Ykkösten tulevaisuus

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aikani kuluksi ajattelin pyöritellä hiukan formuloiden tulevaisuuden näkymiä, ja seikkoja millä sirkuksesta saataisiin vieläkin viihdyttävämpi paketti.

Tässä muutamia avainkohtia:
  • Radat
  • Autojen aerodynamiikka
  • Moottorit
  • Aika-ajoformaatti ja kisat
  • Talous

Maailma on täynnä hienoja kilparatoja. Rahan perässä juostessaan Ecclestone on vienyt formuloita pois perinteisemmiltä seuduilta kohti uusia alueita jonne on Isolla Rahalla tehty toinen toistaan massiivisempia Tilke-komplekseja standarimutkineen ja pitkine suorineen. Positiivisena yllätyksenä Singapore, mutta senkin tekee erikoiseksi ainoastaan kisan ajankohta, ei rata itsessään. Syksyllä nähtävä Yas Marina erottuu toivottavasti edukseen.

Silti kalenterissa on mun mielestä monta toinen toistaan turhempaa syheröä, joiden viihdearvo lähentelee nollaa niin kuljettajille kuin katsojillekin. Melbourne on kauden avaajana ollut jossain määrin spesiaali, nimenomaan ajankohdan ja miljöönsä takia. Ratana sekään ei ole mitenkään erityinen. Nyt australialaiset alkavat olla täynnä sekä Ecclestonen riistohintoja sekä kisan järjestämisestä aiheutuvia käytännön haittoja. Bahrainin tylsä hiekkalaatikko ei ole koskaan sytyttänyt, Barcelonassa ei olla nähty varmaan ainuttakaan ohitusta Mansell-Senna taistelun jälkeen ja Iso-Britannian GP:n kisapaikasta on melkoista epäselvyyttä. Hockenheim on talousvaikeuksissa, Hungaroring tylsä ja Valencia vielä tylsempi. Pari hyvää kilpailua tarjonnut Fuji poistui kuvioista ja tilalle tuli sinänsä hieno, mutta aika tapahtumaköyhä Suzuka.

Uutta verta kaivattaisiin. Montreal tekee onneksi paluun, mutta Amerikan mantereelta löytyisi varmasti muitakin ykkösten puitteille sopivia ratoja. Indy oli ovaalikaarteensa ansiosta hiukan erilainen, mutta muuten valitettavan keinotekoisen oloinen. Eniten perään uusilta radoilta viihdyttävyyttä. Monaco on itseoikeutettu poikkeus, mutta muuten ratojen pitäisi tarjota edes mahdollisuudet johonkin muuhun kuin jonoajeluun. Olenko ainoa joka kaipaa vanhaa Hockenheimia?

Syy ohitusten vähyyteen ei suinkaan ole pelkästään radoissa. Surullisen kuuluisa aerodynamiikka ja downforcen vähyys edellä ajavaa seurattaessa lienee se suurin ongelma. Täksi kaudeksi tehdyt muutokset eivät tunnu juurikaan parantaneen asiaa. Lieneekö syynä porsaanreiästä kasvaneet tupladiffuusorit? Ongelma on vaikea, mutta löytyiskö ratkaisu aerodynaamisiin ongelmiin kenties pienemmistä formuloista, joissa ohittelu tuntuu onnistuvan?

Toinen selkeä ongelma on nykyiset moottorit. Kehitys on jäissä ja jokaisen valmistajan myllyt tarjoavat suurin piirtein saman suorituskyvyn. Kilpailut ovat kyllä tasaisempia kuin koskaan, mutta ohittaminen on vaikeaa kun suoravauhdit ovat samanlaisia. KERS auttaa, mutta tähän täkyyn eivät ole tarttuneet kuin McLaren ja Ferrari. Moottorikehityksen salliminen, kustannusten nousun uhallakin, olisi mun mielestä mielekästä. Onhan tässä nyt sentään kyseessä F1, muka maailman teknologisesti edistyksellisin autosarja. Sääntöjen avartaminen kierrosrajoittimet poistamalla, turbojen sallimisella taikka jonkinlaisella push-to-pass nappulalla auttaisi asiaa. KERS ei vaikuta kovinkaan mielekkäältä ratkaisulta sen aiheuttamien kompromissien takia. Kiehtovinta olisi nähdä taas pitkästä aikaa eri tallien autoissa täysin erilaisia teknisiä ratkaisuja. Vääntävät mutta pienitilavuuksiset turbot vs. korkealta ja kovaa ujeltavat vapaastihengittävät olisi ihan tervettä vastakkainasettelua.

Ensi kaudeksi välitankkaukset poistuu, ja tietyssä mielessä palataan ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin. Toiset autot toimivat hyvin täysillä tankeilla, kun taas toiset autot ja kuskit pystyvät säästämään renkaitaan tehokkaammin ja käymään vähemmän varikolla. Vaihtelu virkistää, mutta aika näyttää onko tämä uudistus hyvä vai huono asia. Aika-ajoissa Q3:n kisabensa-ajelu vaihtuu muiden osioiden kaltaiseksi hurjaksi rypistykseksi, jossa paalun valtaa radan nopein mies. Ehdoton peukku tälle. Paalu sille kelle se kuuluu. Toisaalta erilaisten taktiikoiden aiheuttama lähtöruudukon yllätyksellisyys poistuu.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä olisi vuorossa talouden tulevaisuudennäkymät. 40 miljoonan budjettikatto on kuollut ja kuopattu, mutta toivottavasti FOTA pääsee silti yhteisymmärrykseen kulujen karsimisen tarpeellisuudesta. Mosleyn lupauksista hullaantuneet uudet yrittäjät ovat osoittautumassa todella epävarmoiksi tekijöiksi. Kellään ei tunnu olevan mitään muuta kuin toimisto ja nettisivut valmiina. Ei autoja, rahaa, tehdastiloja, kuskeja, moottoreita...hyvältä näyttää. Testikielto on aiheuttanut jonkin verran jupinaa, varsinkin suurempien tallien keskuudessa, mutta mun mielestä se on suuresti edesauttanut uusien kärkitallien esiinmarssia. Nyt esim. Ferrari ja McLaren eivät pääse käyttämään valtavia resurssejaan ja jyräämään muita kesken kauden. Talvella peli on aina avoinna, ja kuka tahansa saattaa yllättää.

Tässä oli meikäläiseltä sekalaisen satsi toivottavasti luettavassa muodossa tullutta ajatuksen virtaa. Sana on vapaa. Tehdään formulamaailmasta parempi paikka.
 

Thierryboutseen

Well-known member
Liittynyt
16.5.2009
Viestit
104
Hyvin kirjotettu vaikkakin useasta asiasta olen eri mieltä. Pitäis jaksaa kritisoida mut ei nyt
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maailma on täynnä hienoja kilparatoja. Rahan perässä juostessaan Ecclestone on vienyt formuloita pois perinteisemmiltä seuduilta kohti uusia alueita jonne on Isolla Rahalla tehty toinen toistaan massiivisempia Tilke-komplekseja standarimutkineen ja pitkine suorineen. Positiivisena yllätyksenä Singapore, mutta senkin tekee erikoiseksi ainoastaan kisan ajankohta, ei rata itsessään. Syksyllä nähtävä Yas Marina erottuu toivottavasti edukseen.
Harva rata maailmassa on F1-tasoinen. MM-sirkuksen vieminen turvajärjestelyiltään ja varikkotiloiltaan vanhentuneille radoille ei ole kenenkään etu. Ei edes katsojien, sillä niillä mukavan jouhevilla ja ah, niin vahnanaikaisilla radoilla seurauksena on jonossa-ajelu, koska ohituspaikkoja ei ole.
Silti kalenterissa on mun mielestä monta toinen toistaan turhempaa syheröä [--] Bahrainin tylsä hiekkalaatikko ei ole koskaan sytyttänyt,[--] Pari hyvää kilpailua tarjonnut Fuji poistui kuvioista ja tilalle tuli sinänsä hieno, mutta aika tapahtumaköyhä Suzuka.
Ohituskelvottomista syheröistä valtaosa faneista lienee samaa mieltä. Bahrainia aliarvioivat eivät ole katsoneet kisaa, vaan keskittyneet ympäristöön. Siellä on oikeasti nähty loistavaa taistelua luultavasti useammassa mutkassa kuin millään muulla radalla. Valtaosa faneista varmaankin hurraa Suzukan paluulle profiilin vuoksi. Fujin taistelut perustuvat paljolti märille olosuhteille, mutta mitäpä muuta voisi odottaakaan vuoren rinteellä sijaitsevalta radalta. Kisailu on kuitenkin Toyotan käsissä, joten siihen ei edes Ecclestonella ole sananvaltaa.
Olenko ainoa joka kaipaa vanhaa Hockenheimia?
Et varmasti, mutta on turha haikailla sellaista, jonka paluu ei ole mahdollista. Sitäpaitsi uusi Hocke tarjoaa enemmän ohituksia ja tiukkoja taisteluita. Persoonallisuus ja osa haasteesta menetettiin, mutta ei tämä uusikaan rata ole missään tapauksessa huono. Itse pidin metsäosuutta tylsänä ja shikaaneja keinotekoisina, mutta ymmärrän vanhan radan persoonallisuuden.
Syy ohitusten vähyyteen ei suinkaan ole pelkästään radoissa. Surullisen kuuluisa aerodynamiikka ja downforcen vähyys edellä ajavaa seurattaessa lienee se suurin ongelma. Täksi kaudeksi tehdyt muutokset eivät tunnu juurikaan parantaneen asiaa. Lieneekö syynä porsaanreiästä kasvaneet tupladiffuusorit? Ongelma on vaikea, mutta löytyiskö ratkaisu aerodynaamisiin ongelmiin kenties pienemmistä formuloista, joissa ohittelu tuntuu onnistuvan?
Ei ongelma edes ole vaikea, jos tahtoa olisi. Kyllä nykyiset F1-insinöörit tietävät miksi aiemmin ohittaminen oli helpompaa. He eivät vain halua palata aikaan, jolloin takanatulevan ilmavirtaa ei häiritty yhtä paljon. Se kun ei ole heidän tiiminsä kannalta hyvä juttu. GP2:n käyttämä maaefekti olisi yksi mahdollisuus, jos sitä vain haluttaisiin soveltaa. Ehkä FOTA working groupeineen saa vielä jotain aikaiseksi, jos malttavat laittaa lajin edun oman edun edelle.
Moottorikehityksen salliminen, kustannusten nousun uhallakin, olisi mun mielestä mielekästä.[--] Kiehtovinta olisi nähdä taas pitkästä aikaa eri tallien autoissa täysin erilaisia teknisiä ratkaisuja. Vääntävät mutta pienitilavuuksiset turbot vs. korkealta ja kovaa ujeltavat vapaastihengittävät olisi ihan tervettä vastakkainasettelua.
Seuraus moisesta: Pari isoa tallia jyllää, muut ovat statisteja. Nykyinen tilanne, jossa Force India voi ajaa paalulle on paljon mielenkiintoisempi. Erilaiset tekniset ratkaisut ovat historiaa, sillä heti, kun yksi niistä osoittautuu parhaimmaksi (vrt. turbot), kaikki siirtyvät siihen oitis.
Ensi kaudeksi välitankkaukset poistuu, ja tietyssä mielessä palataan ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin. Toiset autot toimivat hyvin täysillä tankeilla, kun taas toiset autot ja kuskit pystyvät säästämään renkaitaan tehokkaammin ja käymään vähemmän varikolla. Vaihtelu virkistää, mutta aika näyttää onko tämä uudistus hyvä vai huono asia. Aika-ajoissa Q3:n kisabensa-ajelu vaihtuu muiden osioiden kaltaiseksi hurjaksi rypistykseksi, jossa paalun valtaa radan nopein mies. Ehdoton peukku tälle. Paalu sille kelle se kuuluu. Toisaalta erilaisten taktiikoiden aiheuttama lähtöruudukon yllätyksellisyys poistuu.
Aika-ajon uudistus on fanien pitkäaikainen toive. Ilman välitankkauksen poistoa se ei olisi toiminutkaan, sillä keveimpänä nopein olisi yleensä ollut nopein kisassakin. Täysillä tankeilla lähdettäessä voimasuhteet sentään voivat vaihdella, koska osalle talleista (ruudukon takapäässä) saattaa olla edullisempaa lähteä raskaan auton säädöillä ja poimia sijoituksia heti kisan alussa. Muut sitten yrittävät löytää sopivaa kompromissia ja eri tallit varmaankin laskevat eri tavoin, riippuen oman auton ominaisuuksista. Suorituskyvyn vaihteluita kisan aikana voisi ainakin ennustaa. Todellisuus nähdään sitten ensi vuonna.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä olisi vuorossa talouden tulevaisuudennäkymät. 40 miljoonan budjettikatto on kuollut ja kuopattu, mutta toivottavasti FOTA pääsee silti yhteisymmärrykseen kulujen karsimisen tarpeellisuudesta.
Kulukatostahan sovittiin jo (eri nimellä, tietenkin ;)), ja vuoteen 2011 mennessä se on aika lähellä FIA:n ehdotusta, eli 50 miljoonaa. Ensi vuonna toki vielä isompi.
Mosleyn lupauksista hullaantuneet uudet yrittäjät ovat osoittautumassa todella epävarmoiksi tekijöiksi. Kellään ei tunnu olevan mitään muuta kuin toimisto ja nettisivut valmiina. Ei autoja, rahaa, tehdastiloja, kuskeja, moottoreita...hyvältä näyttää.
Odotellaan, eikä uskota kaikkia huhuja. FIA:n myös huhuttiin julkistavan kaksi uutta tallia "lähiaikoina", mikä viittaisi siihen, että joku muukin kuin BMW sarjaan jo ilmoittautuneista on ehkä nostanut kädet pystyyn. Joka tapauksessa uskon 2010 ruudukossa olevan enemmän autoja kuin tänä vuonna, mikä on edistystä. Muuta kuin peränpitäjiä uusista talleista ei odoteta kuin villeissä unelmissa. Vasta tulevat kaudet näyttävät onko niillä jatkuvuutta ja potentiaalia menestykseen. Pienestä se Williamskin aikoinaan aloitti, ja nyt on takana aika monta mestaruutta.

Ykkösten tulevaisuus näyttää nyt ihan hyvältä. Enemmän autoja, tasavertaisempi kalusto, yllättävämmät tulokset ja sairas taloudellinen kilpavarustelu saadaan lopulta jossain määrin aisoihin. Tuleva FIA:n presidentti tietysti kaiken muuttaa voi...
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Positiivista on se, että monista huonoista asioista on päästy/päästään eroon: (Max Mosley ;) ), urarenkaat, härpäkkeet, korotetut etusiivekkeet - lasketut takasiivet, välitankkaukset + bensamäärillä ratkaistava aika-ajo jne.

Mutta valitettavasti mukana on edelleen/mukaan on tullut paljon myös merkittäviä kilpailua estäviä tai merkittävistä rajoittavia tekijöitä: uudet radat (Hermann Tilke), täysin käsittämätön tuomaripolitiikka/rangaistukset, moottorikehityksen jäädyttäminen ja liiallinen standardisointi, täydellinen testikielto, liian paljon tasaisuutta suosiva pistejärjestelmä jne.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Mun mielestä iso ongelma tulee nimenomaan autoista. Hurrasin kun ensikerran kuulin kaudelle 2009 tulevista aeromuutoksista, kun puhuttiin että palataan 1990 luvun alkupuolelle autojen ulkomuodon suhteen mutta todellisuus ekojen puimureiden ilmestyttyä radalle olikin sitten jotain ihan muuta. No silmä tottuu kaikkeen eikä nuo enää niin omituisilta näytä...

Silti mun puolesta voisi siirtyä esim 1991 aero- ja rengas sääntöihin, tuolta vuodelta löytyy omaan silmään kaikista kauneimmat ykköset kautta historian. Kisoja ja pätkiä kun katselee youtubesta niin komeasti kaverit seuraa kontissa kiinni läpi mutkien ja taistelu on tiukkaa. Nykyisistä formuloista puuttuu mekaanista pitoa aivan liikaa joten webslaven ehdottama maa-efektit olisi varmasti helpoin ratkaisu.

Onneksi monen vuoden aika-ajo sähkinki loppuu ja ensi kaudella pitkästä aikaa taas katsotaan, että kuka se paalukingi oikeasti on. :thumbup:
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Aikani kuluksi ajattelin pyöritellä hiukan formuloiden tulevaisuuden näkymiä, ja seikkoja millä sirkuksesta saataisiin vieläkin viihdyttävämpi paketti.

Maailma on täynnä hienoja kilparatoja. Rahan perässä juostessaan Ecclestone on vienyt formuloita pois perinteisemmiltä seuduilta kohti uusia alueita jonne on Isolla Rahalla tehty toinen toistaan massiivisempia Tilke-komplekseja standarimutkineen ja pitkine suorineen. Positiivisena yllätyksenä Singapore, mutta senkin tekee erikoiseksi ainoastaan kisan ajankohta, ei rata itsessään. Syksyllä nähtävä Yas Marina erottuu toivottavasti edukseen.

Silti kalenterissa on mun mielestä monta toinen toistaan turhempaa syheröä, joiden viihdearvo lähentelee nollaa niin kuljettajille kuin katsojillekin. Melbourne on kauden avaajana ollut jossain määrin spesiaali, nimenomaan ajankohdan ja miljöönsä takia. Ratana sekään ei ole mitenkään erityinen. Nyt australialaiset alkavat olla täynnä sekä Ecclestonen riistohintoja sekä kisan järjestämisestä aiheutuvia käytännön haittoja. Bahrainin tylsä hiekkalaatikko ei ole koskaan sytyttänyt, Barcelonassa ei olla nähty varmaan ainuttakaan ohitusta Mansell-Senna taistelun jälkeen ja Iso-Britannian GP:n kisapaikasta on melkoista epäselvyyttä. Hockenheim on talousvaikeuksissa, Hungaroring tylsä ja Valencia vielä tylsempi. Pari hyvää kilpailua tarjonnut Fuji poistui kuvioista ja tilalle tuli sinänsä hieno, mutta aika tapahtumaköyhä Suzuka.

Uutta verta kaivattaisiin. Montreal tekee onneksi paluun, mutta Amerikan mantereelta löytyisi varmasti muitakin ykkösten puitteille sopivia ratoja. Indy oli ovaalikaarteensa ansiosta hiukan erilainen, mutta muuten valitettavan keinotekoisen oloinen. Eniten perään uusilta radoilta viihdyttävyyttä. Monaco on itseoikeutettu poikkeus, mutta muuten ratojen pitäisi tarjota edes mahdollisuudet johonkin muuhun kuin jonoajeluun. Olenko ainoa joka kaipaa vanhaa Hockenheimia?
Et ole ainoa, joka kaipaa vanhaa Hockenheimia. Listasin tuolla 'Moottoriradat ja niiden suunnittelu' keskustelussa Top 10 radat parilla eri kriteereillä, joista saisi optimaalisen F1 kalenterin. Myöhemmässä kommentissa muutin listauksen vielä realistisemmaksi.

Ole myös samaa mieltä kuin nimim. 'Webslave' yllä, eli että monilla 'vanhoilla hyvillä' radoilla seurauksena on jonossa ajelu.

Tämän vuoden kilpakalenterissa vain 8 radalla on keskimääräistä paremmat ohitusmahdollisuudet, ja näistäkin 4 on Tilken suunnittelemia.

On jotenkin muodostunut perusfraasiksi puhe 'Tilke paskasta' vaikkei lopulta ole analysoitu ratoja loppuun asti. Tilken radat kun tarjoavat enemmän ohitusmahdollisuuksia kuin suurin osa vanhoista radoista. Ja löytyyhän niiltä ihan sopivasti haastettakin katuratoja kenties lukuun ottamatta.

Toisaalta voisi olla hyvä nähdä jonkun muunkin suunnittelevan ratoja kuin pelkästään Tilke.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Jos noita muita osa-alueita analysoisi, niin ykköset on kyllä menossa oikeaan suuntaan. Sliksit ja kevyellä kuormalla ratkaistava aika-ajo ihan ykkösjuttu.

Moottorikehityksen rajoittaminen edesauttaa tallien välisten erojen kaventumista, mutta testipäiviä voisi kyllä sallia noin 10 kauden varrelle, esim. niin että kaikki testaisivat samalla radalla tiettyinä päivinä tai ennen joitakin GP-viikonloppuja.

Kun vielä helpottaisivat ohittamista aerodynamiikkaa muuttamalla, niin paketti olisi taas lähes täydellinen, eli jonkinlainen adressi pitäisi FIA:n uudelle puheenjohtajalle kerätä vaikka internetissä, jos tallit eivät asiasta innostu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin tarkoituksena ei ollut hypätä bandwagoniin Tilken luomuksia haukkumaan, vaan pointtina yritin sanoa jotain sen suuntaista että ne ovat lähestulkoon kaikki niin saman oloisia. Varmasti siellä on tarkkaan tutkittu erilaisia variaatioita ohitusten helpottamiseksi, samalla on kuitenkin hukattu tietyllä tavalla sielua noista uusista radoista. Bahrain, Kiina ja Malesia ovat mun mielestä kaikki lähestulkoon samasta muotista tehtyjä, eikä tuollaisia nyt enää enempää kaipaisi. Varmasti viimeisen päälle mietittyjä kokonaisuuksia, mutta liikaa on liikaa. Nyt olisi jonkun muun vuoro.

Vanhaa Hockea kaipailin lähinnä sen persoonallisuuden takia. Kuljettajille tuo oli varmaan aika tylsä koitos.

On totta että on hienoa seurata ehkä kaikkien aikojen tasaisinta F1-kautta, kun lähestulkoon kuka vaan voi yllättää. Palaan kuitenkin tuohon ongelmaan, jonka autojen tasaisuus ja moottoritehojen tasaväkisyys aiheuttaa; ohituksia on vaikea tehdä. Okei moottorikehityksen voisi pitää jäädytettynä, mutta jokin push-to-pass pitäisi ehdottomasti olla joka autossa. Ainakin F2:ssa tuntuu toimivan ihan mukavasti. KERS on kallis ja aiheuttaa kokonsa ja painonsa takia ongelmia. Vapaastihengittävissä moottoreissa P2P lienee mahdollinen vain kierrosrajoittimen hetkellisellä poistamisella. Formula 2:ssa homma taitaa toimi ahtopaineen säätelyllä.

Kolmas kohta onkin tuo autojen aerodynamiikan muuttaminen. Jos keinot ohitusten helpottamiseksi ovat olemassa, niin miksei niitä käytetä? Tässä kohtaa saattaa tosiaan FIA:n uudella nokkamiehellä olla "näytön paikka".
 
Viimeksi muokattu:

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Itse pidän Tilken radoista siinä suhteessa, että niihin on saatu sisällytettyä varsin nopeasti ajettavia mutkia (Malesia, Kiina, Turkki, Bahrain) hitaiden ohelle. Eli tarjoaa kuljettajillekin haastetta, vaikka kenties hieman samasta muotista ovatkin.

90-luvulla mentiin turvallisuussyistä monen radan kohdalla huonoon suuntaan kun luotiin ylimääräisiä hidastemutkia. Nämä vanhat paremmat radat tulisi restauroida entiseen kuntoon ja lisätä turva-alueita. Päällimmäisinä esimerkkeinä Silverstone ja Imola, miksei Hockenheimkin.

Eli jos uusiin Tilke ratoihin on sisällytetty nopeita mutkia, niin miksei niitä voisi palauttaa myös 'perinneradoille' kunhan vaan turva-alueista huolehditaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nämä vanhat paremmat radat tulisi restauroida entiseen kuntoon ja lisätä turva-alueita. Päällimmäisinä esimerkkeinä Silverstone ja Imola, miksei Hockenheimkin.
Ikävä kyllä "lisätä turva-alueita" tarkoittaa nykyään automaattisesti asfaltoituja turva-alueita. Sen lisäksi että ovat mahdottoman rumia, ovat ne tehneet mutkan oikaisuista ja ajovirheistä naurettavan helppoja korjata. Ennen jos ajautui syvälle hietikolle, usein myös jäi sinne. Nurmikkokin katoaa.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Ikävä kyllä "lisätä turva-alueita" tarkoittaa nykyään automaattisesti asfaltoituja turva-alueita. Sen lisäksi että ovat mahdottoman rumia, ovat ne tehneet mutkan oikaisuista ja ajovirheistä naurettavan helppoja korjata. Ennen jos ajautui syvälle hietikolle, usein myös jäi sinne. Nurmikkokin katoaa.
Mitä vikaa asfaltissa on?

Pääasia että mennään kovaa.

Nykyradat ovat vain turvallisuussyistä tällaisia. Ja itse asiassa parempi ettei turhia keskeytyksiä tule.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ja itse asiassa parempi ettei turhia keskeytyksiä tule.
Muunmuassa minusta olisi parempi että ulosajo voisi johtaa keskeytykseen jonkin verran suuremmalla todennäköisyydellä. 6 parasta pisteille ja nippu keskeyttäneitä oli yllätyksellisempää, kuin 8 parasta pisteille ja 17 autoa maaliin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mitä vikaa asfaltissa on?

Pääasia että mennään kovaa.

Nykyradat ovat vain turvallisuussyistä tällaisia. Ja itse asiassa parempi ettei turhia keskeytyksiä tule.
Asfaltissahan on juuri nuo viat, mitä Vice sanoi. Ja miten se on turha keskeytys, jos jäät hiekalle jumiin oman ajovirheen seurauksena?
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Positiivista on se, että monista huonoista asioista on päästy/päästään eroon: (Max Mosley ;) ), urarenkaat, härpäkkeet, korotetut etusiivekkeet - lasketut takasiivet, välitankkaukset + bensamäärillä ratkaistava aika-ajo jne.
Mikä vika oli urarenkaissa, härpäkkeissä, korotetuiisa etusiivissä, lasketuissa takasiivissä ja välitankkauksissa? Tuo bensamäärillä ratkaistava aika-ajo on kyllä perseestä.

Mutta noista tämän vuoden aerosäännöistä että autoista tehtiin ohittamisen toivossa rumempia ja ohittaminen on silti edelleen vaikeaa. Toki alkukaudella nuo uudet aerosäännöt olisi toimineet mutta kun tupladiffuusorit sallittiin, niin se toi takaísin menetetyn downforcen. Ja näin ollen noista uusista aerosäännöksistä ei ole mitään hyötyä.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Asfaltissahan on juuri nuo viat, mitä Vice sanoi. Ja miten se on turha keskeytys, jos jäät hiekalle jumiin oman ajovirheen seurauksena?
Myönnetään, että jokaisella on omat vahvat mielipiteet näistä asioista. Ja niitä kunnioittakaamme.

Itse ajattelisin näin, että kuljettaja menettää joka tapauksessa aikaa tai sijoja asfaltille ulos ajaessaan. Ja onneksi tuota asfalttia nyt ei ihan joka paikassa ole. Kyllä minäkin haluan nähdä sopivasti nurmea ja hiekkaa.

Kyse oli lähinnä näistä huippunopeista 6-7 vaihteen kurveista. Monilta radoilta näitä turvallisuussyistä poistettiin tai muutettiin. Jos asfaltti tuo ne takasin, niin se on mielestäni siedettävä kompromissi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitä turva-alueisiin tulee, niin kokonaan asfaltoituina ne ovat äärimmäisen surkea ja aivan liian "helppo" ratkaisu kuljettajia ajatellen. Sen sijaan eräillä radoilla loistavasti toteutetut asfaltin, hiekan ja nurmikon sekoitukset ovat mielestäni erinomainen kompromissi modernia turvallisuutta ja perinteistä turva-aluesuunnittelua.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikä vika oli urarenkaissa, härpäkkeissä, korotetuiisa etusiivissä, lasketuissa takasiivissä ja välitankkauksissa? Tuo bensamäärillä ratkaistava aika-ajo on kyllä perseestä.

Mutta noista tämän vuoden aerosäännöistä että autoista tehtiin ohittamisen toivossa rumempia ja ohittaminen on silti edelleen vaikeaa. Toki alkukaudella nuo uudet aerosäännöt olisi toimineet mutta kun tupladiffuusorit sallittiin, niin se toi takaísin menetetyn downforcen. Ja näin ollen noista uusista aerosäännöksistä ei ole mitään hyötyä.
Tuohon on helppo vastata: ne onnistuivat lopettamaan radalla nähdyn aidon kilpailun lähes kokonaan. Sen lisäksi aeromuutokset kera urarenkaiden tekivät (yhdessä kaudelle´98 toteutetun kavennuksen kanssa) autoista suoraan sanottuna rumia.

Eivät nykyautotkaan tietysti mitään ideaaleja taideluomuksia ole, mutta slickseilllä, härpäkkeettöminä ja suht normaalilla siivillä varustettuna ne ovat jälleen huomattavasti lähempänä sitä miltä niiden kuuluisi maailman autourheilun huipulla näyttää.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hermann Tilkeä ei toki voi yksin syyttää nykyratojen surkeudesta, koska kilparatojen suunnittelussa "tilaa" on suunnittelijasta riippumatta kaikilla tavoin huomattavan paljon vähemmän kuin ennen. Uusien perinteisten ratojen rakentamisille on (varsinkin Euroopassa) yhä vaikeampaa ellei peräti mahdotonta saada tilaa, lupia, tukea jne. Algarve Portugalissa lienee ainoa uusi "perinteinen" eurooppalainen areena jolla on realistiset mahdollisuudet saada lähivuosina F1-kilpailu järjestettäväkseen.

Katseet onkin käännetty katuratojen suuntaan. Katukisojen suhteen ongelma on kuitenkin se, että mikäli niitä on kalenterissa liikaa, ne kärsivät väistämättä inflaation ja alkavat toistaa itseään ja valitettavan usein tarjoavat unettavan tylsiä kilpailuita. Parhaana tuoreimpana esimerkkinä Valencia, joka kisapaikkana kieltämättä tarjoaa vaikuttavat ja todella kauniit puitteet kera ihanteellisten sääolojen, mutta joka ei kilpailullisesti tarjoa yhtään mitään.

Kun taas puhutaan niistä F1-kalenteriin mukaantulevista radoista Euroopan ulkopuolella, ongelma on valitettavasti täysin sama kuin edellä, vaikka perinteisten ratojen rakentaminen onkin hieman helpompaa. Radat ovat kuitenkin aivan liikaa toistensa kopioita. Ja nyt päästäänkin jälleen suunnittelijaan nimeltä Hermann Tilke. Mies on vastannut hovisuunnittelijana kaikista sarjaan mukaan tulevista uusista radoista ja vanhojen muutoksista jo yli kymmenen vuoden ajan. Nyt olisikin uuden suunnittelijan aika. Tuore näkemys olisi enemmän kuin tervetullut.

Mitä F1- tai moottoriratoihin sitten noin yleisestikin tulee, niin valitettavasti on realistisesti todettava se, että parhaat radat on luotu menneillä vuosikymmenillä, eikä tuolle tasolle enää nykyään em syistä onnistuta pääsemään. Ennen oli nimittäin tarjolla kaikkea sitä mitä nykyäänkin kaivattaisiin: vapautta, taitoa ja tilaa - koko prosessi ilman loputonta kompromissiviidakkoa.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Uutta verta kaivattaisiin. Montreal tekee onneksi paluun, mutta Amerikan mantereelta löytyisi varmasti muitakin ykkösten puitteille sopivia ratoja. Indy oli ovaalikaarteensa ansiosta hiukan erilainen, mutta muuten valitettavan keinotekoisen oloinen.
Montrealin paluu on kyllä kieltämättä hyvä juttu ja kuuluu mm. minun suosikkiratoihin. Mutta Kanadan etelä-naapuriin tarvittaisiin myös kisa. Mutta kun tällä hetkellä Yhdysvaltojen lukuisista hienoista (vaikka on niitä paskojakin) moottoriradoista mikään ei täytä F1-vaatimuksia.

Joten Indy olisi ehkä ainoa realistinen vaihtoehto, mutta Pöörnin mukaan sinne ei palata enään ikinä. Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla Long Beachin katukisa, mutta vain mikäli Long Beachin kaupungilla olisi halukkuutta ja mahdollisuutta järjestää kahdet katukisat vuodessa.

Ja sitäpaitsi en kyllä haluaisi että esim. Laguna Seca, Portland tai Road America raiskataan jollain F1-vaatimusten ja Tilken suunnittelemilla yli-isoilla asvaltti turva-alueilla ja hidastemutkilla.

Tuohon on helppo vastata: ne onnistuivat lopettamaan radalla nähdyn aidon kilpailun lähes kokonaan. Sen lisäksi aeromuutokset kera urarenkaiden tekivät (yhdessä kaudelle´98 toteutetun kavennuksen kanssa) autoista suoraan sanottuna rumia.

Eivät nykyautotkaan tietysti mitään ideaaleja taideluomuksia ole, mutta slickseilllä, härpäkkeettöminä ja suht normaalilla siivillä varustettuna ne ovat jälleen huomattavasti lähempänä sitä miltä niiden kuuluisi maailman autourheilun huipulla näyttää.
Joo itsekkin olen sitä mieltä että nuo 98- muutokset olivat kyllä aika perseestä. Mutta kyllä nyt enemmän viimevuotiset F-ykköset näyttivät kilpa-autoilta kuin tämän vuoden.

97-autot olivat kieltämättä hienoja ja leveitä silckseineen. Mielestäni Formulan kuuluu olla leveä, sillä nykyiset autot aika naurettavan kapeita. Itsekään en hirveästi härpäkkeiden kannalla ole mutta sallin kyllä pienet härpäkkeet jotka soveltuvat muuten autoon hyvin.
 
Ylös