Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep, näin juuri. Erilliset yhtiöt jotka on erikseen myyty eri tahoille aikanansa.
En edelleenkään ymmärrä miksi ihmeessä ne nyt pitäisikin olla samaa firmaa kun eivät sitä ole olleet aikaisemminkaan.

Toki toivottavaa olisi että F1-luokassa olisi vain ja ainoastaan 1 Team Lotus.
Mun näkemys tosin on se että haluaisin sen olevan oikeasti autojen rakentaja, ei pelkästään sponsori.
Jos Proton haluaa mun äänen omalle hankkeelleen niin he:
- ostavat määräysvallan (eli yli 50% osakkeista) Geniiltä tiimiin
- hankkivat oikeudet Team Lotus nimeen
- tekevät pitkän tähtäimen suunnitelman tiimin kehittämiseksi
(ei pelkästään 5v. markkinointisuunnitelmaa sponsoroinnin kautta)

Jos taas Proton/GL ei ole valmis olemaan valmistajana mukana, niin mikseivät yhdistäneet voimiansa TLV:n kanssa.... noh, ehkä se asia ei mulle kuulu, ampukoot itteensä jalkaan jos sitä kerran haluavat :)
Jep. Mieluiten tietenkin näkisin Lotuksen kilpailevan ykkösissä Team Lotus tallilla, mutta jos pitää valita olemassaolevan tallin sponsoroinnin ja erillisenä kilpailevan Team Lotuksen välillä niin sitten se jälkimmäinen. Group Lotuksella tuskin on ollut ajatuksena perustaa/ostaa/kehittää omaa tallia, vaan ovat liikkeellä tuolla markkinointistrategiamielellä.

Eipä se omasta mielestäni olisi niin suunnaton vahinko, jos Team Lotus kilpailisi jollain muulla nimellä sen historiallisen sijaan, mutta nyt kun Group Lotuksen taholta venkoilua on nähnyt ja kilpa-autoilustrategiaa alkaa ymmärtämään, niin siitä vaan kapuloita rattaisiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Hmm tony on harkinnut Team Lotus nimen myymistä jos tarjottu summa on kohdillaan : http://eforum6.cari.com.my/news/bh/readmore.php?article=TonysediapertimbangjualF1TeamLotus/Article

Tuli aika puuntakaa , jos tuo uutinen on totta.
Onhan niitä tuon suuntaisia huhuja liikkunut jo pidemmän aikaa, mutta uskottavammilta ne vaikuttivat vähän ennen kauden 2010 päättymistä, kun Tonykin aprikoi MTV3:n haastattelussa kannattaisiko hänen alkaa rakentamaan tiimilleen kokonaan uutta ja ikiomaa brändiä, jota eivät omistusriidat rasita.

Sittemmin kaikki merkit (FIA:n ilmoittautumislista, tiimin verkkosivuston osoitteenvaihdos, Hinghamin tehtaan koristelu Team Lotus -logoilla) ovat viitanneet siihen suuntaan, että Fernandes aikoo satsata Team Lotus -brändiin ja jättää nimikiistan tuomioistuimen ratkaistavaksi. Tältä pohjalta en suostu uskomaan malesialaislehdistön levittämää huhua Fernandesin yllättävästä takinkääntämisestä, ellei sille saada vahvistusta jostain luotettavasta lähteestä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Show must go on

Tähän aikaan kaudesta ovat uutiset melko vähissä, mutta keskustelua ylläpitääkseni haluaisin muistuttaa, että Lotuksen paluu F1:iin on tästä pienoismallin julkistuksesta alkaen ollut kahden osapuolen kamppailua:

aluksi Lotus-nimellä oli Ykkösiin tulossa Tonyn silloisen Lotus Racingin lisäksi F3-talli Litespeed tuolloin jo Team Lotus-nimellä. Toivottavasti jonain päivänä on jäljellä enää yksi oikea Lotus F1:ssä. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tähän aikaan kaudesta ovat uutiset melko vähissä, mutta keskustelua ylläpitääkseni haluaisin muistuttaa, että Lotuksen paluu F1:iin on tästä pienoismallin julkistuksesta alkaen ollut kahden osapuolen kamppailua:
Ei suinkaan, tuolloin oli vain yksi Lotus, Tonyn talli jota Proton tuki.
aluksi Lotus-nimellä oli Ykkösiin tulossa Tonyn silloisen Lotus Racingin lisäksi F3-talli Litespeed tuolloin jo Team Lotus-nimellä.
Ei suinkaan, Tony ei hakuprosessiin osallistunut, vaan Litespeed lähestyi häntä vasta sen jälkeen kun se oli jäänyt valitsematta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ei suinkaan, tuolloin oli vain yksi Lotus, Tonyn talli jota Proton tuki.

Ei suinkaan, Tony ei hakuprosessiin osallistunut, vaan Litespeed lähestyi häntä vasta sen jälkeen kun se oli jäänyt valitsematta.
Muistanko väärin, että Mike oli mukana Litespeedin hankkeessakin? Eikä Baharista kuultu pihaustakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tähän aikaan kaudesta ovat uutiset melko vähissä, mutta keskustelua ylläpitääkseni haluaisin muistuttaa, että Lotuksen paluu F1:iin on tästä pienoismallin julkistuksesta alkaen ollut kahden osapuolen kamppailua:

aluksi Lotus-nimellä oli Ykkösiin tulossa Tonyn silloisen Lotus Racingin lisäksi F3-talli Litespeed tuolloin jo Team Lotus-nimellä. Toivottavasti jonain päivänä on jäljellä enää yksi oikea Lotus F1:ssä. :rolleyes:
Vaikuttaisi siltä, etteivät muistutksesi niinkään ylläpidä keskustelua kuin siirtävät sitä sivuraiteelle tai saavat sen jopa kiertämään kehää. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistanko väärin, että Mike oli mukana Litespeedin hankkeessakin? Eikä Baharista kuultu pihaustakaan.
Et muista. Bahar tuli Group Lotukselle vasta viime syksynä, eli ei ollut Lotus-kuvioissa valintaprosessin aikaan. Hän aloitti työt vasta sen jälkeen, kun 1Malaysia-projekti oli julkaistu, joten Fernandesin ja Protonin yhteistyökuviot oli sovittu ilman ja ennen häntä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
BBC on tehnyt varsin mukavan yhteenvedon Lotus Racingin ensimmäisestä F1-vuodesta. Clive Chapmankin kuulosti vielä kesällä kiitolliselta, kun Lotus Racing oli käyttänyt sääntöjen porsaanreikää päästäkseen ajamaan kauden 2010 F1-autoaan Classic Team Lotus -festarilla Snettertonissa. Ensi kesänä (Classic) Team Lotus -fanit saavatkin sitten arvattavasti ihmetellä, kun Clive Chapman mainostaa JPS Team Lotus -värityksellä maalatun Renaultin näyttelykappaletta "oikeana Lotuksena".
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Clive Chapmankin kuulosti vielä kesällä kiitolliselta, kun Lotus Racing oli käyttänyt sääntöjen porsaanreikää päästäkseen ajamaan kauden 2010 F1-autoaan Classic Team Lotus -festarilla Snettertonissa. Ensi kesänä (Classic) Team Lotus -fanit saavatkin sitten arvattavasti ihmetellä, kun Clive Chapman mainostaa JPS Team Lotus -värityksellä maalatun Renaultin näyttelykappaletta "oikeana Lotuksena".
Tuuliviiri rauhaton...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
F1-media linjaa kumpi on Lotus

Turun Sanomat 2.1 2011 21:51:14

Formula 1 -vuoteen valmistautuu kaksi kilpatallia, jotka tukeutuvat legendaarisen Lotus-nimen tarjoamaan nosteeseen.

Tony Fernandesin johtama Team Lotus pitää näillä näkymin asemansa suuren yleisön silmissä sinä tämän hetken oikeana Lotuksena, kun nimikiistan toinen osapuoli Lotus Renault tunnetaan jatkossakin ranskalaismerkillään.

Fernandes hankki englantilaiselta David Huntilta oikeudet Team Lotus -logoon. Malesialaispohatta aikoo tinkimättä pitää kiinni oikeuksistaan ja näin Heikki Kovalainen sekä Jarno Trulli ajavat kaudella 2011 Team Lotus -tallissa.

Fernandesin lisenssin Lotus Racing -nimeen kieltänyt Lotus Group lähti sijoitusyhtiö Genii Capitalin omistaman Renault-tallin pääsponsoriksi. Tallin virallinen nimi on nyt Lotus Renault, mutta virallisia sponsorinimiä F1-tallisto on tulvillaan.

McLaren tunnetaan yleisesti McLarenina, eikä Vodafone McLarenina aivan samoin kuin Mercedes Mercedeksenä, eikä Petronas Mercedeksenä ja Ferrarikin on Ferrari, eikä Ferrari Marlboro, vaikka virallisesti niin onkin kattojärjestö FIA:n osallistujalistalla.

Maailman mediapiireissäkin tänä vuonna Lotus Renault on yhä Renault, joten kahta Lotusta ei kaikesta kohusta huolimatta ole luvassa sekoittamaan jännärien kisaseuraamista.

Kovalainen ja Trulli ajavat edelleen vihreävalkoista autoa, kun Renault maalataan Lotuksen tupakka-aikojen mustakultaisiin väreihin.
"Lotus ajaa Toro Rosson kiini"

Team Lotus parantaa varmuudella merkittävästi kilpailukykyään. Vuosi sitten T127 -auto kyhättiin kaikessa kiireessä ilman simulaatioita varman päälle tietämättä tarkkaan edes Cosworthin vaatimaa jäähdytysmäärää.

Nyt rakennustyöhön on pystytty keskittymään jo kesästä asti. Vaikka Mark Smith saapuikin Force Indialta liian myöhään ehtiäkseen paneutua uuteen autoon riittävästi, Mike Gascoynen johtama ryhmä kyllä tietää, miten auto tehdään. Huomattavasti kevyempi ja aerodynamiikaltaan jopa edistyksellinen uusi auto on valmis tammikuun lopussa. (Turun Sanomat)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös