, minun silmissäni sitä ei tosin ole koskaan ollut, mutta onneksi myös muiden on pakko lopettaa jauhaminen Chapmanin hatusta. Fernandes kuitenkin vaikuttaa sen verran suurelta egomaanikolta, että hän lakaisee tämänkin maton alle ja kehittää uuden tarinan. Ja hänen faninsa seuraavat. Hän luultavasti jopa vielä pitää Chapmanin hattuakin varikolla, koska niin jotkut hänen kannattajistaan ovat hämmästyksekseni häneltä jo vaatineet.

Olen kyllä kanssanne siitä täysin samaa mieltä, että tämä on äärettömän typerä farssi. Mutta näin käy, kun joku tulee uuteen maahan ja julistaa suureen ääneen olevansa kuningas, messias ja pelastaja.
Ollakseni ihan helvetin tarkka tuo Ketteringham Hall -linkki oli Sawardin kertomaa, ja taisinpa sen tuosta kertoessani mainitakin. Ihan tässä vastikään Saward kertoi, että Fernandes olisi todella yrittänyt tiloja ostaa. Tyypistä voi olla montaa mieltä, mutta yleensä hän ei vääristele faktoja, ja tämän hän kertoi tietona.

Sikäli näen asian samoin, että Fernandesilla on Clive Chapmanin lausunnon perusteella vielä yksi mahdollisuus luopua nimen käytöstä niin, että homma menee läpi useimmille faneillekin. Tämän jälkeen Tonylla on Lotus-nimen käytön suhteen vain hävittävää ja niin paljon kuin tallista pidänkin, tulisi sen mielestäni ehdottomasti asia tunnustaa.

Mitä tulee vääriin kuninkaisiin ja muihin, niin minä kyllä näkisin Fernandesilla melkoisia ansioitakin nimenomaan Lotukseen liittyen. Tony kuitenkin pystyi luomaan toimivat suhteet niin Protoniin, Clive Chapmaniin kuin ennen Baharin tuloa myös Group Lotukseen sekä em. tahoista poiketen myös David Huntiin. Väitän, että ilman Baharia Team Lotus -nimiongelmaa ei olisi, ilman Fernandesia taas Hunt olisi hyvinkin mahdollisesti käyttänyt jonkun muun tilaisuuden nimen käyttöön.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Chapman mainitsee yhdeksi syyksi tukea Lotusta tässä kiistassa, koska Baharin johdolla autotehdas aikoo panostaa merkin moottoriurheiluhistorian esittelyyn. Baharin suunnitelmiinhan kuuluu Lotuksen testiradan päivittämisen lisäksi Lotus-museon rakentaminen Norfolkiin, jossa klassikko Lotus-autot olisivat nähtävillä.
No tässähän onkin varsin pätevä selitys sille, miksi Chapmanien perhe on päättänyt tukea Group Lotusta. Bahar on yksinkertaisesti tehnyt Clivelle tarjouksen, jota Fernandes ei ole pystynyt ylittämään. Ei ole ihan ilmaista puuhaa tuollaisen Lotus-museon rakentaminen ja ylläpito. Clive voi jatkaa Classic Team Lotus -toimintaansa uusissa hienoissa tiloissa, ja Group Lotus puolestaan kerää markkinointipisteet Cliven tarjoamasta yhteydestä Team Lotus -tallin F1-historiaan, vaikka eivät omistakaan Team Lotus -brändiä eivätkä osallistu F1-sarjaan muuten kuin sponsorina.

Olen Carterin kanssa samaa mieltä, että Dany Bahar ja Group Lotus ovat ottaneet taas yhden voiton julkisuuspelissään Tony Fernandesin tiimiä vastaan. Viimevuotisten, ja varmaan myös tulevien vuosien, ratasaavutustensa perusteella Fernandesin Team Lotuksella on enemmän uskottavuutta kuin Group Lotuksen sponsoripelillä, mutta radan ulkopuolella Group Lotus on toistaiseksi onnistunut keräämään enemmän irtopisteitä.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten Tony Fernandes onnistuu tasapainottamaan uskottavan kilpatallinsa ja heiveröisemmällä pohjalla olevan ostettuun Team Lotus -brändiin liittyvän historiallisen yhteyden keskinäiset suhteet. Fernandesin tiimi tulee epäilemättä suorittamaan lähivuosina mainetekoja kilparadalla, mutta lasketaanko niitä Team Lotuksen historiallisen menestyksen jatkoksi vai pitääkö Tonyn tiimi ansionsa täysin ominaan, on toistaiseksi epäselvää.

Se on kuitenkin selvää, että niin kauan kuin Group Lotus tyytyy vain sponsoroimaan Genii Capitalin omistamaa Renault F1-tallia, Group Lotus ei kirjoita uutta lukua historiallisen Team Lotuksen menestystarinaan. Clive Chapman on nyt tosin julkistanut selkeän kantansa, ettei Team Lotus hänen mielestään kaipaa uusia lukuja historiaansa. Toisaalta Clive Chapman tuntui vielä kesäkuussa olevan toista mieltä osallistuessaan Valenciassa Lotus Racingin juhlimaan Lotuksen viidennensadannen GP:n juhlintaan, joten Cliven mielipide tuntuu vaihtuvan tuulen suunnasta riippuen.

Mutta joulurauhaa vaan tosiaan kaikille minunkin puolestani! Ensi vuonna Fernandesin tiimillä ja Group Lotuksella on vielä kiistoja käytävänä oikeuslaitoksessa, mutta nämä erimielisyydet ovat loppujen lopuksi toisarvoisia ja selviävät kyllä aikanaan. Tärkeimmät kisailut käydään ensi vuonnakin rehdin pelin hengessä kilparadalla. :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ensi vuonna Fernandesin tiimillä ja Group Lotuksella on vielä kiistoja käytävänä oikeuslaitoksessa, mutta nämä erimielisyydet ovat loppujen lopuksi toisarvoisia ja selviävät kyllä aikanaan. Tärkeimmät kisailut käydään ensi vuonnakin rehdin pelin hengessä kilparadalla. :)
Jeh. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
:nope: En jaksa nyt enää luetella syitä miksi olen Carterin kanssa Group Lotuksen puolella. :( Tämä nimikiista on ikävästi saanut aikaan eripuraa F1-fanien keskuudessa ja muutenkin tahrinut lajin mainetta. :mad:Toivottavasti ensi jouluun mennessä tämä kiista on sovittu. :eek: Hyvää joulua silti Fernandesin lotuksen kannattajillekin!:)
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Clive Chapman on nyt tosin julkistanut selkeän kantansa, ettei Team Lotus hänen mielestään kaipaa uusia lukuja historiaansa.
Jos tuo pitää paikkaansa niin molemmat ovat "epäkelpoja" lotareita....

Minun mielestä jos tonyn tiimi omistaa tuotemerkin "Team Lotus" niin eihän silloin voi mikään oikeus sitä kumota taikka silloin on kustu ostajaa silmään kun chapmanin perhe myi sen aikoinaan eteenpäin...

Jouluja...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
:nope: En jaksa nyt enää luetella syitä miksi olen Carterin kanssa Group Lotuksen puolella. :( Tämä nimikiista on ikävästi saanut aikaan eripuraa F1-fanien keskuudessa ja muutenkin tahrinut lajin mainetta. :mad:Toivottavasti ensi jouluun mennessä tämä kiista on sovittu. :eek: Hyvää joulua silti Fernandesin lotuksen kannattajillekin!:)
Väittäisin, että edes faneista suurinta osaa koko nimikiista ei kiinnosta pätkän vertaa. "Lajin ulkopuolisia" henkilöitä se ei varmasti kiinnosta ketään ja harva siitä edes tietää.
Tokkopa tuo lajin mainetta on tahrannut minkään vertaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nämä kiistat eivät koskaan ole hyväksi lajille. Esim Prostin ja Sennan riitaantuminen nostatti monia negatiivisia tuntemuksia, jotka huipentuivat Sennan traagiseen onnettomuuteen Imolassa 1994. (Monet varmasti olivat harmissaan, että Prost oli huonoissa väleissä Sennan kuollessa, asian olisi voinut sopia kummankin eläessä.) :(Toivottavasti tämän erimielisyyden ei tarvitse ratketa kenenkään kuolemaan.

http://www.youtube.com/watch?v=ouf1ybLjaik :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nämä kiistat eivät koskaan ole hyväksi lajille.
Omalta osaltani voin sanoa, että aikoinaan FOCA:n ja FISA:n kinastelu vain lisäsi mielenkiintoani lajiin, ja niin lisää tämä Lotus-kiistakin. Tosielämän saippuaoopperaa.

-Edit- Lisäksi tällaiseen kiistaan liittyvä puolen valitseminen sitouttaa faneja lajiin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lisäksi tällaiseen kiistaan liittyvä puolen valitseminen sitouttaa faneja lajiin.
En tiedä kuinka terveellistä tässäkään tapauksessa on, että F1-fanit ovat sokeasti menneet takaperin ensimmäiseen heille tarjottuun puuhun ja valinneet jälleen kerran alimmalla oksalla roikkuvan omenan. Kyynikkona voisi todeta, että jälleen kerran kaikki tämä tapahtuu muun moottoriurheilun kustannuksella.

F1-fanit täällä ja muualla väittävät, ettei Bahar ole moottoriurheiluihminen ja että Fernandesin suunnitelmat ovat paljon parempia, vaikka Baharin Lotus-suunnitelmiin kuuluu niin urheiluautoja, prototyyppejä kuin indyformuloita. Ja Bahar kuitenkin on toiminut moottoriurheilussa hieman kauemmin kuin Fernandes ja osaomistanut mm. NASCAR-tallin sekä rakentanut Red Bullin letkeän ja lystikkään imagon.

Ja mikäli tällaiset kriisit vain lisäisivät ihmiset kiinnostusta, niin tuolla perusteella CART vs IRL olisi pitänyt olla maailman suosituin ja paras juttu ikinä, mutta tietenkään se ei sitä ollut... :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja mikäli tällaiset kriisit vain lisäisivät ihmiset kiinnostusta, niin tuolla perusteella CART vs IRL olisi pitänyt olla maailman suosituin ja paras juttu ikinä, mutta tietenkään se ei sitä ollut... :dunno:
Jakautuminen ei yleensä ole hyvästä, vaikka kyllä minä (aluksi) seurasin molempia sarjoja. Jos molemmat sarjat olisivat olleet elinvoimaisia, kaikki olisivat voittaneet. Mutta varmasti kiinnostus ja seuranta juuri jakautumisen tapahtuessa oli hyvinkin tiivistä ja keskustelu foorumeilla vilkasta.

Tässä Lotuksen tapauksessa ilmeisesti molemmat tallit ovat (ainakin toistaiseksi) elinvoimaisia, joten rinnakkainelosta ei ole haittaa lajille.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Omalta osaltani voin sanoa, että aikoinaan FOCA:n ja FISA:n kinastelu vain lisäsi mielenkiintoani lajiin, ja niin lisää tämä Lotus-kiistakin. Tosielämän saippuaoopperaa.

-Edit- Lisäksi tällaiseen kiistaan liittyvä puolen valitseminen sitouttaa faneja lajiin.
Koetaankohan vielä joskus tällainen kiista: FOA vs FIA ? :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös