Joppe_001
Well-known member
Aikani kuluksi ajattelin pyöritellä hiukan formuloiden tulevaisuuden näkymiä, ja seikkoja millä sirkuksesta saataisiin vieläkin viihdyttävämpi paketti.
Tässä muutamia avainkohtia:
Maailma on täynnä hienoja kilparatoja. Rahan perässä juostessaan Ecclestone on vienyt formuloita pois perinteisemmiltä seuduilta kohti uusia alueita jonne on Isolla Rahalla tehty toinen toistaan massiivisempia Tilke-komplekseja standarimutkineen ja pitkine suorineen. Positiivisena yllätyksenä Singapore, mutta senkin tekee erikoiseksi ainoastaan kisan ajankohta, ei rata itsessään. Syksyllä nähtävä Yas Marina erottuu toivottavasti edukseen.
Silti kalenterissa on mun mielestä monta toinen toistaan turhempaa syheröä, joiden viihdearvo lähentelee nollaa niin kuljettajille kuin katsojillekin. Melbourne on kauden avaajana ollut jossain määrin spesiaali, nimenomaan ajankohdan ja miljöönsä takia. Ratana sekään ei ole mitenkään erityinen. Nyt australialaiset alkavat olla täynnä sekä Ecclestonen riistohintoja sekä kisan järjestämisestä aiheutuvia käytännön haittoja. Bahrainin tylsä hiekkalaatikko ei ole koskaan sytyttänyt, Barcelonassa ei olla nähty varmaan ainuttakaan ohitusta Mansell-Senna taistelun jälkeen ja Iso-Britannian GP:n kisapaikasta on melkoista epäselvyyttä. Hockenheim on talousvaikeuksissa, Hungaroring tylsä ja Valencia vielä tylsempi. Pari hyvää kilpailua tarjonnut Fuji poistui kuvioista ja tilalle tuli sinänsä hieno, mutta aika tapahtumaköyhä Suzuka.
Uutta verta kaivattaisiin. Montreal tekee onneksi paluun, mutta Amerikan mantereelta löytyisi varmasti muitakin ykkösten puitteille sopivia ratoja. Indy oli ovaalikaarteensa ansiosta hiukan erilainen, mutta muuten valitettavan keinotekoisen oloinen. Eniten perään uusilta radoilta viihdyttävyyttä. Monaco on itseoikeutettu poikkeus, mutta muuten ratojen pitäisi tarjota edes mahdollisuudet johonkin muuhun kuin jonoajeluun. Olenko ainoa joka kaipaa vanhaa Hockenheimia?
Syy ohitusten vähyyteen ei suinkaan ole pelkästään radoissa. Surullisen kuuluisa aerodynamiikka ja downforcen vähyys edellä ajavaa seurattaessa lienee se suurin ongelma. Täksi kaudeksi tehdyt muutokset eivät tunnu juurikaan parantaneen asiaa. Lieneekö syynä porsaanreiästä kasvaneet tupladiffuusorit? Ongelma on vaikea, mutta löytyiskö ratkaisu aerodynaamisiin ongelmiin kenties pienemmistä formuloista, joissa ohittelu tuntuu onnistuvan?
Toinen selkeä ongelma on nykyiset moottorit. Kehitys on jäissä ja jokaisen valmistajan myllyt tarjoavat suurin piirtein saman suorituskyvyn. Kilpailut ovat kyllä tasaisempia kuin koskaan, mutta ohittaminen on vaikeaa kun suoravauhdit ovat samanlaisia. KERS auttaa, mutta tähän täkyyn eivät ole tarttuneet kuin McLaren ja Ferrari. Moottorikehityksen salliminen, kustannusten nousun uhallakin, olisi mun mielestä mielekästä. Onhan tässä nyt sentään kyseessä F1, muka maailman teknologisesti edistyksellisin autosarja. Sääntöjen avartaminen kierrosrajoittimet poistamalla, turbojen sallimisella taikka jonkinlaisella push-to-pass nappulalla auttaisi asiaa. KERS ei vaikuta kovinkaan mielekkäältä ratkaisulta sen aiheuttamien kompromissien takia. Kiehtovinta olisi nähdä taas pitkästä aikaa eri tallien autoissa täysin erilaisia teknisiä ratkaisuja. Vääntävät mutta pienitilavuuksiset turbot vs. korkealta ja kovaa ujeltavat vapaastihengittävät olisi ihan tervettä vastakkainasettelua.
Ensi kaudeksi välitankkaukset poistuu, ja tietyssä mielessä palataan ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin. Toiset autot toimivat hyvin täysillä tankeilla, kun taas toiset autot ja kuskit pystyvät säästämään renkaitaan tehokkaammin ja käymään vähemmän varikolla. Vaihtelu virkistää, mutta aika näyttää onko tämä uudistus hyvä vai huono asia. Aika-ajoissa Q3:n kisabensa-ajelu vaihtuu muiden osioiden kaltaiseksi hurjaksi rypistykseksi, jossa paalun valtaa radan nopein mies. Ehdoton peukku tälle. Paalu sille kelle se kuuluu. Toisaalta erilaisten taktiikoiden aiheuttama lähtöruudukon yllätyksellisyys poistuu.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä olisi vuorossa talouden tulevaisuudennäkymät. 40 miljoonan budjettikatto on kuollut ja kuopattu, mutta toivottavasti FOTA pääsee silti yhteisymmärrykseen kulujen karsimisen tarpeellisuudesta. Mosleyn lupauksista hullaantuneet uudet yrittäjät ovat osoittautumassa todella epävarmoiksi tekijöiksi. Kellään ei tunnu olevan mitään muuta kuin toimisto ja nettisivut valmiina. Ei autoja, rahaa, tehdastiloja, kuskeja, moottoreita...hyvältä näyttää. Testikielto on aiheuttanut jonkin verran jupinaa, varsinkin suurempien tallien keskuudessa, mutta mun mielestä se on suuresti edesauttanut uusien kärkitallien esiinmarssia. Nyt esim. Ferrari ja McLaren eivät pääse käyttämään valtavia resurssejaan ja jyräämään muita kesken kauden. Talvella peli on aina avoinna, ja kuka tahansa saattaa yllättää.
Tässä oli meikäläiseltä sekalaisen satsi toivottavasti luettavassa muodossa tullutta ajatuksen virtaa. Sana on vapaa. Tehdään formulamaailmasta parempi paikka.
Tässä muutamia avainkohtia:
- Radat
- Autojen aerodynamiikka
- Moottorit
- Aika-ajoformaatti ja kisat
- Talous
Maailma on täynnä hienoja kilparatoja. Rahan perässä juostessaan Ecclestone on vienyt formuloita pois perinteisemmiltä seuduilta kohti uusia alueita jonne on Isolla Rahalla tehty toinen toistaan massiivisempia Tilke-komplekseja standarimutkineen ja pitkine suorineen. Positiivisena yllätyksenä Singapore, mutta senkin tekee erikoiseksi ainoastaan kisan ajankohta, ei rata itsessään. Syksyllä nähtävä Yas Marina erottuu toivottavasti edukseen.
Silti kalenterissa on mun mielestä monta toinen toistaan turhempaa syheröä, joiden viihdearvo lähentelee nollaa niin kuljettajille kuin katsojillekin. Melbourne on kauden avaajana ollut jossain määrin spesiaali, nimenomaan ajankohdan ja miljöönsä takia. Ratana sekään ei ole mitenkään erityinen. Nyt australialaiset alkavat olla täynnä sekä Ecclestonen riistohintoja sekä kisan järjestämisestä aiheutuvia käytännön haittoja. Bahrainin tylsä hiekkalaatikko ei ole koskaan sytyttänyt, Barcelonassa ei olla nähty varmaan ainuttakaan ohitusta Mansell-Senna taistelun jälkeen ja Iso-Britannian GP:n kisapaikasta on melkoista epäselvyyttä. Hockenheim on talousvaikeuksissa, Hungaroring tylsä ja Valencia vielä tylsempi. Pari hyvää kilpailua tarjonnut Fuji poistui kuvioista ja tilalle tuli sinänsä hieno, mutta aika tapahtumaköyhä Suzuka.
Uutta verta kaivattaisiin. Montreal tekee onneksi paluun, mutta Amerikan mantereelta löytyisi varmasti muitakin ykkösten puitteille sopivia ratoja. Indy oli ovaalikaarteensa ansiosta hiukan erilainen, mutta muuten valitettavan keinotekoisen oloinen. Eniten perään uusilta radoilta viihdyttävyyttä. Monaco on itseoikeutettu poikkeus, mutta muuten ratojen pitäisi tarjota edes mahdollisuudet johonkin muuhun kuin jonoajeluun. Olenko ainoa joka kaipaa vanhaa Hockenheimia?
Syy ohitusten vähyyteen ei suinkaan ole pelkästään radoissa. Surullisen kuuluisa aerodynamiikka ja downforcen vähyys edellä ajavaa seurattaessa lienee se suurin ongelma. Täksi kaudeksi tehdyt muutokset eivät tunnu juurikaan parantaneen asiaa. Lieneekö syynä porsaanreiästä kasvaneet tupladiffuusorit? Ongelma on vaikea, mutta löytyiskö ratkaisu aerodynaamisiin ongelmiin kenties pienemmistä formuloista, joissa ohittelu tuntuu onnistuvan?
Toinen selkeä ongelma on nykyiset moottorit. Kehitys on jäissä ja jokaisen valmistajan myllyt tarjoavat suurin piirtein saman suorituskyvyn. Kilpailut ovat kyllä tasaisempia kuin koskaan, mutta ohittaminen on vaikeaa kun suoravauhdit ovat samanlaisia. KERS auttaa, mutta tähän täkyyn eivät ole tarttuneet kuin McLaren ja Ferrari. Moottorikehityksen salliminen, kustannusten nousun uhallakin, olisi mun mielestä mielekästä. Onhan tässä nyt sentään kyseessä F1, muka maailman teknologisesti edistyksellisin autosarja. Sääntöjen avartaminen kierrosrajoittimet poistamalla, turbojen sallimisella taikka jonkinlaisella push-to-pass nappulalla auttaisi asiaa. KERS ei vaikuta kovinkaan mielekkäältä ratkaisulta sen aiheuttamien kompromissien takia. Kiehtovinta olisi nähdä taas pitkästä aikaa eri tallien autoissa täysin erilaisia teknisiä ratkaisuja. Vääntävät mutta pienitilavuuksiset turbot vs. korkealta ja kovaa ujeltavat vapaastihengittävät olisi ihan tervettä vastakkainasettelua.
Ensi kaudeksi välitankkaukset poistuu, ja tietyssä mielessä palataan ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin. Toiset autot toimivat hyvin täysillä tankeilla, kun taas toiset autot ja kuskit pystyvät säästämään renkaitaan tehokkaammin ja käymään vähemmän varikolla. Vaihtelu virkistää, mutta aika näyttää onko tämä uudistus hyvä vai huono asia. Aika-ajoissa Q3:n kisabensa-ajelu vaihtuu muiden osioiden kaltaiseksi hurjaksi rypistykseksi, jossa paalun valtaa radan nopein mies. Ehdoton peukku tälle. Paalu sille kelle se kuuluu. Toisaalta erilaisten taktiikoiden aiheuttama lähtöruudukon yllätyksellisyys poistuu.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä olisi vuorossa talouden tulevaisuudennäkymät. 40 miljoonan budjettikatto on kuollut ja kuopattu, mutta toivottavasti FOTA pääsee silti yhteisymmärrykseen kulujen karsimisen tarpeellisuudesta. Mosleyn lupauksista hullaantuneet uudet yrittäjät ovat osoittautumassa todella epävarmoiksi tekijöiksi. Kellään ei tunnu olevan mitään muuta kuin toimisto ja nettisivut valmiina. Ei autoja, rahaa, tehdastiloja, kuskeja, moottoreita...hyvältä näyttää. Testikielto on aiheuttanut jonkin verran jupinaa, varsinkin suurempien tallien keskuudessa, mutta mun mielestä se on suuresti edesauttanut uusien kärkitallien esiinmarssia. Nyt esim. Ferrari ja McLaren eivät pääse käyttämään valtavia resurssejaan ja jyräämään muita kesken kauden. Talvella peli on aina avoinna, ja kuka tahansa saattaa yllättää.
Tässä oli meikäläiseltä sekalaisen satsi toivottavasti luettavassa muodossa tullutta ajatuksen virtaa. Sana on vapaa. Tehdään formulamaailmasta parempi paikka.